Visa fullständig version : Kostkunskapen hos eliten?
Som sagt, hur står det till med den allmänna kostkunskapen hos de som tränar (och inte läser på Kolozzeums kostavdelning :D)? Jag börjar misstänka att det är jävligt dåligt.
De senaste två passen har jag i stället för min gainer noga vägt upp vassle och Ahlgrens bilar inför passet. 40 g rent protein, 80 g rena kolhydrater. Allt väl än så länge. Nu kommer det som skrämmer mig. Efter mina senaste två pass har jag nästan blivit utskrattad av STORA killar som tränar i minst 12 år vardera. Person A är bara allmänt jävligt stor och person B kom tvåa i body building-SM (tungvikt om jag inte minns fel) för något år sedan.
Dag 1
A skrattar stort frågade va fan jag sysslade med när jag tuggade mitt hekto bilar. Han påpekade att man ALDRIG ska äta SOCKER efter träningen, för det är värdelöst. Jag sa att jag inte kan tänka mig någon bättre kolhydratkälla och att det är en jäkla skillnad på olika sockerarter, men han bara skakade på huvudet. Själv åt han RX Fuel vars kolhydrater enligt honom själv liknade de från havregryn. Jag frågade varför i hela världen han äter långsamma kolhydrater efter träningen och fick svaret att "havregryn, det är ju snabbt!"... :rolleyes:
Han höll dock med om att "gainer" var bra direkt efter träningen, men blev helt ställd när jag bad honom förklara skillnaden mellan gainerns kolhydrater och de i mina bilar...
Dag 2 (idag)
Min träningskompis frågar person B (f.d. SM-2:a) vad han tyckte om Alhgrens bilar efter träningen. B skrattade till och frågade om han var allvarlig. B sa sedan att "äsch, det är bara behandlat socker... Det mycket bättre med naturligt". Han frågade vad vi trodde var bäst, "honung eller konstgjort socker"? Jag frågade vad det hade med saken att göra då honungen bara innehåller fruktos och bilarna mest glukos. B sa då inget mer. Vidare frågade min träningskompis vad han ska äta efter passet nu när han försöker deffa och om hans Weiderburk med ungefär 50/50 protte/kolh. är något att ha? B tyckte att 50 g kolhydrater och 50 g protein efter träningen var alldeles utmärkt. Jag sa att det är i allra minsta laget vad gäller kolhydrater för en person som väger 93 kg, som började deffa för någon vecka sedan och som inte ska ens i närheten av en tävlingsscén. Fick ingen kommentar på det heller. Avslutningsvis frågade jag vad B tycker om Weiders blandningar då dess protein kommer från kollagen. B mumlade då något om att proteinet är så rentat, skämtade bort det hela och gick och duschade.
Detta har verkligen fått mig att fundera. Hur kan en person som lyckas så bra med träning - och i B:s fall även med deff till tävlingsform - kunna så skrämmande lite?
"Jag frågade varför i hela världen han äter långsamma kolhydrater efter träningen och fick svaret att "havregryn, det är ju snabbt!"... "
Här kan han dock ha rätt, okokta havregryn har ett GI på 90, ganska högt iaf. :D
Men jag förstår vad du menar, har en köttig kille på gymmet, är stor och så, och äter mjölkchoklad eller bara dextropur efter träningen :rolleyes:
nordland
2004-04-22, 17:58
har kunde säkert mycket mer. Men han försökte bara lura dig då han var rädd att du skulle kunna bli en framtida konkurrent ;)
Megatuttarna
2004-04-22, 17:59
De har kanske hittat det som funkar för dem bara?
Mycket av ens framgångar handlar ju om det.
Originally posted by owster
"Jag frågade varför i hela världen han äter långsamma kolhydrater efter träningen och fick svaret att "havregryn, det är ju snabbt!"... "
Här kan han dock ha rätt, okokta havregryn har ett GI på 90, ganska högt iaf. :D Nä, han har ingen koll alls. Han har förmodligen inte ens läst på burken. På twinlab.se står att läsa om RX Fuel:Innehåll: 40 g protein, 24 g komplexa långsamma kolhydrater, [...]
När: Deff: 1-2 portioner intages dagligen som måltidsersättare.
Viktökning: 1 portion efter träning som komplettering till den ordinarie kosten.
Originally posted by nordland
har kunde säkert mycket mer. Men han försökte bara lura dig då han var rädd att du skulle kunna bli en framtida konkurrent ;) Haha, måste vara det... :rolleyes: :D
Tricklev
2004-04-22, 18:03
Bara o inse som så många har sagt, Förväxla inte storlek och kunskap.
Originally posted by Megatuttarna
Mycket av ens framgångar handlar ju om det. Självklart, men jag fick då inte alls det intrycket av varken A eller B. I synnerhet B tycker jag verkligen skulle tänka mer på vem han pratar med. Vi är ju inte intresserade vad som eventuellt fungerar för honom, utan vad han tror fungerar för oss. Men han sockersnack ingav då inget förtroende hos mig kan jag säga.
Originally posted by Tricklev
Bara o inse som så många har sagt, Förväxla inte storlek och kunskap. Nä, det är så uppenbart att man kan bli jäkligt stor utan att kunna så mycket om vissa saker. Jag tvekar dock inte på att de kan sin träning bra.
Tricklev
2004-04-22, 18:05
Originally posted by Megatuttarna
Mycket av ens framgångar handlar ju om det.
jojo men det finns nog en gräns för även för det.
Får mig och tänka på Sportspeglen för 15 år sedan.
" Soffan " diskuterade skillnaden och likheterna mellan Sixten Jernberg och Gunde Svan. Båda var överlägsna skidåkare på sin tid.
" Soffan " var överens om att båda tränade efter dåtidens bästa principer men Gunde tog näringsdelen till det yttersta medan Sixten var fullt nöjd med köttbullar, potatis och brunsås.;)
Kanske är viljan att lyckas i träningen vida överlägsen fördelarna man kan få genom att äta optimalt:confused:
.....men det är aldrig fel att äta rätt.
bara för man är stor betyder inte att man kan allt om kost.
Varför tror du Coleman har Chad Nicholls som sin kostguru.
Storlek har ingenting med Kunskap att göra, visst om man har tränat i några kan man väl grunden om man intresserar sig men inte allt.
Är man dum och okunnig så skaffar man bara en grym dietcoach så är det problemet ur världen:thumbup:
Är inte många toppbyggare som lägger upp dieten och träningen själva i dagsläget.
Bara o inse som så många har sagt, Förväxla inte storlek och kunskap.
Oftast har dom riktigt stora killarna något gemensamt tyvärr..."förbjuda preparat"
Jag tvivlar ABSOLUT INTE på att man kan bli otroligt stor och vältränad och fixa 250 kg i bänkpress med bara vanlig mat och lagliga kostillskott i laglig mängd...
MEN tyvärr så finns det folk som inte orkar bry sig om kost och näringslära och tycker att dom där pillren fixar allt ändå...
Btw Sverker...jag tror på ditt resonemang också MEN åker inte Gunde 5 mil lite snabbare än Sixten gjorde?
Jag vet inte..men jag undrar..;)
Originally posted by Sverker
Kanske är viljan att lyckas i träningen vida överlägsen fördelarna man kan få genom att äta optimalt:confused: Lutar det inte mer åt det motsatta? Om X tränar perfekt och äter halvbra och Y tränar halvbra och äter perfekt, kommer då inte Y att nå större framgång? (Ja, det är ett teoretiskt resonemang så vi antar att deras liv och förutsättningar i övrigt är identiska...)
Tricklev
2004-04-22, 18:37
Originally posted by Hoffa
Oftast har dom riktigt stora killarna något gemensamt tyvärr..."förbjuda preparat"
Jag tvivlar ABSOLUT INTE på att man kan bli otroligt stor och vältränad och fixa 250 kg i bänkpress med bara vanlig mat och lagliga kostillskott i laglig mängd...
MEN tyvärr så finns det folk som inte orkar bry sig om kost och näringslära och tycker att dom där pillren fixar allt ändå...
Btw Sverker...jag tror på ditt resonemang också MEN åker inte Gunde 5 mil lite snabbare än Sixten gjorde?
FInnpower tar ju 317.5 o han verkar inte vara knaper typen, men jag antar att du menar BB killar:D
Tricklev
2004-04-22, 18:38
Originally posted by Sverker
Kanske är viljan att lyckas i träningen vida överlägsen fördelarna man kan få genom att äta optimalt:confused:
eller så sköter man båda två så blir man ännu duktigare:D
Joaa..jag menar BB killar...;)
Vet någon om killar som Coleman,Dexter Jackson,Flex Wheeler,Graneheim,Priest,Jay Cutler,Schlierkamp o dom har/tar förbjudna preparat??
Eller är dom helt naturligt byggda?
Visst kan man alltid spekulera...men vet någon om det finns bevis eller om dom ovanämnda till och med själv sagt att dom har tagit förbjuda preparat??
Vet någon om killar som Coleman,Dexter Jackson,Flex Wheeler,Graneheim,Priest,Jay Cutler,Schlierkamp o dom har/tar förbjudna preparat??
Visst kan man alltid spekulera...men vet någon om det finns bevis eller om dom ovanämnda till och med själv sagt att dom har tagit förbjuda preparat??
:laugh: :eek: :laugh:
King Grub
2004-04-22, 18:55
Vad sägs om en flaska...
:em: :em: :em: :em:
Men jag vill inte vara fördoms full... :booty:
Eller är det så enkelt att vissa detaljer inte har så stor betydelse?
Protein och snabba kolhydrater efter träningen, visst det är bra men många funderar lite för mycket på vad de stoppar i sig.
Det går säkert nästan lika bra med något annat, skillnaden är kanske att de som inte äter sk perfekt inte är så fixerade vid det utan orkar hålla på och äta genomsnittligt bra längre samt på sätt finner träningen mer lustfull.
Vill man äta en stor tallrik med pasta och köttfärsås direkt efter träningen så funkar det också, ska man vara petig så kommer det nog ut en hel del kolhydrater och protein i blodomloppet tämligen omgående av en sådan måltid också. Tugga första tuggorna väl och se till att äta långsamt i början. :)
Det finns folk som känner att de försvinner om de inte får en proteindrink varannan timme, om de inte får dricka en liten gainer en gång i halvtimmen direkt efter träningen eller stoppa i sig sina megadoser av sk immunförsvarsförbättrande ämnen som t ex glutamin.
Alla känner säkert någon som har något av dessa vanor.
Lite som GI och II hysterin, helt plötsligt ska man inte dricka mjölk till en vanlig måltid för att det har högt II? Hur stor roll har det i det stora hela, en måltid på 500-800 kcal där ett glas mjölk är en pytteliten del kommer ju inte att göra någon markant skillnad om det ens går att mäta.
Jag tror/vet att många skulle kunna förbättra sina resultat om de lärde sig mer om kosten men frågan är var gränsen går mellan att optimera sin kost och att vara besatt?
Håller med...
Om man är besatt så får man ångest när man gör ett snedsteg tror jag..
Det är mängden och hur ofta man gör "snedsteg" om man nu får kalla det så..
En pizza förstår inte en diet...
Ett glas mjölk förstör inte din insulinkänslighet...
Men om man äter 1 pizza om dagen då gör det skillnad...och 10 liter mjölk om dagen..
Såvida man inte åker vasa loppet varje dag..men men...:smash:
Som kunnig inom sporten säger jag: Utveckling av utrustning, spår och teknik?!
kan ju vara så att de kunde nåt men orkar inte snacka om det bara med..har jag gjort flera gånger, folk fråga massa grejer kommer med massa skumma påstående jag nickar bara och säger jaja.
Originally posted by z_bumbi
Protein och snabba kolhydrater efter träningen, visst det är bra men många funderar lite för mycket på vad de stoppar i sig.
Det går säkert nästan lika bra med något annat, skillnaden är kanske att de som inte äter sk perfekt inte är så fixerade vid det utan orkar hålla på och äta genomsnittligt bra längre samt på sätt finner träningen mer lustfull.
Vill man äta en stor tallrik med pasta och köttfärsås direkt efter träningen så funkar det också, ska man vara petig så kommer det nog ut en hel del kolhydrater och protein i blodomloppet tämligen omgående av en sådan måltid också. Tugga första tuggorna väl och se till att äta långsamt i början. :)
Håller helt med... I höstas käkade åkte jag hem och käkade pasta (långtidskokande) och tog en proteinare efter träningen, såväl löpning som styrketräning. Det tog nog iallafall en timma innan jag fick mat i mig efter jag tränat och det var inte heller de bästa kolhydraterna efter träning. Men...jag gick upp som fan ändå... Denna jävla smumbananshysteri får det väl ändå vara någon måtta på va? Nog är kosten viktig men en del människor verkar fastna i kylskåpet, och där inne finns det fan inget att lyfta...;)
Originally posted by dude
kan ju vara så att de kunde nåt men orkar inte snacka om det bara med..har jag gjort flera gånger, folk fråga massa grejer kommer med massa skumma påstående jag nickar bara och säger jaja.
Så tror jag inte det är i det här fallet. Dessutom var det väl inte precis skumma påståenden JAM kom med heller.
Att nicka och hålla med när nån kommer med en massa BS är bra mycket lättare än att börja tjafsa emot. Orkar oftast inte härja med "kostexperterna" som lärt sig ALLT av sin fotbollstränare i knattelaget utan säger mest bara "jaja, kör på du som du vill"...
Hörde nyligen en läkare uttala sig om att det är helt omöjligt att bli så stor utan förbjudna preparat... Vilket jag tror på, men finns säkert andra åsikter och läkarundersökningar med!;)
Mvh. HenrY
Originally posted by HenrY
Hörde nyligen en läkare uttala sig om att det är helt omöjligt att bli så stor utan förbjudna preparat... Vilket jag tror på, men finns säkert andra åsikter och läkarundersökningar med!;)
Mvh. HenrY
preppsen som proffsen trycker skulle väl räcka till ett par gym om man tryckte normala mängder ;)
Konstigt att folk ens kan spekulera i att de kan vara rena.
Originally posted by HenrY
Mvh. HenrY
Klart det är omöjligt, men vissa "kunniga" som inte ens rört i en hantel tror ju att man behöver använda prepp för lyckas att bli så "stor" som Brad Pitt:laugh:
Herkulez
2004-04-23, 13:37
Det finns folk som känner att de försvinner om de inte får en proteindrink varannan timme, om de inte får dricka en liten gainer en gång i halvtimmen direkt efter träningen eller stoppa i sig sina megadoser av sk immunförsvarsförbättrande ämnen som t ex glutamin.
Lite som GI och II hysterin, helt plötsligt ska man inte dricka mjölk till en vanlig måltid för att det har högt II? Hur stor roll har det i det stora hela, en måltid på 500-800 kcal där ett glas mjölk är en pytteliten del kommer ju inte att göra någon markant skillnad om det ens går att mäta.
Jag tror/vet att många skulle kunna förbättra sina resultat om de lärde sig mer om kosten men frågan är var gränsen går mellan att optimera sin kost och att vara besatt? :bow: :bow: :bow:
Jag tror/vet att många skulle kunna förbättra sina resultat om de lärde sig mer om kosten men frågan är var gränsen går mellan att optimera sin kost och att vara besatt?
Väl skrivet!:thumbup:
Hur kommer det sig att dom som "kan mest" inte ens ser ut att träna då ?
eller om du kan mer än SM 2:an var det du som kom etta ?
Tricklev
2004-04-23, 22:07
Originally posted by Danne
Hur kommer det sig att dom som "kan mest" inte ens ser ut att träna då ?
tror inte Paulun är en gedigen gymmare iaf.
Har för mig att jag har läst att han tränar fyra dagar i veckan, lagom gediget i alla fall.
Tricklev
2004-04-24, 01:55
Originally posted by Kimo
Har för mig att jag har läst att han tränar fyra dagar i veckan, lagom gediget i alla fall.
Han kanske tränar kondis eller liknande? all träning behöver inte vara gymm träning.
cheesian
2004-04-24, 05:52
Han kanske tränar kondis eller liknande? all träning behöver inte vara gymm träning.
Spelar det någon roll med avseende på kosten ?
King Grub
2004-04-24, 10:39
Han tränar regelbundet. Hans kunskaper behöver väl inte betvivlar bara för att han inte ser ut som Coleman?
Jag kan gå "i god" för Herr Paulun på gymet.
Har sett honom där otaliga gånger trots hans hektiska föreläsande, kan tänka mig att det blir en del resande....
Bra form är han i dessutom.
//M
Tricklev
2004-04-26, 09:40
Originally posted by King Grub
Han tränar regelbundet. Hans kunskaper behöver väl inte betvivlar bara för att han inte ser ut som Coleman?
Var det som va min poäng.
bara suger på o få fram den:D
Jag kan bara hålla med, ibland känns det som att en del individer bara "kan" en massa men att omsätta det i praktiken och lyckas med sin träning är en annan sak
Originally posted by stx
Jag kan bara hålla med, ibland känns det som att en del individer bara "kan" en massa men att omsätta det i praktiken och lyckas med sin träning är en annan sak Eftersom jag startade tråden kan jag inte bestämma mig om jag ska ta åt mig av det du (och andra) skrev eller inte. Men nej, jag tänker inte ta åt mig. :)
Inget av det jag pratade om med dem var överkurs för fem öre. Jag tycker snarare att det är ganska grundläggande för en vettig kosthållning.
Jag menar inte heller att man behöver kunna ALLT för att lyckas med sin träning, absolut inte. Men då ska man fan inte håna det andra säger heller!
EDIT: Ändrare "ifrågasätta" till "håna" i sista meningen. Självklart ska man alltid ifrågasätta med måtta.
Har inte kollat in här sen jag postade..men oja...i alla fall..
Som sagt jag var ANINGEN naiv och trodde att "olympia-killarna" var naturliga..
Men vilka tävlande i dagens läge är "naturliga" ? alltså inte tagit anabola steroider...koffein tabletter och fatburners finns alltid..men jag menar verkligen otillåtna preparat..är det bara vi nordbor som inte sysslar med det vad gäller elitnivå eller??
Ändrar domarna vad dom bedömer i tävlingar så kommer också idealen att ändras tror jag..när man börjar bedöma annat än "uppblåsta-flodhästar-med-muskler"
så kommer man börja prioritera om vad som är snyggt och ESTETISK och ETISK tilltalande...på det sättet kan bodybuilding som sport sudda bort lite lite av sin "fuska med anabola steroider för att vinna" stämpel...
En annan fråga..
Hur stor är då möjligt att bli?
Kan man inte bli lika stor som Ronnie Coleman om man tränar från 15 års ålder till 50 års ålder stenhårt och enligt dom bästa teknikerna och kost angivningarna??
UTAN ANABOLA STEROIDER!!!
Kanske man skulle be alla bodybuilders läsa upp en egen skriven kärleksdikt så att domarna ser om dom är lite intellektuella också? :thumbup:
Tricklev
2004-04-27, 20:01
Kanske man skulle be alla bodybuilders läsa upp en egen skriven kärleksdikt så att domarna ser om dom är lite intellektuella också? :thumbup:
Det är ju inte miss air-head amerika vi talar om "I wish for..... world peace!"
Menar ju inte allvar..:booty:
Men det är ju inget imponerande att kolla och beundra någon som har fuskat sig upp till toppen..MEN förmodligen har alla som ställer upp i olympia gjort det så dom tävlar på samma villkor ändå...:cheers:
Tricklev
2004-04-27, 20:07
Menar ju inte allvar..:booty:
Men det är ju inget imponerande att kolla och beundra någon som har fuskat sig upp till toppen..MEN förmodligen har alla som ställer upp i olympia gjort det så dom tävlar på samma villkor ändå...:cheers:
jojo men om inte jag gjorde det så skulle någon annan gjort det.
:D
Kan man inte bli lika stor som Ronnie Coleman om man tränar från 15 års ålder till 50 års ålder stenhårt och enligt dom bästa teknikerna och kost angivningarna??
UTAN ANABOLA STEROIDER!!!
Nej.
Originally posted by JAM
Eftersom jag startade tråden kan jag inte bestämma mig om jag ska ta åt mig av det du (och andra) skrev eller inte. Men nej, jag tänker inte ta åt mig. :)
Inget av det jag pratade om med dem var överkurs för fem öre. Jag tycker snarare att det är ganska grundläggande för en vettig kosthållning.
Jag menar inte heller att man behöver kunna ALLT för att lyckas med sin träning, absolut inte. Men då ska man fan inte håna det andra säger heller!
EDIT: Ändrare "ifrågasätta" till "håna" i sista meningen. Självklart ska man alltid ifrågasätta med måtta.
Du behöver inte ta åt dig, det jag menade var bara i allmänhet.
Det finns alltför många som bryr sig om saker som egentligen inte spelar så stor roll, självklart ska man läsa på och vilja lära sig mera. Jag håller med dig i ditt exempel att såpass koll ska man ha om man lägger så mycket tid på träningen men man upphör aldrig att förvånas över hur lite en del människor begriper.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.