Visa fullständig version : GI-betydelse
Moonbeam
2005-05-17, 15:29
Hur stor betydelse har GI egentligen när det gäller att bygga muskler utan att gå upp så mkt i fett? Jag menar man hör ju att man alltid förutom efter träning skall äta långsamma kolhydrater. Jag förstår ju att det inte är så speciellt bra att ständigt kasta i sig skumgodis etc. men t.ex. att äta nyttiga saker med högt GI jämfört mot nyttiga saker med lågt GI?
Har GI olika betydelser för olika människor också t.ex. de som tränar och de som inte tränar?
Det här kanske har varit uppe men jag hittade inget när jag sökte.
King Grub
2005-05-17, 15:33
GI får inte bli en fix idé, så man väljer sockerkaka i stället för havregryn, bara för att sockerkakan har lägre GI.
GI är en riktlinje att ha i bakhuvudet, inget att strikt inruta sitt matschema till 100% efter.
I ett normalt blandat mål har för övrigt kolhydraterna mindre inverkan på måltidens GI än vad proteinet och fettet har.
GI-värdet gäller för både vältränade och soffpotatisar, men då som referensvärde i jämförelse med blodsockersvaret på glukos eller vitt bröd, beroende på vilken skala man använder.
Själva blodsockersvaret varierar från person till person. En toppidrottsman med suverän glukostolerans och insulinkänslighet påverkas inte tillnärmelsevis lika mycket som en soffpotatis, vad gäller blodsockersvar och insulinfrisättning, om båda äter samma sak.
Moonbeam
2005-05-17, 16:10
I ett normalt blandat mål har för övrigt kolhydraterna mindre inverkan på måltidens GI än vad proteinet och fettet har.
Jag har hört att fettet gör GI lägre, fungerar det alltid så eller kan ett visst protein och ett fett t.om. göra GI högre?
tack för svaret.
WHITEFOLKS
2005-05-17, 17:49
Protein ska ju inte kunna HÖJA (det sänker) GI vad jag har förstått. II däremot påverkas ju.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.