Visa fullständig version : Skippy's jordnötssmör...
Hur är fettet i deras produkt? Är det nyttigt fett?
Samt, ifall man käkar två skivor av Polarkraft Extreme med jordnötsmör. Så får man ju i sig en del protein, dock är väl protein i jordnötter och vete inte komplett?
Hur kompletterar man smidigast?
WHITEFOLKS
2005-05-20, 20:34
Jordnötssmör är bra fett i sig, ibland tillsätter de en liten del härdat fett för konsistensens skull men det brukar vara en rätt liten del.
edit:
nä ingen utav de är komplett och har faktiskt inte koll på om de matchar varandra eller inte. Jordnöt är väl en "böna" och då BORDE vete komplettera den.
nä ingen utav de är komplett och har faktiskt inte koll på om de matchar varandra eller inte. Jordnöt är väl en "böna" och då BORDE vete komplettera den.
Jag sökte desperat på jordnötter och BV men sökningen går bara tillbaka några veckor sedan är det stopp :confused:
Spelar ingen roll.
Jordnötter har en mycket låg andel av essentiella aminosyror. Andelen är så låg att jordnötter aldrig kan kompletter upp någon annan proteinkälla. Det finns helt enkelt inget överskott av någon aminosyra. Jag skrev om det i en tidigare post för ett halv år sedan minns jag.
King Grub
2005-05-21, 07:19
Sökfunktionen fungerar bara för maj i år.
Sökfunktionen fungerar bara för maj i år.Vad vet/tror du Grub då? Är det möjligt att komplettera proteinet med något enkelt? Dvs det proteinet man får i sig när man käkar en macka polarkraft Extreme med jordnötssmör :)
King Grub
2005-05-21, 10:26
Sverker har redan givit dig svar.
Jag sökte desperat på jordnötter och BV men sökningen går bara tillbaka några veckor sedan är det stopp :confused:
Spelar ingen roll.
Jordnötter har en mycket låg andel av essentiella aminosyror. Andelen är så låg att jordnötter aldrig kan kompletter upp någon annan proteinkälla. Det finns helt enkelt inget överskott av någon aminosyra. Jag skrev om det i en tidigare post för ett halv år sedan minns jag.Men kan inte jordnötter bli kompletterade av något då?
Om jordnötter inte kan komplettera upp något, borde då något kunna komplettera upp jordnötter? *slap*
Om jordnötter inte kan komplettera upp något, borde då något kunna komplettera upp jordnötter? *slap*hehe, vet inte riktigt hur det funkar, men bör väl egentligen stämma.
jordnötssmör är så fruktansvärt gott, så jag tycker man kan strunta i dess negativa sidor :devil:
Om jordnötter inte kan komplettera upp något, borde då något kunna komplettera upp jordnötter? *slap*
Läs Sverkers inlägg en gång till.
Är det lite essentiella aminosyror så är det och då är det svårt att komplettera utan att man får en massa oessentiella aminosyror "över".
De blir självklart inte över utan används på något sätt.
Så summan av kardemumman är alltså =
Jordnötssmör = Bra fetter, ät i rimliga mängder och fattigt på essentiella aminosyror?
Visste inte att jordnötterna var så körda, nåja, komplementera med ett glas mjölk då?
Så summan av kardemumman är alltså =
Jordnötssmör = Bra fetter, ät i rimliga mängder och fattigt på essentiella aminosyror?
Frågan är ju om det är så viktigt att det är essentiella aminosyror heller, du/ni/alla här lär ju få i sig tillräckligt ändå? Går ju åt en del icke-essentiella med så. Är väl värre om man svälter eller får i sig väldigt lite protein.
Och sedan är det väl andelen essentiella aminosyror relativt de icke-essentiella som är lite snålt tilltaget skulle jag tro, men jordnötter innehåller ju en 24-29 gram protein/100g eller så så det blir ju lite iaf.
Lasse Kongo
2005-05-21, 18:20
God är den iaf *popcorn*
Enligt den här sidan har peanuts ett bv på 55
Länkning till annan webshop ! Däremot är det intressant att diskutera BV och jordnötter.
Enligt den här sidan har peanuts ett bv på 55
Enligt samma sida har det oxå BV 43. Det är dubbellistat med olika värden *screwy*
Jag hittar inte information om BV men
Jordnötsmör
http://inventors.about.com/library/inventors/blpeanutbutter.htm :hbang:
George Washington Carver
http://www.princeton.edu/~mcbrown/display/carver.html :bow:
Enligt samma sida har det oxå BV 43. Det är dubbellistat med olika värden *screwy*
Jag skulle vara mer bekymrad över siffrorna längst ned.
De har valt hela ägg till 100. Då blir det inte helt ommöjligt att vasslekoncentrat kan vara 104. Det är trots allt biologiska försök där man jämför protein mot varandra.
Men hur i h-e det fått vassleisolat till 159 är helt obegripligt. Hur har de behandlat vassle här ?
King Grub
2005-05-22, 07:08
Men hur i h-e det fått vassleisolat till 159 är helt obegripligt. Hur har de behandlat vassle här ?
Därför att dom säljer vassleisolat! :D
Dom flesta av siffrorna verkar vara tagna ur luften. *screwy*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.