handdator

Visa fullständig version : Kvällsmål


zXz
2004-06-18, 08:15
Kör just nu med två olika kvällsmål men jag undrar vilket som egentligen är bäst.

1. Tre ägg (stekta, som äggröra, kokta, förlorade) + två frukter
2. Gröt (havregryn, sojamjöl, rapsolja) + två frukter

Har hört att ägg inte är det bästa på kvällen då vitan är snabb plus att äggets fett inte är det bästa på kvällen. Båda är nog bra kvällsmål men jag undrar som sagt vilket som är bäst. *nyfiken* :em:

Kimo
2004-06-18, 08:37
Originally posted by zXz
Kör just nu med två olika kvällsmål men jag undrar vilket som egentligen är bäst.

1. Tre ägg (stekta, som äggröra, kokta, förlorade) + två frukter
2. Gröt (havregryn, sojamjöl, rapsolja) + två frukter

Har hört att ägg inte är det bästa på kvällen då vitan är snabb plus att äggets fett inte är det bästa på kvällen. Båda är nog bra kvällsmål men jag undrar som sagt vilket som är bäst. *nyfiken* :em:

Nu finns det visserligen folk som är mer lämpade än mig att svara på dina frågor men jag gör ett försök.

1. Tre ägg motsvarar ungefär 21 g protein vilket låter i minsta laget, men det beror ju på hur mycket muskelmassa du behöver underhålla också. Äggvita är snabb protein men hela ägg (dvs. inkl. gula) är medelsnabba vad jag har förstått. Om du är rädd för dåligt fett i gulan kan du köpa omega-3-ägg istället där värphönsen fått linfrön i fodret.
2. Vet inte hur mycket sojamjöl du använder men det låter som mycket kolhydrater och lite protein. Käkar du gröt behöver du inte frukten som kolhydratkälla men de innehåller ju en del annat trevligt som du kanske vill ha i dig (vitaminer etc.)

Jag brukar käka något av följande till kvällsmat:

1. En grov macka med makrill i tomatsås samt två glas minimjölk och ett ägg.
2. En kaseindrink (ca: 45 g) med rapsolja.
3. En kycklingfilé stekt i rapsolja, med keso och kryddor.

Ska jag träna tidigt på morgonen slänger jag in några extra fullkornsmackor alt. en tallrik med lättfil och müsli/allbran plus.

daja
2004-06-18, 09:20
Originally posted by zXz
1. Tre ägg (stekta, som äggröra, kokta, förlorade) + två frukter
2. Gröt (havregryn, sojamjöl, rapsolja) + två frukter


Vad är förlorade ägg?

zXz
2004-06-18, 15:23
Tack. Kimo.

Väger ca 62kg. Hur mycket protein och kolhydrater borde jag få i mig under kvällsmålet?


Daja//
Förlorade ägg, även kallat poucherade ägg, är en maträtt gjord av variant av kokt ägg där du kokar ägget utan skal. Det skiljs på helförlorade och halvförlorade. På halvförlorade ägg skall gulan synas och poucheras därför på grunt vatten. De helförlorade äggens gula skall helt döljas av vitan och poucheras i tillräckligt mycket vatten för att hela ägget skall täckas med råge.
Hur göra:

Koka upp vatten i en kastrull, använd gärna en utan höga kanter. Behöver ej så mycket vatten, typ 5-10 cm
Lägg i några nypor salt (2-3 tsk)
Sänk värmen på vattnet
Knäck ägget i en kaffekopp och när vattnet sjuder, häll försiktigt ner ägget
Du kan pochera några stycken åt gången men ej för många då de kan fastna i varandra
Efter ca 3 min, lyft upp ägget
Färdigt att ätas
Kan användas till tex mackor eller som en lunch med andra tillbehör.

Källa: www.susning.nu

Kimo
2004-06-19, 10:32
Originally posted by zXz
Tack. Kimo.

Väger ca 62kg. Hur mycket protein och kolhydrater borde jag få i mig under kvällsmålet?
[/url]


Tränar du regelbundet och vill öka i muskelmassa så kan 0.5 g protein per kg kroppsvikt vara ganska lämpligt, alltså 31 g. Sprid ut det på fem tillfällen om dagen (frukost, mellanmål, lunch, middag, kvällsmat) så får du ca: 155 g protein totalt. Vissa skulle hävda att det är i överkant men vill man växa tycker jag bara att det är att bomba på ordentligt. Mängden kolhydrater tycker jag du ska reglera efter om du bulkar, deffar, ska träna tidigt eller sent etc.

Yankeee
2004-06-19, 11:25
Originally posted by Kimo

2. Vet inte hur mycket sojamjöl du använder men det låter som mycket kolhydrater och lite protein.
.

Risentas sojamjöl:

Energivärde 1772 kJ (424 kcal)
Protein 37 g
Kolhydrater 16 g
Kostfiber 12 g
Fett 23,5 g

GhostFace
2004-06-19, 11:59
Originally posted by Kimo



Tränar du regelbundet och vill öka i muskelmassa så kan 0.5 g protein per kg kroppsvikt vara ganska lämpligt, alltså 31 g. Sprid ut det på fem tillfällen om dagen (frukost, mellanmål, lunch, middag, kvällsmat) så får du ca: 155 g protein totalt. Vissa skulle hävda att det är i överkant men vill man växa tycker jag bara att det är att bomba på ordentligt.

Fast, enklare uttryckt;
Käka 2,5 gr protein/kg kroppsvikt varje dag= i detta fall 155gr protein/dag. 155gr fördelat på 5 måltider blir 31gr protein i vardera.

:cool: :thumbup: