Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-05-17, 15:29   #1
Moonbeam

Moonbeams avatar

Reg.datum: Jan 2004
GI-betydelse

Hur stor betydelse har GI egentligen när det gäller att bygga muskler utan att gå upp så mkt i fett? Jag menar man hör ju att man alltid förutom efter träning skall äta långsamma kolhydrater. Jag förstår ju att det inte är så speciellt bra att ständigt kasta i sig skumgodis etc. men t.ex. att äta nyttiga saker med högt GI jämfört mot nyttiga saker med lågt GI?
Har GI olika betydelser för olika människor också t.ex. de som tränar och de som inte tränar?

Det här kanske har varit uppe men jag hittade inget när jag sökte.
Moonbeam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-17, 15:33   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
GI får inte bli en fix idé, så man väljer sockerkaka i stället för havregryn, bara för att sockerkakan har lägre GI.

GI är en riktlinje att ha i bakhuvudet, inget att strikt inruta sitt matschema till 100% efter.

I ett normalt blandat mål har för övrigt kolhydraterna mindre inverkan på måltidens GI än vad proteinet och fettet har.

GI-värdet gäller för både vältränade och soffpotatisar, men då som referensvärde i jämförelse med blodsockersvaret på glukos eller vitt bröd, beroende på vilken skala man använder.

Själva blodsockersvaret varierar från person till person. En toppidrottsman med suverän glukostolerans och insulinkänslighet påverkas inte tillnärmelsevis lika mycket som en soffpotatis, vad gäller blodsockersvar och insulinfrisättning, om båda äter samma sak.

Angående PM-rådgivning!

Senast redigerad av King Grub den 2005-05-17 klockan 15:36.
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-17, 16:10   #3
Moonbeam

Moonbeams avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
I ett normalt blandat mål har för övrigt kolhydraterna mindre inverkan på måltidens GI än vad proteinet och fettet har.
Jag har hört att fettet gör GI lägre, fungerar det alltid så eller kan ett visst protein och ett fett t.om. göra GI högre?

tack för svaret.
Moonbeam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-17, 17:49   #4
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Protein ska ju inte kunna HÖJA (det sänker) GI vad jag har förstått. II däremot påverkas ju.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:11.