Visa fullständig version : Blodsockerfall?
Jag har börjat inta ca 45 g. snabba kolhydrater innan passet och undrar över följande:
Är det inte risk att man drabbas av ett blodsockerfall efter ett tag? Och i så fall efter hur länge ungefär ? Man vill ju inte gärna gå in i väggen i slutet av sitt träningspass (beror ju såklart på passets längd). Eller är det inte lika stor risk för det under ett träningspass som under vila?
King Grub
2005-01-12, 12:57
Det är absolut skillnad på aktivitet och vila i det här fallet. Huvudsaken är att insulinutsöndringen inte toppar innan passet och trycker ner blodsockret. Under ansträngning frisätt glukos från levern och håller uppe blodsockret, och epinefrin utsöndras med samma effekt.
Då behöver jag liksom inte "skynda" mig för att jag är rädd att helt plötsligt tappa all kraft och sitta som murad i den berömda väggen? Den effekt som gör att man kan dra i sig snabba kolhydrater efter ett pass startar alltså redan direkt när man börjar anstränga sig?...trodde att man måste ha tränat hårt ett tag innan..
aha...tror jag fattar mer nu...du menar att insulinnivån inte hinner toppa innan passet är avslutat (bland annat) det tar längre tid än så? Plus att aktiviteten frisätter glukos?
King Grub
2005-01-12, 13:13
aha...tror jag fattar mer nu...du menar att insulinnivån inte hinner toppa innan passet är avslutat (bland annat) det tar längre tid än så? Plus att aktiviteten frisätter glukos?
Jag menar att du skall ta kolhydraterna så nära inpå passet att insulin inte hinner frisättas innan du börjar träna. Under själva passet frisätts dels glukos från levern som håller blodsockret uppe, och dels motverkas insulinets blodsockersänkande effekt genom frisättning av andra hormoner, t ex epinefrin.
tack, nu är det helt klart i skallen! Nu fattar jag vad du menar. Om jag sen kommer ihåg vad glukos, epinefrin, lever, insulin och hormoner sysslar med är inte säkert...hoppas du inte kommer förhöra mig. Tack en gång till!
King Grub
2005-01-12, 13:30
Tilläggas kan ju att man kan vara med eller mindre känslig; säkraste sättet att veta säkert är ju att prova, så man vet själv hur man reagerar. Du lär ju märka rätt omgående om du är extra känslig eller inte.
För att följa upp frågan, men från en annan och kär vinkel; min erfarenhet av den här "väggen" är i allmänhet kopplat till för lite vätska i förhållande till näringsmängden i gainern. De som klagar på insulinfall är antingen fel ute tidsmässigt - dricker den en stund innan de kommer till gymmet, eller så har de helt enkelt snålat på vattnet i gainern.
Lizard
Jag följder efter Lizard genom att ta upp frågan från en lite annan vinkel: Jag tror att det här med risken för och effekterna av blodsockerfall är lätt överdrivet. Naturligtvis mår man bättre om inte blodsockernivåerna åker berg- och dalbana hela tiden, men när man läser vad som skrivs låter det ju närmast som om folk tror att alla som t.ex. intar "snabba kolhydrater" vid fel tillfälle kommer att drabbas av symptom motsvarande de hos en patient med svår diabetes typ 1. Så ofta tror jag inte att folk svimmar på gymmet p.g.a. att de haft för bråttom att svepa sin gainer/sitt druvsocker/whatever. Det påminner lite om de diskussioner man ibland ser kring drickande och vätskebalans; folk dricker som tokiga under ett entimmes träningspass för att inte hamna "lågt i vätska"; ofta mer än de någonsin kan hinna svettas ut om de så satt i bastun. Eller för den delen diskussionen om huruvida man bör gå upp och äta på natten för att inte "bli katabol".
Det är möjligt att det verkligt optimala vore att gå omkring med dropp för att garantera kontinuerlig tillförsel av vätska och näringsämnen, men det är inte det samma sak som att det är farligt att inte göra det. Kontinuerligt näringsdropp var liksom aldrig ett alternativ när människokroppen evolverade fram, så den är, tro det eller ej, faktiskt så konstruerad att den kan kompensera en skiftande tillvaro utan att ta direkt skada.
Ursäkta om jag kapade tråden; men jag tycker ibland att det verkar som om man komplicerar tillvaron i onödan.
Tolkia: Tar man även hänsyn till att det handlar om folk som tränar regelbundet (Får man väl hoppas. :D ) så minskar ju risken ännu mer för några blodsockerfall.
Tilläggas kan ju att man kan vara med eller mindre känslig; säkraste sättet att veta säkert är ju att prova, så man vet själv hur man reagerar. Du lär ju märka rätt omgående om du är extra känslig eller inte.
Jag är väldigt känslig för detta. Om jag trycker i mig kolhydrater (direkt) innan träning så dör jag mitt i passet. Jag vet att mina pass skulle kunna förkortas lite men vill inte riskera att gå in i väggen och nöjer mig därför med att äta ordentligt någon timme innan.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.