handdator

Visa fullständig version : Den stora tråden om excel


Sidor : [1] 2

agazza
2014-03-17, 18:51
Jag är nybörjare, men jag har ett problem, jag har ett dokumentark, där varannan kolumn består av dropdown celler, med två alternativ.
I kolumnen bredvid dropdowncellerna är det bara siffror som anges.
Men jag behöver skriva en COUNTIF formel som reagerar på alla dropdowncellerna, men räknar data från kolumnerna bredvid

det är för att jag ska kunna summera två olika fakturaunderlag snabbt, ifall arbetare har utfört olika typer av arbete under samma arbetsdag.

Jag bifogar en bild så ni förstår, det är även i google spreadsheets ifall nu formlerna skiljer sig.

http://forumbilder.se/DC6R5/untitled.bmp

Det är en anställd mellan varje gul rad, det är flera olika rader för dom kan jobba på olika adresser samma dag, och dom kan utföra två olika typer av jobb samma dag.

Dom ljusgrå rutorna ska alltså vara vad Countif reagerar på, och det är dom vita kolumnerna som skall räknas, jag vill att detta delas upp på två olika grupper längst till höger

Hilfe?:confused:

agazza
2014-03-18, 06:56
Bump

MtotheM
2014-03-18, 16:29
Du vill nog använda SUMIF, inte COUNTIF. COUNTIF räknar antalet rader som stämmer in på kriteriet, och då är det bara att köra den på kolumnen med dropdown boxarna. Annars, om du vill ha summan av arbetstiden för varje kategori så använder du SUMIF(criteria_range, criteria, sum_range).
SUMIF dokumentation: https://support.google.com/drive/answer/3093583

agazza
2014-03-18, 17:04
Du vill nog använda SUMIF, inte COUNTIF. COUNTIF räknar antalet rader som stämmer in på kriteriet, och då är det bara att köra den på kolumnen med dropdown boxarna. Annars, om du vill ha summan av arbetstiden för varje kategori så använder du SUMIF(criteria_range, criteria, sum_range).
SUMIF dokumentation: https://support.google.com/drive/answer/3093583

Tackar för vägledningen, jag sneglade lite på det igårkväll innan hjärnan var för mosig, men kör jag

=SUMIF(C4:C7,"Bygg",D4:*D7)

Så får jag "fel: Bearbetningsfel", jag vet inte riktigt vad jag håller på med, så jag antar att något kommatecken eller liknande är fel?

*<-- för annars gör kolozzeum en smiley, ignorera

MtotheM
2014-03-18, 17:56
Hmm, fungerar utmärkt för mig i både gamla och nya google spreadsheets.

agazza
2014-03-18, 18:17
Tackar för vägledningen, jag sneglade lite på det igårkväll innan hjärnan var för mosig, men kör jag

=SUMIF(C4:C7,"Bygg",D4:*D7)

Så får jag "fel: Bearbetningsfel", jag vet inte riktigt vad jag håller på med, så jag antar att något kommatecken eller liknande är fel?

*<-- för annars gör kolozzeum en smiley, ignorera

Hmm, fungerar utmärkt för mig i både gamla och nya google spreadsheets.


Vetefan vad jag gjorde för fel men nu fungerar =SUMIF(C4:C7; "bygg"; D4:D7)

Det var nog , mot ; som gjorde susen, tackar :)

Nu nästa problem, det är fler än två olika rader som ska kännas av och räknas av.

Jag provade

=SUMIF(C4:C7,F4:F7,I4:I7,L4:L7,O4:O7,R4:R7,U4:U7; "bygg"; D4:D7,G4:G7,J4:J7,M4:M7,P4:P7,S4:S7,V4:V7)

Men får problem igen att det inte fungerar, Kommer jag behöva separera alltihop till seperata celler och sedan addera dessa celler separat eller går det att göra i en formel?

MtotheM
2014-03-18, 18:46
Jaha, kan vara språket som avgör hur man separerar. "," används som decimal tecken i svenskan och därför kanske ";" krävs istället.

Det går säkert om man orkar fixa till det, men du kan annars plusa ihop olika SUMIF. Tex: =SUMIF(C4:C7; "Bygg"; D4:D7) + SUMIF(F4:F7, "Bygg"; G4:G7) osv.

agazza
2014-03-18, 18:58
Jaha, kan vara språket som avgör hur man separerar. "," används som decimal tecken i svenskan och därför kanske ";" krävs istället.

Det går säkert om man orkar fixa till det, men du kan annars plusa ihop olika SUMIF. Tex: =SUMIF(C4:C7; "Bygg"; D4:D7) + SUMIF(F4:F7, "Bygg"; G4:G7) osv.

Jag kör på den senvägen så länge, men min sista fråga, jag vill summera allt detta på ett annat blad, blad 3 istället för blad 1. Så kan jag bara köra slutsummeringen på blad 1 för att snygga till det lite.

men =SUMIF(Blad1!C4:C7; "bygg"; D4:D7) Ger bara 0 som svar, inga errors, men den räknar inte:(

Dissector
2014-04-10, 10:31
Open Office Calc

Varför fungerar inte min VLOOKUP?
Har Livsmedelsverkets databas i tabellen "databas", och i tabellen "Tabell2" vill jag kunna skriva in ett livsmedel, och hämta värden automatiskt från databasen.

http://i.imgur.com/pB0XC0d.jpg

http://i.imgur.com/NaXZfkq.jpg

Dissector
2014-04-10, 11:38
Förlåt. Glöm det. Använde ju engelska "VLOOKUP" istället för svenska "LETARAD" :D

agazza
2014-04-10, 18:47
Förlåt. Glöm det. Använde ju engelska "VLOOKUP" istället för svenska "LETARAD" :D

Jag kör alltid allt på engelska, så mycket mer resurser när man googlar, skönt att du kom på det iaf :D

Dissector
2014-04-10, 23:05
Jag kör alltid allt på engelska, så mycket mer resurser när man googlar, skönt att du kom på det iaf :D

Ja, jag insåg just problematiken :D

Kan ju passa på att fråga om det finns någon funktion eller något tillägg för att få en autofyll-funktion, som i mitt exempel med livsmedelsdatabasen. Skulle vilja kunna börja skriva in ett livsmedelsnamn i en cell och automatiskt få förslag på liknande namn ur databasen. Det är rätt opraktiskt att behöva söka manuellt i databasen och kopiera varje gång jag vill trycka in ett livsmedel. Finns det någon lösning på detta?

Dissector
2014-06-16, 21:06
Så, en till då. Denna gången gällande Google Spreadsheet.
Finns det någon möjlighet att skapa en funktion med variabler som jag sedan kan åberopa i celler? Anledningen är att jag vill slippa skriva ut funktionen i varje cell.

Exempel:
(Här vill jag alltså returnera antingen True eller False i kolumn C)

http://i.imgur.com/QVxPYK5.jpg

Anledningen är bland annat att det blir betydligt enklare att bara kopiera exempelvis C1 och klistra in nedåt, och låta cellreferenserna korrigeras automatiskt (A1 blir B2 o.s.v), utan att för den skull korrigera eventuella cellreferenser i själva funktionen som ska fortsätta vara samma. I den faktiska funktionen som jag vill använda ingår nämligen cellreferenser som ska vara konstanta, och skriver jag ut hela funktionen i varje cell så korrigeras ju även dessa automatiskt. Dessutom är den verkliga funktionen väldigt, väldigt lång och jag får nervsammanbrott av att leta upp, och peta i alla enskilda cellreferenser i de ungefär 120 celler som funktionen ska utföras i :D

hampfuz
2014-06-16, 21:22
Ja, det är möjligt. Läs mer här https://developers.google.com/apps-script/execution_custom_functions

agazza
2014-09-05, 10:58
Hallå där igen, jag har ett ark där jag vill kunna sortera kolumnerna, men dom två översta raderna är låsta och följer med upp och ner i arket när man bläddrar, jag vill INTE att dessa ska beröras i sorteringen, men det gör dom, jag vill ha kvar rubrikerna där uppe och att dom inte skall inblandas i sorteringen?

Hur gör jag?

google docs

Lelle Pelle
2014-09-05, 14:04
Google docs har jag ingen koll på öht, men om det liknar excel bör du kunna markera det område du vill sortera(alltså allt utom översta raderna, gissar jag) och sortera därefter. Du ser inte rubrikerna som sorteringsval utan får istället ha koll på vilka kolumner du vill sortera på.

agazza
2014-09-05, 21:07
Google docs har jag ingen koll på öht, men om det liknar excel bör du kunna markera det område du vill sortera(alltså allt utom översta raderna, gissar jag) och sortera därefter. Du ser inte rubrikerna som sorteringsval utan får istället ha koll på vilka kolumner du vill sortera på.
Jo men då annat drop-down menyn på fel ställe, bagatell men de ska gå att lösa

Sent from my one+

Holmeros
2015-02-18, 14:16
Hoj excel-masters!

Hade för mig det fanns en större tråd om excel, men hittade inte så kör på här:

Jag är inte jättekunnig på excel och behöver lite hjälp, google gav mig inga konrekta lösningar (eller så googlar jag fel...)

Jag har 1 stort ark med massvis av data. Ark 2 är lite mindre, men jag vill ha specifik data där från Ark 1. I ark 2 kolumn A har jag en lista på unika värden. Samma värden finns i stora listan. Jag vill att Ark 2 Kolumn B skall visa vad som finns i Ark 1 kolumn AG.

Hur gör jag detta?

Edit: Jag är tom. värdelös på att förklara. Visualiserar lite:

Ark 1:
Kolumn A Kolumn B
ABC 123
ACB 132
CBA 321
BCA 231

I ark 2 har jag tex ACB i Kolumn A, och vill visa i kolumn B vad som står i kolumn B ovan.

4623
2015-02-18, 14:23
<Sheet>!<Column>

Så om första sidan heter "ark1". Så skriver du "ark1!A1".

Holmeros
2015-02-18, 14:27
<Sheet>!<Column>

Så om första sidan heter "ark1". Så skriver du "ark1!A1".

Men vilken funktion använder jag för att den ska leta upp?

Edit:
Utvecklar.
Ark1 innehåller svinmycket data
Ark2 innehåller en kolumn med ett hundratal rader. Varje cell är unik, och finns representerat i Ark1. Jag behöver ha ut datan från Kolumn B i Ark1 även i Ark2 (för att inte manuellt behöva söka upp varje värde i Ark1 och få fram vad jag behöver från kolumn B).

benya
2015-02-18, 14:38
Men vilken funktion använder jag för att den ska leta upp?

Edit:
Utvecklar.
Ark1 innehåller svinmycket data
Ark2 innehåller en kolumn med ett hundratal rader. Varje cell är unik, och finns representerat i Ark1. Jag behöver ha ut datan från Kolumn B i Ark1 även i Ark2 (för att inte manuellt behöva söka upp varje värde i Ark1 och få fram vad jag behöver från kolumn B).

är inte säker på att jag helt förstår problematiken men låter som en VLOOKUP med utgångspunkt ifrån värdena under kolumn B i Ark1 och sedan hämta data från Ark2?

Holmeros
2015-02-18, 14:39
Found it!
=LETARAD(A1;'Ark1'!A1:B4;2;FALSKT)

Edit:
är inte säker på att jag helt förstår problematiken men låter som en VLOOKUP med utgångspunkt ifrån värdena under kolumn B i Ark1 och sedan hämta data från Ark2?

Inte riktigt - men du hade rätt i att det var VLOOKUP (LETARAD på svenska) jag behövde. Förstod inte riktigt hur den fungerande, men google löste det åt mig.

4623
2015-02-18, 14:40
=LOOKUP(A4;Sheet1!A4:Sheet1!A7;Sheet1!B4:Sheet1!B7 )

Supermicke
2015-02-21, 17:38
jag letar förgäves efter ett kommando som gör att jag hittar vad y är när x är 0.. någon ide?

ex.. säg jag har en rad A 1 - 2 - 3 - 4
och under B 3 - 6 - 9 - 12
jag vill hitta vad A är när B är 4,7835 :P

Supermicke
2015-02-21, 17:53
hitta! 'goal seek' så svårt var det :P

benya
2015-02-25, 09:58
Någon som kan tipsa om en 1-2 dagars Excel kurs på medelavancerad nivå som har många nöjda kunder?

r1kkie
2015-03-03, 11:50
Hej!

Jag försöker ordna en typ av mall man ska kunna fylla i till jobbet.

Det jag vill göra är enligt följande exempel.

om A1="hej" så ska A2 visa 1
om A1="hej då" så ska A2 visa 2
om A1="bra" så ska A2 visa 3
om A1="dåligt" så ska A2 visa 4

Går det att ordna? :)

svenbanan
2015-03-03, 14:45
Hej!

Jag försöker ordna en typ av mall man ska kunna fylla i till jobbet.

Det jag vill göra är enligt följande exempel.

om A1="hej" så ska A2 visa 1
om A1="hej då" så ska A2 visa 2
om A1="bra" så ska A2 visa 3
om A1="dåligt" så ska A2 visa 4

Går det att ordna? :)

Inte helt säker på att jag förstår helt vad du vill göra. Men du kan ju alltid köra en IF-sats i A2 där du kollar vad som står i A1. Ungefär enligt exemplet nedan (med lite reservation för att jag inte är helt hundra på att jag minns syntaxen i excel).

IF(A1="hej";1;
IF(A1="hej då";2;
IF(A1="bra";3;
IF(A1="dåligt";4;""))))

Dvs du måste nästla IF-satserna så du får med alla fall som du är intresserad av. I den sista IF-satsen har du ett ELSE (efter sista semikolonet) där du måste ange vad som ska synas i cellen ifall ingen av dina IF-satser matchar. Jag skrev tom sträng "", men du kanske vill ha nåt annat...

För att folk inte sky fylla i saker som i A1 som inte matchar så kan du använda validering och kanske bara tillåta inmatning av redan förutbestämda värden i en rullgardinsmeny.

Kurash
2015-03-03, 14:59
Gör en lista med Hej, Hej då, Bra, Dåligt i en kolumn i kolumnen bredvid skriver du dina löpnummer 1,2,3,4. Markera hela området med Hej och nummer, högerklicka och välj "definera namn", döpt det till något roligt som kanske "bajs".
I a2 skriver du sedan =letarad(a1;bajs;2;falskt)

Jockefoten
2015-07-17, 16:59
Hej forumet!

Jag har gjort en logik av två tabeller. A är tryck och B är temperatur. Jag vill i en annan cell ha en rullista där jag väljer ett tryck för att sedermera i cellen jämte ska temperaturen redovisas. Jag förstår logiken bakom det och har gjort ett schema som ser ut såhär:
I cell O31 har jag lagt in detta:
=IF(N31=A1;B1;IF(N31=A2;B2))
Problemet är att jag har typ 200 celler med data som ska matas in. Finns det en bättre formel om man vill behålla allt i en cell?

Jockefoten
2015-07-18, 22:21
Hej forumet!

Jag har gjort en logik av två tabeller. A är tryck och B är temperatur. Jag vill i en annan cell ha en rullista där jag väljer ett tryck för att sedermera i cellen jämte ska temperaturen redovisas. Jag förstår logiken bakom det och har gjort ett schema som ser ut såhär:
I cell O31 har jag lagt in detta:
=IF(N31=A1;B1;IF(N31=A2;B2))
Problemet är att jag har typ 200 celler med data som ska matas in. Finns det en bättre formel om man vill behålla allt i en cell?

Jag löste det (undvik hur pass sorgligt det är att jag sitter och knapprar Excel en lördagsnatt).

Man använder "sumif".

Så enligt min data ovan så blir det:
=SUMIF(A1:A100;N31;B1:B100)

martikainen
2015-09-16, 17:36
Jag skulle behöva lite stöttning i VBScript, jag har ett ganska stort excelprogram som fungerar som en slags informationsdatabas.

Jag har ett 20 tal flikar med information som hämtas från olika källor, och på en sida har jag byggt en sammanställning.

Den bygger på att man skriver in ett namn i kolumn A, som sedan slås upp mot alla andra flikar för att hämta diverse information,

I dagsläget har jag gjort så att rad 3 på sammanställningsfliken är dedikerad för den formeln som skall hämta data, denna kommer sedan autofillas nedåt beroende på hur många rader det finns i kolumn A.
Det jag skulle vilja göra är att skriva ut koden via VBScript istället (för att få bort koden från själva dokumentet, blir mer lätthanterat då.


Så här ser mina kod ut i dagsläget

' This part count rows in column A then uses autofill to populate formulas on Row 3 to columns C-DE

Dim LR As Integer
LR = Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Row
Application.CutCopyMode = False
Range("C3:dG3").AutoFill Destination:=Range("C3:DG" & LR), Type:=xlFillDefault

Jag skulle vilja använda något likt detta


lastRow = Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Row
Range("C3").Formula = "=$L$1/$L$2"
Range("C3").AutoFill Destination:=Range("C3:C" & lastRow)

Men så fort jag anger en avancerad formel, tex en =IF, då får jag felmeddelandet "Run-Time error'1004': Application-defined or object-defined error"


Formeln jag försökte med var till och med förenklad så att den ej räknade rader i kolumn A

Range("D4").Formula = "=IF(AA3="";"";AA3)"
Range("D4:D20").FillDown

Ni får ursäkta smilegubbarna, det ska självklart vara " : D " där det är en smilegubbe.

MasterChief
2015-09-16, 18:51
Nu var det ett tag sedan jag fulkodade i VBA men ska det verkligen vara semikolon i IF-formeln i VBA? Tror det måste vara komma-tecken?

Jockefoten
2015-09-16, 19:06
Jag är supern00b på VBA men fungerar vanlig IF i VBA?
Är det inte ett IF-Then-Else man måste skriva?

Typ:
If condition_1 Then
result_1

ElseIf condition_2 Then
result_2

...

ElseIf condition_n Then
result_n

Else
result_else

End If

MasterChief
2015-09-16, 19:12
Jag är supern00b på VBA men fungerar vanlig IF i VBA?
Är det inte ett IF-Then-Else man måste skriva?

Typ:
If condition_1 Then
result_1

ElseIf condition_2 Then
result_2

...

ElseIf condition_n Then
result_n

Else
result_else

End If

Han försöker få skriptet att skriva in en formel i en cell i Bladet och det går såklart. Men VBA har en annan syntax än funktionshanteringen i Bladen och semikolon funkar inte vad jag minns.

Här fanns lite om detta:

http://www.ozgrid.com/forum/showthread.php?t=145204

martikainen
2015-09-17, 07:39
Nu var det ett tag sedan jag fulkodade i VBA men ska det verkligen vara semikolon i IF-formeln i VBA? Tror det måste vara komma-tecken?

Han försöker få skriptet att skriva in en formel i en cell i Bladet och det går såklart. Men VBA har en annan syntax än funktionshanteringen i Bladen och semikolon funkar inte vad jag minns.

Här fanns lite om detta:

http://www.ozgrid.com/forum/showthread.php?t=145204

Jag tänkte inte alls på att en formel kanske inte fungerar likadant i VBA som det gör i excel, ska testa skriva om det och se om det fungerar :)

MasterChief
2015-09-17, 09:47
Jag tänkte inte alls på att en formel kanske inte fungerar likadant i VBA som det gör i excel, ska testa skriva om det och se om det fungerar :)

Om du testar att generera kod med hjälp av inspelningsfunktionen ("spela in makro") och skriver en IF-formel i en cell så kan du sedan se att koden blev:

ActiveCell.FormulaR1C1 = "=+IF(RC[-2]=2,1,4)"

Det intressanta är ju att den gjorde om "semikolon" (som jag använde när jag skrev in formeln i bladet) till just "komma" (sedan gör den ju även om cellreferensen men det är ju för att makroinspelningen använder sig av FormulaR1C1 propertyn och det går ju att ändra exempelvis till absoluta referenser).

När jag sedan kör detta lilla makro så generar den en fungerade IF-formel i cellen (med semikolon).

martikainen
2015-09-17, 11:41
Om du testar att generera kod med hjälp av inspelningsfunktionen ("spela in makro") och skriver en IF-formel i en cell så kan du sedan se att koden blev:

ActiveCell.FormulaR1C1 = "=+IF(RC[-2]=2,1,4)"

Det intressanta är ju att den gjorde om "semikolon" (som jag använde när jag skrev in formeln i bladet) till just "komma" (sedan gör den ju även om cellreferensen men det är ju för att makroinspelningen använder sig av FormulaR1C1 propertyn och det går ju att ändra exempelvis till absoluta referenser).

När jag sedan kör detta lilla makro så generar den en fungerade IF-formel i cellen (med semikolon).

Perfekt lösning Chefen! Tusen tack :)

Får sitta ikväll och bygga om mitt program och se så den slår korrekt på alla formler.

Det som blir lite jobbigare är att sätta sig in i hur den nya typen av formel fungerar och hur kan jag editera den enkelt.

=IF(AA3="";"";AA3)
Blev
Range("D4").Formula = "=IF(RC[23]="""","""",RC[23])"

Medans

=IFNA(VLOOKUP(AO5;VirtualPlatforms!A:B;2;FALSE);"")
Blev
"=IFNA(VLOOKUP(RC[36],VirtualPlatforms!C[-4]:C[-3],2,FALSE),"""")"

Inte helt med på vad de olika [] hänvisar till, får läsa på lite där. Det händer rätt ofta att jag lägger med en kolumn någonstans i sammanställning och måste därmed kunna byta i vilken kolumn de olika formlerna populeras i.

MasterChief
2015-09-17, 12:17
Perfekt lösning Chefen! Tusen tack :)

Får sitta ikväll och bygga om mitt program och se så den slår korrekt på alla formler.

Det som blir lite jobbigare är att sätta sig in i hur den nya typen av formel fungerar och hur kan jag editera den enkelt.

=IF(AA3="";"";AA3)
Blev
Range("D4").Formula = "=IF(RC[23]="""","""",RC[23])"

Medans

=IFNA(VLOOKUP(AO5;VirtualPlatforms!A:B;2;FALSE);"")
Blev
"=IFNA(VLOOKUP(RC[36],VirtualPlatforms!C[-4]:C[-3],2,FALSE),"""")"

Inte helt med på vad de olika [] hänvisar till, får läsa på lite där. Det händer rätt ofta att jag lägger med en kolumn någonstans i sammanställning och måste därmed kunna byta i vilken kolumn de olika formlerna populeras i.

RC-propertyn kan vara ett elände och därför är det alltid lättare att lära sig skriva koden själv när det gäller just funktioner. Makroinspelningen skapar även otroligt mycket onödig kod som inte behövs. Just RC[23] är bara en relation till vilken cell som är markerad när du spelar in makrot. Alltså inte helt dugligt i alla lägen. Men inspelningsfunktionen tjänar ändå ett syfte om man snabbt vill ha koden för till exempel formatering av celler. Det är en plåga att skriva själv och man får mycket av grundstrukturen gratis. När jag kodade så använde jag just inspelningen som komplement vilket ju är enkelt då den skapar en egen modul med allt väl avgränsat. Sedan är det bara att plocka ut godbitarna.

Att lägga till rader och kolumner och sedan ha VBA-kod är inte en god idé om man använder sig av specifika cellreferenser. Det finns en anledning att många xlsm-filer är så låsta. :d Räcker med att man infogar en liten cell så är koden förbrukad. Men det går ju att komma runt genom att inte använda sig av referenser till specifika celler utan man låter skriptet generera detta själv genom att räkna ut vilken cell som är aktuell och sedan använder denna i formeln.

martikainen
2015-09-17, 15:32
RC-propertyn kan vara ett elände och därför är det alltid lättare att lära sig skriva koden själv när det gäller just funktioner. Makroinspelningen skapar även otroligt mycket onödig kod som inte behövs. Just RC[23] är bara en relation till vilken cell som är markerad när du spelar in makrot. Alltså inte helt dugligt i alla lägen. Men inspelningsfunktionen tjänar ändå ett syfte om man snabbt vill ha koden för till exempel formatering av celler. Det är en plåga att skriva själv och man får mycket av grundstrukturen gratis. När jag kodade så använde jag just inspelningen som komplement vilket ju är enkelt då den skapar en egen modul med allt väl avgränsat. Sedan är det bara att plocka ut godbitarna.

Att lägga till rader och kolumner och sedan ha VBA-kod är inte en god idé om man använder sig av specifika cellreferenser. Det finns en anledning att många xlsm-filer är så låsta. :d Räcker med att man infogar en liten cell så är koden förbrukad. Men det går ju att komma runt genom att inte använda sig av referenser till specifika celler utan man låter skriptet generera detta själv genom att räkna ut vilken cell som är aktuell och sedan använder denna i formeln.

haha ja, om man inte är ensam att jobba i ett dokument så är det ju ungefär 100% sannolikhet att dokumentet är förstört efter 4h :D

Nu är detta dokument enbart till för mig själv och för att skapa rapporter åt andra, men bara jag som arbetar i det.

Hur menar du med att låta scriptet generera det själv? Jag kanske borde skicka med en kopia på mitt dokument så att du förstår hur det funkar

Men egentligen

Kolumn A & B är referensvärdet, dvs det alla formler börjar med att söka ifrån (IF sats som tar första värdet bara, saknas A, tas B)
I mitt fall ett servernamn, värde A är oftast FQDN, medans värde B är hostnamn.

Kolumn C-M information från system X
Kolumna N-W information från System Y

Så länge jag ej flyttar på kolumn A eller B så kommer med andra ord mina formler alltid att ha rätt fält att söka i, och populerar jag koden via VBScript så hamnar koden alltid i rätt kolumn.

Formlerna söker oftast flera gånger mot dessa kolumner, tex denna kod

Kolumn H (första sökningen)
=IFERROR(IFNA(VLOOKUP(A4;CMDB!$A$2:$A$8000;1;FALSE );(VLOOKUP(B4&"*";CMDB!$A$2:$A$8000;1;FALSE)));"")

Kolumn I (Andra sökningen)
=IFERROR(IFNA(VLOOKUP(A4;CMDB!$A$2:$A$8000;1;FALSE );(VLOOKUP("*"&B4&"*";CMDB!$A$2:$A$8000;1;FALSE)));"")

Just av den anledningen att alla våra system använder ej FQDN, ibland har det smygit sig in någon prefix, eller något annat efter hostnamn än vad som borde vara där.


Överlag tror jag att jag borde bygga mina sökningar mot INDEX funktionen istället, men jag har inte riktigt greppat den, har använt den på IP-adresser där man oftast har fler än 1 med samma FQDN som referensvärde.
Servernamn är dock alltid unika.

Med det sagt så har jag i alla fall fått till formelpopuleringen via VB nu, alla formler populeras i första raden, och sedan körs en count på antal rader i kolumn A, och efter det kör den AutoFill på alla kolumner, motsvarande antal rader. Så funktionen är uppnådd :) Nu ska jag nog bara fortsätta optimera koden.

Samt försöka ett bättre sätt att lagra datat, just nu ligger det i enskilda flikar i dokumentet, bättre vore att datat hämtades från .CSV filer (vilket är orginaldatat) från en folder på min PC tex, så behöver jag inte ens uppdatera det, bara byta ut filerna.

Eller finns det bättre lösningar, exceldatabas körde jag förut men gick ifrån det av någon anledning.

MasterChief
2015-09-17, 18:42
Hur menar du med att låta scriptet generera det själv? Jag kanske borde skicka med en kopia på mitt dokument så att du förstår hur det funkar

Eller finns det bättre lösningar, exceldatabas körde jag förut men gick ifrån det av någon anledning.

Enkelt uttryckt:

Om du har formeln IF(C5=1;1;0) så har du ett problem om du "ändrar positionen" på A5 genom att du till exempel lägger in en kolumn. Bladet ändrar sig men inte koden.

Men istället för att skriva C5 så kan du ersätta den med:

Dim Startcell as String

'Leta efter första tomma cellen i raden
ActiveCell.End(xlToRight).Select
ActiveCell.Offset(0, 1).Select

Startcell = ActiveCell.Select

'Sedan är de bara att anropa variabeln i formeln och det är typ såhär

IF(" & Startcell & "=1,1,0)


Brasklapp för att fulkoden inte är helt korrekt, men du förstår nog vad jag menar. Leta upp rätt cell, sätt den som variabel och anropa den i formeln. Googla om variabler och formler i VBA Excel så hittar du en hel del hur du skapar formeln på ett korrekt sätt.

För övrigt är jag inte så mycket för eleganta lösningar och kör ofta rakt på. Men det har alltid räckt för mina behov. Excel erbjuder otroligt mycket funktionalitet som man aldrig använder och då använder jag ändå massor av saker som gemene excelanvändare inte ens vet att det finns.

martikainen
2015-09-18, 16:13
Enkelt uttryckt:

Om du har formeln IF(C5=1;1;0) så har du ett problem om du "ändrar positionen" på A5 genom att du till exempel lägger in en kolumn. Bladet ändrar sig men inte koden.

Men istället för att skriva C5 så kan du ersätta den med:

Dim Startcell as String

'Leta efter första tomma cellen i raden
ActiveCell.End(xlToRight).Select
ActiveCell.Offset(0, 1).Select

Startcell = ActiveCell.Select

'Sedan är de bara att anropa variabeln i formeln och det är typ såhär

IF(" & Startcell & "=1,1,0)


Brasklapp för att fulkoden inte är helt korrekt, men du förstår nog vad jag menar. Leta upp rätt cell, sätt den som variabel och anropa den i formeln. Googla om variabler och formler i VBA Excel så hittar du en hel del hur du skapar formeln på ett korrekt sätt.

För övrigt är jag inte så mycket för eleganta lösningar och kör ofta rakt på. Men det har alltid räckt för mina behov. Excel erbjuder otroligt mycket funktionalitet som man aldrig använder och då använder jag ändå massor av saker som gemene excelanvändare inte ens vet att det finns.

jag är med på vad du menar, jag tror dock inte att jag förstår hur det skulle lösa mina problem helt och hållet, problemet är att det inte bara är C5 (tex) som jag använder som VLOOKUP värde.

Jag har suttit och lekt lite med att inte definera vart jag populerar mina formler (dvs i vilken kolumn) utan att istället använda mig av

Range("A3:M3").Find("").Select

Selection.Value = "formel"

Detta skulle innebära att varje formel placerades ut automatiskt i nästa lediga kolumn, om jag dock lägger till en formel mitt i så kommer ju en formel som tidigare pekade på att söka i C5 att fallera om den flyttat till C5.

Det jag skulle behöva är ju ett sätt att definera den kolumnen som huserar de olika LOOKUP värdena.

I mitt fall så har jag 12 olika kolumner som de andra kolumnerna söker mot.

jag skickar ett PM med dokumentet så förstår du strukturen kanske :)

MasterChief
2015-09-18, 17:12
Kan kolla på den på måndag då jag har tillgång till Excel.

martikainen
2015-09-18, 17:51
Tror jag hittade en lösning på hur jag kan göra det.

Om jag tar "Define Name" på kolumn A och sätter den till ServerFQDN
Och sen gör jag samma sak på den andra fliken där den ska söka och definerar kolumn A (där motsvarande servernamn finns) till CMDBFQDN.

Körde sedan formeln likt detta =IFNA(VLOOKUP(ServerFQDN;CMDBFQDN;1;FALSE);"")

Och det verkar ha fungerat! Ska testa om jag kan definera namn via VBscript också så att jag kan populera formlerna, definera namnet och få det att fungera.

martikainen
2015-09-19, 10:02
Lösningen ovan fungerade väldigt bra och mina formler söker nu på Namn, istället för faktiskta kolumner.

Om jag skulle ta det ett steg längre så skulle jag nu populera mitt dokument utan att ange någon range på vart det ska hamna.

I dagsläget ser koden ut såhär

Range("A1") = "FQDN"
Range("A:A").Select
ActiveWorkbook.Names.Add Name:="serverlistFQDN", RefersToR1C1:= _
"=Serverlist!C1"

Den skriver alltså text i A1, och definerar sedan kolumn A:A med namnet "ServerlistFQDN" så att mina formler kan söka mot detta namn.

Istället skulle jag vilja göra en sökfunktion som

1. Söker efter första tomma cellen i rangen A1:M1 tex.
2. Skriver ut texten "FQDN" i den tomma cellen
3. Definerar namnet på hela kolumnen som den valt.

Googlar för fullt på hur man använder find, och kan definera resultatet som en variabel och sedan anropa detta när den skall trycka ut uppgift 2 & 3 tex.

Skulle jag få till det så kan jag enkelt lägga till nya kolumner vart som helst i dokumentet och jag behöver då inte ändra någon annan formel eftersom den varje gång kommer leta efter den första tomma cellen i A1


Del 1 lyckades jag lösa, kanske inte den snyggaste koden men

Dim rngLast As Range

With ThisWorkbook.Worksheets("Serverlist")
If .Range("A1").Value = "" Then
Set rngLast = .Range("A1")
Else
Set rngLast = .Cells(.Rows.Count, "A").End(xlUp).Offset(0, 1)
End If
rngLast.Value = "FQDN"

End With

Men sen kommer del 2 att söka efter "FQDN" första raden och sedan tex populera en formel, samt definera hela den kolumnen med ett namn

Koden nedan för att definera namn på kolumn
ActiveWorkbook.Names.Add Name:="serverlistFQDN", RefersToR1C1:= _
"=Serverlist!C1"

Jockefoten
2015-09-19, 10:39
Någon av er som vet hur man sätter en range så den aktiverar alla "aktiva" celler?

Ju nu har jag ett makro som färgar tomma celler och jag vill kunna applicera makrot på ett ständigt ökande dokument med data.

Så här ser det ut idag, men eftersom A-AB ständigt ökar med data så behöver jag ju en annan "range".
Sub Set_Color()
Dim myRange As Range
Set myRange = Blad1.Range("A2:AB9999")

'clear all color
myRange.Interior.ColorIndex = xlNone

'color only blank cells
myRange.SpecialCells(xlCellTypeBlanks).Interior.Co lorIndex = 6
End Sub


Jag antar att jag ska få in "end.(xldown).select" eller något liknande i range-koden men jag lyckas inte.

martikainen
2015-09-20, 11:28
Lyckades få till del 1 av min lösning med att populera formler utan att ange rangen

Började med att ange värdet i A2 till FQDN då denna alltid kommer ligga där.
Sedan var det bara att använda sökfunktionen, och offset funktionen, dessa tillsammans söker efter den tidigare tänkte kolumnen och populerar sen sin formel efter denna.

Rows("1:7").Select
Selection.ClearContents

Range("A2").Formula = "FQDN"

'this part checks for FQDN and jump one column to the right, inserts new value and jump down one row

Rows("2:2").Select
Selection.Find(What:="FQDN").Select
ActiveCell.Offset(0, 1).Select


' Short Hostname

ActiveCell.Formula = "Short Hostname"

Rows("2:2").Select
Selection.Find(What:="Short Hostname").Select
ActiveCell.Offset(0, 1).Select

' Virtual/physical

ActiveCell.Formula = "Virtual/Physical"

Rows("2:2").Select
Selection.Find(What:="Virtual/Physical").Select
ActiveCell.Offset(1, 0).Select
ActiveCell.Formula = "=IFERROR(IFNA(VLOOKUP(""*""&serverlistFQDN&""*"",CMDB,2,0),(VLOOKUP(""*""&serverlistShortname&""*"",CMDB,2,0))),""Not found"")"
ActiveCell.Offset(-1, 1).Select


Nästa problem är nu att kunna köra "Define Name" på kolumner, också det genom Find funktionen eftersom jag inte vill behöva ange en exakt range.

Får gnugga vidare lite på internet och se om jag lyckas komma på det.

martikainen
2015-09-22, 08:19
Lyckades få till del 1 av min lösning med att populera formler utan att ange rangen

Började med att ange värdet i A2 till FQDN då denna alltid kommer ligga där.
Sedan var det bara att använda sökfunktionen, och offset funktionen, dessa tillsammans söker efter den tidigare tänkte kolumnen och populerar sen sin formel efter denna.



Nästa problem är nu att kunna köra "Define Name" på kolumner, också det genom Find funktionen eftersom jag inte vill behöva ange en exakt range.

Får gnugga vidare lite på internet och se om jag lyckas komma på det.


Lyckades få till en lösning:

Första raden tar bort befintligt namn (eftersom kolumnen kan ha ändrats)
Övriga rader söker efter rätt kolumn, väljer hela kolumen och applicerar nytt namn för kolumnen.

' Serverlist Short Hostname

ActiveWorkbook.Names("ServerlistShortHostname").Delete

Range("A1").Select
Cells.Find(What:="Short Hostname").Activate
ActiveCell.EntireColumn.Select
ActiveWorkbook.Names.Add Name:="ServerlistShortHostname", RefersTo:=Selection

MasterChief
2015-09-22, 16:02
Du behöver ju uppenbarligen inte min hjälp längre. :d

Bra utveckling! :)

no aim
2015-09-23, 21:47
Någon som vet om det är möjligt att importera excel tabell, med all dess formler och uträkingar till en Access databas?

martikainen
2015-09-24, 07:30
Du behöver ju uppenbarligen inte min hjälp längre. :d

Bra utveckling! :)

haha om man bara hittar ett bra sätt att börja på, i mitt fall att definera 1 cell som fast och utgå från denna med find+offset, då släpper ju det mesta :)

La till några moduler som sätter designen med olika färger och formateringar, så nu kan jag enkelt lägga till en ny "kolumn" (dvs en snutt kod) i dokumentet och den kommer automatiskt landa där jag vill, övriga kolumner ändras ingenting förutom i vilken faktiskt kolumn de landar i, och alla delar skiljs åt av färger.

Det jag skulle vilja göra är ju att använda grouping på något bra sätt så att jag kan få en översikt.

Just nu har jag tex dessa rubriker, som sedan har en del information under sig som man skulle vilja dölja

Virtual platforms
- CPU
- Minne
- Physical host
- VLANs
Backup
- Backupsystem
- Backupstorlek
Monitoring
- Status
- typ av övervakning

Det hade varit snyggt att kunna få groupings på dessa så att man får en snabb översikt, som visar att servern finns i Virtual Platforms, Backup, Övervakning osv. Och att man sedan kan expandera för att se den detaljerade informationen.

hahavaffan
2015-11-13, 08:40
Jag har knåpat ihop ett gött Excel-ark som gör en grej som vårt kära affärssystem inte klarar av. Jag har tre blad, där två av dom hämtar data ur SQL-server till pivottabeller, och ett summerar och visar informationen som användaren vill ha. Ett av bladen har en formel som efter varje uppdatering av data från databaserna kör en beräkning som är lite för slö. Det tar ungefär 2 minuter på en quad core 3.4ghz i7 att beräkna, och jag tänker att ni kanske kan se hur jag kan förbättra den?

Här är formeln:
=OMFEL(INDEX(Inventory!$C$4:$C$30000;PASSA(B4;Inve ntory!$D$4:$D$30000;0));"0")

Ni kan ignorera OMFEL, för den adderar ingen tid. Men det formeln gör är att med INDEX och PASSA matcha ett artikelnummer med ett artikelnummer i ett annat blad, och vid träff plocka data ur en cell i det andra bladet. Det är ungefär 25.000 rader i det ena och 15-20.000 i det andra, så det är ju en del rader att snurra igenom.
Min teori är att den för varje rad i första bladet snurrar igenom varje rad i det andra, vilket blir en jävla massa onödigt letande, eftersom att det hade räckt om snurran gick vidare till nästa artikelnummer efter första träffen. Förstår ni hur jag menar?

4623
2015-11-13, 08:51
Kan du inte använda VBA?

hahavaffan
2015-11-13, 10:24
Kan du inte använda VBA?Jag har gjort det mesta i bladet med VBA, så jo. Men utveckla gärna hur du tänker :)

4623
2015-11-13, 10:28
Jag sysslar inte speciellt mycket med excel. Men detta kanske kan hjälpa dig en bit vägen?

https://msdn.microsoft.com/en-us/library/z6zekeaa(v=vs.90).aspx

Sen kan du kolla upp binary tree också.

MasterChief
2015-11-13, 12:01
Jag har knåpat ihop ett gött Excel-ark som gör en grej som vårt kära affärssystem inte klarar av. Jag har tre blad, där två av dom hämtar data ur SQL-server till pivottabeller, och ett summerar och visar informationen som användaren vill ha. Ett av bladen har en formel som efter varje uppdatering av data från databaserna kör en beräkning som är lite för slö. Det tar ungefär 2 minuter på en quad core 3.4ghz i7 att beräkna, och jag tänker att ni kanske kan se hur jag kan förbättra den?

Här är formeln:
=OMFEL(INDEX(Inventory!$C$4:$C$30000;PASSA(B4;Inve ntory!$D$4:$D$30000;0));"0")

Ni kan ignorera OMFEL, för den adderar ingen tid. Men det formeln gör är att med INDEX och PASSA matcha ett artikelnummer med ett artikelnummer i ett annat blad, och vid träff plocka data ur en cell i det andra bladet. Det är ungefär 25.000 rader i det ena och 15-20.000 i det andra, så det är ju en del rader att snurra igenom.
Min teori är att den för varje rad i första bladet snurrar igenom varje rad i det andra, vilket blir en jävla massa onödigt letande, eftersom att det hade räckt om snurran gick vidare till nästa artikelnummer efter första träffen. Förstår ni hur jag menar?

Jag kan inte riktigt ur din förklaring se behovet av att köra PASSA/INDEX istället för LETARAD? Det är ju en exakt matchning du vill ha så då brukar ju LETARAD funka bäst. Fördelen är ju att det är en funktion så jag tror den är snabbare än att köra först en PASSA och sedan en INDEX. Sen om man sätter "0" som typ i PASSA borde den väl gå vidare till nästa artikelnummer efter första träffen? Jag vet att LETARAD gör det i alla fall.

MasterChief
2015-11-13, 12:16
Nä, jag har nog missuppfattat ditt exempel hahavaffan för när jag satte upp två listor med 25000 nummer i varje (på varsit blad) och bad Excel hitta aktuellt nummer i ena listan och matcha det med den andra listan och sedan hämta upp namnet bredvid det numret så gick det ju fort så in i helvete.

EDit: även när jag lät slumpgeneratorn ordna alla 50.000 nummer så tog det ju bara 2-3 sekunder för att köra en matchning.

Supermicke
2015-11-17, 19:06
x f y
1| 2 5 1
2| 3 5 2
3| 5 6 3
4| 9 5 4
5| 3 3 6

hej har en liten fråga om utformningen av en lösning

exempelvis..
vill göra sumproduct(x1:x5;y1:y5) för värdet där f är säg 5.. antar att det finns någon fiffig lösning på det med någon sorts sats.. (for f1 till f5 do sumproduct if f=5 else "ta nästa") .. XD så tänker jag men kan inte formulera det

Pikhult
2015-11-17, 21:28
x f y
1| 2 5 1
2| 3 5 2
3| 5 6 3
4| 9 5 4
5| 3 3 6

hej har en liten fråga om utformningen av en lösning

exempelvis..
vill göra sumproduct(x1:x5;y1:y5) för värdet där f är säg 5.. antar att det finns någon fiffig lösning på det med någon sorts sats.. (for f1 till f5 do sumproduct if f=5 else "ta nästa") .. XD så tänker jag men kan inte formulera det

Nåt i stil med =sumproduct((x1:x5)*(f1:f5=5);(y1:y5)*(f1:f5=5)) borde väl lösa problemet.
Om det finns något tjusigare sätt att komma fram till samma sak låter jag dock vara osagt...

Supermicke
2015-11-18, 21:12
funkade ju fan :D jag är djupt imponerad!! älskar smarta lösningar i excel

Brunfel
2016-02-11, 17:55
Jag skulle behöva kunna ta fram ögonblicksbilder för total orderstock.
Jag har vilket datum en tillverkningsorder har skapats och när den färdigbehandlats.

Ett hittepå-exempel nedan:

AoNr Antal RegÅr RegMå SlutÅr SlutMå
66508 2150 2014 1 2014 3
66800 5820 2014 2 2014 5
66925 5690 2014 3 2014 4
66809 6012 2014 5 2014 5
64998 9847 2014 6 2014 7
64391 7560 2014 5 2014 7

Och om jag då tittar på april så fanns det aktiva tillverkningsorders på totalt 11510st enheter.
Detta eftersom Arbetsorder 66508 färdigställdes i mars och "aktiva" just i april var 66800 och 66925.
Kan jag utifrån en lista liknande den ovan få fram detta "lätt" på något vis?

Edit: Jag ser att kolumnrubrikerna inte riktigt lirade, men ni fattar.

Xtreme-G
2016-02-11, 20:29
SUMIF med länkade celler där du matar in år och månad.

hahavaffan
2016-02-11, 20:46
SUMIF med länkade celler där du matar in år och månad.Hur får du den att förstå att månad "3" ligger mellan "2" och "5"? Tänker på arbetsorder 66800.

Xtreme-G
2016-02-11, 20:49
Hur får du den att förstå att månad "3" ligger mellan "2" och "5"? Tänker på arbetsorder 66800.
Använd två villkor. Månad >= 3 och månad < 4. Här kan du ju länka både 3 och 4 eller bara köra 4 är 3+1 för månad för månad.

Supermicke
2016-02-14, 14:20
Hej, jag undrar hur man åstadkommer exempelvis detta

säg att jag gör en tabell beroende på mat

Mattyp - protein - kolhydrater - fett


Sen väljer jag cellen under mattyp till köttfärs(ponera att jag har en separat tabell ovan denna med alla typer av mat, cellen under mattyp markeras lika utifrån den tabellen).. så dyker värden upp för markonutrienterna upp automatiskt.. känns som en enkel grej egentligen XD

MasterChief
2016-02-14, 14:34
Hej, jag undrar hur man åstadkommer exempelvis detta

säg att jag gör en tabell beroende på mat

Mattyp - protein - kolhydrater - fett


Sen väljer jag cellen under mattyp till köttfärs(ponera att jag har en separat tabell ovan denna med alla typer av mat, cellen under mattyp markeras lika utifrån den tabellen).. så dyker värden upp för markonutrienterna upp automatiskt.. känns som en enkel grej egentligen XD

Bara att köra funktionen LETARAD ellr VLOOKUP om du kör engelsk variant.

Supermicke
2016-02-14, 17:32
tack, precis så jag tänkte! :)

hahavaffan
2016-02-16, 14:56
Är det nån av er Excelgudar som även kan MS Power BI?

PureWhey
2016-03-08, 19:00
Vad har jag råkat ändra för att standardfärgen på alla celler är såhär mörk?!
http://i.imgur.com/6IHm6Ox.png

MasterChief
2016-03-08, 19:09
Vad har jag råkat ändra för att standardfärgen på alla celler är såhär mörk?!
http://i.imgur.com/6IHm6Ox.png

Även om du lägger till ett blad? Default är vitt och jag tror inte det går att ändra. Någon måste helt enkelt ha färgat alla celler svarta med hjälp av "färghinken" som du hittar under start-menyn. Om du klickar på rutan högst till vänster i rutnätet (alltså direkt ovanför rad 1) så markerar du hela bladet. Välj sedan "ingen fyllning" under färghinken. Notera att texten är vit så vill du se den måste du ändra textfärgen tills svart (genom att markera hela bladet).

Edit: och de har då även ändrat stödlinjerna till vita istället för det normala gråa. Det går att ändra genom att återigen markera hela bladet, högerklicka med musen och välj formatera celler. Under fliken kantlinjer kan du ändra färgen på linjerna.

PureWhey
2016-03-08, 19:14
Även om du lägger till ett blad? Default är vitt och jag tror inte det går att ändra. Någon måste helt enkelt ha färgat alla celler svarta med hjälp av "färghinken" som du hittar under start-menyn. Om du klickar på rutan högst till vänster i rutnätet (alltså direkt ovanför rad 1) så markerar du hela bladet. Välj sedan "ingen fyllning" under färghinken. Notera att texten är vit så vill du se den måste du ändra textfärgen tills svart (genom att markera hela bladet).

Edit: och de har då även ändrat stödlinjerna till vita istället för det normala gråa. Det går att ändra genom att återigen markera hela bladet, högerklicka med musen och välj formatera celler. Under fliken kantlinjer kan du ändra färgen på linjerna.

Nope, det blir så oavsett om jag skapar helt nytt dokument också. Minns att jag försökte ändra till mörkt tema någonstans i Windows 10 precis när jag installerat det. Hmm

Standardceller:
http://i.imgur.com/VgG9164.png

Jockefoten
2016-03-08, 19:21
Det låter som att din template (Workbook) i Excel har ändrats. Kolla om du kan byta tillbaka till original.

MasterChief
2016-03-08, 19:26
Nope, det blir så oavsett om jag skapar helt nytt dokument också. Minns att jag försökte ändra till mörkt tema någonstans i Windows 10 precis när jag installerat det. Hmm

Standardceller:
http://i.imgur.com/VgG9164.png

Efter att jag testat så påverkas faktiskt Excels färger av vilket tema du valt i Windows 10. Antar att du har svart tema?

PureWhey
2016-03-08, 19:30
Efter att jag testat så påverkas faktiskt Excels färger av vilket tema du valt i Windows 10. Antar att du har svart tema?

Så var det faktiskt, bra jobbat Microsoft *popcorn* Tack för det.

hahavaffan
2016-03-08, 21:26
Efter att jag testat så påverkas faktiskt Excels färger av vilket tema du valt i Windows 10. Antar att du har svart tema?Jävlar vad efterblivet. Måtte det vara en inställningsmöjlighet när jag uppgraderar nästa vecka.

martikainen
2016-03-08, 23:20
kul när den här tråden kommer upp ibland! Jag har tagit mitt excelande till en ny nivå och det har nu slutat med att företaget jag jobbar på har slutat ta ut rapporter ur systemen och ber mig ta fram dom istället :P

mitt "program" jag byggt nu har hamnat på 11mb, stora sökfunktionen ger 185 kolumner med information från diverse olika system.
Så en sökning på 100 objekt resulterar i 18 500 formler som slår, som mest har jag testat.
En sökning på 4000 objekt tar ca 1minut på min I7 6700k (32gb ram), ca 740 000 formler.
Roliga är att höra fläktarna dra igång i maxfart samma sekund jag trycker på update :D

Byggde min egna meny också för att påkalla alla VBA script som finns i bakgrunden, funktioner för att populera sökfunktioner för olika produkter, samt funktioner för att importera objekt av viss typ, eller på en viss lokation.

I love excel *cupid*
Det jag skulle behöva lära mig nu är att sätta en databas i botten och använda den för lagring av datat och bara låta excel hantera formler, men gillar ändå excel och kunna definera kolumner/fält och anropa dom, går smidigt och snabbt

http://s14.postimg.org/c8s4xkl3h/tool.png (http://postimg.org/image/c8s4xkl3h/)

http://s14.postimg.org/xjpp1u37x/formulas.png (http://postimg.org/image/xjpp1u37x/)

Dav0d
2016-03-08, 23:25
Låter helt underbart Martikainen.

Själv sitter jag mest med formler i fönstren, lägger in macron och kopierar andras VB-koder. Använder Excel en hel del i arbete och utvecklat min kunskap genom att förbättra olika mallar och sätt att föra data, men jag önskar jag kunde utveckla mig två till tre nivåer till. Har du några tips möjligtvis?

Finns det någon riktigt bra bok att lära sig koda i Excel eller är det kanske onödigt?

Tack på förhand :)

martikainen
2016-03-09, 12:23
Låter helt underbart Martikainen.

Själv sitter jag mest med formler i fönstren, lägger in macron och kopierar andras VB-koder. Använder Excel en hel del i arbete och utvecklat min kunskap genom att förbättra olika mallar och sätt att föra data, men jag önskar jag kunde utveckla mig två till tre nivåer till. Har du några tips möjligtvis?

Finns det någon riktigt bra bok att lära sig koda i Excel eller är det kanske onödigt?

Tack på förhand :)

Det som fått mig att utvecklas är egentligen behovet vi haft, IT-system som inte är sammankopplade, dåligt standardiserade gällande formatering/namnstandarder osv gjorde att jag ville hitta ett sätt att samla all data, behandla det och få ut vettiga rapporter.
Samt att jag ofta driver projekt som kräver total kontroll över miljöerna, tex datahallsmigreringar eller transitionprojekt av kunder.

Jag började smått med att bara sammanfoga 2 system och ville sen få information om en till produkt, och sedan en till, nu är jag uppe i 22 olika system. Sedan kom utmaningen att kunna skriva kraftfullare formler så att det inte tar sån jäkla tid (började med vlookup och kör nu index/match), diverse array formler.
Sedan ville jag ha möjligheten att välja på vilka system jag skulle söka i så då kom behovet att göra programmet oberoende av fält/kolumner och istället populera allt via VBA script och gå på tex sista tomma fältet i en kolumn eller liknande. Att kunna importera datat i osorterat skick och använda sig av tabeller och definerade namn var också en otroligt bra grej att inse.

Så det har varit mycket trial and error och googlande på att hitta smartare lösningar för det behovet jag hade. Att bara sitta och försöka lära sig formler tror jag inte riktigt på, utveckling mot ett specifik mål är alltid en fördel.

agazza
2016-03-09, 18:19
Det som fått mig att utvecklas är egentligen behovet vi haft, IT-system som inte är sammankopplade, dåligt standardiserade gällande formatering/namnstandarder osv gjorde att jag ville hitta ett sätt att samla all data, behandla det och få ut vettiga rapporter.
Samt att jag ofta driver projekt som kräver total kontroll över miljöerna, tex datahallsmigreringar eller transitionprojekt av kunder.

Jag började smått med att bara sammanfoga 2 system och ville sen få information om en till produkt, och sedan en till, nu är jag uppe i 22 olika system. Sedan kom utmaningen att kunna skriva kraftfullare formler så att det inte tar sån jäkla tid (började med vlookup och kör nu index/match), diverse array formler.
Sedan ville jag ha möjligheten att välja på vilka system jag skulle söka i så då kom behovet att göra programmet oberoende av fält/kolumner och istället populera allt via VBA script och gå på tex sista tomma fältet i en kolumn eller liknande. Att kunna importera datat i osorterat skick och använda sig av tabeller och definerade namn var också en otroligt bra grej att inse.

Så det har varit mycket trial and error och googlande på att hitta smartare lösningar för det behovet jag hade. Att bara sitta och försöka lära sig formler tror jag inte riktigt på, utveckling mot ett specifik mål är alltid en fördel.
Lust att spåna på lite saker med mig? Jag har en del databasexporter jag måste synka och göra sorteringsbar så ett bolag kan jobba effektivare

Skickat från min ONE A2001 via Tapatalk

PureWhey
2016-03-09, 18:32
Och jag frågade hur man ändrar bakgrunden på cellerna...
:D

MasterChief
2016-03-09, 19:19
Och jag frågade hur man ändrar bakgrunden på cellerna...
:D

Excel är underbart men vissa saker är ju onekligen konstiga. Jag har sett en Japan göra spelet Pacman i Excel, men det går inte att länka formateringen av cellinformationen från en cell till en annan.

Martikainen: Kul att höra! Jag gick bananas för cirka 10 år sedan när jag byggde rätt coola budgetmallar. Totalt blev det ett par tusen rader kod. Sen insåg jag att 85% av funktionerna bara var egentligen onödiga (controllersjuka), men ack så coola. Under den tiden insåg jag ändå hur lite jag kunde. I ett av de största dotterbolagen till Tetra Laval som jag sedan började jobba i, (med cirka 10 miljarder i årsomsättning) var hela rapportsystemet byggt i Excel/Access och över 40 controllers med totalt 120 länder använde systemet. Det var helt uppbyggt av en chefscontroller på företaget. Jag blev väldigt avis för det är sällan jag stöter på någon som är så sjukt mycket bättre på programmet.

Det är alltid lite kul när man frågar en kollega om de kan Excel och princip alla säger "japp", för att de kan summera två celler. :d

j0nte
2016-03-09, 21:43
Har börjat pilla lite med olika funktioner i excel och blivit lite småfrälst. Finns alltid något att addera och förbättra.

Men är fortfarande helt grön i ämnet.

Tycker datum-,tid-, och veckofunktionerna är lite luriga.

Hur får jag t.ex datum eller veckonummer kopplat till en cell där jag vill ha aktuellt datum för när värdet är infört i cellen?

Ex. A1: Dåligt väder
A2: automatiskt datumgenerering kopplat till A1

martikainen
2016-03-10, 07:34
Lust att spåna på lite saker med mig? Jag har en del databasexporter jag måste synka och göra sorteringsbar så ett bolag kan jobba effektivare

Skickat från min ONE A2001 via Tapatalk

Självklart! Har du facebook messenger(kräver ej FB konto) eller Skype? Lite smidigare än att ta det över ett forum kanske. Annars är det bara att PM'a så får vi göra det bästa

Och jag frågade hur man ändrar bakgrunden på cellerna...
:D

haha alla börjar vi någonstans, jag kan än idag googla på hur jag mergear 2 celler, en simpel sak som jag så ofta glömmer och istället råka köra "är A1 och B1 samma? True/false :D

Excel är underbart men vissa saker är ju onekligen konstiga. Jag har sett en Japan göra spelet Pacman i Excel, men det går inte att länka formateringen av cellinformationen från en cell till en annan.

Martikainen: Kul att höra! Jag gick bananas för cirka 10 år sedan när jag byggde rätt coola budgetmallar. Totalt blev det ett par tusen rader kod. Sen insåg jag att 85% av funktionerna bara var egentligen onödiga (controllersjuka), men ack så coola. Under den tiden insåg jag ändå hur lite jag kunde. I ett av de största dotterbolagen till Tetra Laval som jag sedan började jobba i, (med cirka 10 miljarder i årsomsättning) var hela rapportsystemet byggt i Excel/Access och över 40 controllers med totalt 120 länder använde systemet. Det var helt uppbyggt av en chefscontroller på företaget. Jag blev väldigt avis för det är sällan jag stöter på någon som är så sjukt mycket bättre på programmet.

Det är alltid lite kul när man frågar en kollega om de kan Excel och princip alla säger "japp", för att de kan summera två celler. :d

haha saatan! Det är ju dock kul om man kan få in ett bra skrivet program att användas och vara idiotsäkert, dvs "lock it the f*ck down"!
Jag hade velat ha direktaccess mot mina systems databaser så jag slipper sitta och manuellt uppdatera dessa en gång i månaden, det hade gjort programmet så jävla bra, och så kanske bygga någon sharepoint lösning ovanpå som frontend så att fler kan ta del av det.

Sitter nu och kikar på hur jag kan halvautomatisera automatisera uppdatering av datat, försöker placera alla dokument i diverse mappar och köra script som kör "import data", problemet är att mappnamn och filnamn ändras utefter datum m.m, kan ju kanske trigga ett .bat script som döper om filerna ute i explorer innan, men gillar det inte riktigt :P

hahavaffan
2016-03-10, 07:58
Jag hade velat ha direktaccess mot mina systems databaser så jag slipper sitta och manuellt uppdatera dessa en gång i månaden, det hade gjort programmet så jävla bra, och så kanske bygga någon sharepoint lösning ovanpå som frontend så att fler kan ta del av det.Vad har ni för olika databaser? Jag sitter live mot tre MS-SQL:er, en IBM DB2 och en (fem egentligen) ODBC-koppling mot vår Pyramidinstallations databas. Iofs gäller det ju att man har åtkomst till dom olika burkarna, har man inte det fallerar ju hela grejen och man får köra export/import som du säger.

agazza
2016-03-10, 08:24
Självklart! Har du facebook messenger(kräver ej FB konto) eller Skype? Lite smidigare än att ta det över ett forum kanske. Annars är det bara att PM'a så får vi göra det bästa



Messenger, men pma hur man gör för att lägga till någon, jag verkar inte kunna klura ut det:smash:

4623
2016-03-10, 08:44
Tycker synd om den som tar över efter dig när du slutar martikainen. :p

MasterChief
2016-03-10, 15:39
Självklart! Har du facebook messenger(kräver ej FB konto) eller Skype? Lite smidigare än att ta det över ett forum kanske. Annars är det bara att PM'a så får vi göra det bästa



haha alla börjar vi någonstans, jag kan än idag googla på hur jag mergear 2 celler, en simpel sak som jag så ofta glömmer och istället råka köra "är A1 och B1 samma? True/false :D



haha saatan! Det är ju dock kul om man kan få in ett bra skrivet program att användas och vara idiotsäkert, dvs "lock it the f*ck down"!
Jag hade velat ha direktaccess mot mina systems databaser så jag slipper sitta och manuellt uppdatera dessa en gång i månaden, det hade gjort programmet så jävla bra, och så kanske bygga någon sharepoint lösning ovanpå som frontend så att fler kan ta del av det.

Sitter nu och kikar på hur jag kan halvautomatisera automatisera uppdatering av datat, försöker placera alla dokument i diverse mappar och köra script som kör "import data", problemet är att mappnamn och filnamn ändras utefter datum m.m, kan ju kanske trigga ett .bat script som döper om filerna ute i explorer innan, men gillar det inte riktigt :P

Japp, problemet är alltid användaren och vad de kan hitta på för dumheter.

Att importera data utan att veta filnamnen är ju inga problem i alla fall? Jag använder nedanstående för just detta (kan inte ta åt mig äran att ha skrivit just detta själv dock). Just detta makro låter mig själv välja aktuell mapp men det kanske går att använda samma upplägg mot mappar om man känner till huvudmappen?

Edit: eller det kanske inte är Excelfiler du importerar från?


Sub Grejamedfiler()

Dim wb As Workbook
Dim myPath As String
Dim myFile As String
Dim myExtension As String
Dim FldrPicker As FileDialog

Application.ScreenUpdating = False
Application.EnableEvents = False
Application.Calculation = xlCalculationManual

Set FldrPicker = Application.FileDialog(msoFileDialogFolderPicker)

With FldrPicker
.Title = "Select A Target Folder"
.AllowMultiSelect = False
If .Show <> -1 Then GoTo NextCode
myPath = .SelectedItems(1) & "\"
End With

NextCode:
myPath = myPath
If myPath = "" Then GoTo ResetSettings

myExtension = "*.xls"


myFile = Dir(myPath & myExtension)

Do While myFile <> ""

Set wb = Workbooks.Open(Filename:=myPath & myFile)


' Här kan du anropa ett annat makro som tömmer den aktuella filen på data eller vad nu som ska göras


wb.Close SaveChanges:=True


myFile = Dir
Loop

ResetSettings:

Application.EnableEvents = True
Application.Calculation = xlCalculationAutomatic
Application.ScreenUpdating = True

End Sub

MasterChief
2016-03-10, 15:52
haha saatan! Det är ju dock kul om man kan få in ett bra skrivet program att användas och vara idiotsäkert, dvs "lock it the f*ck down"!
Jag hade velat ha direktaccess mot mina systems databaser så jag slipper sitta och manuellt uppdatera dessa en gång i månaden, det hade gjort programmet så jävla bra, och så kanske bygga någon sharepoint lösning ovanpå som frontend så att fler kan ta del av det.

Sitter nu och kikar på hur jag kan halvautomatisera automatisera uppdatering av datat, försöker placera alla dokument i diverse mappar och köra script som kör "import data", problemet är att mappnamn och filnamn ändras utefter datum m.m, kan ju kanske trigga ett .bat script som döper om filerna ute i explorer innan, men gillar det inte riktigt :P

När jag jobbade med Visma Global (ekonomiprogram) så hade vår leverantör (Vismakonsulter) byggt ett plug-in till Excel som gjorde att jag kunde anropa ekonomiprogrammets databas genom att helt enkelt använda en funktion (som de skapat) i Excel (likt en formel). Typ:

=KONTO(Period;Resultatenhet;kontonummer)

Och så fick man saldot på just det kontot för den resultatenheten och den månaden direkt i bladet. Så möjligheterna är ju rätt stora för den som vill och orkar.

agazza
2016-03-15, 12:25
Är det någon som har möjlighet att göra en excelmall för succesivprincipen?

Skickat från min ONE A2001 via Tapatalk

PureWhey
2016-03-31, 18:35
Har ett, antagligen simpelt problem:
Knåpar på mitt träningsprogram i Excel som vanligt. Har en cell med %1RM, en cell med mitt 1RM samt massa celler där jag vill nyttja dessa för att få fram vikterna samt avrunda.

Just gör jag såhär...:
=mround(G14*B1;5) på varje ställe manuellt, kan jag på något sätt avrunda flera celler samtidigt? Då kan jag bara addera cellerna och sedan avrunda.

Xtreme-G
2016-04-01, 09:27
Har ett, antagligen simpelt problem:
Knåpar på mitt träningsprogram i Excel som vanligt. Har en cell med %1RM, en cell med mitt 1RM samt massa celler där jag vill nyttja dessa för att få fram vikterna samt avrunda.

Just gör jag såhär...:
=mround(G14*B1;5) på varje ställe manuellt, kan jag på något sätt avrunda flera celler samtidigt? Då kan jag bara addera cellerna och sedan avrunda.

Vet inte om jag fattat rätt men jag drar detta på basic nivå (vilket du möjlightvis redan behärskar). Du kan ju "dra ut" formlerna med krysset i nedre hörnet. Du bör försöka skriva dina formler så att det funkar på detta sätt genom att låsa rad eller kolumn på rätt sätt med $ eller trycka F4 i windows när cellen i formeln är markerat. Du kan ju även använda dig av lookup i vissa fall. Sedan är det ju bara att skriva avrundningen som en del i formeln och dra ut.

Det går att visa formler istället för värden och göra sök och ersätt för att manipulera flera ställen samtidigt. Jag ser inte riktigt hur det skulle hjälpa dig här dock.

PureWhey
2016-04-01, 11:21
Vet inte om jag fattat rätt men jag drar detta på basic nivå (vilket du möjlightvis redan behärskar). Du kan ju "dra ut" formlerna med krysset i nedre hörnet. Du bör försöka skriva dina formler så att det funkar på detta sätt genom att låsa rad eller kolumn på rätt sätt med $ eller trycka F4 i windows när cellen i formeln är markerat. Du kan ju även använda dig av lookup i vissa fall. Sedan är det ju bara att skriva avrundningen som en del i formeln och dra ut.

Det går att visa formler istället för värden och göra sök och ersätt för att manipulera flera ställen samtidigt. Jag ser inte riktigt hur det skulle hjälpa dig här dock.

Jo, att jag kan dra ut formler osv vet jag. Just nu har jag i vilket fall en massa kolumner med vikter uträknade. Kan jag välja flera utav dessa (utspridda) celler och sedan avrunda dessa mot närmaste heltal, eller måste jag in på varje cell och skriva in funktionen?

Xtreme-G
2016-04-01, 11:29
Jo, att jag kan dra ut formler osv vet jag. Just nu har jag i vilket fall en massa kolumner med vikter uträknade. Kan jag välja flera utav dessa (utspridda) celler och sedan avrunda dessa mot närmaste heltal, eller måste jag in på varje cell och skriva in funktionen?

Du måste skriva i varje cell. Sök och ersätt eller dra kan endast underlätta detta.

PureWhey
2016-04-01, 11:40
Du måste skriva i varje cell. Sök och ersätt eller dra kan endast underlätta detta.

Alright, tråkigt att dom inte har en enkel knapp.

1. Markera de celler du vill ha funktionen i
2. Tryck på formelknapp
3. Infoga formeln i alla celler

Tack för hjälp :)

Mantus
2016-04-02, 10:17
Hej, jag behöver hjälp med ett rätt grundläggande problem. Jag knåpar på ett träningsschema där jag vill kunna räkna ut totalvolym för en övning dvs det totala antal kilo jag lyft. Jag har lagt upp det så här:

Vikt 71 71 81 81 99 99

Reps 5 5 3 3 3 3

Det vill säga jag har vikten på tex rad S i kolumn E och repetitionerna till den vikten på rad T i kolumn E

Nu behöver jag en formel som låter mig multiplicera vikten med repetitionerna i varje kolumn och sedan ta summan ur varje kolumn och addera detta till en slutsumma för att få totalvolymen. Det vill säga (71*5)+ (71*5)+(81*3) osv. Helst på ett smidigt sätt så jag inte måste skriva in multipliceringen av varje kolumn för sig.

Någon som har några tips?

Xtreme-G
2016-04-02, 10:25
Någon som har några tips?

Det låter som att du vill använda =produktsumma()
=sumproduct()

Mantus
2016-04-02, 11:11
Det låter som att du vill använda =produktsumma()
=sumproduct()

Ja, det stämmer! Nu blev det klarare. Frågan är nu om jag måste räkna ut formeln som nu =PRODUKTSUMMA(E19:E20;F19:F20;G19:G20 osv) för att få ut en summa eller om det går att skriva E19:E20 och slutraderna L19:L20 utan att skriva alla rader emellan dvs något sådant här =PRODUKTSUMMA(E19:E20-L19:L20) och att Excel då använder produktsumma på samtliga rader emellan?

Xtreme-G
2016-04-02, 11:15
Ja, det stämmer! Nu blev det klarare. Frågan är nu om jag måste räkna ut formeln som nu =PRODUKTSUMMA(E19:E20;F19:F20;G19:G20 osv) för att få ut en summa eller om det går att skriva E19:E20 och slutraderna L19:L20 utan att skriva alla rader emellan dvs något sådant här =PRODUKTSUMMA(E19:E20-L19:L20) och att Excel då använder produktsumma på samtliga rader emellan?

Du kan markera alla vikter som ett intervall och alla reps som ett intervall
PRODUKTSUMMA(viktcellerförsta:sista;repscellerförs ta:sista)
Är alla övningar lika många set blir det enkelt. Annars kan du räkna raderna som har inmatning med antal.om och sedan använda förskjutning för att hitta sista.
Edit: eller eventuellt bara ta med en större mängd celler för det spelar ju ingen roll i produktsumman om de är tomma.

Mantus
2016-04-02, 11:58
Du kan markera alla vikter som ett intervall och alla reps som ett intervall
PRODUKTSUMMA(viktcellerförsta:sista;repscellerförs ta:sista)
Är alla övningar lika många set blir det enkelt. Annars kan du räkna raderna som har inmatning med antal.om och sedan använda förskjutning för att hitta sista.
Edit: eller eventuellt bara ta med en större mängd celler för det spelar ju ingen roll i produktsumman om de är tomma.

Tack, så enkelt var det ja. Nu fick jag allt att fungera som det ska.

Excel är logiskt men programmet tar lite tid att förstå och det tar smärtsamt lång tid att damma av högstadie- och gymnasiematten.

Drfg
2016-04-20, 08:41
Har lite excel-problem jag med :)

Har en stor excel-fil där det finns ett id som består av 20 siffror för varje post, men eftersom excel avrundar allt som är över 15 siffror gör det att när jag kör en LETARAD på ett id så får jag med andra liknande id som avrundats till samma. Har formaterat dem som textceller men det hjälper inte. Någon som har något tips?

hahavaffan
2016-04-20, 08:46
Har lite excel-problem jag med :)

Har en stor excel-fil där det finns ett id som består av 20 siffror för varje post, men eftersom excel avrundar allt som är över 15 siffror gör det att när jag kör en LETARAD på ett id så får jag med andra liknande id som avrundats till samma. Har formaterat dem som textceller men det hjälper inte. Någon som har något tips?Använder du sista parametern i LETARAD, dvs "FALSKT", enligt nedan?:

ungefärlig (frivilligt)

Ett logiskt värde som anger om LETARAD ska söka efter en exakt eller ungefärlig matchning:

Med SANT antar du att den första kolumnen i tabellen är sorterad antingen numeriskt eller alfabetiskt och söker efter närmaste värde. Det här är den metod som används om du inte gör ett aktivt val av metod.

Med FALSKT söker du efter det exakta värdet i den första kolumnen.
Om du inte anger den parametern så kör Excel på SANT som default, dvs att den inte matchar exakt. Det ställer ofta till problem!

Typ:
=LETARAD("Lulz";B2:E7;2;FALSKT)

MasterChief
2016-04-20, 09:40
Har lite excel-problem jag med :)

Har en stor excel-fil där det finns ett id som består av 20 siffror för varje post, men eftersom excel avrundar allt som är över 15 siffror gör det att när jag kör en LETARAD på ett id så får jag med andra liknande id som avrundats till samma. Har formaterat dem som textceller men det hjälper inte. Någon som har något tips?

Hur kommer ID:t in i filen? Skrivs det in manuellt? För om det redan är på plats så är det redan avrundat men har du möjlighet att själv lägga in det så lägg detta tecken först: '
Detta gör att du behåller alla siffror. Är siffrorna redan borta är de borta.

Drfg
2016-04-20, 10:28
Satt inte vid datorn innan så kom ihåg lite fel men har tillverkat ett exempel nu :)

http://s31.postimg.org/wmnmfmggr/test.png

Tror att det är inläst som text och därför finns alla siffror med, jag kan ju se dem iaf, men om jag trycker enter i cellen avrundas alla dessa till samma dvs 373202491014016000.

Jag har en =SUMMA.OMF(S4:S11;R4:R11;V4)
respektive =SUMMA.OMF(S4:S11;R4:R11;V5)

och får som synes ut den totala tiden istället för tiden för respektive ID.

Hjälper inte att sätta ett ' framför.

hahavaffan
2016-04-20, 10:45
Ah okej.
För mig hjälper '-tecknet, precis som MS sa. Typ:
https://i.imgur.com/FiBJGOB.png

Drfg
2016-04-20, 10:49
Ah okej.
För mig hjälper '-tecknet, precis som MS sa. Typ:
https://i.imgur.com/FiBJGOB.png

Kan du summera tiderna för respektive id utan att den blandar ihop dem?

agazza
2016-04-26, 08:14
En nybörjarfråga

Jag har två excelarbetsböcker

Båda två delar gemensamma nämnare, en kolumn.

Jag vill synkronisera data från den ena arbetsboken till den andra.

Detta är en engångsgrej, tack vare att en arbetare har deletat kolumner istället för att dölja dom.

Det är inte säkert att dessa två arbetsböcker är identiska i övrigt, det kan finnas fler rader.

Hur får jag dokumentet att kopiera över data från ena arbetsboken till den andra och får den att lägga den i rätt cell?

agazza
2016-04-26, 08:21
Kolumn L har gemensam data mellan arbetsböckerna.

Jag vill att arbetsbok A ska hämta information från arbetsbok B.

Den ska hämta data ur kolumn Q till W från arbetsbok B och synka detta till kolumn Q till W i arbetsbok A, samt stämma av mot kolumn L så datat hamnar på rätt rad

För att vara lite tydligare

agazza
2016-04-26, 09:59
Bump, jag håller fan på bli tokig,

Ska jag köra LETARAD?

hur gör jag så jag kan spåra förändringar så jag vet vilken jävla idiot som ska få för att dom tagit bort kolumner ur dokumentet?!

Wain
2016-04-26, 10:17
vlookup?

edit:
Eller kanske index match, fast det har jag inte använt (http://www.ppchero.com/index-match-the-better-alternative-to-vlookup/)

agazza
2016-04-26, 11:48
vlookup?

edit:
Eller kanske index match, fast det har jag inte använt (http://www.ppchero.com/index-match-the-better-alternative-to-vlookup/)

Letarad och vlookup är samma tror jag.

Problemet är att jag får inte formeln att funka även fast jag härmat youtubevideos

Sie
2016-04-26, 16:07
En nybörjarfråga

Jag har två excelarbetsböcker

Båda två delar gemensamma nämnare, en kolumn.

Jag vill synkronisera data från den ena arbetsboken till den andra.

Detta är en engångsgrej, tack vare att en arbetare har deletat kolumner istället för att dölja dom.

Det är inte säkert att dessa två arbetsböcker är identiska i övrigt, det kan finnas fler rader.

Hur får jag dokumentet att kopiera över data från ena arbetsboken till den andra och får den att lägga den i rätt cell?

Testa denna

https://www.youtube.com/watch?v=Sarlm1yWX5M

Supermicke
2016-04-26, 20:43
jag har en liten nöt nu som kanske kan vara enkel

Utifrån en lista med x och y koordinater vill jag plotta en graf som jag sen kan ta ut värden för antingen x eller y. Jag vill ej "läsa" mig till det.

själva grafen kan jag plotta men för att extrahera data från grafen hittar jag bara saker där det ska skrivas in i VBA och skriva macron och grejer. Finns något annat smidigt sätt?

Supermicke
2016-05-01, 17:45
skit i förra frågan, här är en ny jäkel

Jag vill ha värdet för 21,4 i en cell. Hur gör jag? Kanske måste omstrukturera tabellen?

http://s32.postimg.org/j2ddc93hh/awdawd.png

Jockefoten
2016-05-01, 17:58
skit i förra frågan, här är en ny jäkel

Jag vill ha värdet för 21,4 i en cell. Hur gör jag? Kanske måste omstrukturera tabellen?

[IM]http://s32.postimg.org/j2ddc93hh/awdawd.png[/IMG]

Om jag förstår dig rätt så vill du att en cell visar F11 vid ett visst tillstånd? I så fall använder du Letarad(Vlockup).

Sen kan du kasta in en Kapslad OM-sats som hjälper Letarad att välja kolumn.

Supermicke
2016-05-01, 18:57
Om jag förstår dig rätt så vill du att en cell visar F11 vid ett visst tillstånd? I så fall använder du Letarad(Vlockup).

Sen kan du kasta in en Kapslad OM-sats som hjälper Letarad att välja kolumn.

inte riktigt

Ex

Säg att A1=kan vara någon av temperaturerna i tabellen och då skulle jag vilja att B1 ger det värdet som A1 motsvarar utifrån tabellen.

Jag har funderat på vlookup men vet inte hur jag ska få till det alls, går det verkligen att få till med den funktionen?

Jockefoten
2016-05-01, 19:12
Ja det går fast du måste berätta för Excel vilken rad du ska leta upp (0 till 0,9). Jag har själv gjort liknande tabeller för att t ex plocka ut gradtimmar.
Vi kan använda din som ett exempel (fast du kan inte använda B1 där har du en "rad" redan så vi säger B20 istället.

=LETARAD(A2;K18:A1;OM(B20=0;2;OM(B20=0,1;3;OM(B20= 0,2;4;OM(B20=0,3;5;OM(B20=0,4;6;OM(B20=0,5;7;OM(B2 0=0,6;8;OM(B20=0,7;9;OM(B20=0,8;10;OM(B20=0,9;11)) ))))))));FALSKT)

Supermicke
2016-05-01, 20:11
nu letar vi i raderna beroende på första decimalen men till heltalen tas ju ingen hänsyn, första siffrorna på heltalet är inte samma som i själva raden. Jag fick det inte att fungera :/

peliqan
2016-05-02, 19:27
Har problem med att skapa en graf med fyra olika linjer som ska representera courtageavgifterna för fyra banker. Vill ha fram linjer som visar vid vilka summor linjerna skär varandra. Får det att funka med stapeldiagram men inte med linjer.

Vattenflaska
2016-09-12, 20:44
Skriver min fråga i denna tråd istället för att skapa en helt ny.

Vill bli allmänt bra på excel. Har använt och använder det en del under min utbildning, har dock varit mycket "trail and error". Linjär programmering, ganska mycket riktat mot logistik och lageroptimering är väl huvudfokus på det jag lärt mig. Visst har man lärt sig rätt så bra, men känner ändå att jag har mycket kvar att lära.

Söker därför efter bra litteratur kring excel, även bra hemsidor även youtubekanaler etc, gärna med tillhörande övningar av blandad karaktär. Vill även gärna lära mig VBA.
Har ni tips på bra litteratur i ämnet?

MasterChief
2016-09-12, 20:54
Skriver min fråga i denna tråd istället för att skapa en helt ny.

Vill bli allmänt bra på excel. Har använt och använder det en del under min utbildning, har dock varit mycket "trail and error". Linjär programmering, ganska mycket riktat mot logistik och lageroptimering är väl huvudfokus på det jag lärt mig. Visst har man lärt sig rätt så bra, men känner ändå att jag har mycket kvar att lära.

Söker därför efter bra litteratur kring excel, även bra hemsidor även youtubekanaler etc, gärna med tillhörande övningar av blandad karaktär. Vill även gärna lära mig VBA.
Har ni tips på bra litteratur i ämnet?

I nuläget googlar jag väl ett specifikt problem som dyker upp och använder mig av bästa sökträffarna. Men när jag började utforska Excel för cirka 10 år sedan så använde jag mig av Walkenbachs böcker. Rätt torra men väldigt utförliga. Han är väl en av världens främsta auktoriteter på Excel. Hans hemsida innehåller även massor av tips. Jag upphör aldrig att förvånas att jag lär mig nya finesser regelbundet.

Walkenbachs hemsida:
http://spreadsheetpage.com/index.php/books

adde
2016-09-12, 21:02
skit i förra frågan, här är en ny jäkel

Jag vill ha värdet för 21,4 i en cell. Hur gör jag? Kanske måste omstrukturera tabellen?

http://s32.postimg.org/j2ddc93hh/awdawd.png

Omvandla tabellen till en lista (typ pivot-tabell, fast baklänges) brukar använda ett macro/addon som heter table2list. Då får du en kolumn med heltal och en med decimal. Du kan sy ihop dem med concatenate (sammanfoga).

Oftast lättare att ha data som lista rent generellt.

Vattenflaska
2016-09-12, 21:34
I nuläget googlar jag väl ett specifikt problem som dyker upp och använder mig av bästa sökträffarna. Men när jag började utforska Excel för cirka 10 år sedan så använde jag mig av Walkenbachs böcker. Rätt torra men väldigt utförliga. Han är väl en av världens främsta auktoriteter på Excel. Hans hemsida innehåller även massor av tips. Jag upphör aldrig att förvånas att jag lär mig nya finesser regelbundet.

Walkenbachs hemsida:
http://spreadsheetpage.com/index.php/books

Tack för svar, givetvis kan man googla, men skulle vara bra med ett "uppslagsverk" eller liknande. Sneglade på boken http://www.adlibris.com/se/bok/excel-2016-bible-9781119067511 av just honom. =)

adde
2016-09-12, 22:17
Letarad och vlookup är samma tror jag.

Problemet är att jag får inte formeln att funka även fast jag härmat youtubevideos

Är det engångs? Klipp ut från ena arket, lägg sist i andra arket. Sortera båda kolumnerna efter första kolumnen och använd sedan data-tools filter unique (googla typ "excel unique").

agazza
2016-09-13, 19:37
Är det engångs? Klipp ut från ena arket, lägg sist i andra arket. Sortera båda kolumnerna efter första kolumnen och använd sedan data-tools filter unique (googla typ "excel unique").

Utökade personalstyrkan med en excelsnubbe istället.

Stråhle
2016-10-26, 22:17
Har tänkt att börja arbeta lite i excel. Lättare att använda sig av engelska versionen, eller hur?

MasterChief
2016-10-26, 22:24
Har tänkt att börja arbeta lite i excel. Lättare att använda sig av engelska versionen, eller hur?

Det finns väldigt mycket mer hjälp på engelska än svenska så det stämmer.

j0nte
2016-11-30, 16:23
Jag har en excelfil med information om Artikelnummer och Kunder.

I första bladet står all information samlad. I resterande blad står samma information men är sorterad efter kundnamn. Blad 1=Kund 1, Blad 2=Kund 2 osv.

Om jag exempelvis vill ändra ett artikelnummer i den gemensamma fliken måste jag sedan även gå in och ändra samma artikelnummer på den kundspecifika fliken.

Finns det någon funktion som gör att artikelnumret under den kundspecifika fliken ändras samtidigt som jag ändrar det under den gemensamma fliken?

mvh

hahavaffan
2016-11-30, 16:30
Jag har en excelfil med information om Artikelnummer och Kunder.

I första bladet står all information samlad. I resterande blad står samma information men är sorterad efter kundnamn. Blad 1=Kund 1, Blad 2=Kund 2 osv.

Om jag exempelvis vill ändra ett artikelnummer i den gemensamma fliken måste jag sedan även gå in och ändra samma artikelnummer på den kundspecifika fliken.

Finns det någon funktion som gör att artikelnumret under den kundspecifika fliken ändras samtidigt som jag ändrar det under den gemensamma fliken?

mvhJag antar att du gör ersättningen med "Sök och ersätt/Find and replace"-funkisen (CTRL+B i svensk Excel). Klicka på Alternativ/Options-knappen i "Ersätt"-rutan, och ange att du vill söka i hela Arbetsboken/Workbook istället för Blad/Sheet. Sen är det bara att ersätta på!

Xtreme-G
2016-11-30, 16:30
Finns det någon funktion som gör att artikelnumret under den kundspecifika fliken ändras samtidigt som jag ändrar det under den gemensamma fliken?

mvh

Räcker det med sök och ersätt i hela arbetsboken?

j0nte
2016-11-30, 16:42
Exakt vad jag ville åt, Tack!

Går det att fästa denna funktion till vissa celler/hela arbetsboken?

Så att jag kan skriva nytt namn > Enter > Find and replace görs utan förfrågan.

Rabi
2016-11-30, 18:23
Exakt vad jag ville åt, Tack!

Går det att fästa denna funktion till vissa celler/hela arbetsboken?

Så att jag kan skriva nytt namn > Enter > Find and replace görs utan förfrågan.

Finns väl någon som heter "Ersätt alla"?

Spiffy
2016-12-21, 09:35
Har en cell där värdet ibland blir - och ibland +.
Detta värdet vill jag använda i en uträkning i en annan cell. Men om värdet är -, så vill jag ändra det till +, och är det + vill jag ändra det till -.
Hur gör man det?

Kurash
2016-12-21, 09:53
har en cell där värdet ibland blir - och ibland +.
Detta värdet vill jag använda i en uträkning i en annan cell. Men om värdet är -, så vill jag ändra det till +, och är det + vill jag ändra det till -.
Hur gör man det?

=abs()

martikainen
2016-12-21, 09:56
Sorry Spiffy inget snabbt svar på din fråga, men blev påmind om tråden och kollade igenom mina gamla inlägg
Intressant att se hur långt jag kommit sen jag började leka med excel, från att bara vara en lite smartare databas över massa prylar så är mitt program numera enormt stort, har nyligen sagt upp mig från jobbet och cheferna fick panik då programmet tar fram fakturor och andra rapporter som används i produktion.
Slutade med att jag fick skriva en systemdokumentation som blev 14 000 ord och göra ett antal överlämningar. Nu får de bara hålla tummarna för att inget förändras i presentationen av allt rådata, för ingen som är kvar kan excel till den grad att de kan felsöka eller vidareutveckla :P

Programet består just nu av 20 olika PowerQuery importer som hämtar data från 15 olika system, sammanställer allting, räknar ut värdet på det och producerar en klar faktura. Samt 3-4 olika rapporter för olika enheter inom företaget.

har nog lagt ner 3-400h på att lära mig samt koda detta och det ska faktiskt bli väldigt tråkigt att lämna bort. Hade hellre tagit det ett steg längre och gå in i någon mer form av live-update av datat (nu är det veckovisa/månadsvisa uppdateringar beroende på vilket system datat kommer från).

hahavaffan
2016-12-21, 10:16
Låter coolt marti, men som du säger tråkigt att lämna bort. Excel är så underbart bra ibland, och PowerQuery är galet kraftfullt om man bara har kunskap och fantasi som räcker till.

Jag lärde mig en liten grej igår, och kunde därmed plocka bort sex blad och runt 200 rader kod ur en filexport-snurra jag gjort till en kollega. I stället för att användaren klistrar in datat som ska exporteras i en av flikarna, så får man nu upp en userForm där inköpsordernummer anges, och sen klickar man på en knapp för att skapa en färdig fil i en katalog på valfri plats.

martikainen
2016-12-21, 10:45
Låter coolt marti, men som du säger tråkigt att lämna bort. Excel är så underbart bra ibland, och PowerQuery är galet kraftfullt om man bara har kunskap och fantasi som räcker till.

Jag lärde mig en liten grej igår, och kunde därmed plocka bort sex blad och runt 200 rader kod ur en filexport-snurra jag gjort till en kollega. I stället för att användaren klistrar in datat som ska exporteras i en av flikarna, så får man nu upp en userForm där inköpsordernummer anges, och sen klickar man på en knapp för att skapa en färdig fil i en katalog på valfri plats.

Just fantasin är så otroligt viktig, att testa olika saker kan ge sjukt mycket.

Jag hade tidigare en uträkning som jag hade delat upp på 3 blad och i kanske totalt 1000 celler, genom att kombinera koden på rätt sätt så gör jag samma nu på ett blad och i 30 celler (30 fasta värden som den skall använda för att kontrollera.

Koden nedan skall räkna ut hur många fysiska cores kund X (cell F201) använder i våra miljöer för fysiska samt virtuella Windows/linux maskiner.
Den behöver kontrollera olika statusar, olika operativsystem.
Sedan kontrollerar den hur många vCPU'er (virtuella Cores) som används för kund X, kollar hur många fysiska cores det totalt finns i den virtuella miljön, räknar ut en vCPU Ratio (dvs hur många vCPU'er går på en fysisk core)

Sedan gångrar den helt enkelt kund X's vCPU med vCPU ration, och lägger till dessa på första uträkningen som berättar hur många fysiska Cores kunden har, and voila vi har totala mängden fysiska Cores kund X använder

Lite svårläst kod när man inte ser färger osv, men kontantan är väl att visa att man kan bygga ihop väldigt mycket kod för att kunna sköta uträkningen på endast 1 ställe, istället för att göra allt för sig på egna blad och sedan summera ihop det på ett eget blad.

Det är just dessa koder som blir jäkligt svårt för någon oinsatt att läsa in sig på, och förstå om det skall ske någon förändring.


=SUM(SUMIFS(INDIRECT("CMDB[CPU Core Total]");INDIRECT("CMDB[company]");F201;INDIRECT("CMDB[Class]");"Windows Server";INDIRECT("CMDB[Status]");"Installed";INDIRECT("CMDB[Managed]");"TRUE";INDIRECT("CMDB[Is Virtual]");"FALSE")
+SUMIFS(INDIRECT("CMDB[CPU Core Total]");INDIRECT("CMDB[company]");F201;INDIRECT("CMDB[Class]");"Windows Server";INDIRECT("CMDB[Status]");"Preparations";INDIRECT("CMDB[Managed]");"TRUE";INDIRECT("CMDB[Is Virtual]");"FALSE")
+SUMIFS(INDIRECT("CMDB[CPU Core Total]");INDIRECT("CMDB[company]");F201;INDIRECT("CMDB[Class]");"Windows Server";INDIRECT("CMDB[Status]");"DR/Cold Standby";INDIRECT("CMDB[Managed]");"TRUE";INDIRECT("CMDB[Is Virtual]");"FALSE")
+SUMIFS(INDIRECT("CMDB[CPU Core Total]");INDIRECT("CMDB[company]");F201;INDIRECT("CMDB[Class]");"Linux Server";INDIRECT("CMDB[Status]");"Installed";INDIRECT("CMDB[Managed]");"TRUE";INDIRECT("CMDB[Is Virtual]");"FALSE")
+SUMIFS(INDIRECT("CMDB[CPU Core Total]");INDIRECT("CMDB[company]");F201;INDIRECT("CMDB[Class]");"Linux Server";INDIRECT("CMDB[Status]");"Preparations";INDIRECT("CMDB[Managed]");"TRUE";INDIRECT("CMDB[Is Virtual]");"FALSE")
+SUMIFS(INDIRECT("CMDB[CPU Core Total]");INDIRECT("CMDB[company]");F201;INDIRECT("CMDB[Class]");"Linux Server";INDIRECT("CMDB[Status]");"DR/Cold Standby";INDIRECT("CMDB[Managed]");"TRUE";INDIRECT("CMDB[Is Virtual]");"FALSE"))
+SUM(SUM(SUM(SUMIFS(INDIRECT("CMDB[CPU Core Total]");INDIRECT("CMDB[company]");F201;INDIRECT("CMDB[Class]");"Windows Server";INDIRECT("CMDB[Status]");"Installed";INDIRECT("CMDB[Managed]");"TRUE";INDIRECT("CMDB[Is Virtual]");"TRUE")
+SUMIFS(INDIRECT("CMDB[CPU Core Total]");INDIRECT("CMDB[company]");F201;INDIRECT("CMDB[Class]");"Windows Server";INDIRECT("CMDB[Status]");"Preparations";INDIRECT("CMDB[Managed]");"TRUE";INDIRECT("CMDB[Is Virtual]");"TRUE")
+SUMIFS(INDIRECT("CMDB[CPU Core Total]");INDIRECT("CMDB[company]");F201;INDIRECT("CMDB[Class]");"Windows Server";INDIRECT("CMDB[Status]");"DR/Cold Standby";INDIRECT("CMDB[Managed]");"TRUE";INDIRECT("CMDB[Is Virtual]");"TRUE")
+SUMIFS(INDIRECT("CMDB[CPU Core Total]");INDIRECT("CMDB[company]");F201;INDIRECT("CMDB[Class]");"Linux Server";INDIRECT("CMDB[Status]");"Installed";INDIRECT("CMDB[Managed]");"TRUE";INDIRECT("CMDB[Is Virtual]");"TRUE")
+SUMIFS(INDIRECT("CMDB[CPU Core Total]");INDIRECT("CMDB[company]");F201;INDIRECT("CMDB[Class]");"Linux Server";INDIRECT("CMDB[Status]");"Preparations";INDIRECT("CMDB[Managed]");"TRUE";INDIRECT("CMDB[Is Virtual]");"TRUE")
+SUMIFS(INDIRECT("CMDB[CPU Core Total]");INDIRECT("CMDB[company]");F201;INDIRECT("CMDB[Class]");"Linux Server";INDIRECT("CMDB[Status]");"DR/Cold Standby";INDIRECT("CMDB[Managed]");"TRUE";INDIRECT("CMDB[Is Virtual]");"TRUE")))
/SUM(SUM(SUMIFS(INDIRECT("CMDB[CPU Core Total]");INDIRECT("CMDB[Class]");"Windows Server";INDIRECT("CMDB[Status]");"Installed";INDIRECT("CMDB[Managed]");"TRUE";INDIRECT("CMDB[Is Virtual]");"TRUE")
+SUMIFS(INDIRECT("CMDB[CPU Core Total]");INDIRECT("CMDB[Class]");"Windows Server";INDIRECT("CMDB[Status]");"Preparations";INDIRECT("CMDB[Managed]");"TRUE";INDIRECT("CMDB[Is Virtual]");"TRUE")
+SUMIFS(INDIRECT("CMDB[CPU Core Total]");INDIRECT("CMDB[Class]");"Windows Server";INDIRECT("CMDB[Status]");"DR/Cold Standby";INDIRECT("CMDB[Managed]");"TRUE";INDIRECT("CMDB[Is Virtual]");"TRUE")
+SUMIFS(INDIRECT("CMDB[CPU Core Total]");INDIRECT("CMDB[Class]");"Linux";INDIRECT("CMDB[Status]");"Installed";INDIRECT("CMDB[Managed]");"TRUE";INDIRECT("CMDB[Is Virtual]");"TRUE")
+SUMIFS(INDIRECT("CMDB[CPU Core Total]");INDIRECT("CMDB[Class]");"Linux Server";INDIRECT("CMDB[Status]");"Preparations";INDIRECT("CMDB[Managed]");"TRUE";INDIRECT("CMDB[Is Virtual]");"TRUE")
+SUMIFS(INDIRECT("CMDB[CPU Core Total]");INDIRECT("CMDB[Class]");"Linux Server";INDIRECT("CMDB[Status]");"DR/Cold Standby";INDIRECT("CMDB[Managed]");"TRUE";INDIRECT("CMDB[Is Virtual]");"TRUE"))
/SUM(SUMIFS(INDIRECT("CMDB[CPU Core Total]");INDIRECT("CMDB[Class]");"VMware Hypervisor";INDIRECT("CMDB[Status]");"Installed";INDIRECT("CMDB[Managed]");"TRUE")
+SUMIFS(INDIRECT("CMDB[CPU Core Total]");INDIRECT("CMDB[Class]");"Hyper-V Hypervisor";INDIRECT("CMDB[Status]");"Installed";INDIRECT("CMDB[Managed]");"TRUE")
+SUMIFS(INDIRECT("CMDB[CPU Core Total]");INDIRECT("CMDB[Class]");"OracleVM Hypervisor";INDIRECT("CMDB[Status]");"Installed";INDIRECT("CMDB[Managed]");"TRUE"))))

anadr0id
2016-12-21, 10:55
Har en cell där värdet ibland blir - och ibland +.
Detta värdet vill jag använda i en uträkning i en annan cell. Men om värdet är -, så vill jag ändra det till +, och är det + vill jag ändra det till -.
Hur gör man det?

Abs() som tidigare föreslagits returnerar ju alltid ett positivt tal, vilket inte verkar vara det du är ute efter. För att bara skifta tecken kan man i uträkningen multiplicera cellvärdet med -1.

Kurash
2016-12-21, 10:56
Abs() som tidigare föreslagits returnerar ju alltid ett positivt tal, vilket inte verkar vara det du är ute efter. För att bara skifta tecken kan man i uträkningen multiplicera cellvärdet med -1.

Jag slutade visst läsa efter "vill ändra - till +"...

MasterChief
2016-12-21, 12:53
Sorry Spiffy inget snabbt svar på din fråga, men blev påmind om tråden och kollade igenom mina gamla inlägg
Intressant att se hur långt jag kommit sen jag började leka med excel, från att bara vara en lite smartare databas över massa prylar så är mitt program numera enormt stort, har nyligen sagt upp mig från jobbet och cheferna fick panik då programmet tar fram fakturor och andra rapporter som används i produktion.
Slutade med att jag fick skriva en systemdokumentation som blev 14 000 ord och göra ett antal överlämningar. Nu får de bara hålla tummarna för att inget förändras i presentationen av allt rådata, för ingen som är kvar kan excel till den grad att de kan felsöka eller vidareutveckla :P

Programet består just nu av 20 olika PowerQuery importer som hämtar data från 15 olika system, sammanställer allting, räknar ut värdet på det och producerar en klar faktura. Samt 3-4 olika rapporter för olika enheter inom företaget.

har nog lagt ner 3-400h på att lära mig samt koda detta och det ska faktiskt bli väldigt tråkigt att lämna bort. Hade hellre tagit det ett steg längre och gå in i någon mer form av live-update av datat (nu är det veckovisa/månadsvisa uppdateringar beroende på vilket system datat kommer från).

Oj, schysst utveckling! Jag byggde för några år sedan en avräkningssnurra som sammanställde fakturaunderlag och automatisk mailade ut dessa till cirka 50 underleverantörer och det var med fulkod och silvertejp. Men det funkade och sparade en hel dag av manuellt arbete för administrationen. Under ett år efter att jag slutat stöttade jag upp och rättade till koden efter att de behövde utvidga vissa parametrar då och då. Då antal IT-personer på jobbet var 0 så var det inte ens någon som frågade om systemdokumentation. Jag hade i alla fall sagt nej om de hade frågat. Inte så lätt att skriva ner sådant med babiankod som underlag. :d

Snubben
2016-12-21, 13:20
Starta ett bolag och erbjöd lösningar för enkel summa. Majoriteten av företagen uppskattar det då de vet hur mycket tid de sparar samt de behöver inte ha det inhouse.

Så gör jag mot offentlig sektor, fungerar kalas mot myndigheter/kommuner/kommunala bolag som inte kan, vill eller får köpa in större system. Fulfix och silvertejp löser 90% av alla situationer och det behövs inte mer än så.

martikainen
2016-12-21, 14:28
Oj, schysst utveckling! Jag byggde för några år sedan en avräkningssnurra som sammanställde fakturaunderlag och automatisk mailade ut dessa till cirka 50 underleverantörer och det var med fulkod och silvertejp. Men det funkade och sparade en hel dag av manuellt arbete för administrationen. Under ett år efter att jag slutat stöttade jag upp och rättade till koden efter att de behövde utvidga vissa parametrar då och då. Då antal IT-personer på jobbet var 0 så var det inte ens någon som frågade om systemdokumentation. Jag hade i alla fall sagt nej om de hade frågat. Inte så lätt att skriva ner sådant med babiankod som underlag. :d

Fulkod ftw! <3

Starta ett bolag och erbjöd lösningar för enkel summa. Majoriteten av företagen uppskattar det då de vet hur mycket tid de sparar samt de behöver inte ha det inhouse.

Så gör jag mot offentlig sektor, fungerar kalas mot myndigheter/kommuner/kommunala bolag som inte kan, vill eller får köpa in större system. Fulfix och silvertejp löser 90% av alla situationer och det behövs inte mer än så.

Tankarna finns där att låta dom ta in mig som konsult för just detta, kommer ha nära dialog med dom i framtiden ändå så får se vart det leder :)

Spiffy
2016-12-21, 15:15
Abs() som tidigare föreslagits returnerar ju alltid ett positivt tal, vilket inte verkar vara det du är ute efter. För att bara skifta tecken kan man i uträkningen multiplicera cellvärdet med -1.

:thumbup: Tackar!

Snubben
2016-12-21, 16:52
Fulkod ftw! <3



Tankarna finns där att låta dom ta in mig som konsult för just detta, kommer ha nära dialog med dom i framtiden ändå så får se vart det leder :)

Do it. Antingen licensierar du ut excelfilenbför månadskostnad eller så du på timpris om något händer
👍

Byggde idag en snurra för att plocka ut vad 200 chefer lägger för budget, vänder på det, kontroll av summor och sedan skapa fil för inläsning till ek.systemet. Ca 1 veckas arbete för tre resurser görs nu på 8 minuter av en person. Troligen rekord i fulkodning :)

Kommer bli en intressant lönediskussion nästa år ;)

Jockefoten
2016-12-21, 18:10
Jag har en kluring (för mig) som jag jämrat mig över ett tag nu.

Det jag gör idag:

Importerar data ifrån en SQL-databas på våra servicejobb.
Kör datan i ett Macro som sammanställer statistik.
Pga. ett gammal servicesystem, och personal som inte färdigställer sin arbetsorder så måste jag fylla i vissa saker manuellt.
Nästa månad har delar av datan uppdaterats (jobb som tidigare ej varit fakturerade blir det, vissa tomma fält har fyllts i av våra anställda, etc).


Min fråga:
Finns det ett bra sätt att uppdatera mitt macroblad med den nya statistiken men samtidigt behålla de fält som jag manuellt fyllt i eller ändrat? Så att jag slipper manuellt ändra dem igen.

Hur jag tänker att man kanske kan göra:
Skulle man kunna ha en separat excel som "live-databas" som hela tiden uppdateras via SQL (typ att man kör en Batch en gång i månaden).
Och att Macrot sedan hämtar ny data där ifrån? Problemet jag ser är att Macrot måste fatta vilka kolumner den ska ersätta.


Kanske lite snurrigt formulerat men det känns som jag byggt in mig i ett hörn och kommer inte ut.

Snubben
2016-12-21, 18:13
Det är väl bara att köra en kontroll? Om fältet är ifyllt > skriv ej över med ny data (dvs. blank). Existerar ej fältet eller det är blankt > klistra in?

Jag brukar alltid dumpa det i en flik som bara är rådata, resten plockar upp det. Är det så man inte vill vissa den så kan man juh bara radera fliken, om man har länkat får man helt enkelt dumpa det som tal eller istället i cellerna.

martikainen
2016-12-22, 07:54
Do it. Antingen licensierar du ut excelfilenbför månadskostnad eller så du på timpris om något händer
👍

Byggde idag en snurra för att plocka ut vad 200 chefer lägger för budget, vänder på det, kontroll av summor och sedan skapa fil för inläsning till ek.systemet. Ca 1 veckas arbete för tre resurser görs nu på 8 minuter av en person. Troligen rekord i fulkodning :)

Kommer bli en intressant lönediskussion nästa år ;)

Problemet är att jag utvecklat programmet i jobbets regi, vilket innebär att de äger alla rättigheter för det, svårt att köra licensering då. Men timpris är ingen dum idé, vi får se om efterfrågan blir tillräckligt stor för att jag ska orka ta tag i det! :)

Snyggt bygge :D Hur mycket tid fick du lägga?
Något jag skulle vilja bli bättre på är just insamling av data, upptäckte powerquery för 3 månader sen och det lyfte ju mitt program enormt! Men då kör jag ändå bara den enklaste lösningen med .csv filer som ligger i specifika mappar (tar mig 5min att uppdatera dessa varje månad, drag-n-drop). Jag hade en vilja att försöka få igång en sFTP att placera allting på automagiskt från datakällorna, men det sket sig ju lite i och med att jag sa upp mig.

hahavaffan
2016-12-22, 15:10
Bara för att Martikainen nämnde PowerQuery så var jag tvungen att testa det med min tidigare nämnda inköpsorderfil-skapare :)
Nu matchar jag orderraderna mot en artikelinfo-tabell där vi har info om max tillåten orderkvantitet för artiklarna, så att orderläggarna får info om detta när filen skapas, och kan hantera det redan då. Tidigare har de fått infon från leverantören i efterhand, eftersom att affärssystemet inte är uppsatt att kontrollera det (som det borde).

Någon som lekt med FTP-uppladdning och Excel? Typ skapa fil, sen ladda upp på FTP?

martikainen
2016-12-22, 18:12
Bara för att Martikainen nämnde PowerQuery så var jag tvungen att testa det med min tidigare nämnda inköpsorderfil-skapare :)
Nu matchar jag orderraderna mot en artikelinfo-tabell där vi har info om max tillåten orderkvantitet för artiklarna, så att orderläggarna får info om detta när filen skapas, och kan hantera det redan då. Tidigare har de fått infon från leverantören i efterhand, eftersom att affärssystemet inte är uppsatt att kontrollera det (som det borde).

Någon som lekt med FTP-uppladdning och Excel? Typ skapa fil, sen ladda upp på FTP?

kul! :D Har ej testat FTP själv, känns som något jag måste göra nu bara för att :P
Snabb googling, får nog testa lite fram och tillbaka
http://officetricks.com/ftp-server-file-transfer-with-excel-macro/

hahavaffan
2016-12-22, 21:45
kul! :D Har ej testat FTP själv, känns som något jag måste göra nu bara för att :P
Snabb googling, får nog testa lite fram och tillbaka
http://officetricks.com/ftp-server-file-transfer-with-excel-macro/Hittade denna också: http://www.mrexcel.com/forum/excel-questions/686146-experts-needed-macro-ftp-file-overwrite-existing-if-needed.html#post3396694

martikainen
2016-12-23, 08:46
Hittade denna också: http://www.mrexcel.com/forum/excel-questions/686146-experts-needed-macro-ftp-file-overwrite-existing-if-needed.html#post3396694

Får du det att fungera går du gärna posta vilken lösning du använder! Finns alltid en chans att man vill använda detta för något :)

Snubben
2016-12-23, 09:19
Ät det inte smidigare att använda ett ftp-program som är standalone, läser av t.ex ett innehåll i en mapp och när den hittar en fil så skickar den iväg den samt lägger en kopia i en "skickad"-mapp för kontroll?

grondahl
2016-12-23, 09:34
Bara för att Martikainen nämnde PowerQuery så var jag tvungen att testa det med min tidigare nämnda inköpsorderfil-skapare :)
Nu matchar jag orderraderna mot en artikelinfo-tabell där vi har info om max tillåten orderkvantitet för artiklarna, så att orderläggarna får info om detta när filen skapas, och kan hantera det redan då. Tidigare har de fått infon från leverantören i efterhand, eftersom att affärssystemet inte är uppsatt att kontrollera det (som det borde).

Någon som lekt med FTP-uppladdning och Excel? Typ skapa fil, sen ladda upp på FTP?

Vilket affärssystem är det som inte kan hantera max/min orderkvantitet?

martikainen
2016-12-23, 09:54
Ät det inte smidigare att använda ett ftp-program som är standalone, läser av t.ex ett innehåll i en mapp och när den hittar en fil så skickar den iväg den samt lägger en kopia i en "skickad"-mapp för kontroll?

Ey inte komma in i exceltråden och proppsa på lösningar som inte sköts av excel ;) Det som är kul är ju att lyckas skapa ett helt flöde i endast excel. Annars kan man ju lika gärna göra det manuellt också.

Snubben
2016-12-23, 10:24
Ey inte komma in i exceltråden och proppsa på lösningar som inte sköts av excel ;) Det som är kul är ju att lyckas skapa ett helt flöde i endast excel. Annars kan man ju lika gärna göra det manuellt också.

:D

Det jag i grunden menar på att vissa saker kanske man vill skilja på då det måste dokumenteras och arkiveras för framtiden. Sen är det aldrig fel att nyttja bästa möjliga programvara för ändamålet ;)

Om inget annat borde man väl kunna bygga ett makro som skriver en batfil som innehåller rätt info och därigenom nyttja de inbyggda funktionerna i Windows för att ladda upp det?

martikainen
2016-12-23, 10:54
:D

Det jag i grunden menar på att vissa saker kanske man vill skilja på då det måste dokumenteras och arkiveras för framtiden. Sen är det aldrig fel att nyttja bästa möjliga programvara för ändamålet ;)

Om inget annat borde man väl kunna bygga ett makro som skriver en batfil som innehåller rätt info och därigenom nyttja de inbyggda funktionerna i Windows för att ladda upp det?

haha håller helt med dig, mitt program versionshanteras åt det grövsta och all rådata sparas enligt ganska hårda linjer. Men vore fortfarande trevligt att kunna nyttja detta på fler sätt.
Tex använda excel för att producera uppdelade rapporter för uppladdning till fileshares enligt önskemål (fick precis info om en sådan begäran, men gör min sista dag på jobbet nu! :) )

Bmwtwinturbo
2016-12-28, 08:46
Försöker bygga en bra träningslogg i excel som passar det upplägget jag kör nu som bygger mycket på undulerande pass med AMRAP på slutet.
Vill därför beräkna 1rm och plotta ut i ett diagram.
Detta fungerar bra och jag får ut dessa data. Vill dock visualisera det och dessutom infoga en trendlinje. Problemet är att en trendlinje även tar med noll värden. Eftersom jag baserar 1rm på en formel så tas det med även innan jag kört själva passet.

Någon som har en idee?

MasterChief
2016-12-28, 09:16
Försöker bygga en bra träningslogg i excel som passar det upplägget jag kör nu som bygger mycket på undulerande pass med AMRAP på slutet.
Vill därför beräkna 1rm och plotta ut i ett diagram.
Detta fungerar bra och jag får ut dessa data. Vill dock visualisera det och dessutom infoga en trendlinje. Problemet är att en trendlinje även tar med noll värden. Eftersom jag baserar 1rm på en formel så tas det med även innan jag kört själva passet.

Någon som har en idee?

Den tar med data i indatafältet. Så jag brukar antingen köra en formel som tar bort nollvärden i tabellen eller helt enkelt ändra fältet till endast historiska data.

Det är möjligt att det finns någon inställning som ignorerar nollvärden men inget jag sett.

Bmwtwinturbo
2016-12-28, 10:13
Den tar med data i indatafältet. Så jag brukar antingen köra en formel som tar bort nollvärden i tabellen eller helt enkelt ändra fältet till endast historiska data.

Det är möjligt att det finns någon inställning som ignorerar nollvärden men inget jag sett.

Jag använder en Om-formel som gör att rutan blir tom då det saknas indata men de tas upp som nollor i diagrammet ändå. Har även provat göra det samma med passnumret så de inte syns fören.

Varianten med att fylla upp med senaste värdet är min backupplan men tänker att det plattar ut trendlinjen så den får fel form.

Dissector
2016-12-28, 14:01
Skulle behöva hjälp att få till en formel som kontrollerar kombinationen av värden i två celler och returnerar ett av två andra värden baserat på det. Är det enda alternativet att pussla ihop en lång serie av IF och AND?
Håller för övrigt på i Google Spreadsheet men det är ju relativt smidigt översatt från Excel.

Cell A1 kan vara antingen Lång eller Kort
Cell B1 kan vara antingen Tung eller Lätt
Cell C1 ska returnera antingen Grön eller Röd beroende på kombinationen i cell A1 och B1

Om A1 = Lång och A2 = Tung så ska C1 = Grön
Om A1 = Lång och A2 = Lätt så ska C1 = Röd
Om A1 = Kort och A2 = Lätt så ska C1 = Grön
Om A1 = Kort och A2 = Tung så ska C1 = Röd

Bmwtwinturbo
2016-12-28, 20:14
Lösningen för mig var att använda om formel för värderutan men ge värde #saknas! Istället för "" det ger inget utslag i diagrammet

Bmwtwinturbo
2016-12-28, 20:17
Skulle behöva hjälp att få till en formel som kontrollerar kombinationen av värden i två celler och returnerar ett av två andra värden baserat på det. Är det enda alternativet att pussla ihop en lång serie av IF och AND?
Håller för övrigt på i Google Spreadsheet men det är ju relativt smidigt översatt från Excel.

Cell A1 kan vara antingen Lång eller Kort
Cell B1 kan vara antingen Tung eller Lätt
Cell C1 ska returnera antingen Grön eller Röd beroende på kombinationen i cell A1 och B1

Om A1 = Lång och A2 = Tung så ska C1 = Grön
Om A1 = Lång och A2 = Lätt så ska C1 = Röd
Om A1 = Kort och A2 = Lätt så ska C1 = Grön
Om A1 = Kort och A2 = Tung så ska C1 = Röd
Det är ju inte så knöligt att stapla om former på varandra. Man kan lägga dem i egna kolumner, dölja dessa och sammanfoga i nästa om man vill göra det lite enklare

hahavaffan
2016-12-28, 21:18
Vilket affärssystem är det som inte kan hantera max/min orderkvantitet?AX 2012 R2, men det är ingen vanlig max/min orderkvantitet det handlar om riktigt, utan det beror på ordertypen och om det finns en garanti kopplad till den maskin som artikeln beställs till. Så lite knepigare än standard funkis :)

tntballe
2016-12-28, 21:44
Skulle behöva hjälp att få till en formel som kontrollerar kombinationen av värden i två celler och returnerar ett av två andra värden baserat på det. Är det enda alternativet att pussla ihop en lång serie av IF och AND?
Håller för övrigt på i Google Spreadsheet men det är ju relativt smidigt översatt från Excel.

Cell A1 kan vara antingen Lång eller Kort
Cell B1 kan vara antingen Tung eller Lätt
Cell C1 ska returnera antingen Grön eller Röd beroende på kombinationen i cell A1 och B1

Om A1 = Lång och A2 = Tung så ska C1 = Grön
Om A1 = Lång och A2 = Lätt så ska C1 = Röd
Om A1 = Kort och A2 = Lätt så ska C1 = Grön
Om A1 = Kort och A2 = Tung så ska C1 = Röd
Är det inte fler variabler så är den här lösningen simpel.

=om(a1&b1="långtung";"grön";om(a1&b1="långlätt";"röd"; OM(A1&B1="korttung";"röd"; OM(A1&B1="kortlätt";"grön"))))

Kräket
2016-12-29, 10:13
Har en excel-relaterad fråga. Är en total nybörjare vad gäller excel...

Önskemålet är att skapa kolumner, och in under kolumnerna spara uppgifter, så som namn, personnummer m.m.

Så långt är det inga problem. Dock när kolumnen fylls på, så försvinner etiketten när man scrollar ner. Finns det något sätt att få etiketten att vara kvar synlig även om man scrollar ner i dokumentet?

VoDaresVins
2016-12-29, 10:17
Har en excel-relaterad fråga. Är en total nybörjare vad gäller excel...

Önskemålet är att skapa kolumner, och in under kolumnerna spara uppgifter, så som namn, personnummer m.m.

Så långt är det inga problem. Dock när kolumnen fylls på, så försvinner etiketten när man scrollar ner. Finns det något sätt att få etiketten att vara kvar synlig även om man scrollar ner i dokumentet?

View -> Freeze Panes -> Freeze Top Row

Kräket
2016-12-30, 08:37
View -> Freeze Panes -> Freeze Top Row

Tack för svaret! Det funkade så när i alla fall.

Lyckades låsa de rader jag ville. Problemet som återstår är att hur jag än markerar både rader och de "rutor" i kolumnerna som jag önskar låsa, så följer fler "rutor" med i kolumnen.

Borde ju gå att lösa på något vis!

VoDaresVins
2016-12-30, 11:59
Tack för svaret! Det funkade så när i alla fall.

Lyckades låsa de rader jag ville. Problemet som återstår är att hur jag än markerar både rader och de "rutor" i kolumnerna som jag önskar låsa, så följer fler "rutor" med i kolumnen.

Borde ju gå att lösa på något vis!

Den där freeze top row är enkelt om du har rubrikerna på första raden och du bara vill låsa dom. Men om du markerar en viss cell, t.ex. C3 och väljer Freeze Panes -> Freeze Panes, så blir C3 den första cellen som följer med i scrollningen medan rad 2 och kolumn B lämnar frysta.

PrimalAeon
2016-12-30, 12:55
Skulle behöva hjälp att få till en formel som kontrollerar kombinationen av värden i två celler och returnerar ett av två andra värden baserat på det. Är det enda alternativet att pussla ihop en lång serie av IF och AND?

Håller för övrigt på i Google Spreadsheet men det är ju relativt smidigt översatt från Excel.



Cell A1 kan vara antingen Lång eller Kort

Cell B1 kan vara antingen Tung eller Lätt

Cell C1 ska returnera antingen Grön eller Röd beroende på kombinationen i cell A1 och B1



Om A1 = Lång och A2 = Tung så ska C1 = Grön

Om A1 = Lång och A2 = Lätt så ska C1 = Röd

Om A1 = Kort och A2 = Lätt så ska C1 = Grön

Om A1 = Kort och A2 = Tung så ska C1 = Röd


Onödigt att ha fler än en IF-sats då utfallet alltid ska vara grönt eller rött.

=IF(
OR(
AND(A1="Lång";A2="Tung");
AND(A1="Kort";A2="Lätt")
);
"Grön";
"Röd"
)

Kräket
2017-01-07, 09:26
Ny n00b-fråga gällande excel!

Har två rader (Rad 1 & 2) som jag sammanfogat. Den översta raden har jag sammanfogat till en cell, medan den undre har sammanfogats till 8 celler i vilka jag skrivit diverse information som ska samlas.

Har sedan låst dessa rader. Nu uppstår problemet att det kommer en linje som skär mitt i en av cellerna! (mellan I & J). Alltså sammanfogningen försvinner visuellt med linjen som skär mitt igenom.

Kan jag dölja den på något vis?

martikainen
2017-01-07, 10:07
Ny n00b-fråga gällande excel!

Har två rader (Rad 1 & 2) som jag sammanfogat. Den översta raden har jag sammanfogat till en cell, medan den undre har sammanfogats till 8 celler i vilka jag skrivit diverse information som ska samlas.

Har sedan låst dessa rader. Nu uppstår problemet att det kommer en linje som skär mitt i en av cellerna! (mellan I & J). Alltså sammanfogningen försvinner visuellt med linjen som skär mitt igenom.

Kan jag dölja den på något vis?

kan du slänga upp en bild på det? Inte riktigt helt med på vad du menar

Kräket
2017-01-08, 11:51
kan du slänga upp en bild på det? Inte riktigt helt med på vad du menar

Har försökt illustrera vad jag menar:

http://i66.tinypic.com/1zqzngm.jpg

Alltså en linje skär rakt igenom kolumnen I & J, som jag tidigare slagit samman. Detta skedde när jag låste de två översta raderna.

martikainen
2017-01-10, 08:02
Har försökt illustrera vad jag menar:

Alltså en linje skär rakt igenom kolumnen I & J, som jag tidigare slagit samman. Detta skedde när jag låste de två översta raderna.

Detta blir en chansning då jag inte kan återskapa det, men det kan ha att göra med dina inställningar för hur du vill se på dokumentet.

kolla under "view" (vad det nu heter på svenska) Det kan vara att den bryter sidan där i format av ett A4 tex, labba runt lite med inställningarna där och se om det försvinner.

https://support.office.com/en-us/article/Make-a-worksheet-fit-the-printed-page-34a91eb5-8b4e-4a8a-ab28-b6492012eaae?ui=en-US&rs=en-US&ad=US&fromAR=1

Spiffy
2017-04-03, 13:28
Har en cell som ser ut så här: =((1-((E2+K4+K9)/C2))*100 skulle vilja att om värdet är större än 5,000 så blir cellen röd, är värdet mindre eller 5,000 så blir cellen grön. Helst bakgrunden så att man fortfarande ser värdet.

Var ju nästan exempel på detta här ovanför. Men något fel gör jag för den fattar inte att det är en formel jag försöker skriva.

MasterChief
2017-04-03, 13:54
Har en cell som ser ut så här: =((1-((E2+K4+K9)/C2))*100 skulle vilja att om värdet är större än 5,000 så blir cellen röd, är värdet mindre eller 5,000 så blir cellen grön. Helst bakgrunden så att man fortfarande ser värdet.

Var ju nästan exempel på detta här ovanför. Men något fel gör jag för den fattar inte att det är en formel jag försöker skriva.

Använd villkorsstyrd formatering (finns under startfliken). Där hittar du "Regler för markering av celler". Välj till exempel "Större än..." och sätt värdet till 5000. Hur cellen ska formateras när det gäller bakgrundfärg och textfärg bestämmer du själv.

agazza
2017-04-03, 16:19
För oss nybörjare så är Ablebits och dylika instickswizards en gudagåva.

PureWhey
2017-04-03, 16:23
Finns det någon bra guide till hur man gör sådana här schysta?
http://image.prntscr.com/image/a45cd42950eb4fd8a415ac9164e42b53.png

Spiffy
2017-04-03, 16:27
Använd villkorsstyrd formatering (finns under startfliken). Där hittar du "Regler för markering av celler". Välj till exempel "Större än..." och sätt värdet till 5000. Hur cellen ska formateras när det gäller bakgrundfärg och textfärg bestämmer du själv.

Tack, det fungerade perfekt!

PureWhey
2017-04-06, 10:04
Finns det någon bra guide till hur man gör sådana här schysta?
http://image.prntscr.com/image/a45cd42950eb4fd8a415ac9164e42b53.png

Ingen? :)

lördagsgrogg
2017-04-06, 10:56
Ingen? :)

Är pensionerad excell-buff men är det inte ett rätt ordinärt stapeldiagram? Jag tror du behöver vara mer specifik för att få hjälp av trollkarlarna här.

PureWhey
2017-04-06, 10:57
Är pensionerad excell-buff men är det inte ett rätt ordinärt stapeldiagram? Jag tror du behöver vara mer specifik för att få hjälp av trollkarlarna här.

Det är väl egentligen vanliga stapeldiagram (antar jag?) fast med standarddeviationen också.

EnJoker
2017-04-06, 20:14
Det är väl egentligen vanliga stapeldiagram (antar jag?) fast med standarddeviationen också.

Exakt, och det är ju bara att lägga till i ditt diagram.
Design -> Felstapel -> Std.dev

hahavaffan
2017-04-18, 12:34
Nån som är duktig på XML-export ur Excel?

Kan inte för mitt liv förstå hur jag ska lyckas med en grej. Jag vill skapa en XML-fil enligt nedanstående. Det är alltså i exempelfilen två artiklar och deras månatliga försäljning (demand).
Excel importerar filen med lätthet, och det blir en tabell som man kan förvänta sig, där en del data upprepas (DemandKey, Location, Description osv), och en del data är periodspecifik (Demand, Period osv).
Men det går inte att exportera tillbaks datat till en XML-fil, p.g.a. lite blandade fel i Excel. Typ "Error: Contains a list of lists" och lite annat efterblivet skit.

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<PlanningDemands>
<Item>
<DemandPostingMessage>
<DemandKey>600-319-3610</DemandKey>
<Location>STPR</Location>
<DescriptiveRecord>
<Description>test</Description>
<UnitCost>100</UnitCost>
<Field8>384</Field8>
<Field29>20060418</Field29>
</DescriptiveRecord>
<Historicals>
<Historical>
<PeriodYear>2006</PeriodYear>
<Period>1</Period>
<Demand>2</Demand>
<HistoricalValue>0</HistoricalValue>
</Historical>
<Historical>
<PeriodYear>2006</PeriodYear>
<Period>2</Period>
<Demand>10</Demand>
<HistoricalValue>0</HistoricalValue>
</Historical>
<Historical>
<PeriodYear>2006</PeriodYear>
<Period>3</Period>
<Demand>500</Demand>
<HistoricalValue>0</HistoricalValue>
</Historical>
<Historical>
<PeriodYear>2006</PeriodYear>
<Period>4</Period>
<Demand>85</Demand>
<HistoricalValue>0</HistoricalValue>
</Historical>
</Historicals>
</DemandPostingMessage>
</Item>
<Item>
<DemandPostingMessage>
<DemandKey>600-319-3611</DemandKey>
<Location>STPR</Location>
<DescriptiveRecord>
<Description>test</Description>
<UnitCost>100</UnitCost>
<Field8>384</Field8>
<Field29>20060418</Field29>
</DescriptiveRecord>
<Historicals>
<Historical>
<PeriodYear>2006</PeriodYear>
<Period>1</Period>
<Demand>2</Demand>
<HistoricalValue>0</HistoricalValue>
</Historical>
<Historical>
<PeriodYear>2006</PeriodYear>
<Period>2</Period>
<Demand>10</Demand>
<HistoricalValue>0</HistoricalValue>
</Historical>
<Historical>
<PeriodYear>2006</PeriodYear>
<Period>3</Period>
<Demand>500</Demand>
<HistoricalValue>0</HistoricalValue>
</Historical>
<Historical>
<PeriodYear>2006</PeriodYear>
<Period>4</Period>
<Demand>85</Demand>
<HistoricalValue>0</HistoricalValue>
</Historical>
</Historicals>
</DemandPostingMessage>
</Item>
</PlanningDemands>

Det enda jag fått till att lira är om jag separerar den upprepade datan till ett eget blad i Excel-filen, men då kan jag ju bara exportera ett artikelnummer per fil, så nej. What do?

grondahl
2017-04-18, 13:53
What do?

Har du gjort en xml-mappning i excel?

hahavaffan
2017-04-18, 14:32
Har du gjort en xml-mappning i excel?Ja, både utifrån en exempelfil och en XSD. Inget funkar särskilt bra.

Så här ser mappningen ut:
https://i.imgur.com/zZbuM6k.png

grondahl
2017-04-18, 15:21
Jag var tvungen att googla och Excel stödjer tydligen inte hierarkiska element, där av List of lists. Du kanske kan lösa det med ett vba-script istället.

hahavaffan
2017-04-18, 19:17
Helt sinnessjukt i min bok. Men tack för att du tog dig tid!
Ja det får ju bli VBA nu dessvärre, så vad som hade kunnat ta ett par minuter kommer bli timmar av tragglande. Sug en liten *** Excel.

agazza
2017-05-18, 10:14
Jag är ute efter en Addon till excel som ger mig ett X och Y streck som hela tiden ligger ovanpå och följer musen, för att jag ska fort kunna följa informationen i en rad eller kolumn utan att behöva förflytta mig till raden eller kolumnen och markera den.

Finns det?

Det vore toppen.

Kurash
2017-05-18, 10:51
Jag är ute efter en Addon till excel som ger mig ett X och Y streck som hela tiden ligger ovanpå och följer musen, för att jag ska fort kunna följa informationen i en rad eller kolumn utan att behöva förflytta mig till raden eller kolumnen och markera den.

Finns det?

Det vore toppen.

shift+space och ctrl+space markerar hela raden/kolumnen.

agazza
2017-05-18, 10:58
shift+space och ctrl+space markerar hela raden/kolumnen.

FANTASTISKT!


Nu har vi ökat produktiviteten idag, nu blir det extra lång lunch

hahavaffan
2017-05-18, 14:57
Helt sinnessjukt i min bok. Men tack för att du tog dig tid!
Ja det får ju bli VBA nu dessvärre, så vad som hade kunnat ta ett par minuter kommer bli timmar av tragglande. Sug en liten *** Excel.Om någon mot förmodan skulle vilja slippa tänka, så kan man göra såhär med lite simpel VBA:
https://i.imgur.com/uECxfIX.png
https://i.imgur.com/VUfuCd9.png

Sub XML_Export()

Worksheets("Settings").Activate
Open Application.Sheets("Settings").Range("B1") & Range("B2") & ".xml" For Output As #1

Print #1, "<?xml version=""1.0"" encoding=""UTF-8""?>"
Print #1, "<PlanningDemands>"

XML_Item
XML_Footer

Close #1

End Sub

Sub XML_Item()

Dim R As Long
Dim C As Long
Dim Tab1, Tab2, Tab3, Tab4, Tab5 As String
Dim LineSum As Long

R = 2
C = 7
LineSum = 0
Tab1 = vbTab
Tab2 = vbTab & vbTab
Tab3 = vbTab & vbTab & vbTab
Tab4 = vbTab & vbTab & vbTab & vbTab
Tab5 = vbTab & vbTab & vbTab & vbTab & vbTab

Worksheets("Data").Activate

Do
If Cells(R, 1).Value = "" Then Exit Do
If Cells(R, 9).Value + Cells(R, 13).Value + Cells(R, 17).Value + Cells(R, 31).Value + Cells(R, 53).Value = 0 Then GoTo NextItem
Print #1, Tab1 & "<Item>"
Print #1, Tab2 & "<DemandMessage>"
Print #1, Tab3 & "<DemandKey>" & Cells(R, 1) & "</DemandKey>"
Print #1, Tab3 & "<Location>" & Cells(R, 2) & "</Location>"
Print #1, Tab3 & "<DescriptiveRecord>"
Print #1, Tab4 & "<Description></Description>"
Print #1, Tab4 & "<UnitCost>" & Cells(R, 4) & "</UnitCost>"
Print #1, Tab4 & "<SalesQty>" & Cells(R, 5) & "</SalesQty>"
Print #1, Tab4 & "<BinTrips>" & Cells(R, 6) & "</BinTrips>"
Print #1, Tab3 & "</DescriptiveRecord>"
Print #1, Tab3 & "<Historicals>"

Do
If Cells(R, C).Value = 0 Then Exit Do
If Cells(R, C + 2).Value = 0 Then GoTo NextPeriod
Print #1, Tab4 & "<Historical>"
Print #1, Tab5 & "<PeriodYear>" & Cells(R, C) & "</PeriodYear>"
Print #1, Tab5 & "<Period>" & Cells(R, C + 1) & "</Period>"
Print #1, Tab5 & "<Demand>" & Cells(R, C + 2) & "</Demand>"
Print #1, Tab5 & "<HistoricalValue>0</HistoricalValue>"
Print #1, Tab4 & "</Historical>"
NextPeriod:
C = C + 4
Loop

Print #1, Tab3 & "</Historicals>"
Print #1, Tab2 & "</DemandMessage>"
Print #1, Tab1 & "</Item>"
NextItem:
R = R + 1
Loop

End Sub

Sub XML_Footer()

Print #1, "</PlanningDemands>"

End Sub


Tror det tog 4 sekunder att generera en XML-fil med 150K rader, baserat på några tusen rader (tiotal kolumner) Exceldata. Snabbare än jag trodde :)

agazza
2017-08-15, 15:05
Jag skulle behöva lite hjälp. Jag antar att det här är jättelätt för de som kan

Jag har flera kolumner.

Nu kommer jag använda kolumnens bokstav som exempel för att lätt kunna kopiera vad ni nu kan hjälpa mig med :)

I kolumn G kan jag fylla i Antal.
I kolumn I, J, K, L, M, N, O, P, Q har jag priset från olika leverantörer.

Därefter finns det 180 rader ungefär med produkter.

Alla rader innehåller inte prisinformation, ibland kommer det några rader med information jag måste förbise.

Jag skulle vilja kunna fylla i kolumnen G med några antal av olika produkter och få en summering i en cell längre ned, per leverantör.

Alla leverantörer har inte alla produkter. Så jag vill ha ett Error, eller meddelande ifall pris saknas från en av leverantörerna.

Detta så man fort kan jämföra vem som är totalt billigast för leveransen.

Jag antar att det är någon variation med Summa.OMF fast med gångring av antal produkter och en totalsummering?

Jag önskar att jag kunde excel på riktigt

MasterChief
2017-08-15, 15:36
För sådant typ av arbete tycker jag pivottabeller är fullständigt överlägset. Och när du lärt dig pivottabeller kommer du hata dig själv för att du inte lärt dig det tidigare. Finns massor av enkla tutorials på YT. Det är fantastiskt enkelt. Angående missade priser skulle jag gå igenom sådant innan jag gör pivottabellen (alltså i den vanliga tabellen). Med filtrering så ordnas det på en nafs. Jag antar att du även kommer göra kolumner där du multiplicerar antal med priset. Lägg filter på kolumnerna och sortera på lägsta så får du fram alla som saknar pris (svaret blir ju noll om du multiplicerar antal med ingenting) och kan lätt åtgärda dem.

agazza
2017-08-15, 15:50
För sådant typ av arbete tycker jag pivottabeller är fullständigt överlägset. Och när du lärt dig pivottabeller kommer du hata dig själv för att du inte lärt dig det tidigare. Finns massor av enkla tutorials på YT. Det är fantastiskt enkelt. Angående missade priser skulle jag gå igenom sådant innan jag gör pivottabellen (alltså i den vanliga tabellen). Med filtrering så ordnas det på en nafs. Jag antar att du även kommer göra kolumner där du multiplicerar antal med priset. Lägg filter på kolumnerna och sortera på lägsta så får du fram alla som saknar pris (svaret blir ju noll om du multiplicerar antal med ingenting) och kan lätt åtgärda dem.

Problemet är att jag kan inte det här och kommer inte kunna lära ut det heller, jag håller bara på att idiotsäkra vissa arbetsmoment så vissa projektledare kan få fram riktpriser fortare och se vilka entreprenörer de kan och inte kan ringa för att utföra vissa arbeten.

Då måste jag börja lära dom hur man filtrerar och bara det känns som Mount Everest.

Tanken är att de ska kunna göra en beredning av ett objekt och enbart fylla i antal av varje produkt i listan, lämna pris, och boka UE för jobbet.

Självklart skall de ta den billigaste UE:n som kan göra alla moment. Det skulle korta ned en hel del skrivbordstid för projektledarna, något de gärna vill ha, och jag vill minimera.

Men jag får kolla vidare på pivottabeller

agazza
2017-08-15, 17:02
Är jag på rätt spår?

=OM(I5:I101="";"Pris saknas";(G5*I5)+(G6*I6)+(G7*I7)+(G8*I8)+(G9*I9)+(G10*I10) +(G11*I11)+(G16*I16)+(G17*I17)+(G18*I18)+(G19*I19) +(G20*I20)+(G21*I21)+(G22*I22)+(G23*I23)+(G24*I24) +(G25*I25)+(G26*I26)+(G27*I27)+(G28*I28)+(G29*I29) +(G31*I31)+(G32*I32)+(G33*I33)+(G36*I36)+(G37*I37) +(G38*I38)+(G39*I39)+(G40*I40)+(G41*I41)+(G44*I44) +(G45*I45)+(G48*I48)+(G49*I49)+(G50*I50)+(G53*I53) +(G54*I54)+(G55*I55)+(G56*I56)+(G57*I57)+(G58*I58) +(G59*I59)+(G60*I60)+(G61*I61)+(G64*I64)+(G65*I65) +(G66*I66)+(G67*I67)+(G68*I68)+(G69*I69)+(G73*I73) +(G74*I74)+(G75*I75)+(G76*I76)+(G77*I77)+(G78*I78) +(G82*I82)+(G83*I83)+(G84*I84)+(G85*I85)+(G88*I88) +(G89*I89)+(G90*I90)+(G93*I93)+(G94*I94)+(G95*I95) +(G96*I96)+(G97*I97)+(G98*I98)+(G99*I99)+(G100*I10 0)+(G101*I101))


Men referensen I5:I10 ger värdefel, hur gör jag för att den ska stämma av med alla celler?

Men bara de rader som jag faktiskt fyller i något i kolumn G

MasterChief
2017-08-15, 17:17
Ser helt galet ut :D

Nu sitter jag på mobilen men det finns ju väldigt mycket enklare sätt än sådana extrema formler. Lägg summering av priset för varje artikel i en separat kolumn. Det är ju bara att kopiera ner formeln så det tar ju en sekund. I denna formel kan du lägga in ett femeddelande om priset saknas. Sedan summerar du bara den kolumnen och lägger svaret tex längst ner i priskolumnen. Även i denna formel kan du lägga in ett OM så att den ger svaret "Pris saknas" vid felmeddelande (vilket blir fallet då det inte går att summera text) och då antar jag att projektledaren måste leta upp dessa och fylla i? Med formatering kan du enkelt göra dessa celler röda eller något så de lätt hittas. När de fyller i pris så tas färgen bort automatiskt. Summeringskolumnen kan du gömma för den har de ju ingen nytta av.

MasterChief
2017-08-15, 17:25
Äsch, min lösning funkar ju inte då jag antar att de väljer ut vissa artiklar och inte alla. Nör jag sitter vid datorn så kan jag ta fram en Lösning om ingen annan hinner före.

agazza
2017-08-15, 17:29
Ser helt galet ut :D

Nu sitter jag på mobilen men det finns ju väldigt mycket enklare sätt än sådana extrema formler. Lägg summering av priset för varje artikel i en separat kolumn. Det är ju bara att kopiera ner formeln så det tar ju en sekund. I denna formel kan du lägga in ett femeddelande om priset saknas. Sedan summerar du bara den kolumnen och lägger svaret tex längst ner i priskolumnen. Även i denna formel kan du lägga in ett OM så att den ger svaret "Pris saknas" vid felmeddelande (vilket blir fallet då det inte går att summera text) och då antar jag att projektledaren måste leta upp dessa och fylla i? Med formatering kan du enkelt göra dessa celler röda eller något så de lätt hittas. När de fyller i pris så tas färgen bort automatiskt. Summeringskolumnen kan du gömma för den har de ju ingen nytta av.

Jag förstod nästan det, jag ville bara lyckas med allt i en cell :)

För övrigt är min kompetens så låg så att allt du just beskrev skulle ta en arbetsvecka för mig att reda ut, vilket vore roligt att lära sig, men tidspressen är tråkigt nog enorm efter semestern

Tack för att du tar dig tid fresten:)

svenbanan
2017-08-15, 18:42
Såhär ungefär kanske?

=SUMPRODUCT(--ISNUMBER($G3:$G13); $G3:$G13; I3:I13)

Sätt den formeln i en cell i kolumn I (du kan dra den åt höger ifall du har fler kolumner med priser från andra leverantörer). Den kommer för varje rad summera innehållet i dellen i kolumn G med innehållet i cellen i kolumn I om cellen i kolumn G är ett nummer.

agazza
2017-08-15, 18:54
Såhär ungefär kanske?

=SUMPRODUCT(--ISNUMBER($G3:$G13); $G3:$G13; I3:I13)

Sätt den formeln i en cell i kolumn I (du kan dra den åt höger ifall du har fler kolumner med priser från andra leverantörer). Den kommer för varje rad summera innehållet i dellen i kolumn G med innehållet i cellen i kolumn I om cellen i kolumn G är ett nummer.


Verkar funka, borde kunna ta mig härifrån, måste bara, verkligen, verkligen, felkontrollera.

Stuper det här blir det kanske dyrt :)


EDIT: nja. jag tror jag ska rensa min fil och lägga upp så ni ser problemet för en nybörjare

svenbanan
2017-08-15, 19:04
Såg att du kanske ville ha lite ytterligare funktionalitet.

Ifall du jämför antalet celler i kolumn G som har ett nummer
med hur många rader som summerats i den formeln jag nyss gav dig ovan.

=COUNT($G3:$G13)
=SUMPRODUCT(--ISNUMBER($G3:$G13); --ISNUMBER(I3:I13))

Ifall den första formeln ger ett större värde så har inte den leveratören ett pris på alla varorna. Ifall den andra formeln ger större värde så har leverantören fler varor listade än de du var intresserad av. Är de lika stora har leverantören bara just de produkter du var intresserad av...

Du kan sätta ihop hela skiten i en enda cell

=IF(COUNT($G3:$G13) <= SUMPRODUCT(--ISNUMBER($G3:$G13); --ISNUMBER(I3:I13)); SUMPRODUCT(--ISNUMBER($G3:$G13); $G3:$G13; I3:I13))

Den kommer ge falskt ifall du inte har prisuppgift på allt du listat i kolumn G annars listar den summan för den leverantören...

EDIT: Klipp in den formeln längst ned i kolumn I (och dra åt höger för de andra leverantörerna). Men ändra först nuffrorna ifall du har värden längre ned än rad 13 som jag angav...

agazza
2017-08-15, 19:09
Ifall jag vill lägga till en matris i =PRODUKTSUMMA(--ÄRTAL($G5:$G12); $G5:$G12; I5:I12)

och också få med tex g16 till g23 också, alltså ett uppehåll på datauppsamlingen mellan g12 och g16?
EDIT, samma fråga på den nya hjälpen :)

För övrigt så lär jag mig åtminstone att översätta formlerna till svenska så länge :)

svenbanan
2017-08-15, 19:26
Tveksamt om du kan få SUMPRODUCT att funka med icke sammanhängande ranges.

Varför inte bara utöka rangen och använda den så här?
=PRODUKTSUMMA(--ÄRTAL($G5:$G23); $G5:$G23; I5:I23)

Kommer du ha skit i kolumn G som eventuellt är ett tal och ställer till det för dig?

EDIT: Det kanske går. Jag är definitivt ingen expert på excel.

agazza
2017-08-15, 19:27
https://minfil.org/T53cjcc9b5/Kopia_av_Prislista_UE_2017_Kolo.xlsx

Sådär, den orange kolumnen anger antal produkter, det blåa är olika priser från olike UE

Längst ned ska en summering av varje UE sammanställas, fast saknar en UE en produkt så skall den rapportera produkt saknas eller liknande

agazza
2017-08-15, 19:28
Tveksamt om du kan få SUMPRODUCT att funka med icke sammanhängande ranges.

Varför inte bara utöka rangen och använda den så här?
=PRODUKTSUMMA(--ÄRTAL($G5:$G23); $G5:$G23; I5:I23)

Kommer du ha skit i kolumn G som eventuellt är ett tal och ställer till det för dig?

EDIT: Det kanske går. Jag är definitivt ingen expert på excel.

Inforutor och dynga för att göra det lätt för projektledarna dyker upp på flera rader lite här och där.

svenbanan
2017-08-15, 19:52
Verkar ju funka bra att klippa in denna längst ner i de blå cellerna för totalpris:

=IF(COUNT($G5:$G101) <= SUMPRODUCT(--ISNUMBER($G5:$G101); --ISNUMBER(I5:I101)); SUMPRODUCT(--ISNUMBER($G5:$G101); $G5:$G101; I5:I101))

Jag ser inget problem där med dina inforutor. I värsta fall kan du ju kanske ha nån (osynlig) cell längst ut till höger som du sätter "x" i eller nåt, och så lägger du in nåt test i formeln som ej använder raden ifall den har "x" i den cellen.

Dvs du sätter "x" på de rader där du har en inforuta.

Jag orkar dock inte nu. Men du får typ baka in det testet i SUMPRODUCT tror jag...

Jag kanske orkar imorgon bitti... :)

agazza
2017-08-15, 20:26
Verkar ju funka bra att klippa in denna längst ner i de blå cellerna för totalpris:

=IF(COUNT($G5:$G101) <= SUMPRODUCT(--ISNUMBER($G5:$G101); --ISNUMBER(I5:I101)); SUMPRODUCT(--ISNUMBER($G5:$G101); $G5:$G101; I5:I101))

Jag ser inget problem där med dina inforutor. I värsta fall kan du ju kanske ha nån (osynlig) cell längst ut till höger som du sätter "x" i eller nåt, och så lägger du in nåt test i formeln som ej använder raden ifall den har "x" i den cellen.

Dvs du sätter "x" på de rader där du har en inforuta.

Jag orkar dock inte nu. Men du får typ baka in det testet i SUMPRODUCT tror jag...

Jag kanske orkar imorgon bitti... :)

Tack så länge, jag fortsätter meka och youtuba

svenbanan
2017-08-16, 01:32
Det blev lite sömnlöst här, så jag hackade till en "bättre" formel...

Sätt nedanstående groteska formel i cellerna för totalpris så kan du sätta "x" i kolumn X ifall du inte vill att den ska bry sig om vad som eventuellt står i kolumn G. Dvs om du har en kommentar i kolumn G som är ett tal.

=IF(COUNT($G5:$G101) - SUMPRODUCT(--ISNUMBER($G5:$G101); --($X5:$X101 = "x")) <= SUMPRODUCT(--ISNUMBER($G5:$G101); --($X5:$X101 <> "x"); --ISNUMBER(I5:I101)); SUMPRODUCT(--ISNUMBER($G5:$G101); --($X5:$X101 <> "x"); $G5:$G101; I5:I101))


Jag ser dock inte varför du skulle behöva den funktionaliteten. Men men...

agazza
2017-08-16, 06:27
Det blev lite sömnlöst här, så jag hackade till en "bättre" formel...

Sätt nedanstående groteska formel i cellerna för totalpris så kan du sätta "x" i kolumn X ifall du inte vill att den ska bry sig om vad som eventuellt står i kolumn G. Dvs om du har en kommentar i kolumn G som är ett tal.

=IF(COUNT($G5:$G101) - SUMPRODUCT(--ISNUMBER($G5:$G101); --($X5:$X101 = "x")) <= SUMPRODUCT(--ISNUMBER($G5:$G101); --($X5:$X101 <> "x"); --ISNUMBER(I5:I101)); SUMPRODUCT(--ISNUMBER($G5:$G101); --($X5:$X101 <> "x"); $G5:$G101; I5:I101))


Jag ser dock inte varför du skulle behöva den funktionaliteten. Men men...

Jag får inte den texten att fungera överhuvudtaget, då tog jag bort all text i kolumn G och I också men får ändå falskt så fort jag sätter en siffra i orange kolumn G

=OM(ANTAL($G6:$G101) - PRODUKTSUMMA(--ÄRTAL($G6:$G101); --($X6:$X101 = "x")) <= PRODUKTSUMMA(--ÄRTAL($G6:$G101); --($X6:$X101 <> "x"); --ÄRTAL(I6:I101)); PRODUKTSUMMA(--ÄRTAL($G6:$G101); --($X6:$X101 <> "x"); $G6:$G101; I6:I101))

svenbanan
2017-08-16, 11:01
Jag kanske gjorde nåt konstigt då jag kopierade. Men denna formel är kopierad direkt ut ur ditt excelark i alla fall...

=IF(COUNT($G5:$G101) - SUMPRODUCT(--ISNUMBER($G5:$G101); --($X5:$X101 = "x")) <= SUMPRODUCT(--ISNUMBER($G5:$G101); --($X5:$X101 <> "x"); --ISNUMBER(I5:I101)); SUMPRODUCT(--ISNUMBER($G5:$G101); --($X5:$X101 <> "x"); $G5:$G101; I5:I101))

svenbanan
2017-08-16, 11:06
Här är din fil med den formeln i

https://myfile.org/YcQ1jbc4b6/Prislista_UE_2017_Kolo.xlsx

agazza
2017-08-16, 11:20
Jag kanske gjorde nåt konstigt då jag kopierade. Men denna formel är kopierad direkt ut ur ditt excelark i alla fall...

=IF(COUNT($G5:$G101) - SUMPRODUCT(--ISNUMBER($G5:$G101); --($X5:$X101 = "x")) <= SUMPRODUCT(--ISNUMBER($G5:$G101); --($X5:$X101 <> "x"); --ISNUMBER(I5:I101)); SUMPRODUCT(--ISNUMBER($G5:$G101); --($X5:$X101 <> "x"); $G5:$G101; I5:I101))

Ger mig direkt "falskt" så fort jag sätter en siffra i "Antal" kolumnen G

svenbanan
2017-08-16, 11:32
Ger mig direkt "falskt" så fort jag sätter en siffra i "Antal" kolumnen G

Ja? Ifall du ska ha funktionaliteten att "x" i kolumn X betyder att den ska ignorera eventuella siffror i kolumn G så betyder ju det att ifall du inte har ett "x" i kolumn X så behandlas kolumn G i den raden som kolumn G i vilken rad som helst. Dvs då behöver du ha ett pris listat för att det inte ska bli FALSE.

Det du måste göra är sätta "x" (utan citattecken) i kolumn X för alla rader där du har en kommentar (som eventuellt är nummer i kolumn G).

agazza
2017-08-16, 12:30
Ja? Ifall du ska ha funktionaliteten att "x" i kolumn X betyder att den ska ignorera eventuella siffror i kolumn G så betyder ju det att ifall du inte har ett "x" i kolumn X så behandlas kolumn G i den raden som kolumn G i vilken rad som helst. Dvs då behöver du ha ett pris listat för att det inte ska bli FALSE.

Det du måste göra är sätta "x" (utan citattecken) i kolumn X för alla rader där du har en kommentar (som eventuellt är nummer i kolumn G).

Jag förklarade dåligt.

Ifall kolumn G är tom, så får jag siffran 0

Ifall jag sätter en siffra i någon rad i kolumn G, så får jag FALSE

Med eller utan X i X kolumnen.

Men den funktionen var jag inte ute efter heller, utan jag vill att jag ska få False eller liknande, ifall jag skrivit en siffra i kolumn G, men det saknas siffror i prislistorna, de blåa, I,J,K,L,M,N,O,P,Q

På så viss får jag indikation direkt att den underentreprenören inte är någon mening att fråga.
Samtidigt som jag kan prisjämföra alla UE som kan svara på en förfrågan.

svenbanan
2017-08-16, 13:02
Jag förklarade dåligt.

Ifall kolumn G är tom, så får jag siffran 0
Vilket är korrekt beteende

Ifall jag sätter en siffra i någon rad i kolumn G, så får jag FALSE

Vilket är korrekt ifall motsvarande kolumn inte innahåller ett tal.

Ditt ark verkar dock ha problem med att vissa celler innehåller strängar som "435 kr" medans andra innehåller tal "435" och sedan formateras de så att "kr" syns i cellen. Kolla vad som står uppe i formelfältet i då du markerar cell I93 tex. Använd dig av datavalidering och tillåt bara numeriska värden skulle jag säga.

Med eller utan X i X kolumnen.

Så ser det inte ut här. Då är det nåt som försvunnit på vägen...



Men den funktionen var jag inte ute efter heller, utan jag vill att jag ska få False eller liknande, ifall jag skrivit en siffra i kolumn G, men det saknas siffror i prislistorna, de blåa, I,J,K,L,M,N,O,P,Q

Den funktionaliteten fanns redan i den kortare varianten av formeln som jag skrev igår, innan jag lade till det där om "x" för att kunna hantera kommentarer i kolumn G.

På så viss får jag indikation direkt att den underentreprenören inte är någon mening att fråga.
Samtidigt som jag kan prisjämföra alla UE som kan svara på en förfrågan.

Såvitt jag begriper finns all den funktionaliten. Men ditt ark har felaktiga värden.


Nu har jag dock inte tid på ett tag. Kolla upp dina värden och använd data validering. Har du fortfarande problem sen så tanka upp ditt ark igen så kan jag kika lite senare.

agazza
2017-08-16, 16:27
Såvitt jag begriper finns all den funktionaliten. Men ditt ark har felaktiga värden.


Nu har jag dock inte tid på ett tag. Kolla upp dina värden och använd data validering. Har du fortfarande problem sen så tanka upp ditt ark igen så kan jag kika lite senare.

Tack för all hjälp, får kolla på det, jag som är helt värdelös så det är nog helt korrekt. Alla celler i G ska vara tal och alla i blå och grön ska vara i valuta antar jag?

svenbanan
2017-08-16, 16:44
Både de blå cellerna och de gröna ska innahålla tal (ifall du ska kunna summera ihop nåt vettigt). Du kan inte skriva "50 kr" i en cell och förväntada dig att excel ska tolka det som 50 då du försöker göra nån slags matematik. Excel tycker att det är en textsträng.

Jag tror att du (helt korrekt) formaterat alla dessa celler till att innehålla valuta. Problemet är då du själv skriver in "kr". Det får du inte göra, för då blir det skit.

För att du inte ska kunna mata in fel sorts värden kan du använda dig av datavalidering. Då kollar excel att det värde du försöker mata in i en cell är av rätt typ. Är det av fel typ så får du ett felmeddelande och det felaktiga värdet kommer aldrig in...

Data->Data validation

Allow: Ändra från "any value" till "decimal"
Data: Ändra till "greater than or equal to"
Minimum: Ändra till "0" (utan citattecken)

svenbanan
2017-08-16, 16:49
Ovanstående datavalidering är faktiskt ännu smartare än jag trodde. Ifall du matar in "34 kr" i en sådan cell så kommer excel själv klippa bort "kr" och bara lagra "34" i den cellen. Den kommer fortfarande visa "34 kr" i cellen eftersom den är formatterad för valuta.

Dock rättar den inte till värdena i celler som redan har felaktiga värden. Det måste du göra själv.

Försöker du mata in nån annan typ av värde så tar excel inte emot det, så du kan aldrig få felaktiga värden inmatade efter att ha gjort detta.

Jockefoten
2017-08-16, 18:31
Vilket hästjobb du gjort Svenne, borde du nästan fakturera.;)

svenbanan
2017-08-16, 19:22
Det var inget som egentligen tog så mycket tid i anspråk. Dessutom har jag suttit själv och petat i excel de senaste dagarna.

agazza
2017-08-16, 20:13
Både de blå cellerna och de gröna ska innahålla tal (ifall du ska kunna summera ihop nåt vettigt). Du kan inte skriva "50 kr" i en cell och förväntada dig att excel ska tolka det som 50 då du försöker göra nån slags matematik. Excel tycker att det är en textsträng.

Jag tror att du (helt korrekt) formaterat alla dessa celler till att innehålla valuta. Problemet är då du själv skriver in "kr". Det får du inte göra, för då blir det skit.

För att du inte ska kunna mata in fel sorts värden kan du använda dig av datavalidering. Då kollar excel att det värde du försöker mata in i en cell är av rätt typ. Är det av fel typ så får du ett felmeddelande och det felaktiga värdet kommer aldrig in...

Data->Data validation

Allow: Ändra från "any value" till "decimal"
Data: Ändra till "greater than or equal to"
Minimum: Ändra till "0" (utan citattecken)

Tackar, jo jag hade valt de orangea som TAL eftersom jag ser det som antal produkter i min värld och resten i valuta då det kostar pengar per styck :)

Ska städa dokumentet och prova :)

agazza
2017-08-16, 20:19
Vilket hästjobb du gjort Svenne, borde du nästan fakturera.;)

Men sluta hålla på sådär va.

Ni kan få den här tråden så länge

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=104880

agazza
2017-08-16, 20:41
HAHAHAHAHA DET FUNKAR!!

nu för en hel massa stickprover, städning och låsning.

Kolozzeum är mitt favoritforum

zeusden1
2017-08-20, 12:33
Jag skulle behöva lite hjälp/vägledning om hur jag ska skapa en funktion för att räkna ut maxvikt för EN repetition baserat på vikt och reps.

Vikten fylles i separat och det jag vill göra är att i cellen ska få frågan "Hur många reps gjordes?" När man väljer mellan 3-10 så ska en formula räkna ut ut hur mycket det innebär i 1RM.

Formlen är klar och är vikt*(36-(37-reps). Vikten fylles alltså i en annan cell.
Säg att vikten är 142,5 (vilket är ifyllt i en annan cell) och antalet reps är 4.
När man trycker i den tomma cellen, ska frågan komma "hur många reps" och man trycker i 4, vilket ska enligt formeln ger 155,455.. .

Det jag har försökt med är att göra en lista för repsen, men jag förstår inte hur jag kan kombinera en drop downlista med en formel för en ruta.

Någon med tips alternativt var jag ska leta? Försöker med IF men dessa ger inte formelmöjlighet..

svenbanan
2017-08-20, 13:55
Jag skulle behöva lite hjälp/vägledning om hur jag ska skapa en funktion för att räkna ut maxvikt för EN repetition baserat på vikt och reps.

Vikten fylles i separat och det jag vill göra är att i cellen ska få frågan "Hur många reps gjordes?" När man väljer mellan 3-10 så ska en formula räkna ut ut hur mycket det innebär i 1RM.

Formlen är klar och är vikt*(36-(37-reps). Vikten fylles alltså i en annan cell.
Säg att vikten är 142,5 (vilket är ifyllt i en annan cell) och antalet reps är 4.
När man trycker i den tomma cellen, ska frågan komma "hur många reps" och man trycker i 4, vilket ska enligt formeln ger 155,455.. .

Det jag har försökt med är att göra en lista för repsen, men jag förstår inte hur jag kan kombinera en drop downlista med en formel för en ruta.

Någon med tips alternativt var jag ska leta? Försöker med IF men dessa ger inte formelmöjlighet..


Jag tror du behöver se över matematiken i din formel. Den ger värdet 427,5 med de inputvärden du angav ovan.

Hur du nu än ändrar formeln så är det bara att göra såhär (jag använder den nuvarande, formeln som ger felaktiga värden):

Sätt nedanstående formel i den cell där du vill se resultatet.
=K32*(36-(37-L32))

I cell K32 matar du in vikt
I cell L32 matar du in antal reps

Vill du ha en rullgardinsmeny i cell L32 så är det bara att markera cellen och sedan klicka Data Validation (under fliken Data). I popuprutan går du in på Allow och väljer List. Sedan under Source i samma popup skriver du i de värden du vill få upp i din rullgardin typ 1;2;3;4;5

Det där med att du ska få upp en fråga i cellen låter konstigt och mer eller mindre omöjligt.

upperkatt
2017-08-20, 14:00
Jag skulle behöva lite hjälp/vägledning om hur jag ska skapa en funktion för att räkna ut maxvikt för EN repetition baserat på vikt och reps.

Vikten fylles i separat och det jag vill göra är att i cellen ska få frågan "Hur många reps gjordes?" När man väljer mellan 3-10 så ska en formula räkna ut ut hur mycket det innebär i 1RM.

Formlen är klar och är vikt*(36-(37-reps). Vikten fylles alltså i en annan cell.
Säg att vikten är 142,5 (vilket är ifyllt i en annan cell) och antalet reps är 4.
När man trycker i den tomma cellen, ska frågan komma "hur många reps" och man trycker i 4, vilket ska enligt formeln ger 155,455.. .

Det jag har försökt med är att göra en lista för repsen, men jag förstår inte hur jag kan kombinera en drop downlista med en formel för en ruta.

Någon med tips alternativt var jag ska leta? Försöker med IF men dessa ger inte formelmöjlighet..

Kan man verkligen veta vad man kan maxa på 1 repetition baserat på 3-10 reps? Det är väl bara att maxa så vet man? (Ursäkta drygheten)

svenbanan
2017-08-20, 14:16
Man kan få en hyfsad uppskattning i alla fall.

Denna formeln fick härifrån https://www.brianmac.co.uk/maxload.htm (Brzyckis formel är det jag använde).

=K32/(1,0278-(0,0278*L32))

Den ger 155 som resultat med ovanstående inputvärden.

Jockefoten
2017-08-20, 14:23
Nu är ju mattematiska formeln fel.

Men om du vill ha med texten "Hur många reps gjordes?" så kan du skriva såhär:
=OM(C3=0;"Hur många reps gjordes?";B3*(36-(37-C3)))

C3 = Reps
B3 = Vikt

svenbanan
2017-08-20, 14:33
Nu är ju mattematiska formeln fel.

Men om du vill ha med texten "Hur många reps gjordes?" så kan du skriva såhär:
=OM(C3=0;"Hur många reps gjordes?";B3*(36-(37-C3)))

C3 = Reps
B3 = Vikt

Jag tror han ville ha texten "Hur många reps gjordes?" i den cell där han sedan ska mata in antalet reps. Men jag kanske missförstod.

Jockefoten
2017-08-20, 14:39
Jaha. Då kan man ju göra en Dropdown-lista med dessa värden:
"Hur många reps gjordes?"
3
4
5
6
7
8
9
10

Sen blir formeln: =OM(C3="Hur många reps gjordes?";"";B3*(36-(37-C3)))

svenbanan
2017-08-20, 14:47
Jag trodde han menade att frågan ska dyka upp först då man matat in en vikt. Men nu när jag läser om det så vette tusan. Ditt senaste förslag verkar ju vara det mest rimliga om man nu absolut ska ha med den frågan nånstans.

När man trycker i den tomma cellen, ska frågan komma "hur många reps" och man trycker i 4, vilket ska enligt formeln ger 155,455.. .

zeusden1
2017-08-21, 18:54
Jag tror du behöver se över matematiken i din formel. Den ger värdet 427,5 med de inputvärden du angav ovan.

Hur du nu än ändrar formeln så är det bara att göra såhär (jag använder den nuvarande, formeln som ger felaktiga värden):

Sätt nedanstående formel i den cell där du vill se resultatet.
=K32*(36-(37-L32))

I cell K32 matar du in vikt
I cell L32 matar du in antal reps

Vill du ha en rullgardinsmeny i cell L32 så är det bara att markera cellen och sedan klicka Data Validation (under fliken Data). I popuprutan går du in på Allow och väljer List. Sedan under Source i samma popup skriver du i de värden du vill få upp i din rullgardin typ 1;2;3;4;5

Det där med att du ska få upp en fråga i cellen låter konstigt och mer eller mindre omöjligt.

Tack! Precis, smög in ett slarvfel i formeln.

Kan man verkligen veta vad man kan maxa på 1 repetition baserat på 3-10 reps? Det är väl bara att maxa så vet man? (Ursäkta drygheten)

Jag vill hålla koll på ungefärlig uppskattning av maxstyrkan och hur den utvecklas över tiden, fast utan att maxa :)

Man kan få en hyfsad uppskattning i alla fall.

Denna formeln fick härifrån https://www.brianmac.co.uk/maxload.htm (Brzyckis formel är det jag använde).

=K32/(1,0278-(0,0278*L32))

Den ger 155 som resultat med ovanstående inputvärden.

Nu är ju mattematiska formeln fel.

Men om du vill ha med texten "Hur många reps gjordes?" så kan du skriva såhär:
=OM(C3=0;"Hur många reps gjordes?";B3*(36-(37-C3)))

C3 = Reps
B3 = Vikt

Jag tror han ville ha texten "Hur många reps gjordes?" i den cell där han sedan ska mata in antalet reps. Men jag kanske missförstod.


Precis så menade jag!

Jaha. Då kan man ju göra en Dropdown-lista med dessa värden:
"Hur många reps gjordes?"
3
4
5
6
7
8
9
10

Sen blir formeln: =OM(C3="Hur många reps gjordes?";"";B3*(36-(37-C3)))

Tack för det!

Jag trodde han menade att frågan ska dyka upp först då man matat in en vikt. Men nu när jag läser om det så vette tusan. Ditt senaste förslag verkar ju vara det mest rimliga om man nu absolut ska ha med den frågan nånstans.

Du är helt rätt ute. Helst skulle jag vilja ha någon typ av macro där det ploppar upp en ruta "Hur mycket lyftes?" och "hur många reps?" osv. Under tiden jag väntade svar så byggde jag en snurra där jag har helt enkelt gjort att jag fyller i antal reps och vikt utan någon fråga, och sen har jag resultatceller.

Stort tack för era svar. Ska provas.

Rabi
2017-08-31, 15:50
Jag håller på och fixar en modell i Excel, där jag ska undersöka differensen mellan antal anställda över ett år för 15 bolag.

Jag har en lista på 15 bolag med deras namn i första kolumnen, och sedan antalet anställda respektive bolag har från 2011-2016.

Jag vill sedan undersöka vilket bolag som har störst differens när det kommer till antal anställda mellan 2015-2016. Detta gör jag genom att ta Anställda16-Anställda 15. Procentuellt får jag skillnaden genom att ta Differensen/Anställda 15.

Jag har storleksbaserat förändringen i antal anställda (Anställda 16-Anställda 15) för företagen genom att använda denna formel:

=OMFEL(STÖRSTA($R$281:$R$295;1);"")

Då får jag en lista som visar vilket företag som har störst differens i antal anställda mellan 2015-2016. Jag vill nu matcha bolagets procentuella differens så att den hänger med i storleksordningen.

Hoppas jag gör mig förstådd.

Hur ska jag matcha dessa?


Vill även matcha detta med företagsnamnet... Helt snurrig är jag.

Slutresultate ska alltså vara
Företagsnamn - DiffAnställda - Procentuell diff, där det ska storleksordnas baserat på 2:a kolumnen (diff anställda). Vill då att namnen och procentuella diffen hänger med. Har ju lyckats storleksordna genom DiffAnställda redan.

hahavaffan
2017-08-31, 19:16
Varför inte bara visa det som en tabell? Eller hur vill du presentera det?
Om du har en tabell med kolumnerna:
Bolagsnamn | Antal 15 | Antal 16 | Diff antal | Diff %

Så kan du sortera tabellen efter D-kolumnen i fallande ordning, och då hamnar ju tillhörande procentuella förändring i E-kolumnen.
Så här t.ex.:
https://i.imgur.com/9MI5Wvr.png

Eller missförstår jag dig?

hahavaffan
2017-08-31, 19:49
Och om du vill rangordna enligt största absoluttal så kan du slänga in =ABS($D$2:$D$16) i en ny kolumn, som du sen sorterar på och gömmer.

Rabi
2017-08-31, 23:31
Tack för tips. Ska kika på det imorn. Fungerar säkert, men går det att ha som ett template/modell? Vill kunna lösa det via formler så att det fungerar automatiskt varje gång, utan att man ska bocka i rutor i en tabell om möjligt.

Går det att lösa via index/match eller liknande?

hahavaffan
2017-09-01, 12:21
Ja, allt är ju formler. Det enda du anger i tabellen är bolagsnamn och antal anställda per år, så räknar formlerna ut resterande kolumner. Om man vill ha en specifik data-flik kan man ha det, och sen göra en pivottabell av datat på en annan flik för presentationen, typ så här (fast här ligger de på samma för att kunna visa):
https://i.imgur.com/Rme9z8n.png

När du adderat bolag/info i data-fliken så uppdaterar du bara pivoten, så suger den in allt och presenterar det enligt dina val (t.ex. fallande på största absoluta skillnad i antal anställda som i mitt exempel).

MasterChief
2017-09-24, 15:51
Trådens alla skribenter lär älska denna fantastiska stand up:

UBX2QQHlQ_I

Jockefoten
2017-09-24, 16:07
Trådens alla skribenter lär älska denna fantastiska stand up:

UBX2QQHlQ_I

Han gör riktigt trevliga videos. Jag antar att du sett Rubiks-klippen? :cool:

MasterChief
2017-09-24, 17:18
Han gör riktigt trevliga videos. Jag antar att du sett Rubiks-klippen? :cool:

Jepp, det var så jag hittade denna!

Rabi
2017-11-01, 16:28
Har ett problem som jag hoppas någon här kan hjälpa mig med.

Jag har två sheet: ett som heter 2016 och ett som heter 2017.

I sheet "2017" har jag massa kolumner med information om tusentals bolag: namn, region, storlek, omsättning, organisationsnummer, och så vidare.



Nu är det så att i en kolumn (kolumn nr 19) i sheet "2016" så har jag information om tusentals bolag som jag vill föra över till sheet "2017". Jag vill då matcha så att om bolag X med organisationnummer Y har information i kolumn 19 i sheet "2016), så ska den föra över samma information till kolumn 19 i sheet "2017", förutsatt att företaget även finns där. Och detta ska då matchas med organisationsnummer.


Jag har skrivit formeln såhär:

=IFERROR(IF(INDEX('2016'!$A$15:$AI$10214;MATCH(AG1 5;'2016'!$AG$15:$AG$10214;0);19)=0;"";INDEX('2016'!$A$15:$AI$10214;MATCH(AG15;'2016'!$A G$15:$AG$10214;0);19));"")


Antal rader matchar inte varandra exakt mellan flikarna (det fanns lite fler bolag 2016 än 2017), så jag har gjort en iferror utifall att den inte hittar något. Och sen en if-sats som gör att ifall den returnerar värdet 0 så ger den mig ingenting.

Så som ni ser i formeln jag använt så har jag försökt använda mig av dels index, dels "match". Detta borde lösa biffen, men jag ser inte vad jag gjrot för fel. Någon som kan hjälpa mig?

1. INDEX('2016'!$A$15:$AI$10214 - - Här låser jag cellerna som har data i flik 2016. Det är alltså koluimn A till AI och rad 15 till 10214

2. MATCH(AG15;'2016'!$AG$15:$AG$10214;0) - - - Här vill jag matcha ÅRETS (2017) organisationsnummer, som finns kolumn AG (15e raden är första bolaget), med 2016 års organisationsnummer (som också fanns i kolumn AG), och sedan anger jag en 0:a för att det ska vara en exakt match.

Tanken är då: Den ska se vad jag gett för organisationsummer 2017, och sen gå till 2016 fliken och ge mig informationen som finns.

3. ";19" innebär bara att infon jag faktiskt vill ha från 2016-fliken finns i kolumn 19. Så den ska matcha på organisationsnummer, men själva datan jag vill ha (utifall att det finns), kommer från kolumn 19



Sen har jag som sagt lagt en iferror-sats för att ta bort #ERROR och sen en IF-sats som tar bort 0:orna.



Vad är det som inte fungerar? Det finns bolag i 2016-fliken som har data i kolumn 19 som inte förs över till 2017-fliken, trots att organisationsnummer matchar.


Hoppas jag gjorde mig förstådd och att någon har tid att hjälpa.

I kolumn AG har jag alltså organisationsnumrena i bägge flikarna, och i kolumn S (dvs. nummer 19) finns datan jag vill hämta

tntballe
2017-11-04, 11:12
Har ett problem som jag hoppas någon här kan hjälpa mig med.

Vad är det som inte fungerar? Det finns bolag i 2016-fliken som har data i kolumn 19 som inte förs över till 2017-fliken, trots att organisationsnummer matchar.


Hoppas jag gjorde mig förstådd och att någon har tid att hjälpa.

I kolumn AG har jag alltså organisationsnumrena i bägge flikarna, och i kolumn S (dvs. nummer 19) finns datan jag vill hämta

Har du testat grunden? Dvs bara index/match, detta för att se så att den delen verkligen fungerar.
Är AG-kolumnerna i samma format?

Man and Machine
2017-12-11, 16:41
Har en rad i excel med datan [=OM(D11<-1;(1-1/L11)/(1-1/(L11*B2*C2))]. Genom att lägga musen i nedre högra hörnet (så den blir ett plustecken) och dra neråt så vill jag att datan från D12, L12 osv jag ska läggas in istället. Däremot vill jag inte att datan från B2 och C2 ska bli B3 och C3 för varje rad jag går neråt. Kan jag på något sätt göra B2 och C2 till konstanter?

Heter det något speciellt när musen blir ett plustecken istället? Vet liksom inte vad jag ska googla efter :D

svenbanan
2017-12-11, 17:17
Har en rad i excel med datan [=OM(D11<-1;(1-1/L11)/(1-1/(L11*B2*C2))]. Genom att lägga musen i nedre högra hörnet (så den blir ett plustecken) och dra neråt så vill jag att datan från D12, L12 osv jag ska läggas in istället. Däremot vill jag inte att datan från B2 och C2 ska bli B3 och C3 för varje rad jag går neråt. Kan jag på något sätt göra B2 och C2 till konstanter?

Heter det något speciellt när musen blir ett plustecken istället? Vet liksom inte vad jag ska googla efter :D

Om du skriver om formeln med $ framför radnumret så kommer detta vara konstant ifall du flyttar runt formeln.

Dvs B$2 istället för B2

Du kan göra på motsvarande sätt ifall du vill kunna dra åt höger i plustecknet men vill att B2 inte ska bli C2. Då får du skriva $B2 istället för B2. Vill du att både rad och kolumn ska vara fixerade så skriv $B$2...

Kurash
2017-12-12, 08:35
Eller så högerklickar du på cellen/området i fråga och väljer "Definera namn..." Sen döper du den till nåt relevant eller skojigt och hänvisar i fortsättningen till det namnet när du vill ha datan från cellen/området.

Man and Machine
2017-12-12, 13:44
Om du skriver om formeln med $ framför radnumret så kommer detta vara konstant ifall du flyttar runt formeln.

Dvs B$2 istället för B2

Du kan göra på motsvarande sätt ifall du vill kunna dra åt höger i plustecknet men vill att B2 inte ska bli C2. Då får du skriva $B2 istället för B2. Vill du att både rad och kolumn ska vara fixerade så skriv $B$2...

Eller så högerklickar du på cellen/området i fråga och väljer "Definera namn..." Sen döper du den till nåt relevant eller skojigt och hänvisar i fortsättningen till det namnet när du vill ha datan från cellen/området.

Det löste sig med Svens metod! Tackar för era svar!

En följdfråga. När jag skapat sisådär 100 kolonner med metoden ovan och fått celler av typen X$X$+YY+Z. Nu vill jag göra samma sak fast med 100 rader. Dock så vill jag låsa upp X$X$ till bara XX för alla kolonner. Hur gör jag det? Nu får jag göra det kolonn för kolonn istället (lite segt med 100 kolonner) Eftersom strukturen är samma borde det gå att göra för alla kolonner samtidigt?

svenbanan
2017-12-12, 17:34
Det löste sig med Svens metod! Tackar för era svar!

En följdfråga. När jag skapat sisådär 100 kolonner med metoden ovan och fått celler av typen X$X$+YY+Z. Nu vill jag göra samma sak fast med 100 rader. Dock så vill jag låsa upp X$X$ till bara XX för alla kolonner. Hur gör jag det? Nu får jag göra det kolonn för kolonn istället (lite segt med 100 kolonner) Eftersom strukturen är samma borde det gå att göra för alla kolonner samtidigt?

Jag fattar inte frågan.


Men du kan markera din formel och trycka F4 för att byta mellan absoluta, och relativa referenser. Kanske är det du är ute efter...

Här kanske du kan hitta nåt matnyttigt annars.

https://www.gcflearnfree.org/excel2013/relative-and-absolute-cell-references/1/

Man and Machine
2017-12-12, 18:07
Jag fattar inte frågan.


Men du kan markera din formel och trycka F4 för att byta mellan absoluta, och relativa referenser. Kanske är det du är ute efter...

Här kanske du kan hitta nåt matnyttigt annars.

https://www.gcflearnfree.org/excel2013/relative-and-absolute-cell-references/1/

Inte lätt när jag förklarar som en idiot.

Jag hade A1+K1+S1 och så låste jag A1 enligt ditt tips och fick $A$1+K1+S1. Sen drog jag höger och fick massa nya kolonner $A$1+K2+S2, $A$1+K3+S3 osv.

Nu vill jag istället "dra neråt" så att $A$1+K1+S1 blir A2+K2+S2 osv. Hur "låser jag upp" $A$1? Jag kan göra det manuellt cell för cell men eftersom alla kolonnerna (100 stycken) har samma uppbyggnad måste det finnas ett smidigare sätt?

Tack för länken, ska kolla igenom den!

Xtreme-G
2017-12-12, 18:10
Inte lätt när jag förklarar som en idiot.

Jag hade A1+K1+S1 och så låste jag A1 enligt ditt tips och fick $A$1+K1+S1. Sen drog jag höger och fick massa nya kolonner $A$1+K2+S2, $A$1+K3+S3 osv.

Nu vill jag istället "dra neråt" så att $A$1+K1+S1 blir A2+K2+S2 osv. Hur "låser jag upp" $A$1? Jag kan göra det manuellt cell för cell men eftersom alla kolonnerna (100 stycken) har samma uppbyggnad måste det finnas ett smidigare sätt?

Tack för länken, ska kolla igenom den!

Det verkar som att du vill låsa kolumnen men inte raden, dvs $A1 och sedan dra.

Man and Machine
2017-12-12, 19:06
Det verkar som att du vill låsa kolumnen men inte raden, dvs $A1 och sedan dra.

Exakt! Och jag skulle gärna ändra låsningen på alla kolumnerna samtidigt. Det borde ju finnas ett smidigt sätt i.o.m. att alla kolumnerna har samma "struktur"?

Edit: Lovar att sluta skriva kolonner. :D

Xtreme-G
2017-12-12, 19:13
Exakt! Och jag skulle gärna ändra låsningen på alla kolumnerna samtidigt. Det borde ju finnas ett smidigt sätt i.o.m. att alla kolumnerna har samma "struktur"?

Edit: Lovar att sluta skriva kolonner. :D

Du gör bara om det från början, skriv $A1, drar höger, drar sedan hela raden nedåt?