handdator

Visa fullständig version : Måste ha mer energi, men hur?!

pelle
2004-06-17, 23:30
Hej hej...

Har gjort m.h.a. ett antal hemsidor beräkningar på hur mycket energi jag ska få från maten och de visar alla runt 3200 kcal.

Dock får jag enligt ganska grova beräkningar i mig ca 2500 kcal.

Jag har svårt för att äta mer, är mätt precis hela tiden känns det som. Finns det några tips ?

En vanlig dag så ligger jag på ca 150g protein, 60g fett och 350-400g kolhydrater.

Jag väger ca 90 kg.

illuminaughty
2004-06-17, 23:40
Nötter har ganska högt innehåll av bra fetter och därmed rätt högt kaloriinnehåll. 100 gram (drygt 1,5 dl) hasselnötter innehåller runt 650 kcal.
Bra tips om man har svårt att få i sig alla kalorier.

scudmissile
2004-06-17, 23:43
eller 7kg chocklad :)

pelle
2004-06-17, 23:47
Originally posted by illuminaughty
Nötter har ganska högt innehåll av bra fetter och därmed rätt högt kaloriinnehåll. 100 gram (drygt 1,5 dl) hasselnötter innehåller runt 650 kcal.
Bra tips om man har svårt att få i sig alla kalorier.

äsch, jag som verkligen hatar nötter :rolleyes:

Fors
2004-06-17, 23:54
Prova att svänga ihop en skön mix av allt möjligt du hittar där hemma: havregryn, mjölk, proteinpulver, någon olja och något som tar bort smaken. Lyckas du mixa alltihop till en sörja, är det bara att klunka i dig den sen.

Annars var mitt spontana förslag också nötter.

Pez
2004-06-17, 23:55
Skulle ta och se till att peta i mig ytterligare 50gr protein till att börja med om jag vore dig.

Ålder? 90kg fläsk, mittemellan eller bra form?

pelle
2004-06-17, 23:59
Originally posted by Pez
Skulle ta och se till att peta i mig ytterligare 50gr protein till att börja med om jag vore dig.

Ålder? 90kg fläsk, mittemellan eller bra form?

Jag är 21 år,1.90 lång, är mittemellan form ;)

-=(WatchTower)=-
2004-06-18, 07:06
Köp en flaska rapsolja och drick lite till varje måltid.

pelle
2004-06-18, 08:10
Originally posted by pelle

En vanlig dag så ligger jag på ca 150g protein, 60g fett och 350-400g kolhydrater.

Jag väger ca 90 kg.

Hur ligger jag till med protein, fett och kolhydrater ?

King Grub
2004-06-18, 09:02

Hur ligger jag till med protein, fett och kolhydrater ?

För lite protein och fett. Hur mycket kolhydrater du bör äta beror sedan på ditt energibehov.

pelle
2004-06-18, 09:04
Originally posted by King Grub

För lite protein och fett. Hur mycket kolhydrater du bör äta beror sedan på ditt energibehov.

Vad ska jag upp i då ?

King Grub
2004-06-18, 09:05

Vad ska jag upp i då ?

2.5 till 3 gram protein per kilo kroppsvikt, runt 1 gram fett per kilo kroppsvikt, och sedan fylla på med kolhydrater tills du når ditt energibehov. Det brukar vara bra siffror för de flesta.

pelle
2004-06-18, 09:13
Originally posted by King Grub

2.5 till 3 gram protein per kilo kroppsvikt, runt 1 gram fett per kilo kroppsvikt, och sedan fylla på med kolhydrater tills du når ditt energibehov. Det brukar vara bra siffror för de flesta.

oj, det var mycket protein. Kommer att bli svårt för mig att komma upp i.

King Grub
2004-06-18, 09:36

oj, det var mycket protein. Kommer att bli svårt för mig att komma upp i.

Det är inte så svårt! Tänk på att du kan räkna proteinet från alla källor. Pasta, för att ta ett exempel, innehåller mer än 10 gram protein per 100 gram vara. Det är lättare än det låter.

Sverker
2004-06-18, 10:22
Ensamt är pasta ( vete ) nästan värdelöst som proteinkälla men tillsammans med något som kompletterar vete som tex mjölkprotein blir proteinet perfekt.
1 + 1 = 3 alltså !

King Grub
2004-06-18, 10:33
Precis! Så om du äter, för att ta ett exempel:

100 gram pasta (okokt vikt)

1 burk tonfisk

1 glas mjölk

Grönsaker

Så har du runt 60 gram protein bara där! Då blir det enkelt som en plätt att komma upp i mängderna som diskuterades.

pelle
2004-06-18, 12:34
det var som attans! :) jag ska göra mitt bästa.

Nitrometan
2004-06-18, 14:16
Kolla här vad J M Blakely (http://home.online.no/~janbagg/weightgain.htm) säger om att gå upp i vikt.
:eating:

Kalleh
2004-06-19, 10:10
Hej hej...

Har gjort m.h.a. ett antal hemsidor beräkningar på hur mycket energi jag ska få från maten och de visar alla runt 3200 kcal.

Dock får jag enligt ganska grova beräkningar i mig ca 2500 kcal.

Jag har svårt för att äta mer, är mätt precis hela tiden känns det som. Finns det några tips ?

Jag väger ca 90 kg.

Jag mått ganska lika dina och ska enligt beräkningar också få i mig samma mängd kcal. I höstas satsade jag ganska hårt på det och här har du ett upplägg jag hoppas vara till hjälp.

Se till att få i dig minst fyra rejäla måltider varje dag. Med rejäla menar jag ca: 40g protein och ca: 100g kolhydrater per måltid. T.ex.

Stor skål havregrynsgröt + proteindrink

Kycklingfile + ris + mjölk

Spaghetti + köttfärssås + mjölk

Många mackor + proteindrink

Fyra såna måltider har du 2200kcal från bara protein och kolhydrater. Fettet bryr jag mig inte om, det är bara att använda sunt förnuft och varken överdriva eller snåla. Utöver detta äter du självklart några mellanmål, frukt rekommenderas som en del av dessa, och så räknar jag in en gainer eller liknande efter träningen. Så, 2200 kcal + kalorierna från fettet + mellanmål + gainer = >3200kcal.

Detta är ju grovt beräknat och jag har ej tagit hänsyn till GI och II och allt vad det heter. Men som sagt, jag har mått ganska lika dina och gick upp 7 kilo under höstmånaderna med detta uppägg.

pelle
2004-06-19, 14:41
Originally posted by Kalleh

Men som sagt, jag har mått ganska lika dina och gick upp 7 kilo under höstmånaderna med detta uppägg.

Mitt primära mål var kanske inte att gå upp i vikt, men jag förstår vad du menar och tackar för tipset!

Snorkfröken
2004-06-20, 09:08
Originally posted by Nitrometan
Kolla här vad J M Blakely (http://home.online.no/~janbagg/weightgain.htm) säger om att gå upp i vikt.
:eating:

:laugh: Tack för den! Det stämde så otroligt bra in på hur jag tänkt tidigare... Kan inte äta mer... jo pyttsan ;) Allt handlar om vad man intalar sig själv. Punkt slut! I alla fall var det så för mig, det mentala verkar ha en överraskande stor betydelse även för detta.

Pelle: Testa med att käka lite till till varje mål, det behöver inte vara några stora saker, men allt extra hjälper ju! Du lyckas helt säkert med det, skall du se. Lycka till!

/Snorkis

Johan
2004-06-21, 11:45
Hur funkar mellanmjölken till måltiderna om man genomgår en deff?
Jag dricker oftas vatten nu, men om mjölk i rätt mängd t.ex. 3 dl skulle vara bättre komplement till middagen så väljer jag det.
Det är i första hand II jag tänker på, jag har varit bortrest ett tag så jag har inte hunnit läst in mig så mycket på det området...

acidbl00d
2004-06-21, 12:35
Originally posted by Sverker
Ensamt är pasta ( vete ) nästan värdelöst som proteinkälla men tillsammans med något som kompletterar vete som tex mjölkprotein blir proteinet perfekt.
1 + 1 = 3 alltså !

Tackar för den faktan det var något nytt för mig åtminstone. Jag som alltid käkar pasta :)

Sverker
2004-06-21, 14:09
Titta på Pauluns tabeller längst ned i länken !

BV för vete stiger från 54 till 105 för vete+mjölk.

Glömde länka:D

http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=397

pelle
2004-06-21, 14:28
Originally posted by Sverker
Titta på Pauluns tabeller längst ned i länken !

BV för vete stiger från 54 till 105 för vete+mjölk.

Glömde länka:D

http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=397

då borde pannkakor vara super! :) och det e ju gott som bara den också!