Visa fullständig version : Angående socker
obesogen
2004-04-16, 09:01
Jag går natur b. igår var det en tjej som hade en redovisning om sockerberoende. Det var ju intressant och så, men i slutet avslutade hon med att säga "det är faktiskt så att vi äter igenomsnitt ett halv kilo socker i veckan, helt otroligt mycket"
alla höll med, inklusive min lärare. Jag var lite skeptisk och påstod att vi behöver få i oss socker och att allt socker inte är farligt, men kunde inte riktigt förklara varför. Någon som kan hjälpa mig så jag kan knäcka dom idag? :D :hbang:
King Grub
2004-04-16, 09:39
Vi behöver inte få i oss socker. Kroppen omvandlas andra kolhydrater till glukos på ett alldeles förträffligt sätt.
Originally posted by obesogen
Jag går natur b. igår var det en tjej som hade en redovisning om sockerberoende. Det var ju intressant och så, men i slutet avslutade hon med att säga "det är faktiskt så att vi äter igenomsnitt ett halv kilo socker i veckan, helt otroligt mycket"
alla höll med, inklusive min lärare. Jag var lite skeptisk och påstod att vi behöver få i oss socker och att allt socker inte är farligt, men kunde inte riktigt förklara varför. Någon som kan hjälpa mig så jag kan knäcka dom idag? :D :hbang:
Vad menar hon med socker?
Menar hon sockerarter i allmänhet eller just sackaros?
Menar hon i allmänhet så är frukt en stor källa vilket det ju är dumt att undvika
Menar hon rent saccaros så har hon väl rätt, det är inget som vi behöver se till att få i oss.
obesogen
2004-04-16, 10:43
Originally posted by z_bumbi
Menar hon i allmänhet så är frukt en stor källa vilket det ju är dumt att undvika
Menar hon rent saccaros så har hon väl rätt, det är inget som vi behöver se till att få i oss.
Det låter som hon menar socker allmänt. jag tycker det låter konstigt om vi skulle få i oss 0,5 k saccaros i veckan, eller det kanske stämmer?
King Grub
2004-04-16, 10:53
Originally posted by obesogen
Det låter som hon menar socker allmänt. jag tycker det låter konstigt om vi skulle få i oss 0,5 k saccaros i veckan, eller det kanske stämmer?
Det stämmer alldeles säkert, för "medelsvensson".
Jag får i mig över ett halvt kilo socker i veckan bara genom efterträningsmålet. Sedan tillkommer lite här, och lite där. Usch ja.
Hur definerar man skillnaden mellan sockerarter och sackaros?
Är kolhydrater som omvandlas till glukos, alltså alla(?), sockerarter? Kallar man t ex den mängd kolhydrater som finns i t ex broccoli sockerarter?
Sackaros är rent raffinerat socker, stämmer det?
När man säger att det finns mycket socker i apelsinjuice, är det sackaros då? Och har det sockret precis samma egenskaper som raffinerat socker?
Lite flummigt kanske..
/F
Vi tar det från amöborna och framåt.
De gröna växterna tillverkar glukos i fotosyntesen.
Det är glukos som vi sedan använder som energi.
Glukos är en monosackarid dvs en molekyl.
Med ett enkelt handgrepp går det att omvandla glukos till fruktos, och tilllbaka. fruktos är alltså mycket nära släkt och en monosackarid.
Det finns en monosackarid till och det är galaktos. Två enkla handgrepp på glukosen och det blir galaktos.
Vanligt socker. Det som vi får från sockerbetor i sverige eller från sockerrör i varmare länder är sackaros.
Sackaros är en disackarid där en glukos sitter ihop med en fruktos.
När vanligt folk pratar socker är det sackarosen.
Mjölksocker, laktos, är också en disackarid, glukos och en galaktos tillsammans.
Stärkelse är långa kedjor av glukos. Hundrastals t o m tusentals glukos i långa kedjor. När stärkelsen delas till kortare kedjor av glukos blir det maltodextrin. Två glukos som sitter ihop är ett specialfall men heter maltos.
När vi äter alla dessa olika sockerarter måste vi till slut bryta ned den, och omvandla dem till glukos. Detta sker i tarmarna och i levern.
Originally posted by z_bumbi
Med socker menar dom flesta sackaros, och för att 1/2kg skall stämma är det nog just sackaros det gällde.
Originally posted by Fellan
Hur definerar man skillnaden mellan sockerarter och sackaros?
Är kolhydrater som omvandlas till glukos, alltså alla(?), sockerarter? Kallar man t ex den mängd kolhydrater som finns i t ex broccoli sockerarter?
Sackaros är rent raffinerat socker, stämmer det?
När man säger att det finns mycket socker i apelsinjuice, är det sackaros då? Och har det sockret precis samma egenskaper som raffinerat socker?
Lite flummigt kanske..
/F
Allt socker innehåller en eller flera sockerarter.
Sackaros är den blandning som finns i strösocker.
Kolhydrater finns i flera former, antingen stärkelse eller socker, kroppen bryter dock ner stärkelse till socker också. (Även kolhydrater vi inte kan bryta ner som får gå under benämningen fibrer också.)
Alla kolhydrater i broccoli är nog inte socker nej, en del är stärkelse också.
Sackaros måste nog inte vara rent raffinerat socker, det finns ju i annat också, rent raffinerat socker är däremot sackaros.
I juicen finns frukt- och druvsocker (fruktos och dextros), detta är inte samma sak som sackaros som.
Egenskaperna är väl samma, socker som socker och energi som energi, men i juicen får du ju med en massa näringsämnen också, dessa får du inte från det raffinerade sockret. Fruktos ger långsam energi, sackaros ganska snabb och dextros väldigt snabb.
Första träffen på google gav detta. Kanske kan vara av intresse för någon.
http://www.slv.se/default.asp?FrameLocation=/templatesSLV/SLV_Page____7615.asp
Tycker också du kan fråga hon som gjort arbetet, hon vet välsärkert en del om det hon skrev, plus att hon kaske hade andra bra källor.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.