Visa fullständig version : Fredrik Paulun
Jag har nyss fått ett exemplar av Pauluns "Allt om Glykemiskt Index"... mycket intressant läsning..
skulle vilja ha lite källkritik någon som läst den och har något att invända/hålla med om? tack! :)
Jag har inte läst "Allt om glykemiskt index" utan har läst "blodsockerblues" som är en ny omarbetad utgåva av den tidigare.
Boken innehåller väl det mesta du behöver veta om GI samt att den har ganska omfattande tabeller för dito.
LunaSpice
2004-06-07, 05:43
Paulun har alltid bra ref. bakom det han skriver och han skriver på ett lättförståeligt sätt vilket är hans styrka. Om man dock vill gå djupare får man söka sig till engelsk (fortfarande bäst iaf) litteratur inom nutrition, fysiologi eller klinisk nutrition. Att söka på pubmed är också ett bra alt. Där kan man skriva in de studier som Paulun ref. till och klicka "related articles" för att få studier som är kopplade/refererade till Pauluns ref.
Originally posted by jim
Jag har nyss fått ett exemplar av Pauluns "Allt om Glykemiskt Index"... mycket intressant läsning..
skulle vilja ha lite källkritik någon som läst den och har något att invända/hålla med om? tack! :)
Fokuseringen ligger lite väl mycket på just kolhydrater, använder man bra mat i allmänhet och kombinerat med det som står i boken så får man en bra diet.
Man bör kanske inte hänga upp hela sin kost på att just ha lågt GI utan se till att merparten av kolhydraterna är av den typen och sen bara äta på utan att bry sig så mycket.
Att köra gi-metoden anpassat till bulk eller deff genom att växla mellan olika snabbhet på kolhydraterna vet jag inte om någon numera är så förtjust i, det var en bra tanke men saknade några element för att den skulle funka fullt ut.
Jag hade fördelen att ha varit på ett föredrag/föreläsning med Paulun innan jag läste boken och fick nog ut mer av den då han tog upp en hel del av det jag tycker saknas i boken. Om man är intresserad av kost så rekommenderar jag att man går och lyssnar på hans föredrag någon gång då han är ganska duktigt föredragshållare och har en hel del kringkunskap.
Originally posted by z_bumbi
Jag hade fördelen att ha varit på ett föredrag/föreläsning med Paulun innan jag läste boken och fick nog ut mer av den då han tog upp en hel del av det jag tycker saknas i boken. Om man är intresserad av kost så rekommenderar jag att man går och lyssnar på hans föredrag någon gång då han är ganska duktigt föredragshållare och har en hel del kringkunskap.
Det är ju rätt självklart att han tar upp andra saker än som står i boken. Man kan ju läsa boken själv!Man vill ju inte få den refererad för sig när man redan läst den :)
Jag skulle ha blivit klart besviken om han bara hade tagit upp det han redan säger i sina böcker under föreläsningen :)
Det förutsätt nästan att man har läst boken innan man går.
Originally posted by cali
Det är ju rätt självklart att han tar upp andra saker än som står i boken. Man kan ju läsa boken själv!Man vill ju inte få den refererad för sig när man redan läst den :)
Jag skulle ha blivit klart besviken om han bara hade tagit upp det han redan säger i sina böcker under föreläsningen :)
Det förutsätt nästan att man har läst boken innan man går.
Han har skrivit en del böcker så hur ska han veta vilka böcker som publiken/deltagarna har läst av dessa? Eller vilken nivå alla ligger på i övrigt?
Han gick självklart igenom det som står i boken också och förklarade det som kunde vara lite krångligt, sen ägnade han de följande timmarna till annat.
"Allt om G..." var den första Paulun-boken jag läste, och har sedan dess läst flera av hans böcker. Min uppfattning är att även om den är bra, så är den som påpekats lite väl "endimensionell" för en mer komplett insikt i kost/näringslära.
Den bok som jag gillade bäst av de jag läst är nog den som heter just "Näringlära". Det är en samling av artiklar som Paulun har skrivit för olika publikationer. Den ger en mer mångsidig genomgång av hur man kan tänka när man ska planera sitt ätande, och den kan sedan kompletteras med t.ex. "Allt om Glykemiskt index" för mer insikt i just detta ämne, "Allt om Fettförbränning" eller "Ät, Träna och Prestera", beroende på vad man vill komma åt.
Man ska också vara med på att allt som står i böckerna inte står oemotsagt av andra, så kolla gärna vidare på olika forum och hemsidor och läs kritiskt!
Ett annat tips är att kolla på hans egen hemsida, "http://www.paulun.se", där många av hans artiklar och "fråga/svar" från olika tidningar finns återgivna...
Trevlig läsning!
/Rico
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.