handdator

Visa fullständig version : Kycklingfile, hål i förpackningen.


Zodd
2004-06-19, 14:56
Köpte kycklingfile idag och såg ett litet hål i förpackningen, dör jag om jag äter den kycklingen?
Alla sjukdomar och bakterier dör väl när det får ligga 30 minuter i 200 grader?

GhostFace
2004-06-19, 15:03
Var det färsk kycklingfilé?

Zodd
2004-06-19, 15:04
Fryst kycklingfile.

King Grub
2004-06-19, 15:13
Jag tvivlar på att någon förpackning fryst kyckling är hermetiskt tillsluten...

Styrkebyggare
2004-06-19, 15:20
Knappast nån större risk. Om hålet har uppstått under hanteringen av den frysta varan (vilket ju är mest troligt) så är det inte så stor sannolikhet att några farliga bacillusker skulle ha smugit sig in. Bakteriers tillväxthastighet vid 18 minusgrader är inte heller särskilt hög om man säger så...

Zodd
2004-06-19, 15:21
Ok. :em:

Sverker
2004-06-19, 15:25
Se bara till att kycklingen är genomstekt när du äter.

All kyckling är riskmat och skall ätas genomstekt, aldrig rosa i köttet.

GhostFace
2004-06-19, 15:43
Originally posted by Sverker
Se bara till att kycklingen är genomstekt när du äter.

All kyckling är riskmat och skall ätas genomstekt, aldrig rosa i köttet.

Vet inte exakt hur det ligger till med färsk kyckling och hål i förpackningen. Jag vet folk som hävdat bestämt att de tillagat kycklingen väl och ändå blivit dåliga, till följd av hål i förpackningen.

Sverker
2004-06-19, 17:42
Originally posted by GhostFace


Vet inte exakt hur det ligger till med färsk kyckling och hål i förpackningen. Jag vet folk som hävdat bestämt att de tillagat kycklingen väl och ändå blivit dåliga, till följd av hål i förpackningen.

De kanske har använt samma kniv eller skärbräda till grönsakerna också ?

Tvättade de händerna mellan de tagit i den råa kycklingen och gjort den kalla såsen ?

Nogrann hygien är alltid ett måste när man gör kyckling.

GhostFace
2004-06-19, 18:59
Originally posted by Sverker
De kanske har använt samma kniv eller skärbräda till grönsakerna också ?

Tvättade de händerna mellan de tagit i den råa kycklingen och gjort den kalla såsen ?

Nogrann hygien är alltid ett måste när man gör kyckling.

Om man utgår från att de har gjort detta?

Sverker
2004-06-19, 20:04
Då har de gjort allt rätt men kycklingen var inte färsk.

Visst, ett hål i förpackningen och det kommer hela tiden in friskt syre = bakterierna växer så det knakar. Under förutsättning att temperaturen inte varit +4 grader utan snarare +10 eller t o m +14 grader.

Att det skulle ramla in bakterier genom hålet är däremot långsökt.
Bakterierna hamnade på kycklingen redan på slakteriet och har därefter växt i antal.
Det finns ju andra bakterier som 1. producerar gift när de växer till, 2. tål uppvärmning.

emmzan
2004-06-19, 21:15
Som Sverker skrivit - bakterietoxin som bildats försvinner ej av upphettning. En annan teori är virus som är mkt svåra att avdöda om de väl hamnat i ett livsmedel.

Ghostface> när du säger att de blivit "dåliga", hur exakt har sjukdomsförloppet sett ut?

GhostFace
2004-06-19, 21:35
Originally posted by emmzan
Som Sverker skrivit - bakterietoxin som bildats försvinner ej av upphettning. En annan teori är virus som är mkt svåra att avdöda om de väl hamnat i ett livsmedel.

Ghostface> när du säger att de blivit "dåliga", hur exakt har sjukdomsförloppet sett ut?

Det de flesta talar om, vad är det för bakterier som egentligen försvinner vid upphettning? Eller finns det överhuvudtaget inga bakterier som försvinner vid upphettning??

Förloppet har i korthet varit illamående som lett kräkningar eller kraftig diarré.

Jag hävdar INTE att ni har fel eller de som jag hört säga att de gjort ALLT rätt att de också har gjort ALLT rätt.

:thumbup:

Sverker
2004-06-20, 06:30
Originally posted by GhostFace


Det de flesta talar om, vad är det för bakterier som egentligen försvinner vid upphettning? Eller finns det överhuvudtaget inga bakterier som försvinner vid upphettning??

:thumbup:

De dör.
De kokar sönder, dvs deras proteiner denaturerras.

Bakteriers proteiner stelnar/denatureras vid samma temperatur som proteiner i kött, fisk eller ägg. När ägget är genomkokt är alla bakterier döda. OK 99.99 % av dem.


Problemet är att vissaa bakterier kapslar in sig i ett skyddande skal, sk spor, och överlever upphettningen.
När allt lugnat ned sig och maten svalnat vaknar bakterierna ur sin sporer och finner slagfältet öde !

Det finns ingen konkurans om plats och de sporbildande bakterierna kan växa till sig i farlig fart och ta över.



Vad som hänt dina vänner är inte lätt att veta. Kycklingen var kanske oskyldig men vissa bakterier/matinfektioner kan behöva upp till två dygn innan symptomen kommer med illamående, kräkningar etc.

De flesta matförgiftningarna förblir olösta. De flesta händer i det egna kylskåpet pga för gammal mat som stått för varmt, framme för länge etc.

Att typa matförgiftningar efteråt med avföringsprov är ofta meningslöst. De matförgiftade bakterierna är utslagna och oftast utkonkurerade av de normla tarmbakterierna. De går alltså inte att hitta igen !

emmzan
2004-06-20, 10:52
Tillägg:

Även fast de sporbildande bakterierna överlever en kokning/upphettning många gånger så kräver de en bra miljö efter detta. Dvs för att kunna återgå till bakteriestadiet och kunna tillväxa krävs bra betingelser. Detta är anledningen till att man ska se till att kyla mat snabbt - det tar ett tag för bakterierna att komma igång (s k log-fas). Inom livsmedelsindustrin gäller väl om jag minns rätt att maten ska kylas till kylskåpstemperatur (från 100 grader till 8) på helst under 2 timmar men maximalt på 3 timmar.

För att undvika ovälkommen tillväxt: Kyl ner snabbt och se till att kylskåpet håller maximalt +8 grader.
Farliga intervallet är då temperaturen är mellan 8 och 60 grader varvid man lagstiftat om att mat som varmhålls måste hålla över 60 grader.