handdator

Visa fullständig version : Polarkraft Extrem-Är det SÅ bra?


TylerDurden84
2005-01-29, 17:53
Ni kanske har läst den första tråden om brödet Polarkraft Extrem (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=33303&highlight=polarkraft+extrem) Detta verkar ha fått bra kritik av de flesta. Jag har själv köpt det och ätit det och måste hålla med om att det är väldigt gott. Men färgen är ju näst intill VIT! Det innehåller både vetemjöl och potatisflingor vilket kanske inte är några höjdare för oss GI-kåta:D Kan man ens jämför det med "riktigt" grovbröd GI-mässigt, nån som vet vad det ligger på? Sen har det ett extremt lågt kcal med (170), det är för mig en gåta för ett sånt gott bröd...

Frazze
2005-01-29, 18:20
En till tidigare tråd som berörde ämnet (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=36414&page=3&pp=15&highlight=polarkraft)

TylerDurden84
2005-01-29, 22:59
Har läst denna. Men jag fattar fortfarande inte. Allt det jag lärt min om bröd säger delvis emot detta. Det är vitt, innehåller vetemjöl, potatisflingor... skitsamma. det är väl bara att äta å va glad:) men vet nån vad den har för GI? Under 70??

Droog
2005-01-29, 23:51
Jag skulle tro att ett äkta surdegsbröd är lägre ur GI synpunkt.

AngelLove
2005-01-30, 09:55
Är du säker på att du köpt RÄTT bröd ?? Mitt Polar Extrem är långt ifrån vitt...

Däremot har Polar en hel del andra bröd, varav vissa är "vita"...

Rataxes
2005-01-30, 10:36
Vad jag förundras över är hur brödet kan vara så sött och saftigt trots att den inte innehåller sirap och sockret kommer nästan sist i ingredienslistan, men det är bara att tacka och ta emot. :)

raZmus
2005-01-30, 10:48
Hmm, vad hände med min post med bilden? Glömde jag posta eller tog någon bort den? Provar igen. Vill ju bara klargöra hurvida brödet är vitt eller inte.
http://www.polarbrod.se/img/nyhet_extrem.jpg

Edit: Jaha, haha. Så många trådar om detta att jag hade blandat dem samman. Nåja, en bild på brödet gör väl sig bra här också antar jag :)

TylerDurden84
2005-01-30, 12:16
Inte är det mörkt i alla fall:) om man öppnar det blir det ännu vitare, inte baguette-vit, men långt ifrån den färgen som man (jag) förknippar nyttiga bröd med!

King Grub
2005-01-30, 13:59
Ett bröds färg är inte direkt korrelerad med dess GI.

TylerDurden84
2005-01-30, 14:30
I regel bör väl bröd av den vita karaktären inte ha lågt GI medans bröd av den mörka varianten kan variera desto mer???

King Grub
2005-01-30, 14:32
Polarkraft Extrem är inte vitt, varken till färgen eller något annat. Då har du köpt ett ogräddat paket. ;)

aliquis
2005-01-30, 18:56
Det finns ju riktigt mörka bröd med runt 20gram socker/100g. Bara för att de innehåller bränt socker behöver de ju inte vara bättre...
Men ja, det är ju inte 100% råg i polarkraft extrem, men det är väl inte färgen som sätter gi, hade det varit flera matskedar loppfrön i en franska hade den ju ändå fått lågt gi, fast den är väldigt vit.

Mer intressant är ju hur näringsrikt brödet var, men i just det här fallet gjorde väl variationen det "bättre" än ett ensidigt rågbröd.

Max
2005-01-30, 20:03
Något som brukar påverka GI är ju fiberinnehållet, och det är ju väldigt högt i Extrem. Sen finns det ju undantag åt båda hållen t.ex. potatismos och vanlig pasta.

Angående smaken och saftigheten så har det väl med "polarmetoden" att göra, ungefär: grädda och sen frysa in med en gång utan konserveringsmedel, forsla ut till butik för att tinas samma dag man köper det.

Sparrisen
2005-01-31, 10:08
Grymt gott är det iaf!!!!

Tänk på att långt ifrån allt som ser nyttigt och utgör sig för att vara nyttigt ÄR det...

Polar Extrem tycks helt enkelt vara det omvända! :thumbup: