handdator

Visa fullständig version : Morgonfett enligt King Grub

Akilles
2005-05-29, 19:01
Ursäkta att jag dedicerar en tråd såhär, men jag tänkte att den kan ha allmänintresse, så ett PM kanske vore onödigt.

Jag har observerat att King Grub, som verkar ha fog för sina påståenden, hävdat att man bör minimera frukostens andel av det dagliga fettintaget. Detta med motivationen att fett (både mättat och omättat?) på morgonen sänker insulinkänsligheten.

Jag har dock alltid gått efter principen att lägga låta frukostens andel av det dagliga fettintaget vara något högre än för övriga måltider. Anledningen härtill är att jag hört att fettförbränningen är som störst på morgonen. Fettet man äter till frukost skall därför endast med svårighet kunna omvandlas till kroppsfett. Inte bara pga att fettförbränningen skall vara som högst då, utan även för att kroppen avrit i fasta under lång tid, insulinkänsligheten är hög, och allt man äter kommer att kunna användas under dagen.

Fettet i min frukost kommer från Omega-3-kapslar, lättmjölk, ägg och havregryn.

Sverker
2005-05-29, 19:14
Du har hela tiden en inlagring och frisättning av fett från fettdepåerna. Helt beroende på ifall du ätit och insulinnivån är hög eller det är mellan måltiderna och insulinnivån låg. Det är ditt totala energiintag över hela dygnet som styr ifall fettdepåerna växer eller inte !

I den kampen är det bättre att ha hög insulinkänslighet och lägre nivåer av insulin under dagen.

Sedan har King Grub gång på gång påpekat att frukosten INTE skall vara fettfri. Ägg och havregryn är en bra frukost med lite fett och minimalt av mättat fett.

heljis
2005-05-29, 19:17
Jag är definitivt inte King Grub, men jag tror att jag till viss del kan svara på dina frågor.
Det är inte frågan om att man ska lägga på sig fett "från fettet" man äter på morgonen, utan att mättat fett sänker insulinkänsligheten för flera timmar framöver. Omättat fett har inte den egenskapen. Sänkt insulinkänslighet leder ju dock indirekt till ökat fettinlagring, eftersom insulinet trycker in fett i fettcellerna.
Du ser dock ut att ligga bra till, eftersom fett från omega3, havregryn och ägg i huvudsak är omättat. En idé vore kanske att byta lättmjölken till minimjölk, om du vill vara optimal :D

King Grub
2005-05-29, 19:19
Detta med motivationen att fett (både mättat och omättat?) på morgonen sänker insulinkänsligheten.

Främst mättat.

"Postprandial insulin sensitivity (SI(Oral)) was assessed for 180 min after each meal. SI(Oral) was significantly lower after lunch than after breakfast for all four test meals (P=0.019) following the same rank order (SFA < n-6 PUFA < n-3 PUFA < MUFA) for each meal. The present study demonstrates that a single meal rich in SFA reduces postprandial insulin sensitivity with 'carry-over' effects for the next meal."

Br J Nutr. 2002 Dec;88(6):635-40.

Glukostoleransen är som högst vid frukost.

"To investigate whether the postprandial changes in plasma triacylglycerol (TAG), nonesterified fatty acids (NEFA), glucose and insulin concentrations in young men were the same if an identical meal was fed at breakfast and lunch, and if the response to lunch was modified by consumption of breakfast...

Glucose and insulin responses were significantly greater following lunch suggesting decreasing insulin sensitivity during the day."

Eur J Clin Nutr. 2003 Dec;57(12):1536-44.

Akilles
2005-05-29, 19:40
Bra med så många svar, och bra med så engelskspråkiga referenser. Och väldigt bra att jag kan jag fortsätta att suga på mina oljekapslar med gott samvete. Optimum!

Jay-Z
2005-05-30, 06:53
Glukostoleransen är som högst vid frukost.

Så då, om jag fattar rätt *probably not*, kan man lägga lite extra kolhydrater vid frukosten?

der_rickard
2005-05-30, 07:00
Förutom runt träningen så är frukosten den måltid som bör ha mycket kolhydrater. Kolhydraterna bryter tydligen katabolismen bättre än protein på morgonen.

King Grub
2005-05-30, 07:00
Finns inget bättre tillfälle annat än i samband med träning.

Fredrik_
2005-05-30, 07:22
Bra med så många svar, och bra med så engelskspråkiga referenser.

Denna ständiga nedvärdering av svenskan. Nu är till och med referenserna bättre när de är "engelskspråkiga".. :naughty:

King Grub
2005-05-30, 07:32
Ett problem kanske kan vara att alla studier och referenser är skrivna på engelska, även dom svenska?

Fredrik_
2005-05-30, 08:05
Ett problem kanske kan vara att alla studier och referenser är skrivna på engelska, även dom svenska?

Det var bara ett dåligt försök att ironisera kring formuleringen. Jag vet att i stort sett all vetenskaplig litteratur för att inte tala om forskningstidskrifterna är på engelska ;)

King Grub
2005-05-30, 08:15
Kroppsbyggare är för dumma för ironi. :nono:

LunaSpice
2005-06-01, 12:20
Förutom runt träningen så är frukosten den måltid som bör ha mycket kolhydrater. Kolhydraterna bryter tydligen katabolismen bättre än protein på morgonen.

Gör de? Det som bryter katabolismen är främst insulinet. Protein (då främst vassle) ger en rejäl insulinutsöndring och bryter därmed katabolismen från natten.

King Grub
2005-06-01, 13:02
Men glukostoleransen är som störst på morgonen, och eftersom insulinfrisättningens storlek styrs av energimängden är det kanske enklast att slå två flugor i en smäll och äta en kolhydratrik frukost. Kolhydratmängden i ett normalt mål är vanligtvis mer energigivande än proteinmängden.

bollio
2007-12-28, 13:01
Jag skickade ett PM till Grub om just den frågan men han svarade inte, antagligen för han ansåg det vara "personlig rådgivning"? Därför bumpar jag upp den här tråden med hopp om att någon svarar.

Låt oss anta att mättat fett till frukost försämrar insulinkänsligheten (hur mycket? farligt mycket?). Om jag till min frukost inte äter några kolhydrater, eller väldigt lite, kan det verkligen spela någon roll om min insulinkänslighet blir lite sämre, med tanke på att kroppens behov av insulin borde vara minimal?

bollio
2007-12-28, 13:05
Jag såg just att Mary Enig kommenterade studien 2002 studien ovan

http://www.westonaprice.org/knowyourfats/type-2-diabetes.html

Kommentarer?

King Grub
2007-12-28, 13:26
Låt oss anta att mättat fett till frukost försämrar insulinkänsligheten

Det handlar inte om frukost, utom om fettsyrornas beskaffenhet i allmänhet.

bollio
2007-12-28, 13:50
Det handlar inte om frukost, utom om fettsyrornas beskaffenhet i allmänhet.

Även om den äts i sin naturliga fettsyresammansättning, i en normal diet?

Enligt den här så verkar man inte få nedsatt insulinkänslighet om man äter > 37%E fett, eller har jag feltolkat den helt?

http://www.springerlink.com/content/1enfcr0fm56k1xh2/

Acquiescence
2007-12-28, 23:29
Även om den äts i sin naturliga fettsyresammansättning, i en normal diet?

Enligt den här så verkar man inte få nedsatt insulinkänslighet om man äter > 37%E fett, eller har jag feltolkat den helt?

http://www.springerlink.com/content/1enfcr0fm56k1xh2/

"De gynnsamma effekter på insulinkänslighet genom att ersätta enomättade fettsyror med mättade fettsyror var endast sedda då den totala mängden fettintag underskrev medianen 37 energiprocentenheter [E%]".

En effekt där dem utbytte enomättade fettsyror mot mättade fettsyror och inte fett generellt, då det du citerat betyderer endast att resultat i denna forskning då enomättade fettsyror utbyttes mot mättade fettsyror så sågs ingen nedsatt insulinkänslighet vid konsumption över 37 energiprocentenheter.

Så skulle jag tolka det iallafall.
EDIT: Stavfel

bollio
2007-12-29, 00:17
hmm, Grub?