handdator

Visa fullständig version : Laktosproblem - hur påverkas resten av maten?

Bulkperiod
2013-11-26, 18:07
Hej, jag är ny här på Kolozzeum och har tänkt på en sak.

Det är så att jag är laktosintolerant, och då och då får problem med magen efter att ha ätit (ja, i vissa fall går det inte hålla sig till laktosfritt/vissa gånger fungerar inte tabletten, lactrase).

Det jag undrar är vad som händer när man äter något med laktos i, t.ex. någon sås till köttbiten med ris. Då man får magproblem och magen vill skicka ut maten så snabbt som möjligt är det väl omöjligt bara laktosen som kommer ut? Förlorar man näringen från kött, ris osv också? Hur påverkar detta kostintaget, måste man äta mer då?

Haha, väldigt weird fråga, så säg bara om ni behöver något förtydligat.

Tack.

z_bumbi
2013-11-26, 18:10
Ja du blir av med mer än laktosen men jag skulle inte fundera så mycket på att kompensera det då magen just då antagligen inte vill ha mer mat än den vanligen får. Laktosproblem är förhoppningsvis något som du bara har en kort period och påverkan blir därför ganska så liten i genomsnitt.

Bulkperiod
2013-11-26, 18:15
Ja du blir av med mer än laktosen men jag skulle inte fundera så mycket på att kompensera det då magen just då antagligen inte vill ha mer mat än den vanligen får. Laktosproblem är förhoppningsvis något som du bara har en kort period och påverkan blir därför ganska så liten i genomsnitt.

Har varit laktosintolerant i cirka 6 år nu (började när jag var 12), och det har inte funnits några tecken på att det skulle försvinna vad jag kan se :)

och okej, tack för snabbt svar!

R Scarpa27
2013-11-26, 19:20
käkar själv tabletter och det hjälper om man tar dem enligt instruktion...
även mkt laktosfritt./låglaktos.

sen ska du ha i huvudet hårdost oftast laktosfritt även mjukostar, becel margarin, m.m m.m
många prdokter som inte går ut med att de är laktosfria eller innehåller så hlvts pass lite...

z_bumbi
2013-11-26, 19:26
Har varit laktosintolerant i cirka 6 år nu (började när jag var 12), och det har inte funnits några tecken på att det skulle försvinna vad jag kan se :)

och okej, tack för snabbt svar!

Nej laktosintollerant är du antagligen resten av livet men besvären har du antagligen inte under så lång tid efter att du fått i dig laktos.

Bulkperiod
2013-11-26, 19:37
käkar själv tabletter och det hjälper om man tar dem enligt instruktion...
även mkt laktosfritt./låglaktos.

sen ska du ha i huvudet hårdost oftast laktosfritt även mjukostar, becel margarin, m.m m.m
många prdokter som inte går ut med att de är laktosfria eller innehåller så hlvts pass lite...

Har tagit tabletterna i cirka 4 år, för mig är det väl ca 9/10 gånger som de fungerar, medans 1/10 gånger så får jag problem hehe.. :)

Och yep, det gäller att lista ut vad som fungerar för dig.. För mig fungerar t.ex. smör utan några som helst problem, då det är en väldigt liten mängd laktos som du säger.

Nej laktosintollerant är du antagligen resten av livet men besvären har du antagligen inte under så lång tid efter att du fått i dig laktos.

Jaha, det var så du menade :)

Ja, det håller väl oftast i sig tills man har gått på toa, vilket allt som oftast är inom 30 minuter efter en måltid.