Visa fullständig version : Äta 2 timmar efter ett ordentligt pass - skadligt?
ArnoldJr
2014-06-13, 12:12
Hej,
Jag kunde inte få i mig proteindrinken idag på gymmet, utan spydde upp den direkt då jag är dålig i magen idag.
Nu snart ska jag försöka äta och det är ca. 2 timmar efter mitt ordentliga pass. Bröst, axlar, triceps, ben, mage.
Kommer dagens pass gynna något eftersom jag ej fått i mig något efter passet förens 2 timmar efter? Kommer jag få ut något av dagens pass dvs.?
MVH
Dina axlar är körda men annars är de ingen fara.
Edit: GIVETVIS är det absolut ingen som helst fara, det finns de som inte ens äter efter passet överhuvudtaget utan bara tar en macka och en kopp te.
King Grub
2014-06-13, 12:44
Födointag tre timmar efter träning har precis lika stor muskeluppbyggande effekt som födointag direkt efter träning.
Vet inte om jag ska klassa det som viljestarkt eller bara dumdristigt att gå och träna om man är så dålig i magen att man kräks när man får något i sig.
=P
Nebuchadnezzar
2014-06-13, 13:07
Födointag tre timmar efter träning har precis lika stor muskeluppbyggande effekt som födointag direkt efter träning.
Dessutom är ett styrkepass "givande" oavsett födointag.
Jag trodde att man fick maximal proteinsyntes av 20 gram protein direkt efter träning. Gäller inte detta lägre?
King Grub
2014-06-15, 17:09
10 gram EAA direkt efter träning maximerar proteinsyntesen. 10 gram EAA 3 timmar efter träning i stället maximerar också proteinsyntesen. Vad är det som inte skulle gälla?
Sheogorath
2014-06-15, 17:14
Jag trodde att man fick maximal proteinsyntes av 20 gram protein direkt efter träning. Gäller inte detta lägre?
En anledning till att vara snabb med EAA efter träningen är för att man tänker att det är enkelt sätt att säkra upp så att inte onödigt många av dygnets timmar har negativ muskelproteinbalans.
Ibland går det 6-8 timmar innan jag äter riktig föda efter ett träningspass. Inte blir jag mindre för det :)
Alltidxx
2014-06-16, 08:24
Jag har sett rubriken tidigare men jag hajar till varenda gång. Hur man kan fått för sig att äta mat viss tid efter träning skulle vara skadligt=risk för att bli inlagd på sjukhus.
Jag förstår att man kan välja fel ord ibland, men det säger oftast en del om hur tankarna går hos den som skrivit.
envisgryn
2014-06-16, 08:51
Ett bra och enkelt tips:
Ät när du är hungrig. Ät bra mat, träna HÅRT, vila ordentligt. Vila är jätteviktigt, så...våga vila. Gör inte vetenskap av ett gem.
EnergiÖverskott
2014-06-16, 11:16
Jag har sett rubriken tidigare men jag hajar till varenda gång. Hur man kan fått för sig att äta mat viss tid efter träning skulle vara skadligt=risk för att bli inlagd på sjukhus.
Jag förstår att man kan välja fel ord ibland, men det säger oftast en del om hur tankarna går hos den som skrivit.
Ett bra och enkelt tips:
Ät när du är hungrig. Ät bra mat, träna HÅRT, vila ordentligt. Vila är jätteviktigt, så...våga vila. Gör inte vetenskap av ett gem.
THIS.
Alldeles för stor fokus på minidetaljer. Träna hårt, vila ordentligt och ät ordentligt med bra mat --> Problem solved.
vicarious
2014-06-16, 12:05
Ibland går det 6-8 timmar innan jag äter riktig föda efter ett träningspass. Inte blir jag mindre för det :)
Händer det bara ibland är det klart du inte märker det. På en dag handlar det om gram.. men det är knappast positivt att vänta så länge, om du inte ätit en bauta-måltid innan träningen.
Händer det bara ibland är det klart du inte märker det. På en dag handlar det om gram.. men det är knappast positivt att vänta så länge, om du inte ätit en bauta-måltid innan träningen.
För mig händer det regelbundet 2 gånger i veckan (lördag och söndag),
Jag tränar fastande vid 6 på morgonen
Är ute och går 5-8 km runt 10-11 tiden
Äter runt 12-tiden. Det har gått ganska bra för mig ändå.
EnergiÖverskott
2014-06-17, 15:19
Ungefär samma här. Jag kör på 10 gram EAA med 2-3 timmars mellanrum tills jag äter bara. Så länge jag ser till att få i mig vad jag tänkt under dagen till slut så :)
StarkaUlf
2014-06-17, 15:25
Ungefär samma här. Jag kör på 10 gram EAA med 2-3 timmars mellanrum tills jag äter bara. Så länge jag ser till att få i mig vad jag tänkt under dagen till slut så :)
Det är ju trots allt inte samma sak som att inte äta på 6-8 timmar. EAAn stimulerar ju din proteinsyntes.
10 gram EAA direkt efter träning maximerar proteinsyntesen. 10 gram EAA 3 timmar efter träning i stället maximerar också proteinsyntesen. Vad är det som inte skulle gälla?
Tyckte det lät som att det var onödigt att ta vassle/eaa efter träning om man ändå får samma effekt med mat 3 timmar efter, då förlorar ju vassle/eaa som mening om man inte "behöver" vara så snabb.
Tyckte det lät som att det var onödigt att ta vassle/eaa efter träning om man ändå får samma effekt med mat 3 timmar efter, då förlorar ju vassle/eaa som mening om man inte "behöver" vara så snabb.
Tänkte likadant för ett tag sedan. Men den anabola responsen till EAA 1 timma efter träning är lika som om intag sker 3 timmar efter träning. Sker intag 1 timma efter träning så kommer den negativa muskelproteinbalans att bli positiv mycket tidigare än om intaget sker 3 timmar efter träning, även om responsen till intaget är densamma.
Eaa 1 timma efter träning ger X påverkan på muskelproteinsyntes.
Eaa 3 timmar efter träning ger X påverkan på muskelproteinsyntes.
Vid träning och tills att näring tillförs är muskelproteinbalansen negativ.
Vid Eaa 1 timma efter träning blir muskelproteinbalansen positiv ~1 timma efter träning.
Vid Eaa 3 timmar efter träning blir muskelproteinbalansen positiv ~3 timmar efter träning.
Så även om effekten på muskelproteinsyntesen är densamma vid intag 1 resp. 3 timmar efter träning så måste man ta hänsyn till att proteinbalansen har varit negativ längre vid intag 3 timmar efter träning.
EnergiÖverskott
2014-06-18, 08:03
Det är ju trots allt inte samma sak som att inte äta på 6-8 timmar. EAAn stimulerar ju din proteinsyntes.
Visst gör det! Men, det är ju fortfarande inte "riktig" mat. Jag är dock aldrig hungrig på morgon/förmiddag och tränar oftast mellan 9-12 (oftast 30-50 minuter kondition följt av 1,5-2 timmar styrketräning). Då tar jag bara 10 gram EAA runt 13 och sedan äter jag en rejäl måltid vid 14-15 och ytterligare en vid 19-20 någon gång.
Jag tror inte det spelar så jävla stor roll i långa loppet. Jämfört med om jag hade ätit tidigare inpå, alternativt direkt efter.
Det finns säkerligen en del smådetaljer till fördelar men, optinojjan ligger bakom mig sedan många år och mitt fokus ligger bara på att kunna träna jävligt hårt så ofta jag vill och äta god mat när jag är hungrig. För min del vill jag inte göra det svårare och som sagt så ligger nojjan years back.
:)
Skickat från optinojjans kungliga rike.
Exakt och precis så jag gör!
Men va?? Allt snack om att man BÖR få i sig protein minst 30min-1h efter pass??
Gör det verkligen ingen skillnad om man äter direkt istället för 3 h efter? Hej då proteinpulver!
vicarious
2014-06-18, 14:01
Exakt och precis så jag gör!
Då är det ju en helt annan sak. Jag trodde det var underförstått att jag menade att vara helt fastande i 6-8h efter träning knappast är ett bra upplägg.
Gör det verkligen ingen skillnad om man äter direkt istället för 3 h efter? Hej då proteinpulver!
Jo jag tror definitivt det gör skillnad. Om du är i negativ proteinbalans efter träning så vänds den ju direkt till positiv vid intag av protein direkt efter, istället för att vänta och fortsätta vara negativ i 3 timmar fram. Proteinsyntesen kommer ju fortfarande stimuleras lika mycket positivt vid 3 timmar efter.
Om jag nu inte missuppfattat allt helt galet, isåfall får väl grub eller någon annan kunnig rätta mig :)
Då är det ju en helt annan sak. Jag trodde det var underförstått att jag menade att vara helt fastande i 6-8h efter träning knappast är ett bra upplägg.
Ok, ja det är en annan sak. Jag utgick från exors kommentar om "riktig mat"
Tänkte likadant för ett tag sedan. Men den anabola responsen till EAA 1 timma efter träning är lika som om intag sker 3 timmar efter träning. Sker intag 1 timma efter träning så kommer den negativa muskelproteinbalans att bli positiv mycket tidigare än om intaget sker 3 timmar efter träning, även om responsen till intaget är densamma.
Eaa 1 timma efter träning ger X påverkan på muskelproteinsyntes.
Eaa 3 timmar efter träning ger X påverkan på muskelproteinsyntes.
Vid träning och tills att näring tillförs är muskelproteinbalansen negativ.
Vid Eaa 1 timma efter träning blir muskelproteinbalansen positiv ~1 timma efter träning.
Vid Eaa 3 timmar efter träning blir muskelproteinbalansen positiv ~3 timmar efter träning.
Så även om effekten på muskelproteinsyntesen är densamma vid intag 1 resp. 3 timmar efter träning så måste man ta hänsyn till att proteinbalansen har varit negativ längre vid intag 3 timmar efter träning.
Tack för en tydlig förklaring! Nu förstår jag! ;)
Han skrev inte att det inte gör nån skillnad.
Du får väl samma timlön om du dyker upp i tid på jobbet som om du dyker upp 3 timmar för sent? :d
(Ta inte jämförelsen bokstavligt. Kroppen är mer komplicerad)
Sheogorath
2014-06-19, 06:07
Du får väl samma timlön om du dyker upp i tid på jobbet som om du dyker upp 3 timmar för sent? :d
Men man får ändå ge dig att Snigeln är en jävel på liknelser. :thumbup:
Jag har månadslön och flextid.... Hur bör jag få i mig maten då :em:
OBS!! Detta är inte seriöst OBS!!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.