Visa fullständig version : Salmonella i vart 12:e ægg
Ta det lugnt nu, snackar inte om Sverige, utan om Danmark. Hørde hæromdagen att vart 12:e ægg bara på Salmonella. Jag had verkligen ingen aning om att det var så frekvent. Tydligen tyckte de att detta inte var så farligt eftersom innan hade så bar 2/3 av alla ægg på salmonella. Så det har ju helt klart førbættrats.
Om jag inte ær helt fel på det nu, så førekommer salmonella mycket mindre i Sverige. Vad beror detta egentligen på? Har søkt efter det men hittar inget riktigt relevant.
/L
massor av tester och hårdare importrestriktioner?
Fatalist
2004-05-20, 16:51
Läskigt för danskarna.. Hade inte ätit ägg på år och dar om jag bodde där..
Originally posted by Grahn
massor av tester och hårdare importrestriktioner?
Det kan nog stæmma, de verkar inte ta så hårt på salmonella. De sade att några år så gjorde de i princip inget alls før att bekæmpa det och det var då det hoppade upp på 2 utav 3 ægg. Det har t o m intræffat dødsfall direkt relaterade till salmonella hær...
King Grub
2004-05-20, 16:55
Tur att man kokar äggen, så man slipper oroa sig överhuvudtaget. ;) Råa ägg = :nono:
Originally posted by hallar
Det kan nog stæmma, de verkar inte ta så hårt på salmonella. De sade att några år så gjorde de i princip inget alls før att bekæmpa det och det var då det hoppade upp på 2 utav 3 ægg. Det har t o m intræffat dødsfall direkt relaterade till salmonella hær...
Mjo vet själv att vi här i sverige är rätt skeptiska till allt importerat livsmedel och danmark är inte ett undantag, snarare tvärt om.
Detta skadar givetvis den danska exporten av livsmedel.
Tror sverige ska ha stickprov på alla importerade råvaror.
Originally posted by King Grub
Tur att man kokar äggen, så man slipper oroa sig överhuvudtaget. ;) Råa ägg = :nono:
De ær ganska glada før mayoinæs(rårørda ægg i tydligen) hær i Danmark och de ansåg att det var hær det størsta problemet låg :smash:
Som sagt att de flesta salmonella-bakterier dör av kokning, och skulle man mot förmodan få i sig levandet bakterier så är det inte säkert för den sakens skull att man blir sjuk.
De senaste 3 veckorna har jag stått på labb och lekt med bland annat salmonella, och det är ganska intressanta små bakterier faktiskt :cheers:
stocktown
2004-05-20, 18:51
Originally posted by King Grub
var finns salmonellan? kan man få det genom att bara ta på eggen?
Callister
2004-05-20, 18:55
Originally posted by stocktown
var finns salmonellan? kan man få det genom att bara ta på eggen?
Salmonella är en bakterie som finns i tarmen hos en del människor och olika djur t.ex. svin, nötkreatur och fjäderfä. Utanför norden är det inte ovanligt att t.ex. ägg innehåller salmonella. Man kan också bli smittad via kontakt med husdjur som t.ex. ormar, ödlor och sköldpaddor.
Livsmedel smittas ned med salmonella och äts utan att sköljas ordentligt eller utan tillräcklig upphettning. Livsmedel som har orsakat sjukdom är bland annat kyckling, anka, opastöriserad mjölk, groddar, ägg, nötkött och fläskkött.
Saxxa lite bara
Jo det kan du, ofta sitter faktiskt salmonellan enbart på skalen. Så att gå och slicka på æggskal ær nog ingen højdare. Fast jag vet inte hur det ær i Sverige, dær kanske skalen desinficeras på något sætt innan føræljning.
Sparrisen
2004-05-20, 19:09
Originally posted by Patte
Som sagt att de flesta salmonella-bakterier dör av kokning, och skulle man mot förmodan få i sig levandet bakterier så är det inte säkert för den sakens skull att man blir sjuk.
De senaste 3 veckorna har jag stått på labb och lekt med bland annat salmonella, och det är ganska intressanta små bakterier faktiskt :cheers:
Vad läser du?
Originally posted by SwedeForce
Vad läser du?
Kemisk biologi på LiU :bpump:
Hur mycket tillagade ska äggen vara för att vara säker på att inte smittas av sarmonella? När jag tex steker mina ägg så brukar aldrig ägggulan vara helt fast utan lite rinnande. Betyder det att risken ökar för att man får det?
Originally posted by Pontus
Hur mycket tillagade ska äggen vara för att vara säker på att inte smittas av sarmonella? När jag tex steker mina ägg så brukar aldrig ägggulan vara helt fast utan lite rinnande. Betyder det att risken ökar för att man får det?
Har den stigit till över 120grader så kan du i princip vara säker på bakterierna är döda, eftersom att salmonella inte bildar endosporer (är jag 99% säker på). Sen tror jag inte gulan kommer upp i den temperaturen för då hade den stelnat.
I sverige är risken att få salmonella minimal så man behöver inte direkt bry sig. Läste på några amerikanska sidor att det är rekommenderat att först steka äggen på ena sidan och sen vända och steka på andra i 3 minuter.
stefannn
2004-05-21, 10:01
Originally posted by Patte
Har den stigit till över 120grader så kan du i princip vara säker på bakterierna är döda, eftersom att salmonella inte bildar endosporer (är jag 99% säker på). Sen tror jag inte gulan kommer upp i den temperaturen för då hade den stelnat.
I sverige är risken att få salmonella minimal så man behöver inte direkt bry sig. Läste på några amerikanska sidor att det är rekommenderat att först steka äggen på ena sidan och sen vända och steka på andra i 3 minuter.
om den stigit över 120 grader har den nog inte då med tanke på att gulan stelnar vid bra mycket tidigare temperaturer (ingen exakt siffra i huvet)
men vaddå salmonellan dör väl tidigare än 120 grader??? annars kan vi utelsuta tillagningsmetoden kokning!
Originally posted by stefannn
men vaddå salmonellan dör väl tidigare än 120 grader??? annars kan vi utelsuta tillagningsmetoden kokning!
Vet inte exakt vid vilken temperatur salmonella dör, men man brukar säga att de flesta bakterier dör vid upphettning till 120grader.
Salmonellan dör på 70 grader nåt (finns visserligen flera "arter" men få klarar nog mer),
och nej de bildar inte endosporer.
Originally posted by Styx
Salmonellan dör på 70 grader nåt (finns visserligen flera "arter" men få klarar nog mer),
och nej de bildar inte endosporer.
Perfekt! Då vet jag det också. Vasjutton, då krävs det ju inte speciellt mycket uppvärmning för att ta död på dem små liven ;)
Fast efter att snabbt kollat runt lite verkar det som att de flesta typer av salmonella inte tål 60 grader längre än en halv minut. Så än lägre temperatur alltså.
Salmonella är egentligen inget problem. De bildar inget gift i maten när de växer. De trivs bäst i tarmen på djur och mäniskor och trivs inte så bra utanför. De dör vid 60 grader och bildar heller inga värmetåliga sporer.
Det krävs t o m rätt mycket bakterier innan de får fäste i tarmen.
Värmer man upp maten innan man äter så dör all salmonella.
Problemet kommer när någon kommer från toaletten utan att tvätta händerna och börjar direkt att laga mat. Dessa smutsiga händer blandar runt i salladen, brer smörgåsar och lägger på pålägg, lagar till olika kalla såser mm.
Höns...hmm har en kolak och äggen kommer ut samma väg som..hmm.. ..det är alltså inte konstigt att ägg innehåller salmonella.
Salmonella är betydligt vanligare utanför sverige ja.
Dock sker ingen desinfektion av äggen här heller utan vi håller nere salmonellanivåerna mhj nogrann kontroll. Kommer salmonellasmitta in på ett hönseri är det i princip stamping out som gäller - dvs alla djur avlivas. Salmonellan kommer då in ffa via hönsfodret till djuren. Man rekommenderar väl vad jag vet att i t.ex danmark använda pastöriserat ägg till t.ex majonnäs. Fick höra att ett gäng svenska kockar gjort "succé" i danmark efter de gjort majonnäs och glass och en del matgäster fått salmonella...
Salmonellan kommer inte in via skalet utsida in i ägget utan finns i ägget om hönan själv har infektionen. Detta kräver att det är en salmonellatyp som klarar av att "vandra" genom hönan, ta sig igenom barriärerna när äggula och äggvita bildas samt att ägget sedan förvaras i t.ex för hög temperatur så att bakterierna tillåts tillväxa - man måste ju äta fler än en salmonellabakterie för att bli sjuk.
Om ägget befinner sig i kokande vatten i 7 minuter ska salmonellan garanterat inte överleva.
Patte> agglutination är skitskojigt eller hur?! Ända tills lärarna hintar om att de kan ha placerat S Typhi i några av proverna. Jippie!
Sverker> mig veterligen är salmonellan inkorporerad i ägget framförallt, och ytkontamination pga "läggningsutgången" inte är några problem.. ?
Äggstocksinflamation:confused:
Själva äggutvecklingen inkl. läggningen av skalet måste väl ske i en steril miljö i hönans äggstockar.
Jag trodde att själv infekteringen skedde i "läggningsutgången" ,kloaken eller vad det nu heter på en höna.
Någon som orkar lista några livsmedel där man använder rårörda ägg som det exempel som gavs med majonäs?
Sverker: Nej inte ren äggstocksinflammation utan att hönan har en invasiv salmonellatyp som helt enkelt kan passera över till äggvita/ägggula etc under bildningen..
Att ägget direkt utsätts för en massiv fekal förorening pga kloaken är ju självklart men jag tror faktiskt inte att salmonella är något problem i det fallet.
Återkommer snart med en fullständig äggartikel *lova*
Originally posted by emmzan
Återkommer snart med en fullständig äggartikel *lova*
Härligt! Har alltid undrat vad som kom först, hönan eller ägget?
:MrT:
Dinosaurier och kräldjur la ägg och fåglarna antas komma från dessa så svaret blir:
Ägget kom före hönan. Att det sedan var en T-rex som värpte ägget är en annan sak :D
En annan fråga om ägg kanske ryms i denna tråd:
Vad är det som avgör storleken på ägget? Om man jämför de riktigt största äggen på min lokala butik, Norrlands XL: 20 ägg = 1520 gram, och en annan sort: 18 ägg = 835 gram, så är de ju dubbelt så stora.
Kommer de stora äggen från en monsterhöna som i flera generationer korsats med struts?
De stora äggen är helt suveräna, man behöver ju inte pilla med fullt lika många ägg längre. Dock gissar jag att de ställer till det om man bakar, i recept står ofta "normalstora" ägg. Hur mycket väger ett "normalstort"?
King Grub
2004-05-22, 10:29
Här har du Kronäggs storleksklassning:
http://www.kronagg.se/eggsite-se/produkter/default.asp?2
Det finns massor av olika sorters höns, olika stora, som lägger olika stora ägg.
Lysande sida, fick jag lära mig lite om ägg.
Gillade den här texten
"Ägg ska kylförvaras efter köp och har då flera veckors längre hållbarhet än "bäst-före-datum". "
Så behöver jag inte vara orolig om jag äter ett ägg som gått över datumet med ett par dagar.
Har ganska nyligt kommit på att steka ägg tillsammans med ris (nåt som hela asien verkar kommit på före mig med tanke på att jag nu ser "egg fried rice" överallt). Då kan man koka storkok ris och sedan fixa lunch på mindre än tio minuter.
Sverker> har nu allmänbildat mig lite mer ang salmonella. För att en salmonella utifrån ska kunna ta sig in i ägget krävs att cutikulan (omgivande skikt på ägget) ska vara förstört. Det är vattenlösligt så är ägget avspolat så är det fritt fram för div. saker att ta sig in via skalporerna el via skalsprickor
På "äggfabrikerna" genomlyses dock äggen så det inte ska vara några sprickor i skalet, samt enl EU får man ej sätta kvalitétsklass A på ägg om de är avtorkade överhuvudtaget!
Skaparn> enligt vår professor i livsmdelshygien (Marie-Louise Danielsson-Tham) som är erkänd expert inom sitt område kan ett ägg hålla ett halvår efter värpning. Dock säger reglerna att det ej får säljas efter ett bestämt antal dagar efter värpning - andra EU-länder har ju större mikrobiologiska problem än vi har i sverige.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.