Visa fullständig version : utgångsdatum på mjölken
förändras värderna på mjölken om man tex dricker den 1 dag efter utgångsdatumet?
eller är det enda som händer att den smakar konstigt :cool:
Ulf A Big
2005-06-15, 19:08
förändras värderna på mjölken om man tex dricker den 1 dag efter utgångsdatumet?
Så länge den inte luktar så är den ok...
Antar att du menar n´äringsvärden? Energin består i alla fall, dvs lika mycket protein, fett och kolhydrater. Vitaminer, mineraler och spårämnen är det nog värre med. Personligen skullle jag då aldrig dricka gammal mjölk.
Mjölk kan man dricka utan vidare funderingar till dess att den luktar/smakar för konstigt för att man skall vilja svälja den. Man brukar inte behöva fundera på när DET inträffar ... *spy*
Mineraler och spårämnen är, tror jag, ganska stabila, så en dag eller två över bäst före (notera skillnaden mellan "bäst före" och "otjänlig efter") spelar nog ingen större roll. Vissa vitaminer är lagringskänsliga, men mjölk är väl sällan något man dricker primärt för att man vill åt vitaminerna, så jag skulle tro att det inte spelar ågon större roll.
Sparrisen
2005-06-15, 21:46
Men när det väl händer går det mkt snabbt.
Nu på sommaren kortar mejerierna ned hållbarheten en eller två dagar också.
christian
2005-06-16, 07:12
Häll upp ett glas mjölk och låt det stå ett par dagar. Det luktar riktigt illa.. *spy*
Skall vi var inne på det så gillar inte mjölk solljus heller. Ett glas i solen blir en katastrof för riboflavinet ( vit-B2 )
Razamanaz
2005-06-16, 14:34
Skall vi var inne på det så gillar inte mjölk solljus heller. Ett glas i solen blir en katastrof för riboflavinet ( vit-B2 )
Mjölken blir solbränd ;)
The Draf
2005-06-16, 16:53
Mjölken blir solbränd ;)
Prova spola ner lite solskyddskräm! Faktor 30 borde räcka ;)
Razamanaz
2005-06-16, 21:23
Prova spola ner lite solskyddskräm! Faktor 30 borde räcka ;)
Tack för tipset :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.