Visa fullständig version : Salt
Undrar vad tecken på "saltbrist" är?
Nu när det har varit så varmt och man tränar ute, så dricker man ju mkt mer än vanligt. Idag konsumerade jag 3 liter vanligt vatten samt ett par flaskor Minimer (3 st..) samt ngn halvliter Fun light. Kände mig inte bra nu på kvällen, fruktansvärt "saltsug" (har aldrig det annars). Åt grönsaker med extra salt och allt kändes mkt bättre.
Finns det någon "tumregel" på hur mkt salt man kan tillsätta per 0.5 liter vätska, utöver "normal" konsumtion? (dricker sällan mer än 2 liter vatten exklusive träning)
MVH, Nadja
tossefar
2005-06-19, 22:56
Jag har aldrig haft ett saltsug. Jag dricker många liter vatten per dag.
Tecken på saltbrist är också tecken på vätskebrist. Lågt blodtryck och lite yrsel är en skarp varning. Allmän svaghet kommer med vätskebrist, trött och långsam är tydliga tecken på att man skall dricka.
Brist på salter/elektrolyter ger sämre muskelsvar, du blir helt enkelt svagare och kan inte använda musklerna fullt ut. Därefter kommer små kramper och annat otäckt.
Nu skulle jag inte tillsätta salt i vattnet bara för att dricka *spy* . Jag tycker det är lite godare att äta saltat mat OCH frukt och grönsaker för att vara säker på att jag fyller på med kalium också.
Tecken på saltbrist är också tecken på vätskebrist. Lågt blodtryck och lite yrsel är en skarp varning. Allmän svaghet kommer med vätskebrist, trött och långsam är tydliga tecken på att man skall dricka.
Brist på salter/elektrolyter ger sämre muskelsvar, du blir helt enkelt svagare och kan inte använda musklerna fullt ut. Därefter kommer små kramper och annat otäckt.
Nu skulle jag inte tillsätta salt i vattnet bara för att dricka *spy* . Jag tycker det är lite godare att äta saltat mat OCH frukt och grönsaker för att vara säker på att jag fyller på med kalium också.
Vad händer om man äter för mycket salt ? Jag är nog mer åt det hållet tror jag iaf...
Känns som att det nästan borde vara lättare att äta för mkt än för lite salt, men det kanske bara gäller mig.
King Grub
2005-06-20, 07:02
Salt är livsnödvändigt. Det är den primära elektrolyten i extracellulära vätskor och har som funktion att upprätthålla normal kroppsvätskebalans och osmotiskt tryck. Natrium är avgörande för att kontrollera blodtryck genom sin effekt på blodvolymen. I samverkan med andra elektrolyter spelar natrium en avgörande roll för nervimpulsöverföringar och muskelkontraktioner, och medverkar till att upprätthålla en normal syra-bas balans.
Hypotalamus reglerar natrium- och vattenbalansen i kroppen, och om natriumkoncentrationen sjunker i blodet leder en serie reaktioner till utsöndring av aldosteron, vilket ger signaler till njurarna att kvarhålla mer natrium, medan överflöd av serumnatrium leder till minskad aldosteronproduktion och ökad natriumavsöndring från njurarna i urinen. Andra hormoner som ADH hjälper till att upprätthålla normal natriumbalans i kroppsvätskorna. Under hård fysisk aktivitet ökar natriumkoncentrationen i blodet, vilket hjälper till att upprätthålla blodvolymen, och aktiviteten ökar också utsöndringen av ADH och aldosteron, vilket har en besparande effekt på vätske- och natriumförråden.
Eftersom kroppen är så effektiv när det gäller att reglera saltbalansen är brist sällsynt, och en normal kost är fullt adekvat när det gäller att säkerställa natriumbehovet. Undantag kan vara hårt och långvarigt arbete i varma miljöer. För mycket salt under lång tid kan innebära risker för förhöjt blodtryck, i synnerhet hos personer med läggning för detta.
Tack Sverker o King Grub.
Jag hade "lätt" vätskebrist. Yr och svag på kvällen och även nu på morgonen. Håller med om att det är godare att äta saltad mat. Har prövat Resorb någon gång tidigare *spy* . Men får nog göra det idag åxå, om jag inte blir bättre. Känner mig lätt illamående av all vätska just nu och träning igen ikväll, så det blir nog en vända till La Apotek.
MVH, Nadja
Vitargo och enervit har ju energidryck med elektrolyter. Kanske kan vara något att prova under och efter träning.
Jag inbillar mig att jag hade brist på magnesium en period p.g.a. muskelkramper, och köpte ett gäng "tuber" i mataffären. Efter några veckor med avbruten träning och magnesiumsupplement slutade kramperna, om det berodde på träningsuppehållet eller magnesiumet kan jag inte säga. Jag ägnade mig åt enbart åt löpning på den tiden och svettades massor.
Hursomhelst tror jag att önskan att äta salt är ett tydligt tecken på brist, många påstår det.
Både mjölk och havregryn är bra källor till magnesium :thumbup:
Både mjölk och havregryn är bra källor till magnesium :thumbup:
Havregryn innehåller relativt mycket magnesium (130 mg per 100 g -- dagsbehov 350 mg) men jag undrar just hör hög absorptionen är? Jag vet att biotillgängligheten av koppar, zink och magneisum är låg i spannmål men inte exakt hur låg för magnesium. Zink har en absorption runt 8.4+-1% vet jag i alla fall [1]. Om havregryn har liknande siffror för magnesium är det en direkt kass källa. Nån som vet? Ganska viktigt att hålla koll på sånt med tanke på att intaget är lågt för vissa grupper även i industrialiserade länder [2].
1. Zinc Absorption in Humans from Meals Based on Rye, Barley, Oatmeal, Triticale and Whole Wheat
Journal of Nutrition Vol. 117 No. 11 November 1987, pp. 1898-1902
2. Ford ES, Mokdad, AH. Dietary Magnesium Intake in a National Sample of U.S. Adults. Journal of Nutrition, 2003; 133: 2879-2882.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.