handdator

Visa fullständig version : Ok, svinviktigt. Kommer jag att dö?


Muaytudd
2004-05-04, 10:59
Kokade upp en bunte ägg i söndags.

Nu är det så att jag gillar när det är löskokt (mmmmm), sådär så att gulan är mjuk. Nu precis så slukade jag 4 stycken och när jag precis var klar så slog detmig att det kanske inte var så bra när de legat i några dagar med en gula som bara blivit lite sådär lagom gosevarm i början.

Vad tror ni? Kommer jag få akompanjera min ilskna förkylning med ett toalettspringande också?

scudmissile
2004-05-04, 11:06
nej det tror jag inte, däremot lyckades du äckla mig ganska rejält med ditt snack om gosevarma gulor..

Muaytudd
2004-05-04, 11:16
Originally posted by scudmissile
nej det tror jag inte, däremot lyckades du äckla mig ganska rejält med ditt snack om gosevarma gulor..


Skönt att höra :D


Jag kan även meddela att det inte är bra att lägga ett ägg på sin deklaration

Fast det smakade helt ok :confused:



/ En sjuk (i dubbel bemärkelse) uttråkad Christian..

scudmissile
2004-05-04, 11:19
hahaha din toker vadfan har du skrivit?!

Muaytudd
2004-05-04, 11:22
Asso det är texten på deklarationen. Ägget låg där högst en minut. Men det var omöjligt att gnugga bort texten. Satt som sten, så det var tvunget att följa med ner i magsäcken det också :D

scudmissile
2004-05-04, 11:23
du märkte inte att det var ett ägg du satt och skrev på :D

King Grub
2004-05-04, 11:26
Har du förvarat de kokta äggen i kyskåpet är det nog ingen fara. Om de däremot legat i rumstemperatur... ja, då skulle jag inte vilja vara du.

http://www.81x.com/Authors/dragonfire88/wcj.gif

Arwen
2004-05-04, 11:28
Originally posted by King Grub
Har du förvarat de kokta äggen i kyskåpet är det nog ingen fara. Om de däremot legat i rumstemperatur... ja, då skulle jag inte vilja vara du.

http://www.81x.com/Authors/dragonfire88/wcj.gif

Eller någon i direkt närmiljö...

Muaytudd
2004-05-04, 11:31
Tja, de låg i kylskåpet så det är nog kanske inte yberkris.


Gött o höra, då kan man fortsätta att bara vara snorig o dann.

aliquis
2004-05-04, 14:55
Är det sådant där som kallas skatteavdrag? ;/ (halvhjärtat försök att visa sin enorma humor, jag vet)

snej
2004-05-04, 15:06
Originally posted by aliquis
Är det sådant där som kallas skatteavdrag? ;/ (halvhjärtat försök att visa sin enorma humor, jag vet)


:D Ja tyckte de va skoj!

emmzan
2004-05-04, 17:36
Originally posted by Muaytudd
Kokade upp en bunte ägg i söndags.

Nu är det så att jag gillar när det är löskokt (mmmmm), sådär så att gulan är mjuk. Nu precis så slukade jag 4 stycken och när jag precis var klar så slog detmig att det kanske inte var så bra när de legat i några dagar med en gula som bara blivit lite sådär lagom gosevarm i början.

Vad tror ni? Kommer jag få akompanjera min ilskna förkylning med ett toalettspringande också?

Ägg och framförallt äggula är rena rama lördagsgodiset för bakterier. Men det är några punkter som då måste ske.
1. Kontamination av äggen, dvs du skalar dem med skitiga händer som du just torkat av näsan med och du råkade ha t.ex en typ av stafylokocker som gör enterotoxiner i näsan, som då hamnar på äggen.
2. Äggen har legat framme i rumstemperatur (över kylskåpstemperatur) en längre stund.

Denna kombination kommer att innebära att staffarna växer till, gör enterotoxin och när du sedan äter äggen riskerar du bli matförgiftad. Symtomen kommer inom 1-5 timmar och innebär kraftiga kräkningar!

Sen kan det ju vara annat än staffar också! Men tumregel är att om du kokt äggen och kylt dem oskalade och sen låtit dem vara i kylen = ingen fara.

bubbe
2004-05-04, 18:53
Hur länge klarar sig äggen i kylen?

Edan
2004-05-04, 20:03
Jag brukar ofta förvara mina kokade ägg med skal på i ca 4-6 timmar , kan detta vara skadligt?

tokke
2004-05-04, 20:07
Jag lånare tråden bara för att fråga om det är "farligt" att låta äggen likka skalade i kylen, ni snackade ju om oskalade... Har fyra som ligger och väntar i kylen tills imorrn bitti, är det dumt att göra så?

King Grub
2004-05-04, 20:10
Originally posted by tokke
Jag lånare tråden bara för att fråga om det är "farligt" att låta äggen likka skalade i kylen, ni snackade ju om oskalade... Har fyra som ligger och väntar i kylen tills imorrn bitti, är det dumt att göra så?

Absolut inte. Jag kokar alltid mina ägg dagen innan.

jakke
2004-05-04, 20:36
Originally posted by King Grub


Absolut inte. Jag kokar alltid mina ägg dagen innan.

Äggen ska vara varma när man äter dom..
kokar mina medans jag äter gröten.

Halldin
2004-05-04, 20:41
Originally posted by jakke


Äggen ska vara varma när man äter dom..
kokar mina medans jag äter gröten.

Finns en smart pryl som kallas mikrovågsugn, som har funnits att köpa sedan 1947.

Dock äter jag ändå mina ägg kalla.

King Grub
2004-05-04, 20:50
Originally posted by jakke


Äggen ska vara varma när man äter dom..

Icke! Kokta, kalla ägghalvor med kaviar. :eating:

Aslan
2004-05-04, 20:53
Originally posted by Halldin


Finns en smart pryl som kallas mikrovågsugn, som har funnits att köpa sedan 1947.

Dock äter jag ändå mina ägg kalla.

Testa värm äggen i en micro så kommer du få en trevlig överaskning! :nono:

Halldin
2004-05-04, 21:00
Schhh :D

Äh, ruva eller släng in dom i ugnen då ;)

bubbe
2004-05-04, 21:14
jag höll på att sätta eld på köket för några veckor sen, glömde
mina ägg på spisen....hade sprungit iväg till källaren för att kolla
en snabb grej på datorn, jäkligt smart....kastrullen gick åt helvete,
äggen blev svarta och köket alldeles rökigt. apropå det, har även varit nära tutta eld på en kastrull ris också. (är jag senil?)

brukar ha äggen ett par dagar i kylen, dom ser lite otäcka ut
när gulan svartnar, någon som känner till en ungefärlig tidsgräns?
gillar annars kokta ägg som "bärbar" mat, pefekt om man är ute
på kundbesök en heldag, bara sätta sig i fikarummet, skala 5 ägg
och trycka i sig.

Spiffy
2004-05-04, 22:04
Originally posted by bubbe
jag höll på att sätta eld på köket för några veckor sen, glömde
mina ägg på spisen....hade sprungit iväg till källaren för att kolla
en snabb grej på datorn, jäkligt smart....kastrullen gick åt helvete,
äggen blev svarta och köket alldeles rökigt. apropå det, har även varit nära tutta eld på en kastrull ris också. (är jag senil?)

brukar ha äggen ett par dagar i kylen, dom ser lite otäcka ut
när gulan svartnar, någon som känner till en ungefärlig tidsgräns?
gillar annars kokta ägg som "bärbar" mat, pefekt om man är ute
på kundbesök en heldag, bara sätta sig i fikarummet, skala 5 ägg
och trycka i sig.

Gjorde något liknande två gånger i rad på samma dag :D
Morsan ropar upp att jag ska passa äggen, visst säger jag och glömmer det direkt. Kommer ner i köket där det ligger ägg lite över allt efter exploderande ägg (eller något) sen vattnet i kastrullen tagit slut och stekt äggen. hoppsan, detta får man ju fixa till. Plockar upp och fixar i lite nya ägg. Glömmer bort dessa också :smash: Skyller på att det var måååånga år sedan.

Crystal
2004-05-04, 22:16
tihi, nä, du kommer inte att dö, behöver inte oroa dig :D

snej
2004-05-05, 19:58
Originally posted by King Grub


Absolut inte. Jag kokar alltid mina ägg dagen innan.


Lägger du dem skalade i kylen över natten? Bara rätt upp och ner? Borde man inte vira in dem i folie eller liknande iaf?

King Grub
2004-05-05, 20:08
Originally posted by snej



Lägger du dem skalade i kylen över natten? Bara rätt upp och ner? Borde man inte vira in dem i folie eller liknande iaf?

Rätt upp och ner! I en tättförslutande förpackning, dock, så inte mjölk och annat tar smak av äggdoft. :MrT:

JAM
2004-05-05, 23:51
Originally posted by King Grub
Rätt upp och ner! I en tättförslutande förpackning, dock, så inte mjölk och annat tar smak av äggdoft. :MrT: Jag tycker inte att det han frågar om framgår riktigt - lägger du dem skalade eller oskalade i din tätförslutande förpackning? :)

Jag kokar alltid många i min grymma äggkokare (man behöver inte kolla tiden och de blir alltid perfekta!) och har dem sedan oskalade i kylen...

OT:
Originally posted by King Grub
http://www.81x.com/Authors/dragonfire88/wcj.gif Haha, var hittar du alla dina smileys??! :laugh: