handdator

Visa fullständig version : hmm...


Chrasher
2005-01-21, 16:59
har en undring . om man skulle äta mindre fett/kolhydrater än vad man förbränned men hålla ett högt protein intag skulle man ändå få mycket muskler eller är det så att man måste äta sig smock fet för att kunna få mycket muskler ?

King Grub
2005-01-21, 17:08
Efter att du har tillfredsställt ditt individuella proteinbehov är det främst energimängden som avgör muskel- och styrketillväxt (av näringsaspekterna), inte mer protein. Att ytterligare öka proteinet i kosten utöver det leder inte till ökad syntes av muskelprotein.

Dessutom samarbetar alla näringsämnen; kolhydrater ger dig energi att träna tillräckligt hårt för att över huvud taget stimulera proteinsyntes och agerar proteinbesparande, och tillräckligt med fett håller nivåerna av de anabola hormonerna uppe. För att ta några exempel.

Allt samverkar. Tillräckligt av allt, men inte för mycket av något. Ett visst energiöverskott krävs för att stimulera muskeltillväxt, men du behöver inte äta dig grisfet på något sätt.

CroCop
2005-01-21, 20:41
Går in och bryter här med en liten fråga om det är okej: Min fröken i näringslära sa att absoluta minimum för fett är 20% och att hon skulle rekomendera det här näringsupplägget för en styrketränande individ: 35% fett 45% kolhydrater och 20% protein. Ett högre intag av protein skulle enligt henne inte göra nån nytta i muskeluppbyggnadssyfte utan bara vara en "dyr energikälla". Jag sa att jag körde ungefär 20% fett 40% kolhydrater och 40% protein. "Helt fel, galet upp åt väggarna" var svaret. finns det några studier som stödjer ett högre proteinintag som jag kan visa henne? skulle vara så skönt att ha lite stöd bakom sina påståenden =)

hallar
2005-01-22, 13:56
Har inget att tillföra utom att jag tycker att det skulle vara jättebra om du kunde ta och sätta en vettig rubrik på din tråd.

MVH Ludvig

King Grub
2005-01-22, 14:09
Går in och bryter här med en liten fråga om det är okej: Min fröken i näringslära sa att absoluta minimum för fett är 20% och att hon skulle rekomendera det här näringsupplägget för en styrketränande individ: 35% fett 45% kolhydrater och 20% protein. Ett högre intag av protein skulle enligt henne inte göra nån nytta i muskeluppbyggnadssyfte utan bara vara en "dyr energikälla". Jag sa att jag körde ungefär 20% fett 40% kolhydrater och 40% protein. "Helt fel, galet upp åt väggarna" var svaret. finns det några studier som stödjer ett högre proteinintag som jag kan visa henne? skulle vara så skönt att ha lite stöd bakom sina påståenden =)

Nej, din fröken har mer rätt än du enligt alla studier.

"In summary, the composition of diets for body builders should be 55-60% carbohydrate, 25-30% protein and 15-20% of fat, for both the off-season and pre-contest phases."

Sports Med. 2004;34(5):317-27. Macronutrient considerations for the sport of bodybuilding.

"A positive energy balance is required for anabolism, so a requirement for "extra" protein over and above normal values also appears not to be a critical issue for competitive athletes because most would have to be in positive energy balance to compete effectively. At present there is no evidence to suggest that supplements are required for optimal muscle growth or strength gain. Strength-trained athletes should consume protein consistent with general population guidelines, or 12% to 15% of energy from protein."

Nutrition. 2004 Jul-Aug;20(7-8):689-95. Protein requirements and supplementation in strength sports.

Max
2005-01-22, 23:28
Nej, din fröken har mer rätt än du enligt alla studier.

"In summary, the composition of diets for body builders should be 55-60% carbohydrate, 25-30% protein and 15-20% of fat, for both the off-season and pre-contest phases."

Sports Med. 2004;34(5):317-27. Macronutrient considerations for the sport of bodybuilding.
Verkar inte det här lite motsägelsefullt? Fröken rekommenderade väl 35 % fett, artikeln ovanför 15-20%. Däremot kanske fröken har rätt i att proteinintaget inte behöver vara skyhögt.

aliquis
2005-01-23, 02:23
har en undring . om man skulle äta mindre fett/kolhydrater än vad man förbränned men hålla ett högt protein intag skulle man ändå få mycket muskler eller är det så att man måste äta sig smock fet för att kunna få mycket muskler ?

Om lite fett + lite kolhydrater + mycket protein inte skulle täcka ditt energibehov så skulle du inte öka i muskler.
Om lite fett + lite kolhydrater + mycket protein skulle täcka ditt energibehov skulle du naturligtvis kunna gå upp i muskler, MEN du riskerar fortfarande att bli fetare, så du kan lika gärna:
Äta lagom med fett + kolhydrater + protein så du lite drygt täcker ditt energibehov.

Du blir inte fet av just kolhydrater och fett (även om du kanske blir "fetare" av dem), du blir fet av att äta mer än du gör av med. Överdriver du matintaget mycket blir du fetare fortare.
Du behöver inte bli smockfet, men vill du vara säker på att du bygger bör du ju äta ordentligt och då ökar du antagligen lite fett under tiden också, men du kan ju alltid ta bort det senare.

aliquis
2005-01-23, 02:25
Går in och bryter här med en liten fråga om det är okej: Min fröken i näringslära sa att absoluta minimum för fett är 20% och att hon skulle rekomendera det här näringsupplägget för en styrketränande individ: 35% fett 45% kolhydrater och 20% protein. Ett högre intag av protein skulle enligt henne inte göra nån nytta i muskeluppbyggnadssyfte utan bara vara en "dyr energikälla". Jag sa att jag körde ungefär 20% fett 40% kolhydrater och 40% protein. "Helt fel, galet upp åt väggarna" var svaret. finns det några studier som stödjer ett högre proteinintag som jag kan visa henne? skulle vara så skönt att ha lite stöd bakom sina påståenden =)
Tja, grub har ju sagt tidigare att högt proteinintag SÄNKER nivåerna av testosteron och tillväxthormon.
Högre intag av kolhydrater höjer nivåerna av insulin.

Så jag tror inte du tjänar på upplägget.. Inte världen och miljön heller.

aliquis
2005-01-23, 02:36
Verkar inte det här lite motsägelsefullt? Fröken rekommenderade väl 35 % fett, artikeln ovanför 15-20%. Däremot kanske fröken har rätt i att proteinintaget inte behöver vara skyhögt.
Beror nog lite på vad det består av för fett. Äter du mestadels bra fett så du får i dig tillräckligt av det du behöver kanske du gör bättre i att satsa med på kolhydraterna så du orkar med träningen. Äter man å andra sidan inte lika bra fetter kanske det totala intaget får bli lite högre när du väl har fått med det nyttiga också. Har för mig livsmedelsverket vill att vi skall gå ner till 30 från nuvarande 40. Men det beror väl till stor del på aktivitetsnivå också.

btw, fett är gott ;D

King Grub
2005-01-23, 06:43
Verkar inte det här lite motsägelsefullt? Fröken rekommenderade väl 35 % fett, artikeln ovanför 15-20%. Däremot kanske fröken har rätt i att proteinintaget inte behöver vara skyhögt.

Fettintaget förlorar man inte mycket på att höja, annat än man får mindre plats för kolhydrat, som har en större anabol effekt än fett som näringsämnde. Det är som du säger proteinintaget som mest blir dyr energi om man baserar för stor del av dagens energiintag på det.