handdator

Visa fullständig version : Hjälp med periodisk fasta kostschema


svartakronan
2016-08-01, 12:18
Nu är jag trött på att trycka i mig varje måltid fast jag har noll aptit. Igår när jag skulle käka så spydde jag, och det var droppen. Vill ej tvinga ner varenda måltid så tänkte testa PF.

Är 190cm lång, 20 år och väger 85kg. Behöver ca 3000 kalorier för balans.

Hur kör ni periodisk fasta?



Skickat från min iPhone med Tapatalk

1x0
2016-08-01, 12:51
PF är i huvudsyfte hunger- och aptitkontroll. Personer som vill hålla sig viktstabila eller deffa. Passar utmärkt för icke-frukostätare.
____

Motsägelsefullt baserat på din text, att det är något för dig.
Posta hur en typisk mat och träningsdag ser ut.
Tips är att äta mer energitäta livsmedel och kalorier i flytande form.

Fast jag antar börja äta 1-2 måltider per dag, under en hårddeff, kan vara ett "bra recept" för att lära sig äta stora portioner. Sedan gå över till balans/bulk, fortfarande ha psyket och fysiska kapaciteten att äta stora mängder mat i en sittning (vi talar 2-4kgs-måltider).

shut teh face
2016-08-01, 13:44
Jag har sällan problem att äta massor med mat, men nu när jag äter PF så är det på gränsen att jag klarar av att äta så mycket alltså. Så det är egentligen inget för dig, förutom att "träna" på äta mycket mat...

svartakronan
2016-08-01, 17:52
Jag har sällan problem att äta massor med mat, men nu när jag äter PF så är det på gränsen att jag klarar av att äta så mycket alltså. Så det är egentligen inget för dig, förutom att "träna" på äta mycket mat...



Jaså, jag tänkte att om man fastat i många timmar så borde man vara så hungrig att man kan få i sig typ 1500 kalorier per måltid ganska enkelt.(med energitäta livsmedel då)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

knooox
2016-08-01, 18:25
Testa? Men, att döma av din aptit och problem med att få i dig större mängder mat tror jag verkligen inte PF är något för dig.

shut teh face
2016-08-01, 19:36
Jaså, jag tänkte att om man fastat i många timmar så borde man vara så hungrig att man kan få i sig typ 1500 kalorier per måltid ganska enkelt.(med energitäta livsmedel då)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag tycker det är tvärtom, ja man är hungrig som fan, men det blir tungt att äta så mycket när det väl är dags. Jag upplever det som om man är flera mål så töjer man ut magsäcken lite åt gången så det går in mer för varje mål.

Jag vet dock att det tar lång tid för magsäcken att "krympa" så det är inte det det handlar om. :d

svartakronan
2016-08-01, 19:41
Jag tycker det är tvärtom, ja man är hungrig som fan, men det blir tungt att äta så mycket när det väl är dags. Jag upplever det som om man är flera mål så töjer man ut magsäcken lite åt gången så det går in mer för varje mål.



Jag vet dock att det tar lång tid för magsäcken att "krympa" så det är inte det det handlar om. :d



Innan sommaren så åt jag jätte mycket och töjde ut magsäcken. Åt till och med för mycket för gick upp ett kilo i veckan ett tag. Gick upp typ 10 kg på kanske lite mer än ett halvår. Så la på mig en del onödigt fett.

Jag tror det är eller nästan säker på att det är nu på sommaren när det är varmt som jag ej har aptit att käka konstant.



Skickat från min iPhone med Tapatalk

svartakronan
2016-08-01, 19:45
Men om jag typ struntar i frukosten, för det är frukosten som är absolut jobbigast. Men då måste jag få i mig dem 500-600 kalorierna i något annat mål, blir nog jobbigt det med :/

kaspen
2016-08-01, 20:14
Varför kör du periodisk fasta?

svartakronan
2016-08-01, 20:15
Varför kör du periodisk fasta?

Har ej börjat köra det, men har så svårt att äta var tredje timme nu på sommaren, har ingen aptit.

Wzup2u
2016-08-01, 20:41
Har ej börjat köra det, men har så svårt att äta var tredje timme nu på sommaren, har ingen aptit.

Drick då ist =)

Gainers? färdig/hemmagjord, havredryck,sojadryck, smoothies, mjölk, yoghurt, etc etc.. missar du något finns tillskott =)...

svartakronan
2016-08-01, 20:44
Drick då ist =)



Gainers? färdig/hemmagjord, havredryck,sojadryck, smoothies, mjölk, yoghurt, etc etc.. missar du något finns tillskott =)...



Brukar göra 2 hemmagjorda gainers om dagen med proteinpulver, banan och havregryn. Men konstigt nog har jag svårt att få ner den med. Blir så mäktigt, så var faktiskt idag och köpte gainer pro istället. Synd bara att det är så jäkla dyrt bara.

kaspen
2016-08-02, 06:10
Har ej börjat köra det, men har så svårt att äta var tredje timme nu på sommaren, har ingen aptit.

Låt mig då omformulera mig. Varför vill du köra periodisk fasta? Vad är anledningen till att du funderar på det?

skattefusk
2016-08-02, 06:23
Brukar göra 2 hemmagjorda gainers om dagen med proteinpulver, banan och havregryn. Men konstigt nog har jag svårt att få ner den med. Blir så mäktigt, så var faktiskt idag och köpte gainer pro istället. Synd bara att det är så jäkla dyrt bara.

Dyrt??? 3,5kr per "måltid" eller portion är väl knappast dyrt?

svartakronan
2016-08-02, 09:08
Dyrt??? 3,5kr per "måltid" eller portion är väl knappast dyrt?



Jag får det till 11kr per måltid, betalade 370kr och det är 33 portioner, alltså 370/33.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

svartakronan
2016-08-02, 09:11
Låt mig då omformulera mig. Varför vill du köra periodisk fasta? Vad är anledningen till att du funderar på det?



Jag skrev det innan, för jag har svårt att äta såpass ofta på sommaren, har ingen aptit.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

1x0
2016-08-02, 09:41
Ät när du är hungrig. Drick en del av dina kalorier och ät mer energirika kalorier. Käka glass till efterrätt ute i solen?
Jag tror, om du tvingar dig att äta när du inte är hungrig. Att det kan dämpa kommande hungerkänslor. Så din tanke med prova PF är inte helt åt skogen tbh.

Skriv gärna hur en typisk sommardag ser ut, kostmässigt (med tider). Eller börja posta i "Vad har du ätit idag"-tråden, be om tips och ändringar med din problematik. (Säkert mer som läser den tråden dagligen än denna.)
_________

Jag tappar också aptiten på varma sommardagar. Värmen och att det är ljust så länge ute, tycker det är mest naturligt att äta när det börjar mörkna ute.
Brukar äta 2 gånger per dag (16:00ish och 20-22:00) - men på sommaren blir det oftast bara ett mål på kvällen, eventuellt ett litet otillagad mål på eftermiddagen efter styrketräning för inte ha styrketräningen och maten för långt åtskilt.

z_bumbi
2016-08-02, 09:58
Skriv vad du äter för mat. Att få i sig 3000-3500 kcal är för det stora flertalet inget större problem så länge man inte försöker äta "byggarmat"/"cleant"/lågfett etc.

svartakronan
2016-08-02, 10:01
Ät när du är hungrig. Drick en del av dina kalorier och ät mer energirika kalorier. Käka glass till efterrätt ute i solen?
Jag tror, om du tvingar dig att äta när du inte är hungrig. Att det kan dämpa kommande hungerkänslor. Så din tanke med prova PF är inte helt åt skogen tbh.

Skriv gärna hur en typisk sommardag ser ut, kostmässigt (med tider).

10:00 Frukost:
Två ljusa bröskivor, 3 dl mellanmjölk, 250g kvarg

13:00 Lunch:
Pasta och kyckling från salladsbaren

16:00 Mellanmål:
Proteinpulver, 2dl havregryn, banan och 2 dl mjölk och vatten.

19:00 Middag:
Vanlig Husmanskost, ca 3-4 dl mellanmjölk

22:00 Mellanmål:
Proteinpulver, 2dl havregryn, banan och 2 dl mjölk och vatten.

Ungefär så ser en typisk dag ut för mig kostmässigt. Brukar lägga in träningen mellan frukosten och lunchen.






Skickat från min iPhone med Tapatalk

svartakronan
2016-08-02, 11:58
Käkade precis lunch, 2 90g hamburgare och 2 dl (okokt) snabbmakaroner

Fyfan klarade inte att äta upp, suttit i minst 40 min nu och försökt få ner de. Har inte käkat frukost idag heller bör nämnas.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Shqypnia
2016-08-02, 12:09
Satsa på såser. En sked bea sås kan innehålla flera hundratals kcal.

Har man nutella, honung, jordnötssmör hemma så är det för mig omöjligt att inte gå runt och småäta det hela tiden.

svartakronan
2016-08-02, 12:15
Haha spydde upp lite av lunchen precis, hade kvar mat i käften som jag tuggade så när jag tvingade mig att svälja det så kom det upp lika fort... Detta med att käka är inte min grej

z_bumbi
2016-08-02, 12:18
Ät mer energität mat och ha högre variation så blir det lättare.

Guckenn
2016-08-02, 13:23
10:00 Frukost:
Två ljusa bröskivor, 3 dl mellanmjölk, 250g kvarg

13:00 Lunch:
Pasta och kyckling från salladsbaren

16:00 Mellanmål:
Proteinpulver, 2dl havregryn, banan och 2 dl mjölk och vatten.

19:00 Middag:
Vanlig Husmanskost, ca 3-4 dl mellanmjölk

22:00 Mellanmål:
Proteinpulver, 2dl havregryn, banan och 2 dl mjölk och vatten.

Ungefär så ser en typisk dag ut för mig kostmässigt. Brukar lägga in träningen mellan frukosten och lunchen.






Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ät fler riktiga mål mat. Du äter ju typ mackor och havregryn med ett glas mjölk till hela dagen. Om du endast vill få i dig fler kalorier och inte bryr dig så mycket om hälsa/diet, dränk allt i bea och drick mycket mer mjölk till alla måltider.

kaspen
2016-08-02, 14:45
Jag skrev det innan, för jag har svårt att äta såpass ofta på sommaren, har ingen aptit.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag fattar fortfarande inte. Om du har problem med aptiten, varför skulle du då begränsa de tillfällen du får äta?