handdator

Visa fullständig version : Den stora tråden om excel

Sidor : 1 [2]

ABtronic
2017-12-12, 19:24
Enklast att ”låsa upp” alla celler i en stor range skulle jag säga är att sök/ersätt alla $ med ””. Alltså tomt, alltså skriv inget i ersätt-fältet :)

Man and Machine
2017-12-12, 20:06
Du gör bara om det från början, skriv $A1, drar höger, drar sedan hela raden nedåt?

Enklast att ”låsa upp” alla celler i en stor range skulle jag säga är att sök/ersätt alla $ med ””. Alltså tomt, alltså skriv inget i ersätt-fältet :)

Hjältar! Stort tack! Första sättet fungerade bäst, blev lite stökigt eftersom det finns två "$" tecken men principen kan ju vara bra att ha i bakhuvudet.

svenbanan
2017-12-13, 06:53
kolonn och kolumn är väl synonymer, så det borde gå bra med vilket som... :D

Drfg
2018-06-28, 22:53
Sitter och leker lite med jobbets VM-tips undrar lite om detta är möjligt.

Jag har en tabell med samtliga matcher och resultat, kan jag då få en extra kolumn där jag ser resultaten som en viss person har tippat. Vill alltså kunna se bara en persons resultat i taget och med ett klick kunna byta mellan olika personer.

svenbanan
2018-06-28, 23:07
Sitter och leker lite med jobbets VM-tips undrar lite om detta är möjligt.

Jag har en tabell med samtliga matcher och resultat, kan jag då få en extra kolumn där jag ser resultaten som en viss person har tippat. Vill alltså kunna se bara en persons resultat i taget och med ett klick kunna byta mellan olika personer.

Oklart hur ditt excelark är uppbyggt, så jag fattar inte exakt vad det är du vill göra.

Här finns dock lite bra excelark för vm-tips:
http://www.fotbollsvmem.se/

Drfg
2018-06-28, 23:18
http://i68.tinypic.com/2zzjjo8.png

Vill kunna temporärt lägga till en extra kolumn (helst mellan H och I för grupp A osv.) där jag väljer att se mina egna tippade resultat, eller en viss arbetskamrats. Samt enkelt kunna byta mellan mina och arbetskamratens resultat (endast en i taget). Helst så det kommer upp för alla grupperna samtidigt. All data finns i ett annat blad i samma arbetsbok. :)

svenbanan
2018-06-28, 23:31
http://i68.tinypic.com/2zzjjo8.png

Vill kunna temporärt lägga till en extra kolumn (helst mellan H och I för grupp A osv.) där jag väljer att se mina egna tippade resultat, eller en viss arbetskamrats. Samt enkelt kunna byta mellan mina och arbetskamratens resultat (endast en i taget). Helst så det kommer upp för alla grupperna samtidigt. All data finns i ett annat blad i samma arbetsbok. :)

Det låter som att du skulle behöva ha en rullgardinsmeny med olika tippares namn i kolumnrubriken i den aktuella kolumnen.

Sedan plockar du resultaten från den kolumn som matchar mot det namn som du angav i rullgardinsmenyn.

Förmodligen är det dock lite "resurssnålare" att beräkna ett offset en enda gång baserat på hur långt till höger i tabellen den angivna tipparens kolumn är. Sedan plockar du bara resultaten från den kolumnnummer för den vänstraste tipparen + offset.

agazza
2018-11-12, 11:00
Hörni,

Jag har två kolumner med postnummer, och en kolumn med postort.

Ifall postnumren på samma rad matchar vill jag kopiera postorten till en ny kolumn på samma rad.

Vad ska jag använda för formel? Postnumren ligger i kolumn AO och BL, postorten ligger i kolumn AF, jag vill ha resultatet i kolumn DT

hahavaffan
2018-11-12, 11:23
Hörni,

Jag har två kolumner med postnummer, och en kolumn med postort.

Ifall postnumren på samma rad matchar vill jag kopiera postorten till en ny kolumn på samma rad.

Vad ska jag använda för formel? Postnumren ligger i kolumn AO och BL, postorten ligger i kolumn AF, jag vill ha resultatet i kolumn DTTyp såhär?
https://i.imgur.com/Sr7cjYE.png

agazza
2018-11-12, 11:25
Typ såhär?
https://i.imgur.com/Sr7cjYE.png

Japp

jag gjorde

=INDEX($AF$2;PASSA(BL2;$AO$2;0))

Men då kan jag inte kopiera formeln nedåt då matrisen ligger kvar på första markeringen

EDIT: Eller Nej, jag har bara postort på ett ställe som jag vet stämmer överens med postnumren i AO kolumnen. och ifall båda postnummercellerna matchar då vill jag kopiera över postorten till en ny kolumn

EDIT2: nvm fungerade

agazza
2018-11-12, 11:52
Fattar ingenting, båda kolumnerna är formaterade som Special och postnummer. Dom ser lika dana ut, men jag måste markera mellanslaget i en kolumn och deleta det för att det ska matcha. Siffrorna ligger då till vänster i cellen.

Efter jag deletat mellanslaget så hoppar siffrorna till den högra sidan cellen och adderar ett mellanslag på rätt ställe igen så det är något som gör att formateringen inte biter.

Och är dom inte likadan så får jag ej match.

Vad gör jag för fel

r1kkie
2018-11-12, 12:25
Fattar ingenting, båda kolumnerna är formaterade som Special och postnummer. Dom ser lika dana ut, men jag måste markera mellanslaget i en kolumn och deleta det för att det ska matcha. Siffrorna ligger då till vänster i cellen.

Efter jag deletat mellanslaget så hoppar siffrorna till den högra sidan cellen och adderar ett mellanslag på rätt ställe igen så det är något som gör att formateringen inte biter.

Och är dom inte likadan så får jag ej match.

Vad gör jag för fel

Har du lagt in postnummrerna själv eller har du kopierat dem någonstans ifrån?
Om det är det senare kan det "mellanslag" som du ser vara ett tecken som excl visar som ett "mellanslag".
Prova att markera "mellanslaget" och kopiera in i "sök ersätt" och ersätt det med ingenting.

agazza
2018-11-12, 13:26
Körde en sök och fin och ersätt alla, men varför var formateringen fel fast jag hade samma inställningar på båda kolumnerna? Eller kan mellanslag bestå av olika format?

r1kkie
2018-11-12, 18:55
Körde en sök och fin och ersätt alla, men varför var formateringen fel fast jag hade samma inställningar på båda kolumnerna? Eller kan mellanslag bestå av olika format?

Det kan kanske vara ett tecken som inte finns i typsnittet så det blir ett mellanslag istället. Bara en kvalificerad gissning.

Termy
2018-12-01, 11:09
Om man har en cell med tre värden i cellen, separerade med komma, t.ex. "70, 75, 80" (vikter) och sedan några celler med repetitionsvärden t.ex. 5 5 3. En till cell med "totalvolym" som ska ta produkten av set 1 (5) gånger första vikten (70) + set 2 * vikt 2 osv, kan man göra så i Excel? Dvs ta en formel och sedan välja ut ett specifikt värde i en cell och ignorera resterande siffror där.

svenbanan
2018-12-01, 17:13
Om man har en cell med tre värden i cellen, separerade med komma, t.ex. "70, 75, 80" (vikter) och sedan några celler med repetitionsvärden t.ex. 5 5 3. En till cell med "totalvolym" som ska ta produkten av set 1 (5) gånger första vikten (70) + set 2 * vikt 2 osv, kan man göra så i Excel? Dvs ta en formel och sedan välja ut ett specifikt värde i en cell och ignorera resterande siffror där.

Det går nästan säkert. Men det du har i cellerna är alltså textsträngar? Jag skulle rekomendera att du läser in det bladet med de cellerna till ett annat arbetsblad och tolkar det som kommaseparerat eller mellanslagsseparerat eller hur du nu har det. Då kan du ju få in de olika värdena i separata celler och allt är frid och fröjd.

Alternativt kan du ju i en cell ha en funktion som plockar fram det första värdet. I nästa cell en funktion som plockar fram det andra värdet, etc.

EDIT: Ifall du inte väljer att importera till nytt blad så måste du nog mixtra med VB för att använda reguljära uttryck. Det kanske går även utan (första värdet kan du kanske hitta före första "," ELLER om det inte finns nåt "," så är första värdet hela textsträngen), (andra värdet är det som kommer mellan första och andra "," ELLER allt efter första "," om det inte finns ett till ",") osv i all evinnerlighet

Termy
2018-12-01, 17:31
Det går nästan säkert. Men det du har i cellerna är alltså textsträngar? Jag skulle rekomendera att du läser in det bladet med de cellerna till ett annat arbetsblad och tolkar det som kommaseparerat eller mellanslagsseparerat eller hur du nu har det. Då kan du ju få in de olika värdena i separata celler och allt är frid och fröjd.

Alternativt kan du ju i en cell ha en funktion som plockar fram det första värdet. I nästa cell en funktion som plockar fram det andra värdet, etc.

EDIT: Ifall du inte väljer att importera till nytt blad så måste du nog mixtra med VB för att använda reguljära uttryck. Det kanske går även utan (första värdet kan du kanske hitta före första "," ELLER om det inte finns nåt "," så är första värdet hela textsträngen), (andra värdet är det som kommer mellan första och andra "," ELLER allt efter första "," om det inte finns ett till ",") osv i all evinnerlighet

Tanken är ju att det ska vara siffervärden som sedan hänvisas till en efter en från andra celler som innehåller matteformler. Just nu har jag dem i separata celler ändå, men vore bara mer överskådligt att inte ha för många rader/kolumner.

svenbanan
2018-12-01, 18:06
Tanken är ju att det ska vara siffervärden som sedan hänvisas till en efter en från andra celler som innehåller matteformler. Just nu har jag dem i separata celler ändå, men vore bara mer överskådligt att inte ha för många rader/kolumner.

Det är lättare att läsa för en människa ja. Men det är superbängligt för excel att plocka fram värdena ur en textsträng varje gång. Myyyyyyycket enklare att ha ett värde i varje cell.

Om du har värdena i enskilda celler kan du ju rätt enkelt sätta ihop "10kg, 20kg, 30kg x 5, 6, 8" med en funktion. Då kan du titta på den cellen och låta excel titta på de andra cellerna med "råvärden".

EDIT: Vänta vad menade du egentligen? Du kan inte ha mer än ett värde per cell. Det går inte. 10, 20, 30 kommer excel tolka som en textsträng. Dvs ett värde. Sedan måste du alltså skapa en funktion som separerar ut de olika värdena ur det som excel tycker är ett värde (strängen). Detta suger att göra.

EDIT IGEN: Du kan dölja celler som du inte vill se på. Eller så har du ett separat arbetsblad med en massa extraceller som innehåller delar av formler. I det här fallet skulle du kunna behöva ha en massa formler som listar ut var första, andra , tredje kommatecknet är tex.

Termy
2018-12-01, 18:40
Det är lättare att läsa för en människa ja. Men det är superbängligt för excel att plocka fram värdena ur en textsträng varje gång. Myyyyyyycket enklare att ha ett värde i varje cell.

Om du har värdena i enskilda celler kan du ju rätt enkelt sätta ihop "10kg, 20kg, 30kg x 5, 6, 8" med en funktion. Då kan du titta på den cellen och låta excel titta på de andra cellerna med "råvärden".

EDIT: Vänta vad menade du egentligen? Du kan inte ha mer än ett värde per cell. Det går inte. 10, 20, 30 kommer excel tolka som en textsträng. Dvs ett värde. Sedan måste du alltså skapa en funktion som separerar ut de olika värdena ur det som excel tycker är ett värde (strängen). Detta suger att göra.

EDIT IGEN: Du kan dölja celler som du inte vill se på. Eller så har du ett separat arbetsblad med en massa extraceller som innehåller delar av formler. I det här fallet skulle du kunna behöva ha en massa formler som listar ut var första, andra , tredje kommatecknet är tex.

Tackar för svaret. Det lät lika krångligt som du sade ^^ Men går det inte så går det inte. Att ha siffrorna i separata celler och köra en stor formel för alla vikter och reps för att få totalvolymen var ju enkelt nog dock, så jag får väl köra på det och ha några kolumner extra.

agazza
2019-04-03, 15:41
Det är något fel på mitt dokument, jag radbryter text och hur jag än gör med att autoanpassa radhöjd så vägrar excel göra raderna högre där jag har radbruten text, vad gör jag för fel

svenbanan
2019-04-03, 20:28
Det är något fel på mitt dokument, jag radbryter text och hur jag än gör med att autoanpassa radhöjd så vägrar excel göra raderna högre där jag har radbruten text, vad gör jag för fel

Låter konstigt. Har du möjligen någon cell på den raden som är sammanslagen (merged) med en annan cell ovanför eller nedanför? Det skulle kanske kunna ge ett sådant beteende?

EDIT: Fast jag testade precis, och det verkar inte som att sammanslagna celler ger ett sådant beteende.

C.E.J.
2019-07-05, 09:37
Hellu, kan man öh skapa positioner utifrån uträkningar? Alltså hänvisa till B4 genom att skriva B(3+1).

Xtreme-G
2019-07-05, 09:51
Hellu, kan man öh skapa positioner utifrån uträkningar? Alltså hänvisa till B4 genom att skriva B(3+1).Duger offsetfunktionen? Går annars också är jag rätt säker på.

C.E.J.
2019-07-05, 10:13
Duger offsetfunktionen? Går annars också är jag rätt säker på.

Duger absolut, tack!

En annan fråga: Säg att jag har en liten cell med mycket text. Finns det nåt sätt att trunkera texten, alltså undvika att texten "spiller över" i andra celler? Trunkering sker om cellen till höger har något värde, men det vore ingen bra lösning.

Kurash
2019-07-05, 16:19
Duger absolut, tack!

En annan fråga: Säg att jag har en liten cell med mycket text. Finns det nåt sätt att trunkera texten, alltså undvika att texten "spiller över" i andra celler? Trunkering sker om cellen till höger har något värde, men det vore ingen bra lösning.

Formatera celler, kryssa i radbyte.

StarkaUlf
2019-08-29, 08:23
Kan man lägga till mappar i excel som typ favoriter, så att dom alltid kommer fram som förslag när man vill spara en excel-fil? Så att man slipper "Bläddra" sig fram varje gång till rätt mapp.

galtasar
2019-08-29, 12:00
Kan man lägga till mappar i excel som typ favoriter, så att dom alltid kommer fram som förslag när man vill spara en excel-fil? Så att man slipper "Bläddra" sig fram varje gång till rätt mapp.

Bra fråga, jag brukar välja "pin to list" så har man de mapparna man vill under recent.

StarkaUlf
2019-08-29, 14:28
Bra fråga, jag brukar välja "pin to list" så har man de mapparna man vill under recent.

Fiffigt, jag kör på det :) Tack!

Drfg
2020-03-11, 09:48
Hur skapar jag en tabell med personbästa och datum som de sattes utifrån en annan tabell med övningar och datum.

Säg att jag har
2019-11-11 Knäböj 150 kg
2019-12-12 Knäböj 150 kg
2020-01-01 Bänkpress 150 kg
2020-01-02 Knäböj 160 kg

Då vill jag att den andra tabellen ska vara som nedan och när jag ökar ska den lägga till en ny rad i tabellen, kan ju göra det med vba och en koll när jag lägger till ett nytt entry men borde gå att göra utan vba också? Vet inte om jag har hjärnsläpp bara :)

2019-11-11 150 kg
2020-01-02 160 kg

Drfg
2020-03-11, 10:02
Fattar hur jag gör själva kollen med datum och vikt men inte hur den automatiskt ska lägga till en ny rad i den andra tabellen :)

Drfg
2020-03-11, 10:30
Kom på hur jag kan göra, inte så snyggt som jag skulle önskat men det funkar iaf.

agazza
2021-06-16, 07:56
Är det någon bättre än mig som kan hjälpa mig göra en enkel mall för att räkna ut två volumer av kringfyllnad i kabelgravar beroende på sträcka, antal rör, och diameter på rören.

Sitter och gör det manuellt nu med olika typsektioner men jag känner i pesen att det går att göra smartare

https://i.ibb.co/gVgxBz5/kabelgrav-kringfyllnad.png

Jag tänkte att jag gör en sida för varje exempel, 1 rör, 2 rör, 3 rör 4 rör, 5 rör och 6 rör, och därefter har alla storlekar 160mm, 110mm och 50mm på samma sida med olika typer av ytor.

Det är sällan det är variationer med olika rörstorlekar i samma kabelgrav så den typen av variationer skiter jag i, volymen är försumbar ändå jämfört med kabelgravens volym

Snubben
2021-06-16, 08:18
Är det någon bättre än mig som kan hjälpa mig göra en enkel mall för att räkna ut två volumer av kringfyllnad i kabelgravar beroende på sträcka, antal rör, och diameter på rören.

Sitter och gör det manuellt nu med olika typsektioner men jag känner i pesen att det går att göra smartare

https://i.ibb.co/gVgxBz5/kabelgrav-kringfyllnad.png

Jag tänkte att jag gör en sida för varje exempel, 1 rör, 2 rör, 3 rör 4 rör, 5 rör och 6 rör, och därefter har alla storlekar 160mm, 110mm och 50mm på samma sida med olika typer av ytor.

Det är sällan det är variationer med olika rörstorlekar i samma kabelgrav så den typen av variationer skiter jag i, volymen är försumbar ändå jämfört med kabelgravens volym

Det går väl att göra en vanlig formel för det?

agazza
2021-06-16, 15:03
Det går väl att göra en vanlig formel för det?

Jo jag håller på försöka göra det snyggt så den skalar volymerna utefter att schaktbredden minskar eller ökar beroende på antalet rör

agazza
2021-09-01, 08:00
Alltså det har funnits en modul, eller addon förut, som gjorde radlinjen och kolumnlinjen fet, som ett kryss, när man markerade en cell i ett dokument och flyttade runt markeringen, men jag hittar den inte längre.

Någon som vet vad den heter?

Det skulle gå så mycket fortare att orientera sig i stora dokument när man sitter med en 4k skärm

mattilainen
2021-09-01, 08:05
jag kan inte öppna nya excel-filer i olika "bars" på startmenyn. Allt öppnas i samma bar nertill och så får man hovra för att trycka fram den man vill ha. Jag vill kunna lägga dom sida-vid-sida på mina två skärmar och se båda samtidigt, någon som har någon fiffig ide? Har googlat men fungerar inte det jag testat.

agazza
2021-09-01, 08:10
Alltså det har funnits en modul, eller addon förut, som gjorde radlinjen och kolumnlinjen fet, som ett kryss, när man markerade en cell i ett dokument och flyttade runt markeringen, men jag hittar den inte längre.

Någon som vet vad den heter?

Det skulle gå så mycket fortare att orientera sig i stora dokument när man sitter med en 4k skärm

Såhär, fast för alla dokument jämt istället för att jag ska göra det med formler

https://trumpexcel.com/highlight-active-row-column-excel/

agazza
2021-09-01, 08:21
jag kan inte öppna nya excel-filer i olika "bars" på startmenyn. Allt öppnas i samma bar nertill och så får man hovra för att trycka fram den man vill ha. Jag vill kunna lägga dom sida-vid-sida på mina två skärmar och se båda samtidigt, någon som har någon fiffig ide? Har googlat men fungerar inte det jag testat.

Vart? i windows taskbar?

mattilainen
2021-09-01, 08:47
Vart? i windows taskbar?

Jag vill kunna öppna två excel-dokument och få båda i var sitt fönster, enkelt förklarat. Så kan jag ha dom på två skärmar. Nu när jag öpnnar det andra dokumentet så kommer det upp och lägger sig som en flik i själva exceldokumentet och då får jag alt-tab för att komma till olika dokument. Jag vill kunna ha båda öppna samtidigt bredvid varandra.

Har windows 7

agazza
2021-09-02, 17:51
Jag vill kunna öppna två excel-dokument och få båda i var sitt fönster, enkelt förklarat. Så kan jag ha dom på två skärmar. Nu när jag öpnnar det andra dokumentet så kommer det upp och lägger sig som en flik i själva exceldokumentet och då får jag alt-tab för att komma till olika dokument. Jag vill kunna ha båda öppna samtidigt bredvid varandra.

Har windows 7

vilket officepaket har du och vilken version av excel?

Det här är antagligen något du kan titta vidare på.

https://answers.microsoft.com/en-us/msoffice/forum/all/why-do-excel-2010-files-not-open-in-separate/7988bfae-03be-4042-95f3-edd66082418f

Hade jag varit du hade jag köpt en windows 10 och office 365 licens på ebay

mattilainen
2021-09-02, 21:31
vilket officepaket har du och vilken version av excel?

Det här är antagligen något du kan titta vidare på.

https://answers.microsoft.com/en-us/msoffice/forum/all/why-do-excel-2010-files-not-open-in-separate/7988bfae-03be-4042-95f3-edd66082418f

Hade jag varit du hade jag köpt en windows 10 och office 365 licens på ebay

Tack! Jag får uppgradera till windows 10 någon gång :p

hahavaffan
2021-09-03, 07:26

Har windows 7Kan du inte högerklicka nere i taskbaren på den första excel-instansen och välja att starta Excel? Då brukar/brukade det dra igång en helt ny instans, och då kan man göra så som du vill. Man högerklickar sen igen på Excel-ikonen och väljer Run.

mattilainen
2021-09-03, 08:30
Kan du inte högerklicka nere i taskbaren på den första excel-instansen och välja att starta Excel? Då brukar/brukade det dra igång en helt ny instans, och då kan man göra så som du vill. Man högerklickar sen igen på Excel-ikonen och väljer Run.

OMG *drool*

Jo, det fungerade ju!

Ilands-problem blir ju att man måste göra så och dra in det man vill i fönstret :)

Tack!

hahavaffan
2021-09-03, 09:59
OMG *drool*

Jo, det fungerade ju!

Ilands-problem blir ju att man måste göra så och dra in det man vill i fönstret :)

Tack!Np breh!

Mental
2021-09-03, 10:33
https://scontent.fbma2-1.fna.fbcdn.net/v/t1.6435-9/fr/cp0/e15/q65/116911024_10220988016223836_569254211400513504_n.j pg?_nc_cat=111&ccb=1-5&_nc_sid=1480c5&efg=eyJpIjoidCJ9&_nc_ohc=KqQear621y4AX8DL3_q&_nc_ht=scontent.fbma2-1.fna&oh=5c5390643aa210dcd91d9191b53d2b0d&oe=61584E6B

Fan vad jag fullkomligt hatar att jobba med tid och datum i excel.
Eller att allt jag petar in försöker tolkas som ett datum.

hahavaffan
2021-09-03, 13:35
https://scontent.fbma2-1.fna.fbcdn.net/v/t1.6435-9/fr/cp0/e15/q65/116911024_10220988016223836_569254211400513504_n.j pg?_nc_cat=111&ccb=1-5&_nc_sid=1480c5&efg=eyJpIjoidCJ9&_nc_ohc=KqQear621y4AX8DL3_q&_nc_ht=scontent.fbma2-1.fna&oh=5c5390643aa210dcd91d9191b53d2b0d&oe=61584E6B

Fan vad jag fullkomligt hatar att jobba med tid och datum i excel.
Eller att allt jag petar in försöker tolkas som ett datum.Hahaha den garvade jag åt i förra veckan på Insta. Mkt bra.

Mental
2021-09-03, 14:03
Hahaha den garvade jag åt i förra veckan på Insta. Mkt bra.

Jag förstår varför den dyker upp när man googlar på excel dates incorrect och motsvarande :D
Hur fan adderar man klockslag och får ut det i form av timmar och minuter, inte typ 12.80 12,80 skall ju vara 12:48

Ghle!

tntballe
2021-09-03, 14:38
Jag förstår varför den dyker upp när man googlar på excel dates incorrect och motsvarande :D
Hur fan adderar man klockslag och får ut det i form av timmar och minuter, inte typ 12.80 12,80 skall ju vara 12:48

Ghle!

Högerklick, talformat, anpassat, tt:mm.

StarkaUlf
2021-09-04, 09:58
Finns det något billigt sätt att få Excel / Office till sin dator? :D

Lafayette
2021-09-04, 10:09

CVEZXQiERn8

tntballe
2021-09-04, 16:34
www.office.com om du vill jobba med enklare saker.

Livet
2021-10-08, 15:04
Jag har ett litet problem jag skulle behöva hjälp med. Bifogar en bild på testdata för att visa vad jag menar.

Jag vill använda mig av en (godtycklig) textsträng, "Curls For Girls" i bilden nedan, leta upp den i en matris och sedan returnera raden med siffror (7 8 9) som är på samma rad som textsträngen i matrisen. Siffrorna ska returneras i det markerade området.

Har provat lite med XMatchning, LetaRad etc. men får inte till någonting som fungerar riktigt.

https://i.imgur.com/zsRLjj0.jpg

tntballe
2021-10-08, 18:09
Jag har ett litet problem jag skulle behöva hjälp med. Bifogar en bild på testdata för att visa vad jag menar.

Jag vill använda mig av en (godtycklig) textsträng, "Curls For Girls" i bilden nedan, leta upp den i en matris och sedan returnera raden med siffror (7 8 9) som är på samma rad som textsträngen i matrisen. Siffrorna ska returneras i det markerade området.

Har provat lite med XMatchning, LetaRad etc. men får inte till någonting som fungerar riktigt.

https://i.imgur.com/zsRLjj0.jpg

D7 "=LETARAD(A7;A1:F3;4;FALSKT)"
E7 "=LETARAD(B7;B1:F3;4;FALSKT)"

Utan andra kriterier så bör detta fungera.

Livet
2021-10-09, 10:10
D7 "=LETARAD(A7;A1:F3;4;FALSKT)"
E7 "=LETARAD(B7;B1:F3;4;FALSKT)"

Utan andra kriterier så bör detta fungera.

Inte helt vad jag var ute efter, jag behöver (helst) få ut hela returraden ifrån en enda formel.

Har löst den nu. Jag sammanfogade värden i en ny kolumn (D) och använde XLetaUpp för att returnera alla siffror i ett svep.

https://i.imgur.com/oLisLwy.jpg

StarkaUlf
2021-11-08, 16:29
Hallå,

Hur får jag bort den här linjen från kolumn B som går genom hela excel-arket? :D

https://i.imgur.com/7PMajg6.jpg

MasterChief
2021-11-08, 16:33
Hallå,

Hur får jag bort den här linjen från kolumn B som går genom hela excel-arket? :D

https://i.imgur.com/7PMajg6.jpg

Den ser inte ut som en "ritad linje" utan snarare linjen som uppstår när man låser kolumner för scrollning. Om du går till höger i dokumentet, rör sig alla kolumner eller bara de som är höger om linjen?

Om inte så är det bara att markera kolumnerna till vänster och höger om linjen, högerklicka, välja formatera celler, välj kantlinje och klicka bort den i rutan.

StarkaUlf
2021-11-08, 17:20
Det var en sån där låst. Tack 😁

StarkaUlf
2021-11-09, 14:46
Back!

Kan jag på något sätt göra så att mitt filter bara visar dom som är mellan 400-1200mm?

Så att alla rader över 1200 mm inte visas/väljs.

https://i.imgur.com/qgL9Lzk.jpg

StarkaUlf
2021-11-09, 15:14
Det är i en pivottabell btw.

dluddeckens
2021-11-09, 15:45
Back!

Kan jag på något sätt göra så att mitt filter bara visar dom som är mellan 400-1200mm?

Så att alla rader över 1200 mm inte visas/väljs.

https://i.imgur.com/qgL9Lzk.jpg

100gsm? Är det papper? :)

https://www.contextures.com/excel-pivot-table-filters-date.html

StarkaUlf
2021-11-09, 17:03
100gsm? Är det papper? :)

https://www.contextures.com/excel-pivot-table-filters-date.html

Jajemän! :)

Får ingen av dom där funktionerna att funka… Om jag t.ex använder Label filters -> Between. Och så fyller jag i 400mm till 1200mm, så blir det bara tomt.

mattilainen
2021-11-09, 20:50
Någon som vet hur man får det att se ut som det ser ut i Okt, Nov och Dec. Alltså att det står " - kr" tills man skriver en summa, då ska det stå exempelvis 1 000 kr, automatiskt om man skriver 1000. Tycker det ser snyggt ut och vill ha det så för min budgetmall.

För stor bild, tryck på länken nedanför bilden.

https://i.ibb.co/ThkMnG7/budgetmall.png

StarkaUlf
2021-11-09, 21:26
Kanske IFERROR fungerar? :)

=IFERROR(Den formel du har,"- kr")

T.ex

=IFERROR(C4/D4,"- kr")

Eller

=IF(C4<1,"- kr")

tntballe
2021-11-10, 07:10
Jajemän! :)

Får ingen av dom där funktionerna att funka… Om jag t.ex använder Label filters -> Between. Och så fyller jag i 400mm till 1200mm, så blir det bara tomt.

För den funktionen så behöver du fylla i all data.
Kanske är smidigare med utsnitt.

Snubben
2021-11-10, 09:31
Någon som vet hur man får det att se ut som det ser ut i Okt, Nov och Dec. Alltså att det står " - kr" tills man skriver en summa, då ska det stå exempelvis 1 000 kr, automatiskt om man skriver 1000. Tycker det ser snyggt ut och vill ha det så för min budgetmall.

För stor bild, tryck på länken nedanför bilden.

Jag vet inte om jag förstår dig riktigt men om du formaterar med valuta "kr Svenska" så får du "1000 kr" eller "- kr"?

https://support.microsoft.com/sv-se/office/formatera-tal-som-valuta-i-excel-f%C3%B6r-webben-504781f6-9617-44f8-852a-62e363d96a98

StarkaUlf
2021-11-10, 09:43
För den funktionen så behöver du fylla i all data.
Kanske är smidigare med utsnitt.

Just det jag vill undvika, alltså att manuellt behöva välja alla rader med 400-1200 mm.
Om det på något sätt går att göra så att filtret automatiskt bara visar dom med 400-1200mm, så hade det varit guld.

Nu har jag redan gjort det manuellt, men om det går I framtiden så vore det bra :)

Edit: Jag har rådatan på en annan flik, så om jag där kan göra något så att bara 400-1200mm visas redan där eller så, så vore det också bra :)

mattilainen
2021-11-10, 17:01
Jag vet inte om jag förstår dig riktigt men om du formaterar med valuta "kr Svenska" så får du "1000 kr" eller "- kr"?

https://support.microsoft.com/sv-se/office/formatera-tal-som-valuta-i-excel-f%C3%B6r-webben-504781f6-9617-44f8-852a-62e363d96a98

yes då får jag att det står "kr" men tycker det var snyggt med det där " - kr" vet du hur man få in det?

EDIT
Nu hittade jag, man tar Redovisning :) Tack!

tntballe
2021-11-10, 18:19
Just det jag vill undvika, alltså att manuellt behöva välja alla rader med 400-1200 mm.
Om det på något sätt går att göra så att filtret automatiskt bara visar dom med 400-1200mm, så hade det varit guld.

Nu har jag redan gjort det manuellt, men om det går I framtiden så vore det bra :)

Edit: Jag har rådatan på en annan flik, så om jag där kan göra något så att bara 400-1200mm visas redan där eller så, så vore det också bra :)

Med between-funktionen och allt i cellen så kommer den fortsätta vara så efter ny data matats in.

StarkaUlf
2021-12-25, 10:29
Ny fråga! Om jag har flera celler som har en punkt (.) istället för ett komma (,), typ:

3.15
4.20
5.25
6.30

Kan jag på något sätt markera alla och byta ut punkten mot ett komma, eller måste jag ändra alla manuellt (så vi gjort hittills). Så att det blir:

3,15
4,20
5,25
6,30

doglas2009
2021-12-25, 10:58
Ny fråga! Om jag har flera celler som har en punkt (.) istället för ett komma (,), typ:

3.15
4.20
5.25
6.30

Kan jag på något sätt markera alla och byta ut punkten mot ett komma, eller måste jag ändra alla manuellt (så vi gjort hittills). Så att det blir:

3,15
4,20
5,25
6,30
Finns "find and select" under "home", bara skriv in vad du letar efter och vad du vill byta ut det mot.

StarkaUlf
2021-12-25, 11:23
Finns "find and select" under "home", bara skriv in vad du letar efter och vad du vill byta ut det mot.

Schysst! Ska testa det på måndag, tack :)

StarkaUlf
2021-12-27, 14:50

Fy tusan vad det här sparade in tid :D Tack!

doglas2009
2021-12-27, 17:52
Fy tusan vad det här sparade in tid :D Tack!Jotack, la själv alldeles för många timmar på att sitta och ändra liknande saker när jag skrev c-uppsats förra våren, innan jag insåg att det fanns ett smidigt kommando som löser det på 1 sekund... :laugh:

Wain
2021-12-27, 18:01

Ctrl-h
cofffee

StarkaUlf
2022-03-28, 10:11
Hallå igen!

Hur gör jag för att veckorna ska fyllas in automatiskt i varje rad, likt det gör för Plant?
Blir tokigt när jag ska göra en pivottabell när det är blankt i flera rader, då dessa hamnar under "Blank" istället för rätt vecka.

https://i.imgur.com/eY23YVq.png

lördagsgrogg
2022-03-28, 16:34
Hallå igen!

Hur gör jag för att veckorna ska fyllas in automatiskt i varje rad, likt det gör för Plant?
Blir tokigt när jag ska göra en pivottabell när det är blankt i flera rader, då dessa hamnar under "Blank" istället för rätt vecka.

https://i.imgur.com/eY23YVq.png

Någon bättre kommer säkert med en bra lösning men min tanke är att du kanske bara kan infoga något i likhet med IF Blank/0 +1 i existerande formel?

StarkaUlf
2022-03-28, 17:42
Någon bättre kommer säkert med en bra lösning men min tanke är att du kanske bara kan infoga något i likhet med IF Blank/0 +1 i existerande formel?

Saken är att jag får fram den här analysen via SAP BI där jag fyller i vilka veckor jag vill få fram informationen från. Så får jag automatiskt fram all information i typ en tabell.
Sen får jag från analys-panelen välja vilken info som ska visas i raderna/kolumnerna.

Sätter jag bara dit veckorna, så fylls alla rader i med 10.2022 på allt som fakturerades under vecka 10, och likadant för vecka 11 och 12.

Men drar jag däremot dit Plant till raderna också, så blir det inte likadant. Då blir det dom där blanka raderna.

Men jag vill att alla raderna ska fyllas i med rätt vecka och rätt plant. Just nu verkar jag bara kunna få en av vardera, om det inte finns något sätt att slå av/på det ^^

Tyvärr är jag alldeles för kass för att ge en bättre förklaring :D
Sen kan jag så klart få fram det jag vill genom att bara söka efter vecka för vecka t.ex, men då måste jag göra samma procedur tre gånger. Hade underlättat att bara kunna ta dom tre veckorna på en och samma gång.

lördagsgrogg
2022-03-28, 18:41
Saken är att jag får fram den här analysen via SAP BI där jag fyller i vilka veckor jag vill få fram informationen från. Så får jag automatiskt fram all information i typ en tabell.
Sen får jag från analys-panelen välja vilken info som ska visas i raderna/kolumnerna.

Sätter jag bara dit veckorna, så fylls alla rader i med 10.2022 på allt som fakturerades under vecka 10, och likadant för vecka 11 och 12.

Men drar jag däremot dit Plant till raderna också, så blir det inte likadant. Då blir det dom där blanka raderna.

Men jag vill att alla raderna ska fyllas i med rätt vecka och rätt plant. Just nu verkar jag bara kunna få en av vardera, om det inte finns något sätt att slå av/på det ^^

Tyvärr är jag alldeles för kass för att ge en bättre förklaring :D
Sen kan jag så klart få fram det jag vill genom att bara söka efter vecka för vecka t.ex, men då måste jag göra samma procedur tre gånger. Hade underlättat att bara kunna ta dom tre veckorna på en och samma gång.

Min hjärna fick en blackout efter tre rader så det är definitivt över min förmåga. Hoppas någon annan kan hjälpa till.

grondahl
2022-03-28, 19:38
Det ser ju ut som att du har tomma rader i ditt underlag. Sätt ett filter så att du inte får med dem.

StarkaUlf
2022-03-28, 19:45
Det ser ju ut som att du har tomma rader i ditt underlag. Sätt ett filter så att du inte får med dem.

Ytterligare till höger bredvid plant så är det en kolumn med siffror på alla raderna.
Men alla dom tomma raderna som jag markerat tillhör 61892 / det utsuddade namnet, men av någon anledning så visas inte nummer/namn/vecka på alla raderna. Det är det jag vill komma åt.

Men men, får försöka fortsätta klura :D

ChuckTesta
2022-03-28, 20:15
Någon som vet hur man rensar en kolumn från värden som inte syns?

Till exempel kolumn A har 500 värden, kolumn B är tom men excel visar att det finns 500 värden i den också. Någon som stött på något liknande?

agazza
2023-01-18, 14:57
Jag vill att ifall samtliga celler i en kolumn på sida två innehåller någon form av data, så skall det det skrivas ett "X" i en annan cell på sida ett. Annars ska det vara tomt

Är det inte =OM(ÄRTEXT) man skall använda då?

Livet
2023-01-18, 15:10
Jag vill att ifall samtliga celler i en kolumn på sida två innehåller någon form av data, så skall det det skrivas ett "X" i en annan cell på sida ett. Annars ska det vara tomt

Är det inte =OM(ÄRTEXT) man skall använda då?

ÄRTEXT letar väl efter just text (och inte siffror exempelvis)?

Tror att OM(ISBLANK) är vad du letar efter. Om den nu heter ISBLANK på svenska vill säga.

agazza
2023-01-18, 15:22
ÄRTEXT letar väl efter just text (och inte siffror exempelvis)?

Tror att OM(ISBLANK) är vad du letar efter. Om den nu heter ISBLANK på svenska vill säga.

jo men det är ju text,när jag har flera olika celler i andra blad med text i, då vill jag returnera ett kryss i en cell på sida 1 så jag vet att alla har fyllt i sin grej på översikten

MasterChief
2023-01-18, 17:51
jo men det är ju text,när jag har flera olika celler i andra blad med text i, då vill jag returnera ett kryss i en cell på sida 1 så jag vet att alla har fyllt i sin grej på översikten

Ett snabbt och enkelt sätt är att väl komplettera kolumnen du ska kolla. Säg att du ska kontrollera att A1:A50 innehåller text. Sätt upp ÄRTEXT(A1) i en tex kolumn K (där den inte syns, du kan ju även dölja den). Dra ner formeln så den finns för varje rad du vill kolla.

Sen skriver du bara in formeln ANTAL.OM(K1:K50;"FALSKT) i andra fliken (med rätt referens såklart) så kommer den returnera antal celler som inte är ifyllda.

Finns säkert trixigare metoder.

agazza
2023-01-18, 19:36
Ett snabbt och enkelt sätt är att väl komplettera kolumnen du ska kolla. Säg att du ska kontrollera att A1:A50 innehåller text. Sätt upp ÄRTEXT(A1) i en tex kolumn K (där den inte syns, du kan ju även dölja den). Dra ner formeln så den finns för varje rad du vill kolla.

Sen skriver du bara in formeln ANTAL.OM(K1:K50;"FALSKT) i andra fliken (med rätt referens såklart) så kommer den returnera antal celler som inte är ifyllda.

Finns säkert trixigare metoder.

grejen är att listan blir kortare och längre under ett projekt och det är beställaren som varierar det, skulle iof kunna köra en summering någon annanstans den får kolla mot

Jag vill bara undvika flerstegsraketer, det är liksom inte, prydligt? (elegant?)

MasterChief
2023-01-18, 20:35
grejen är att listan blir kortare och längre under ett projekt och det är beställaren som varierar det, skulle iof kunna köra en summering någon annanstans den får kolla mot

Jag vill bara undvika flerstegsraketer, det är liksom inte, prydligt? (elegant?)

Du kan köra detta alternativ: =PASSA(REP("Ö";50);A:A)-ANTALV(A:A)

Då räknar den antal tomma celler i kolumnen men avgränsar räkningen till sista raden med data.

Funktionen REP är lite speciell men kan tweakas för sådana här ändamål.

https://support.microsoft.com/sv-se/office/funktionen-rep-04c4d778-e712-43b4-9c15-d656582bb061

MasterChief
2023-01-18, 21:08
Du kan köra detta alternativ: =PASSA(REP("Ö";50);A:A)-ANTALV(A:A)

Då räknar den antal tomma celler i kolumnen men avgränsar räkningen till sista raden med data.

Funktionen REP är lite speciell men kan tweakas för sådana här ändamål.

https://support.microsoft.com/sv-se/office/funktionen-rep-04c4d778-e712-43b4-9c15-d656582bb061

Ok, nu läste jag ditt önskemål lite noggrannare. Vill du ha ett X om allt är ifyllt så ska ju värdet bli noll så det är ju bara att lägga till: =OM(PASSA(REP(”Ö;50);A:A-ANTALV(A:A)=0;”X”;””)

MasterChief
2023-01-19, 05:26
Ok, nu läste jag ditt önskemål lite noggrannare. Vill du ha ett X om allt är ifyllt så ska ju värdet bli noll så det är ju bara att lägga till: =OM(PASSA(REP(”Ö;50);A:A-ANTALV(A:A)=0;”X”;””)

Var lite trött när jag skrev ovanstående formel. Missade ett par tecken.

=OM(PASSA(REP(”Ö”;50);A:A)-ANTALV(A:A)=0;”X”;””)

MasterChief
2023-01-30, 17:58
Testade du mitt förslag någon gång?

agazza
2023-01-30, 19:43
Testade du mitt förslag någon gång?Höll på, men annat dök ner i mitt knä så jag fick delegera det vidare tråkigt nog. Bättre så hur som helst då det är personen i fråga som ska jobba med det

Skickat från min ASUS_I006D via Tapatalk