Logga in

Visa fullständig version : Hur många skulle kunna bedriva vettig träning utan någon stimulant?

Sidor : [1] 2

tjing
2013-11-26, 16:26
Alltså, hur många skulle orka, "känna för", eller överhuvudtaget bedriva någon vettig intensiv träning utan någon slags stimulant här?

Min gissning är att "tagga" är A och O mentalt, vilket ju även har en stark fysiologisk grund med muskelkontraktioner etc. Det finns ju sällan en grottbjörn som jagar oss till gymmet, så den "naturliga" aspekten av fight/flight måste emuleras i CNS, via just stimulanter för att sätta oss i krigarmode.

Själv skulle jag förmodligen inte palla träna alls utan kaffe. Inte tungt i alla fall.

Krampus
2013-11-26, 16:28
Jag skulle palla, men jag har en annan drivkraft. Tränar du något annat än styrketräning?

Dreas
2013-11-26, 16:29
Har gått prima att träna tungt utan stimulanter.

Men det var riktigt jobbigt både fysiskt och mentalt när den tyngsta utrustningsträningen drog igång.

tjing
2013-11-26, 16:30
Jag skulle palla, men jag har en annan drivkraft. Tränar du något annat än styrketräning?

Lite konditionsträning här och där.

Alltså, jag skulle palla enstaka pass men det skulle ta emot mycket mentalt.

tntballe
2013-11-26, 16:32
När jag tränade som hårdast så var det helt utan något extra, om man inte räknar det kaffe man dricker varje dag vare sig man tränar eller icke. Jag ser det som att dagliga maxningar lärde mig enorm mycket om hur man ska orka och vad som "bara" sitter i huvudet.

ETK_TIS
2013-11-26, 16:32
Funkar utmärkt att gå till gymmet , utan kaffe eller PWO drycker , kaffe fanns i stenåldern när jag började , men inte alltid man drack/dricker det innan.

Krampus
2013-11-26, 16:35
Lite konditionsträning här och där.

Alltså, jag skulle palla enstaka pass men det skulle ta emot mycket mentalt.

Jag har en omvänd problematik. Tränar jag INTE känner mig jagad av en björn. Så träningen är för att hålla björnen borta, för att upprätthålla en stabil björnbalans.

tjing
2013-11-26, 16:36
Kaffe är för övrigt en stimulant i sammanhanget. PWO har jag aldrig sysslat med.

tntballe
2013-11-26, 16:36
Jag har en omvänd problematik. Tränar jag INTE känner mig jagad av en björn. Så träningen är för att hålla björnen borta, för att upprätthålla en stabil björnbalans.

Jag trodde du var björnen.

tjing
2013-11-26, 16:37

Björnbalans är viktigt.

agazza
Jag blir trött av PWO, förr kunde jag peppa bra ändå.
Nuförtiden kan jag knappt köra tv shop träning då motivationen och orken inte finns

hurril
Men skämtar tjing? Vilka är ni OS-elitatleter som har så jävla hård träningsregim att ni inte orkar ta er till ert gym ens för er värdelösa träning?

Jeml
2013-11-26, 16:39
vad menas med stimulanter? är det PWO produkter/koffeintabletter du talar om då?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

tjing
2013-11-26, 16:40
Snackar alltså om att träna utan kaffe/koffein/PWO eller dylikt.

Och syftade mer exakt på att jag inte skulle orka träna särskilt väl utan kaffe. För att inte någon ska tro att trådstarten syftar på PWO:s för ork, för det menade jag inte alls i första hand.

Jeml
2013-11-26, 16:44
Snackar alltså om att träna utan kaffe/koffein/PWO eller dylikt.

Och syftade mer exakt på att jag inte skulle orka träna särskilt väl utan kaffe. För att inte någon ska tro att trådstarten syftar på PWO:s för ork, för det menade jag inte alls i första hand.

kaffe är ju något man (iaf jag) dricker lika mycket av oavsett jag tränar eller ej.

om man inte dricker kaffe endast för träningens skull borde det ju inte räknas?

OT: har aldrig tagit några "stimulanter". kaffe dricker jag varje dag oavsett träning eller ej.

tntballe
2013-11-26, 16:44
Menar du bara kaffe innan träning eller även fika/frukost-kaffe?

Krampus
2013-11-26, 16:46
Jag trodde du var björnen.
Björnbalans är viktigt.

Nej, jag är en tjur.

Jag hade gärna levt ett björnfritt liv, men efter snart 35 levnadsår har jag insett att till slut kommer en en fluginfestread skånsk rabiesgrottbjörn att ta en. Det är tyvärr så.
Men under tiden man har ork och åtminstånde medelgod potens, får man jaga bort björnen så gott man kan. Som ni ser har jag också gjort en huvudbonad av en björn för att hålla andra björnar bort.

tjing
2013-11-26, 16:48
Syftar alltså på att träna (hela dagen såklart) utan:

Kaffe
Koffein
PWO

etc.

...

Hur många är vi kvar då? Tänkte väl det.

Alsor
2013-11-26, 16:49
Fungerar utmärkt att träna utan något stim om jag sovit bra under de senaste veckorna. Märker rätt snabbt att jag blir seg efter ett tag på gymmet om jag inte sovit bra, och då sitter PWOs fint. Under Craze-tiden var man också en gud bland småfolk ;)

Stjarnan
2013-11-26, 16:52
Intressant fråga!
Jag använder mig inte utav några PWO´s men jag håller med dig, utan kaffe vet i fan om jag hade hittat motivationen!

Jeml
2013-11-26, 16:52

blir väl en rätt konstig frågeställning då eftersom det inte handlar om att ta stim för träningens skull då 90% dricker kaffe dagligen. dom som inte tar stim blir dom som inte är kaffedrickare.

jag har dock tränat vissa dagar (väldigt sällan dock) utan kaffe och har inte märkt någon skillnad om jag sovit bra.

tjing
2013-11-26, 16:58
Koffeinets effekter sitter i längre än 30 minuter så hur är frågan konstig?

Kaffe påverkar motivation och mental pepp om än kanske inte fysiologiska effekter alla gånger av kaffe, jämfört med koffein. Fastän man sett effekter av kaffe också.

Så motivationen att träna känns rätt relevant. Och kaffe används som bekant just för dess uppiggande egenskaper.

raddum
2013-11-26, 17:01
Vid närmare tanke kanske jag ljuger för mig själv om jag säger att jag klarar mig utan kaffe, vilken är den ända stimulant jag använder mig av. Aldrig brukat pwo eller koffein i pillerform. Snus dessutom om man räknar med det

dappe
2013-11-26, 17:03
Om viljan räknas som stimulant..

hurril
2013-11-26, 17:03
Koffeinets effekter sitter i längre än 30 minuter så hur är frågan konstig?

Kaffe påverkar motivation och mental pepp om än kanske inte fysiologiska effekter alla gånger av kaffe, jämfört med koffein. Fastän man sett effekter av kaffe också.

Så motivationen att träna känns rätt relevant. Och kaffe används som bekant just för dess uppiggande egenskaper.

Nu har jag inte tänkt ge mig in och försvara kaffe som rusdryck efter din piska. Ändå är det så att det inte alls är Som Bekant därför alla dricker kaffe. Inte mer än det är orsaken till att någon dricker Coca-Cola.

Gober
2013-11-26, 17:04
På hård diet ihop med mycket arbete (fysiskt) och lite sömn så är det faktiskt jävligt tufft. Under bulk är det verkligen inga problem, med mycket mat behövs inget stim även om jag kryddar träningen med det då och då.

Men just nu är jag djupt nere i stimknarkarträsket ett litet tag till, sen ska man börja på avvänjning ;-)

tjing
2013-11-26, 17:07
Nu har jag inte tänkt ge mig in och försvara kaffe som rusdryck efter din piska. Ändå är det så att det inte alls är Som Bekant därför alla dricker kaffe. Inte mer än det är orsaken till att någon dricker Coca-Cola.

Varför i hela friden dricker du kaffe annars, enkom för smaken?

Nu börjar du låta som en whiskeyälskare som provsmakar whiskey endast för "smaken".

Folk dricker ju kaffe för att hålla igång genom tråkiga arbetsdagar, efter middagar för att piggna till efterrätten, innan träning etc.

Eller coca-cola t ex. Koffein är huvudrälsen i den här ordkavalkaden.

agazza
2013-11-26, 17:13
Jag hatar kaffe, och jag hatar koffeinrus, jag dricker det enbart för att det är bra.

Fogel
2013-11-26, 17:16
Aldrig druckit kaffe eller PWO och har inga problem att ta mig till gymmet eller att träna.

hurril
2013-11-26, 17:17

Nu börjar du låta som en whiskeyälskare som provsmakar whiskey endast för "smaken".

Folk dricker ju kaffe för att hålla igång genom tråkiga arbetsdagar, efter middagar för att piggna till efterrätten, innan träning etc.

Eller coca-cola t ex. Koffein är huvudrälsen i den här ordkavalkaden.

Jag råkar tycka att kaffe smakar gott men visst, jag slentrindricker en hel del också. Och ja: whisky smakar mycket fint och inte fan dricker jag det för att bli packad. Om något blir jag mer packad av min vinkonsumtion men då som en bieffekt eftersom rus inte är något jag uppskattar (ens i närheten lika mycket som en god 2001 Arienzo Gran Reserva.)

Jag tar inte Cola till BK-målet för att pigga upp, tjing...

tjing
2013-11-26, 17:18
Visst.

Frantic
2013-11-26, 17:20
Jag dricker inte kaffe och brukar inga PWOs. Ibland intar jag EAA innan träningen men det är långt från alltid.

hurril
2013-11-26, 17:33
Visst.

Haha du köper det inte? Menar du allvar med det ifrågasättandet så har jag inget val annat än att sätta dig facket för dem som inte är utrustad med smaklökar.

tjing
2013-11-26, 17:59
Nej.

Du kan nog ha rätt i smaklökarna för övrigt. Mina smaklöksgener är väl inte lika tilltagna som dina.

Fan, skulle varit tydligare i originalposten vad jag menade. Nu är tråden en kavalkad av flum.

Armed Dingo
2013-11-26, 17:59
Jag dricker inte ens kaffe innan längre. Går som en dans. Kaffe är för dom få dagarna då man känner sig som en dimma i huvudet av all DOMS :D

hurril
2013-11-26, 18:01
Du kan nog ha rätt i smaklökarna för övrigt. Mina smaklöksgener är väl inte lika tilltagna som dina.

Fan, skulle varit tydligare i originalposten vad jag menade. Nu är tråden en kavalkad av flum.

Jag tycker ändå att det är en bra trådstart därför att jag undrar vad fan alla håller på med som öser i sig så mycket stimulanta för att träna vad som VERKLIGEN inte är annat än... lite cardio jämfört med krävande sporter. Jämför med friidrottsträning, triatlon, SL, OL, cykel, etc. Där förstår jag att det kan behövas för vissa.

Men ett 45-minuters optibyggarpass? Komförfanigennugottfolk?!

Diomedea exulans
2013-11-26, 18:04
Tar aldrig nån stimulant, men sen är jag ju svag också, så vetefan om jag bedriver "vettig" träning.

tjing
2013-11-26, 18:04
Hurill: Jo, det var ju det som var tanken med trådstarten.

Men jag skulle varit tydligare med vad jag menar med "stimulanter"; själv dricker jag bara kaffe någonsin. PWO kommer jag nog aldrig att köra, då det är lite som att smälla på med ett helrör, istället för att dricka en flaska vin, om fylla är målet. Fett onödigt med andra ord.

Men vad fan, om något vill man ju vara taggad om man ska lyfta berg. Stresshormon ökar ju kraften i muskelkontraktioner och den biten.

Man kan väl tagga utan substanser också, men det är ju lite själva trådens kärna; om folk gör det.

Diomedea exulans
2013-11-26, 18:10
Man kan väl tagga utan substanser också, men det är ju lite själva trådens kärna; om folk gör det.

Jaha, ja det gör jag. Låtsas att jag är en viking innan jag tar tag i stången eller nåt. Viskar "kom igen nu för fan" till mig, och sånt.

Morrris
2013-11-26, 18:10
Hur många här tränar vettigt, målinriktat och hårt överhuvudtaget?

Tolkia
2013-11-26, 18:11
Det är nog faktiskt därför de flesta dricker kaffe, tro det eller ej. Man undrar ju om du umgås med någon enda människa som inte lever sitt liv mellan gymmet och Kolozzeum?

Edit: Jag håller f.ö. så oändligt med Hurril om fixeringen vid stimulantia för att göra ... ja, vad, egentligen?

ddavid
2013-11-26, 18:12
Viktig fråga du lyfter tjing måste jag säga. Har fått den känslan att väldigt många nuförtiden inte ens överväger att prova träna utan diverse mentala boostmedel. Kaffe är väl en sak, men PWO är dyra grejor i längden och har man riktigt otur kan det vara något där i som man egentligen inte vill få i sig. Sen att många tenderar till att bygga upp en tolerans mot preparatet och därför tillslut tar dubbla eller trippla mängden av den rekommenderade dosen tycker jag känns lite småskrajsigt.

Provade PWO i våras för första gången en period och det gick riktigt bra, man blev taggad osv. Att sedan gå tillbaka till inget alls var ju lite tråkigt en period, men efter några pass hade man ju lärt sig att pusha sig "naturligt" igen.

Samma sak som med musik tycker jag. Har man väl vant sig att köra med musik är det svårt att köra utan det, men då "avvänjningsperioden" väl är över går det riktigt bra.

Ni alla kunde väl träna på i början av er karriär utan diverse hjälpmedel? Varför skulle det då inte gå nu för?

hurril
2013-11-26, 18:13
Hurill: Jo, det var ju det som var tanken med trådstarten.

Men jag skulle varit tydligare med vad jag menar med "stimulanter"; själv dricker jag bara kaffe någonsin. PWO kommer jag nog aldrig att köra, då det är lite som att smälla på med ett helrör, istället för att dricka en flaska vin, om fylla är målet. Fett onödigt med andra ord.

Men vad fan, om något vill man ju vara taggad om man ska lyfta berg. Stresshormon ökar ju kraften i muskelkontraktioner och den biten.

Jag ser på ett annat vis om taggningen. Om vi snackar om någon form av lyftning eller andra träningsformer som består av bouts/ sets av saker med vila mellan - alltså inte som cardio - och man vill kunna göra det på en effektiv nivå så blir det många långa träningspass. Man vill inte ha många långa timmar med höga nivåer av stresshormoner eftersom det är otroligt slitsamt på nervsystemet och därmed återhämtningen.

Så istället för att vara psycho-taggad genom passet är det bättre att mer vara knyta-hande-i-fickan-motiverad och bara tagga till sekunderna innan bouten, därefter ta ner sig till den förhöjda vilonivån igen.

Det som verkar ha hänt nu är en explosion av folk beroende av taggningskänslan som tjackpundare =)

klozzen
2013-11-26, 18:15
tränar alltid (lördag o söndag på morgonkvisten)på fastande mage o utan kaffe skulle jag vara kraftlös.. tror jag, har aldrig provat utan. men det hör till min förberedelse inför ett gympass att dricka kaffe o lyssna på tuff musik :)

Sverker
2013-11-26, 18:31
Jag har druckigt kaffe några färre år än jag tränat på gym. Jag dricker kaffe för att det är gott, socialt och jag mår uruselt utan en kopp kaffe. Abstinensen kommer efter snabbt på förmiddagen ifall jag inte får en stor kopp kaffe.

Jag ser inte det som någon stimulatia. Tittar jag tillbaka 10 år så kom frågan snabbt fram på Kolozzeum hur jag kunde vara emot efedrin men själv dricka kaffe.Jag bara rycker på axlarna och antar att den som ställer frågan saknar någon egen värdegrund att fatta sina beslut ifrån.

Till sak. Jag skulle aldrig i mitt liv använda koffein eller något annat centralstimulerande för att försöka intensifiera träningen. Eftersom jag är diabetiker vill jag gå ifrån träningen och släcka adrenalinfrisättningen för att snabbt gå in i en absortiv fas. Att ha kvar centralstimulerande preparat i blodet skulle vara vansinne för att kunna hålla ett bra blodsocker.

Tränar alltid med hög intensitet och är extremt fokuserad under seten. Det är effekten av mycket mental träning, visualisering, inre motivation men ffa att tränig är kul och en ständig utmaning att bli bättre.

tjing
2013-11-26, 18:52
Det är nog faktiskt därför de flesta dricker kaffe, tro det eller ej. Man undrar ju om du umgås med någon enda människa som inte lever sitt liv mellan gymmet och Kolozzeum?

Edit: Jag håller f.ö. så oändligt med Hurril om fixeringen vid stimulantia för att göra ... ja, vad, egentligen?

Nej, det gör jag inte.

Ja, det håller jag också med om. Vad stimulanter gör är iofs vedertaget och det beskrev jag tidigare. De ökar prestation i många studier. Men någon måtta på stimulanter får det ju vara. Kaffe/koffein är en sak och PWO:s en annan.

tjing
2013-11-26, 18:58
Man vill inte ha många långa timmar med höga nivåer av stresshormoner eftersom det är otroligt slitsamt på nervsystemet och därmed återhämtningen.

Så istället för att vara psycho-taggad genom passet är det bättre att mer vara knyta-hande-i-fickan-motiverad och bara tagga till sekunderna innan bouten, därefter ta ner sig till den förhöjda vilonivån igen.

Det som verkar ha hänt nu är en explosion av folk beroende av taggningskänslan som tjackpundare =)

Ingen dum tanke. Har funderat lite över samma på sistone vilket delvis föranledde trådstarten.

Tjackandet är väl ett tecken på hur tråkigt alla har i dagens samhälle. Att knarka på gymmet och skrika åt hantlar med fladdrande näsborrar och pupiller stora som tefat är dagens nöje. Sen gillar nog en del med missbrukstendenser den känslan också.

Rikard Jansson
2013-11-26, 19:01
Jag vill verkligen försöka formulera det här så icke-elitistiskt och snällt som det bara går, men vet inte hur: om man inte kan träna ordentligt utan PWO är man en stor sopa.

tillägg: och kan tjäna ordentligt mycket på att faktiskt bygga upp karaktär, psyke och hitta lite vilja i sig själv.

qozmox
2013-11-26, 19:04
om man inte kan träna ordentligt utan PWO är man en stor sopa.

amen.

tjing
2013-11-26, 19:09
Eftersom jag är diabetiker vill jag gå ifrån träningen och släcka adrenalinfrisättningen för att snabbt gå in i en absortiv fas.

Ja, det gäller ju även icke-diabetiker.

Lite på samma spår som Hurill men ändå inte.

Är nog dock stor skillnad på styrketräning och konditionsträning för övrigt. Tror att många koloiter skulle se konditionsträning utan något centralstimulerande ämne som tortyr, men styrketräning går nog lättare p g a den kort intensiva kraftutvecklingen.

Tobbey
2013-11-26, 19:13
Går bra utan en massa skit. "Taggar till" väldigt sällan, utan kör bara lugnt och sansat för att inte slita ut mig mentalt. Ibland kan man tagga till lite, men det är kanske 1 gång varann/tredje vecka.

Ibland så kan jag dock köra med en "pwo" innan träningen, men märker sällan av effekten förutom lite mer "alerthet" av den rena och skära koffeinmängden i dessa stimulanter.

Så, jag skulle kunna bedriva vettig (styrketräning) utan stimulanter, vilket jag iprincip gör i dagens läge.

hurril
2013-11-26, 19:17
Ja, det gäller ju även icke-diabetiker.

Lite på samma spår som Hurill men ändå inte.

Är nog dock stor skillnad på styrketräning och konditionsträning för övrigt. Tror att många koloiter skulle se konditionsträning utan något centralstimulerande ämne som tortyr, men styrketräning går nog lättare p g a den kort intensiva kraftutvecklingen.

Jag förstår inte det du säger om konditionsträning utan centralstimulerande heller. Jag har lidit många timmar både i löpspåret och på cyckel för många herrans år sedan och visst: jag tyckte verkligen att det var tortyr... men... inte på något efterblivet sätt som t ex ett självskadebeteende. Snarare för att det är jobbigt och jag verkligen inte hade någon fallenhet för det. Det är för höge farao fråga om att göra något oerhört naturligt.

Menar du allvar eller försöker du driva en extrem linje här? Blir jag trollad av dig?

tjing
2013-11-26, 19:25
Nu missförstod du nog något.

Det är ju tydligt i studier att t ex koffein och nikotin ökar prestation vid träning och en viktig del av prestation är motivation. Ska jag verkligen behöva förklara varför stimulanter funkar i träningsammanhang?

Dessutom har man sett att koffein gör träning mindre jobbig och därför med all sannolikhet roligare. Därav vad jag skrev ovan.

Caffeine ingestion, affect and perceived exertion during prolonged cycling.

Abstract

Caffeine's metabolic and performance effects have been widely reported. However, caffeine's effects on affective states during prolonged exercise are unknown. Therefore, this was examined in the present study.

Following an overnight fast and in a randomised, double-blind, counterbalanced design, twelve endurance trained male cyclists performed 90 min of exercise at 70% VO(₂ max) 1h after ingesting 6 mg kg⁻¹ BM of caffeine (CAF) or placebo (PLA). Dimensions of affect and perceived exertion were assessed at regular intervals. During exercise, pleasure ratings were better maintained (F(₃,₃₈)=4.99, P < 0.05) in the CAF trial compared to the PLA trial with significantly higher ratings at 15, 30 and 75 min (all P < 0.05). Perceived exertion increased (F(₃,₃₈) = 19.86, P < 0.01) throughout exercise and values, overall, were significantly lower (F(₁,₁₁) = 9.26, P < 0.05) in the CAF trial compared to the PLA trial. Perceived arousal was elevated during exercise but did not differ between trials.

Overall, the results suggest that a moderate dose of CAF ingested 1h prior to exercise maintains a more positive subjective experience during prolonged cycling. This observation may partially explain caffeine's ergogenic effects.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21605608

hurril
2013-11-26, 19:35
Nu missförstod du nog något.

Det är ju tydligt i studier att t ex koffein och nikotin ökar prestation vid träning och en viktig del av prestation är motivation. Ska jag verkligen behöva förklara varför stimulanter funkar i träningsammanhang?

Dessutom har man sett att koffein gör träning mindre jobbig och därför med all sannolikhet roligare. Därav vad jag skrev ovan.

Caffeine ingestion, affect and perceived exertion during prolonged cycling.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21605608

Nej det gjorde jag inte. Jag känner till dess effekter tjing... Läs det jag skrev mot den bakgrunden.

difeddy
2013-11-26, 19:41
För längre "SL-pass" känns det givet med lite koffein innan. Eller kanske inte givet, men det underlättar en hel del. För ett helt vanligt "byggarpass" - i stort sett aldrig.

Sverker
2013-11-26, 19:45

Tror inte att konditionsidrottarna använder rent koffein eller centralstimulerande ämnen speciellt ofta. Inte vad jag hört i alla fall.

6 mg koffein / kg kroppsvikt blir knappt 500 mg på ett bräde för de flesta. Måste vara stor dos:confused:.

z_bumbi
2013-11-26, 19:53
Kondiitonsträning för icke konditionsidrottare är inte direkt något som behöver ta lång tid eller vara jobbigt så varför skulle man behöva något stim för det? Däremot kan jag förstå de som kör något om de ska träna långa pass på gymmet men som ett par, förvånande, visa personer sa om PWO "vi märkte att vi kunde pressada oss men vi blev bara mer slitna efter ett tag".

StarkaUlf
2013-11-26, 20:03
Syftar alltså på att träna (hela dagen såklart) utan:

Kaffe
Koffein
PWO

etc.

...

<--- :)
Dricker ej kaffe, smakar bajs. Aldrig testat en PWO. Testade koffeintabletter ett tag men inget som jag tyckte vara något att hurra för.

R Scarpa27
2013-11-26, 20:54
musiken är viktig.
som gör hur jag presterar mycket.
gå och lyssna på radio och träna vs hård metall och skrikmusik.

kör alltid ösmusik i form av hård metall på högsta volym annars funkar det inte.

sedan att inte träna för mkt...håller man upp vissa dagar och inte tränar varje dag så blir man mer pepp och det blir roligare och kroppen får vila .

Ristretto
2013-11-26, 21:13
Träna!? Vad spelar det för roll om man inte orkar träna utan kaffe? Jag skulle inte orka leva.

HenrikJ
2013-11-26, 21:16
Uppskattar inte effekten av kaffe (eller något annat "uppåttjack") alls. Speciellt inte i samband med träning. Hade frågan varit den omvända hade jag däremot haft problem.
Dricker enbart kaffe för att det är gott. Koffeinfritt kaffe med bibehållen smak hade verkligen varit nåt.

ddavid
2013-11-26, 22:01
Tränar alltid med hög intensitet och är extremt fokuserad under seten. Det är effekten av mycket mental träning, visualisering, inre motivation men ffa att tränig är kul och en ständig utmaning att bli bättre.

Kunde inte ha sagt det bättre själv! =) Med dom bitarna på plats tycker jag inte det bör finnas något större behov av simulanter utifrån.

Vore nog nyttigt för många att försöka träna upp sin mentala styrka och på så vis kanske nå nya vikter i gymmet.

För övrigt håller jag med Gudiol och Neuman i deras resonemang om att en bra PWO kan tänkas dölja tidiga symptom på överträning, och den "vettiga" träningen blir ju då inte särskilt vettig alls kan jag tycka. =)

Hemi
2013-11-27, 02:49
För länge sedan när jag tränade i friidrott, sprint och längd, lyssnade jag på reggae för att komma i stämning. Jamaicanerna hade/har sådan skön löpstil och de var bra redan då. Men det var inget måste, fast hårdrock eller något annat hade aldrig funkat. Jag behövde nån slags specifik avslappning man behöver för just 400m och längd, stress kan göra att man spänner sig för mycket.
Nu, "frisk luft". Jag har svårt för att träna inomhus och jag menar det. En övning kanske det kan bli men det är alltid värt att bara gå ut och där har jag alltid fixat vad jag behöver, spelar ingen roll vad för väder det är fast ösregn undviker jag för det mesta.

Hemi
2013-11-27, 03:15
Fast,
Hjärnan och nerverna är det som får musklerna att fyra av, allt som stör, smärta eller någonting runtomkring tar lite av CNS hela kraft att säga åt musklerna att fyra av. Bekvämlighet gör att man kan köra hårdare. Gymet eller där du tränar är heligt på så vis att det är där du tränar så den miljön bör inte störas av någonting annat, så om kopplingen finns, kanske är det långsökt,
Om taggningar,
läser vi självbiografier så ser vi guldmedaljörer och bältesvinnare göra en massa olika saker innan loppen som den afrikanske lättviktaren som alltid drack en kopp kaffe en eller om det var två timmar före varje match och 100 meters guldedaljören som åt en citron före varje lopp. Så, det är inte ovanligt med sånt på elitnivå heller. "Stimulanta", kanske det bara är mentala taggningar och ritualer men jag kan inte tycka åt någon annan att det inte behövs.

spoon
2013-11-27, 03:18
Tränar 2-3h 5 dagar i veckan. Inte en chans att jag hade orkat vara taggad eller speedad så länge. Den vanliga träningen rullar på och på topp-seten så lyssnar jag på lite musik. Det här gäller för dom styrkelyftarna som jag känner. Funkar utan stimulanta för mig och för dom.

Hemi
2013-11-27, 03:31
Det är rätt många vanliga motionärer ändå som inte tävlar men som har svårt att ta sig för att gå till gymet eller att starta passet. Då kan det vara bra att göra någonting så att man har tagit första steget.Om det är att dricka en energidryck för att starta motorn, då är det det om det är det som får en att sätta sig på cykeln och dra iväg. Många ser träningen som något nytt och främmande så gör nåt för att bara komma igång. Jag vet inte, är ingen PT och tränar inte med andra men jag kan tro att det funkarför många. Det finns ju TV apparater i maskinerna numera, av en anledning, att få folk att gå till gymet, trampa igenom passet och komma tillbaka.

Eller, så gör man bara någonting. Lägger sig på golvet och gör sit-ups. Då har man gjort åtminståne någonting.

spoon
2013-11-27, 03:36
Det är rätt många vanliga motionärer ändå som inte tävlar men som har svårt att ta sig för att gå till gymet eller att starta passet. Då kan det vara bra att göra någonting så att man har tagit första steget.Om det är att dricka en energidryck för att starta motorn, då är det det om det är det som får en att sätta sig på cykeln och dra iväg. Många ser träningen som något nytt och främmande så gör nåt för att bara komma igång. Jag vet inte, är ingen PT och tränar inte med andra men jag kan tro att det funkarför många. Det finns ju TV apparater i maskinerna numera, av en anledning, att få folk att gå till gymet, trampa igenom passet och komma tillbaka.

Eller, så gör man bara någonting. Lägger sig på golvet och gör sit-ups. Då har man gjort åtminståne någonting.

Det känns bara så fel att man ska behöva stimulanta för att få något gjort. Man får ju belöningen efter träningen. Det känns som att styrketräning är för osocialt. Det är väl ingen som tar stimulanta innan dom ska spela korpen-fotboll för exempel.

J.V
2013-11-27, 07:55
Kanske att ett koffeinpiller eller två alternativt en Celsius slinker ner då och då om jag legat väldigt lågt på energiintaget i flera dagar, men inte annars.

smeander
2013-11-27, 09:54
Alltså, hur många skulle orka, "känna för", eller överhuvudtaget bedriva någon vettig intensiv träning utan någon slags stimulant här?

Min gissning är att "tagga" är A och O mentalt, vilket ju även har en stark fysiologisk grund med muskelkontraktioner etc. Det finns ju sällan en grottbjörn som jagar oss till gymmet, så den "naturliga" aspekten av fight/flight måste emuleras i CNS, via just stimulanter för att sätta oss i krigarmode.

Själv skulle jag förmodligen inte palla träna alls utan kaffe. Inte tungt i alla fall.

Om du skulle tvinga dig till gymmet i en månad utan några stimulanter skulle du till slut inte tänka på det. Utan kanske istället reflektera hur fånigt det var att du trodde att du inte skulle klara det utan stimulanter.

Lance Uppercut
2013-11-27, 10:54
Jag kör utan stimulanter!

Morty
2013-11-27, 11:16
Absolut att det går, jag tränar ju för att jag älskar det men håller med om poängen att det är svårt att motivera sig att genomföra grävarpassen (dvs de pass där man behöver gräva djupt för att genomföra) ordentligt utan stims.

Bubblan84
2013-11-27, 11:20
Jag tränar utan stimulanter, dricker förstås kaffe om dagarna men tar inte något extra före träningspasset utan dricker bara nån kopp då och då när jag är sugen.

Kom att tänka på denna :D http://mememix.com/jim-took-stims-and-went-to-the-gym-with-his-gym-partner-who-is-also-called-jim/

Skulle jag sluta med kaffe på rasterna skulle jag inte heller ha några problem att motivera mig. Tungt första veckan kanske men sen skulle ju allt vara som vanligt igen.

JacobHeitmann
2013-11-27, 11:32
Som rutin sätter jag på mig träningkläderna och värmer en kopp med bönor som jag äter med fingrarna. Efter 30-60 minuter är jag mentalt pepp och har aldrig behövt någon stimulans, dricker aldrig kaffe osv.

Perramja
2013-11-27, 11:35
Har aldrig använt någon stimulant, förutom en kopp kaffe innan passen då och då.

Jeml
2013-11-27, 11:36
nu är det förvånansvärt många som inte använder stim här...

ni vet om att kaffe/te räknas som stim? även om ni bara tar en kopp på morgonen.

Reaper123
2013-11-27, 11:42
Nu är jag inte kaffedrickare och var 3 år sen jag provade en PWO senast, så jag dricker inget stim...

Däremot tar jag nästan alltid 200-400mg koffein via tabletter före träningen och märker ganska tydligt skillnad på när jag tar och inte tar gällande ork/lust/energi osv men tränar oavsett för att jag tycker träning är kul och skulle klara mig bra utan (men vill ju så klart prestera på max).

Edit: Värt att notera är att jag en period tog väldigt mycket mer koffeintabletter än jag gör nu, blev ibland uppemot 1g när jag skulle springa mina korta högintensiva löpplopp (tävling). Men insåg att detta ej var bra i längden, så slutade då helt med det och har sedan lagt ribban på max 400mg/träningstillfälle.

Alltidxx
2013-11-27, 11:49
Att behöva uppåttjack för att palla träna är en 2000-talsgrej för genvägsletande unga människor utan tålamod eller jävlaranamma.

Det kan finnas tillfällen det är hjälpligt, självklart, men inte som standardtillskott.

hurril
2013-11-27, 11:58

ni vet om att kaffe/te räknas som stim? även om ni bara tar en kopp på morgonen.

Jag tror man får ta och förstå vad frågan är menad att fråga efter.

Jeml
2013-11-27, 12:09
räknas "pump" preparaten som stimulanter också?

Alltidxx
2013-11-27, 12:09
Tagga till vanligt brukar ju gå genom att slå sig lite på bröstet och ropa "yeah buddy" (inte för att jag snor ronnies lines men skriver man så fattar folk vad man menar). Om det är verkliga kraftinsatser så brukar jag sätta mig, knyta nävarna och tänka typ att taket rasar in och håller jag inte hela huset så kommer jag dö. Eller att det är krig och stången är fienden och det är nu det gäller. Då brukar jag få adrenalinet att pumpa rätt bra. Det brukar jag bara orka göra 1-2 gånger per pass dock.

Tar aldrig nån stimulant, men sen är jag ju svag också, så vetefan om jag bedriver "vettig" träning.
:laugh:

tjing
2013-11-27, 12:32
Jag tränar utan stimulanter, dricker förstås kaffe om dagarna..."

Många verkar missförstått tråden och vad som är vad, helt.

Koffein i kaffe är en stimulant och kan utan tvekan påverka din motivation till det mesta, inklusive träning genom att påverka HJÄRNAN biokemiskt.

Det är kanske ingen PWO direkt men starkt kaffe är som alla vet rätt potent ibland.

Som vanligt finns det det en del som har för sig att kaffe är i princip placebo. Vilket inte stämmer på något sätt, överhuvudtaget.

"Jag dricker kaffe för att det är gott". Öh, visst men du tycker att det är gott för att det påverkar din varseblivning och kognition. Den där högen papper blir lite lättare att sig igenom, de där sista timmarna i kemilabbet blir lite mer stimulerande, tanken på att träna hårt i ett par timmar ger pepp istället för en känsla av "orkar inte".

Osv.

Skulle vara intressant att se vad som hände om folk nollade koffein helt och hållet. Avseende träning. Kaffe, coca-cola, choklad, allt det där man inte tänker på.

tjing
2013-11-27, 12:33

Quoted for TRUTH.

Commando1980
2013-11-27, 12:33

Jag gillar inte att träna stimmad. Det sliter på kroppen och knoppen i längden. Det förklarar också delvis varför många inte klarar av mer än 45 minuters stresspass.

PWO är enligt mig skräp och för mig inget mer än småpundande.

mikaelj
2013-11-27, 12:53
Att behöva "tagga" inför varje rep och set gör att du bränner ut dig i förtid. Finns ingen som helst poäng att bedriva sin träning så.

Men skämtar tjing? Vilka är ni OS-elitatleter som har så jävla hård träningsregim att ni inte orkar ta er till ert gym ens för er värdelösa träning?

Jag gillar inte att träna stimmad. Det sliter på kroppen och knoppen i längden. Det förklarar också delvis varför många inte klarar av mer än 45 minuters stresspass.

PWO är enligt mig skräp och för mig inget mer än småpundande.

+1, vad är det här?

hurril
2013-11-27, 12:54
Många verkar missförstått tråden och vad som är vad, helt.

Koffein i kaffe är en stimulant och kan utan tvekan påverka din motivation till det mesta, inklusive träning genom att påverka HJÄRNAN biokemiskt.

Det är kanske ingen PWO direkt men starkt kaffe är som alla vet rätt potent ibland.

Som vanligt finns det det en del som har för sig att kaffe är i princip placebo. Vilket inte stämmer på något sätt, överhuvudtaget.

"Jag dricker kaffe för att det är gott". Öh, visst men du tycker att det är gott för att det påverkar din varseblivning och kognition. Den där högen papper blir lite lättare att sig igenom, de där sista timmarna i kemilabbet blir lite mer stimulerande, tanken på att träna hårt i ett par timmar ger pepp istället för en känsla av "orkar inte".

Osv.

Skulle vara intressant att se vad som hände om folk nollade koffein helt och hållet. Avseende träning. Kaffe, coca-cola, choklad, allt det där man inte tänker på.

Du förlorar din trovärdighet och tråden tappar helt relevans om du vill gå den vägen. Att problematisera träning utan stimulanta och att leva utan stimulanta är båda förvisso intressanta frågor men det är inte samma.

Att be en snusare skippa snuset för att han annars tränar-på-stim blir bara... fjantigt faktiskt.

Jag är kaffedrickare och dricker en hel del och utan det mår jag piss ett par dagar innan jag vant mig av. Så är det. Ett liv utan kaffe vore tråkigt eftersom jag GILLAR SMAKEN utöver att min kropp behöver det just nu. Inte för att pigga upp mig till att orka min extrema vardag - snarare för att jag en gång började dricka kaffe. Detta kan mycket väl ha pågående negativa konsekvenser för min organism som kan vara nog så relevanta för mig att överväga (på riktigt alltså!)

Men det är inte samma sak som att ladda på med stora doser stimulanta för att få ett rus för att träna i idrottssammanhang korta/ lätta pass. Detta får nämligen andra konsekvenser _utöver_ vissa av liknande av den andra frågeställningens.

"Öh, visst men du tycker att det är gott för att det påverkar din varseblivning och kognition."

Kom igen nu. Jag erkänner utan omsvep att det finns många som behöver PWO:er och/ eller som dricker kaffe för att klara tentan. Jag köper bönor (av just mitt favoritslag) och maler i en kvarn jag köpt för att den inte ska sabba smaken för att avnjuta mitt kaffe som bäst. Kan du inte på något vis acceptera det som ett annat sätt än för att berusa mig med koffein så har vi nog inget mer att prata om.

Det du beskriver om att orka träna osv är helt väsenskilt från mitt sätt att vara min person. Jag fungerar inte så och jag är knappast unik. Jag ogillar rus av alla slag.

Dreas
2013-11-27, 12:56
Dricker inte kaffe, dricker inte te. Drack inte Pepsi max före pass när jag tränade som tyngst.

Men skulle jag träna enligt det jag kallar tungt kontinuerligt över en lång period tror jag att något skulle behövas.

Commando1980
2013-11-27, 13:07
Jag tycker också rent allmänt att man ska vara restriktiv med att riktigt psyka upp sig (både före och under passen). Typ att sitta och ladda med tung musik samt byggarvideos på youtube innan varje pass.

Samma sak med för mycket failureträning (inkl en massa grindande). Det sliter på knoppen och kroppen på ett liknande sätt.

ETK_TIS
2013-11-27, 13:12
Nu har man provat en PWO ( *****) ingenting för mig :) gillade inte direkt känslan den gav i kroppen.

Linjedomarn
2013-11-27, 13:16
Jag tror att det handlar om inställning och mål. Om man är i en position, miljö eller dylikt där det krävs att du blir starkare/större så går det nog alldeles utmärkt att träna utan stimulantia.

Jag använder mig av koffein men händer att jag inte gör det också, det är inte hela världen, sitter ändå och väntar på träningen timmar innan.

Doggeh
2013-11-27, 14:37
Jag skulle absolut kunna bedriva vettig träning utan stimulanter om jag får träna ensam, lyssna på min egenvalda musik och då får jag såklart stå & skrika. Lägg till koffein på det så är ett PB givet.

Men utan koffein, tråkig musik och en stor folkmassa... Det vettefan.

Tap3worm
2013-11-27, 15:09
Lite som att gå på fest utan att förtära alkohol, äta kött utan bea, ha filmkväll utan chips/godis, dricka kaffe utan mjölk. Går absolut, men mycket bättre med!

Tapeworm
- Mobilen

qozmox
2013-11-27, 15:38
nu har jag int läst hela tråden, men verkar vara en debatt om huruvida kaffe är stim eller ej.
ja, om det enbart tas inför träning, och man har noll tolerans.
men om man som jag och många andra, måste dricka skiten för att inte få sprängande
huvudvärk och vara förbannad hela morgonen så vet jag inte riktigt om det räknas.
dvs bli normal.

Nebuchadnezzar
2013-11-27, 17:07
Tränar nästan uteslutande stimfritt. Dricker inte kaffe. Att hålla för öronen och ropa att ingen dricker kaffe för smakens skull är dock makalöst clownigt.

drakfelt
2013-11-27, 17:19
Tränar helt utan stim, tung tyngdlyftning 4-6 ggr/v

Jaeg
2013-11-27, 17:25
Tagga till och greja? Jobbar, och kliver därefter in i gymmet och kör igenom ett pass efter dagsform.

tjing
2013-11-27, 17:28
Tränar nästan uteslutande stimfritt. Dricker inte kaffe. Att hålla för öronen och ropa att ingen dricker kaffe för smakens skull är dock makalöst clownigt.

Jo de tror säkert att de gör det men de vill åt effekterna av det.

Folk vet inte bättre.

Sen finns det såklart en "aquired" taste men vem tusan tror du skulle dricka kaffe om det inte var koffein i? Inte många.

Tolkia
2013-11-27, 17:30
Sen finns det såklart en "aquired" taste men vem tusan tror du skulle dricka kaffe om det inte var koffein i? Inte många.
Vad baserar du den åsikten på egentligen? Eftersom du torgför den som en allmän sanning, liksom.

Rikard Jansson
2013-11-27, 17:31

Folk vet inte bättre.

Lägg ner nu, du skämmer ju ut dig. Försöker du rättfärdiga ditt eget PWO-bruk eller varför finns den här tråden? Det är okej att du inte kan träna utan PWO, det betyder inte att det inte finns andra som kan det.

tjing
2013-11-27, 17:54
Det verka känsligt att tala om kaffedrickande märker jag.

Jag har faktiskt aldrig någonsin ens provat PWO.

tjing
2013-11-27, 17:57
Vad baserar du den åsikten på egentligen? Eftersom du torgför den som en allmän sanning, liksom.

Hur stor är konsumtionen av alkoholfri öl t ex, hos de som gillar "smaken" av öl?

Visst kan man gilla båda men folk hade inte druckit kaffe, snusat, druckit öl/whiskey/win i överhuvudtaget närheten av den utsträckning de gör om inte dessa substanser skulle påverkat deras hjärnkemi.

Börjar tröttna på den här tråden. Få verkar förstå trådstarten, folk blir irriterade över att kaffe är ett ämne som faktiskt påverkar dem och verkar tro att stimulant är samma sak som endast PWO.

Over and out.

hurril
2013-11-27, 18:17

Folk vet inte bättre.

Det är säkerligen en acquired taste men det är mest löjligt av dig att inte erkänna att det finns andra som inte delar dina smakpreferenser. Om jag var ute efter koffeinet primärt så skulle jag använda tabletter eftersom det är oändligt mycket mer praktiskt.

Vidare skulle jag inte dricka vin om jag sökte alkoholen primärt eftersom det finns bättre APK-alternativ.

Din linje är ett korthus så jag förstår att du börjar bli "trött" på tråden nu när det börjar rasa.

Det verka känsligt att tala om kaffedrickande märker jag.

Jag har faktiskt aldrig någonsin ens provat PWO.

Du kan bättre än så här tjing...

Hur stor är konsumtionen av alkoholfri öl t ex, hos de som gillar "smaken" av öl?

Visst kan man gilla båda men folk hade inte druckit kaffe, snusat, druckit öl/whiskey/win i överhuvudtaget närheten av den utsträckning de gör om inte dessa substanser skulle påverkat deras hjärnkemi.

Börjar tröttna på den här tråden. Få verkar förstå trådstarten, folk blir irriterade över att kaffe är ett ämne som faktiskt påverkar dem och verkar tro att stimulant är samma sak som endast PWO.

Over and out.

Alkoholfri öl/ lättöl är faktiskt VÄLDIGT stort i Sverige just för att många gillar smaken av öl som läskande måltidsdryck.

Jag delar din uppfattning om varför folk konsumerar de droger du räknar upp men här finns också skillnaden i våra två. Du tror att detta är den enda giltiga anledningen och vi andra förstår bättre helt enkelt.

Vi blir inte irriterade av de skäl du anger utan för att du med jubelåsnans envishet tillskriver oss egenskaper och åsikter vi inte har, baserat på fakta som inte finns och för att ditt resonemang är grundare än en vattenpöl.

Tap3worm
2013-11-27, 18:26

Over and out.

Förstår trådstarten och tycker din tanke/frågeställning/tes är intressant! Förstår att du ledsnar dock. Trisst att det blir så.

Tapeworm
- Mobilen

tjing
2013-11-27, 18:32
Vi blir inte irriterade av de skäl du anger utan för att du med jubelåsnans envishet tillskriver oss egenskaper och åsikter vi inte har, baserat på fakta som inte finns och för att ditt resonemang är grundare än en vattenpöl.

Tillskrivning av åsikter kan jag iofs hålla med om, det hatar jag själv när andra gör.

Problemet är ju bara att jag har rätt. Koffein är en väldigt psykoaktiv substans som stimulerar må-bra känslor och ökar motivation.

Hur är det inte relevant om man dricker det vanemässigt...? Herregud.

hurril
2013-11-27, 18:41
Tillskrivning av åsikter kan jag iofs hålla med om, det hatar jag själv när andra gör.

Problemet är ju bara att jag har rätt.

Jag förstår inte varför du håller på så här. Du pådyvlar mig egenskapen att jag dricker kaffe mot min vilja vilket faktiskt provocerar. Det blir ett så sjukt konstigt debattklimat att delta i när den ena parten liksom inte kan tillerkänna motparten någon som helst nivå av slack.

Din linje blir som att bestämma att alla män slår sina kvinnor och minsta protest tolkas som att ämnet är känsligt.

"Problemet är att jag har rätt."
- Men ... men...

Eller som att prata med någon som ljuger hela tiden. Det går inte.

Jag erkänner för dig utan omsvep att min kropp inte fungera bra utan kaffe till dess att jag vant mig av. Under några dagar skulle min skalle kännas som om den hade dubbelt innehåll men i samma trånga hålrum. Men jag väljer drycken kaffe före analoga drycker som Cola, te eller i viss mån choklad eftersom jag föredrar den smaken. Vad kaffe som helst duger inte heller utan bönorna ska vara nymalda och av min favoritsort.

Detta knyter mitt beteende till produkten kaffe, inte till stimulanten koffein. Om något är det dopamin via belöningen av summan av allt kaffigt.

Din linje går ut på att jag mot bättre vetande och vilja nyttjar drycken för att jag måste få mig mitt dagliga koffein för annars är det klippt.

Jag säger ju inte att det inte är relevant att man dricker det vanemässigt. Det jag säger är att syftet inte är att berusa min kropp vilket är din linje. Du har inte rätt där.

Gpajpen
2013-11-27, 18:45
Givetvis dricker ni kaffe för att "piggna till". Sen har det blivit en vana i hjärnan koffein=lycka,energi,motivation.
+1000 på tjing

tjing
2013-11-27, 18:46
Jaha, är det där skon klämmer? Att jag försöker få det till att folk dricker kaffe i "berusnings"-syfte?

Intressant. Sen är vi dock väldigt puritanska i Sverige med det där överhuvudtaget; måttlighet och nykterhet är gamla fina dygder i vårt avlånga land. I USA vallfärdar horder till Starbucks för att uttryckligen få sin "fix".

I Sverige heter det att kaffe skulle vara "placebo" och som vatten ungefär (enkom för att det är så vanligt och vi inte tänker på det); sanningen är dock att vi dricker nästan mest kaffe i hela världen och således är påverkade av koffein stora delar av dygnet i mer eller mindre mån.

Men, jag menar alltså att du tycker att det smakar "gott" till stor del för att koffein har de effekterna det har.

Smaksensationen växer fram mycket p g a de belönande effekterna av intaget. Det finns inget egentligt "gott" med kaffe i övrigt om det inte är sötat och skit. Förstår vart jag kommer ifrån nu?

Bubblan84
2013-11-27, 18:50

Folk vet inte bättre.

Jag började dricka kaffe genom att jag fick doppa ostmackan i morsans kaffe när jag var liten och tyckte att det var bland det godaste som fanns. Har alltid druckit kaffe just pga smaken och har varit kaffedrickare sen grundskoleåldern.

Fartman
2013-11-27, 18:51
Givetvis dricker ni kaffe för att "piggna till". Sen har det blivit en vana i hjärnan koffein=lycka,energi,motivation.
+1000 på tjing

Hur fungerar det med folk som bara dricker decaf för att dom inte mår bra av koffein då? Då borde ju hjärnan associera kaffe med illamående och man borde alltså inte tycka om kaffesmaken... eller?

Gud så trångsynta ni är.

Fartman
2013-11-27, 18:53
Det finns inget egentligt "gott" med kaffe i övrigt om det inte är sötat och skit. Förstår vart jag kommer ifrån nu?

Här visar du prov på okunnighet.

hurril
2013-11-27, 18:53
+1000 på tjing

Finns det inget sätt i världen att få er att öppna ögonen för att det kan finnas fler förklaringar än dem som gäller för er själva?

Jaha, är det där skon klämmer? Att jag försöker få det till att folk dricker kaffe i "berusnings"-syfte?

Intressant. Sen är vi dock väldigt puritanska i Sverige med det där överhuvudtaget; måttlighet och nykterhet är gamla fina dygder i vårt avlånga land.

Men, jag menar att du tycker att det smakar "gott" till stor del för att koffein har de effekterna de har. På samma sätt som att godis och socker är belönande för oss.

Smaksensationen växer fram mycket p g a de belönande effekterna av intaget. Förstår vart jag kommer ifrån nu?

Men vadå skon klämmer. Är du packad eller har det brustit någonstans där det är extra farligt idag? Det klämmer precis där du trycker, för att du trycker precis där du gör det. Det är det vi pratar om just nu, du och jag, tjing.

Men för fan, tjing, jag tycker att Kaffe smakar gott för att mina smakpreferenser är som de är. Om koffein var det som bar det så skulle jag gilla alla kaffesorter lika mycket, alternativt gilla de bättre som har en högre halt av ämnet. Utöver det skulle jag gilla allt med koffein i. Inget av detta är sant och det är oerhört lätt för mig att föra det i bevis.

Jag har hela tiden förstått varifrån du kom, dessutom har jag sett alla gånger du skiftat linje och till yttermera visso förstår jag nu att du inte heller vet hur smaksensationer fungerar.

tjing
2013-11-27, 18:55
Hurill: Vi får helt enkelt enas om att inte enas, verkar det som.

hurril
2013-11-27, 18:57
Hurill: Vi får helt enkelt enas om att inte enas, verkar det som.

Japp. Jag vet att du dricker PWO fyra gånger om dagen och slår din fru. Du vet att jag dricker kaffe för att bli pigg. Vi kan enas om att vi inte är överens.

tjing
2013-11-27, 19:00
Förresten, om choklad med och utan koffein/theobromin (dubbelblind, placebokontrollerad studie) på hur gott och väl folk tycker att det är:

Reinforcing effects of caffeine and theobromine as found in chocolate.

Abstract:

RATIONALE:
Although in a previous study we showed that caffeine and theobromine were the main psychopharmacologically active constituents in a 50-g bar of chocolate, mere activity does not guarantee a role in our liking for the food.

OBJECTIVES:
Our aim was to see if liking for a drink repeatedly paired with these amounts of caffeine and theobromine would increase compared to a placebo-paired drink.

METHODS:
Participants (n=64) consumed a 'novel' drink + treatment capsule on six non-consecutive mornings using a double-blind, placebo-controlled independent-sample design. Aspects of liking and intensity of various sensory descriptors for these drinks were measured at every drink collection. Treatment capsules contained either an ecologically relevant dose combination of 19-mg caffeine and 250-mg theobromine or a placebo.

RESULTS:
Liking for the drink paired with the methylxanthine-containing capsules increased over time compared to the placebo-paired drink. This highly significant effect was confirmed by subjective, retrospective changes in liking for the drink.

CONCLUSIONS:
Methylxanthines in amounts found in 50-g chocolate may well contribute to our liking for chocolate, especially to the more acquired taste for dark chocolate.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15772863

hurril
2013-11-27, 19:00
Jag förnekar inte att det bidrar. Jag menar på att det inte är primärt.

Gober
2013-11-27, 19:04
Jag förnekar inte att det bidrar. Jag menar på att det inte är primärt.

Om det vore primärt hade det ju räckt med en sorts kaffe..no?

hurril
2013-11-27, 19:05

Ja, eller egentligen inget alls eftersom alla istället köpt koffein på tablett. Vem fan vill ha gula tänder, krångla med kaffebryggare eller pulver. Dyrt är det också.

tjing
2013-11-27, 19:06
Bra, då har vi styrt upp det här bajskastandet lite.

z_bumbi
2013-11-27, 19:07
Jag dricker mindre kaffe när jag tränar regelbundet samt relativt frekvent och jag dricker dessutom mer koffeinfritt under de perioderna.
Så dricker jag kaffe för att orka träna eller dricker jag det för att det är gott? Det verkar finnas en bestämd mening om vad det är som gäller så jag vill veta.

tjing
2013-11-27, 19:08

Det är olika mängder koffein, hastighet på upptag etc i olika kaffesorter, för att inte tala om mängder av andra biologiska substanser i kaffe som kan påverka det hela. Det kan leda till subtila skillnader i effekt; en del ger en skarpare kick, en del en mer utdragen etc.

Lämpligtvis gillar olika människor delvis olika kaffe p g a det (mycket omedvetet då). Sen förstår ju jag också att en del kaffe kan vara smaksatt och sockrat, vilket gör de belönande av evolutionära anledningar relaterade till upplevelse av energitäthet etc.

Kombinationen koffein och socker är ju rätt potent i belöingssyfte, tänk choklad, coca-cola etc.

tjing
2013-11-27, 19:13
Jag dricker mindre kaffe när jag tränar regelbundet samt relativt frekvent och jag dricker dessutom mer koffeinfritt under de perioderna.
Så dricker jag kaffe för att orka träna eller dricker jag det för att det är gott? Det verkar finnas en bestämd mening om vad det är som gäller så jag vill veta.

Kan ju i viss mån vara en självreglering av pigghet/arousal, där träningen gör dig piggare och således dricker du mindre kaffe.

På samma sätt blir man ju markant piggare av en robust kopp kaffe en seg, tråkig dag.

I fysiologisk mening så ökar ju både träning och kaffe stress i kroppen. Och vi behöver som bekant en lagom mängd stress för att må bra.

Bubblan84
2013-11-27, 19:26
Om man är ovan kaffedrickare kanske det är markant skillnad av en kopp kaffe. Jag känner faktiskt ingen skillnad i pigghet dagar jag inte dricker kaffe, ibland kan jag faktiskt till och med bli tröttare av en kopp kaffe.

Nebuchadnezzar
2013-11-27, 19:27
Problemet är ju bara att jag har rätt.

Problemet är att du är en pajas och bara är bekväm när du reducerar något till kemi och biologi som du kan läsa studier om och känna att "ja, såhär är det ju" och således missar det mesta. Förlåt.

Gober
2013-11-27, 19:30
Problemet är att du är en pajas och bara är bekväm när du reducerar något till kemi och biologi som du kan läsa studier om och känna att "ja, såhär är det ju" och således missar det mesta. Förlåt.

Kan inte låta bli att tänka på Berkhans diskussion kring "tomtar" på internet i båda de avsnitt han varit med i body radio :d

tjing
2013-11-27, 19:30
Om man är ovan kaffedrickare kanske det är markant skillnad av en kopp kaffe. Jag känner faktiskt ingen skillnad i pigghet dagar jag inte dricker kaffe, ibland kan jag faktiskt till och med bli tröttare av en kopp kaffe.

Jag kan också bli tröttare av kaffe ibland. Märkligt det där.

I regel blir jag dock piggare.

tjing
2013-11-27, 19:31

Du behöver inte be om förlåtelse, du får tycka vad du vill.

tjing
2013-11-27, 19:31
kan inte låta bli att tänka på berkhans diskussion kring "tomtar" på internet i båda de avsnitt han varit med i body radio :d

:d

Väl tänkt, Gober.

Röda Björnen
2013-11-27, 19:32
Jag testade faktiskt detta och efter 12 veckor utan koffein så var det ingen större skillnad förutom att jag tyckte att jag hade mer träningsvärk.
MVH

tntballe
2013-11-27, 19:52
Det är olika mängder koffein, hastighet på upptag etc i olika kaffesorter, för att inte tala om mängder av andra biologiska substanser i kaffe som kan påverka det hela. Det kan leda till subtila skillnader i effekt; en del ger en skarpare kick, en del en mer utdragen etc.

Lämpligtvis gillar olika människor delvis olika kaffe p g a det (mycket omedvetet då). Sen förstår ju jag också att en del kaffe kan vara smaksatt och sockrat, vilket gör de belönande av evolutionära anledningar relaterade till upplevelse av energitäthet etc.

Kombinationen koffein och socker är ju rätt potent i belöingssyfte, tänk choklad, coca-cola etc.

Är koffein eller annat efteråt tillsatt det enda som ger kaffe smak? Har du ens provat olika kaffesorter, då något annat än det som finns närmsta ICA-butik?

Sverker
2013-11-27, 20:07
Jag kan också bli tröttare av kaffe ibland. Märkligt det där.

I regel blir jag dock piggare.

Att servera äldre på olika serviceboenden en kopp kaffe på kvällen ger dem bättre nattsömn. En bra gissning är att de är understimulerade under dagen och en kopp kaffe återställer nivåerna till någon "grundnivå" som underlättar insomnandet.

tjing
2013-11-27, 20:13
Intressant spår, Sverker.

För låga nivåer av kortisol t ex vet jag är kopplat till sämre sömn och insomnande. Något kaffe ökar.

Wormzie
2013-11-27, 20:20
Man dricker ju oftast en begränsad mängd kaffe, för den andra koppen blir snabbt inte lika god som den första. Det på något sätt kanske kan relateras till vad tjing hänvisade till att man vill ha "ämnena" och inte smaken. Skulle dock inte heller byta ut kaffe mot koffeintabletter någonsin. Morgonkoppen gör morgonen komplett, kaffe på lunchen smakar så underbart, men framför allt kickar igång hjärnan igen på ett skönt sätt efteråt.. börjar inse mer och mer att smaken kanske inte är det viktigaste, men det spelar ju rocknroll eftersom "suget" gör att det smakar så jävla gott :)

Fjrebqll
2013-11-27, 20:28
Klart som fan att folk inte dricker öl och kaffe(och liknande) för smakens skull. Skitsnack. Fortsätt lura er själva.

Gober
2013-11-27, 20:35
Klart som fan att folk inte dricker öl och kaffe(och liknande) för smakens skull. Skitsnack. Fortsätt lura er själva.

Är det någon som snackar skit så är det du. Givetvis är ruset/kicken en del av varför någon dricker kaffe/öl. Men så svart eller vitt är det knappast att det är det enda det handlar om. Men du har kanske bara druckit kaffe från en bensinmack och folköl för 10:-.

tntballe
2013-11-27, 20:35

Precis som man aldrig någonsin äter mat för att det är gott, man måste äta mat, bara därför äter man det.

strikt
2013-11-27, 20:51
Man får ju inte glömma bort att alkohol är oftast inget någon tycker är gott första gången de smakar och samma sak med kaffe.

Självklart finns det undantag. Men jag har aldrig stött på någon som tyckte öl eller kaffe var gott första gången de smaka, det är något man vänjer sig vid att uppskatta allt eftersom. Varför man dricker öl eller kaffe är oftast för biverkningen man vill åt i första hand de första gångerna man provar på det. Sedan lär man sig acceptera smaken och rent av gilla den. Sen har vi dem som gillar öl t.ex. första gången de provar på det. Frågan är då om de verkligen gillade ölen med smaklökarna eller om det var så upptrummat hypat från föräldrarnas goda sinneslag hela tiden eller vilken miljö man nu växt runt med alkohol så att man själv intalade sig själv att det var gott även fast smaklökarna kanske sa annat.

Själv dricker jag inte kaffe alls, men tar 400 mg koffein ~1h innan träning. Alkohol är inte heller något jag direkt gillar smakmässigt, men biverkningen efter rätt dosering är oftast trevlig men det händer ytterst sällan att jag dricker alkohol. Hade det inte varit för biverkningen så hade jag druckit godare saker utan alkohol de gånger jag väl ska dricka.

zozofu93
2013-11-27, 20:59
jag tyckte kaffe var gott i början, och det är nog många som håller med mig.
Så att ingen gillade det första gången är bullshit, varför skulle det finnas t.ex. glass med kaffesmak eller godisar med kaffesmak om alla bara drack kaffe för att bli pigga, vad jag vet så är det väl ingen mängd koffein i glassen/godisen som har en hint av kaffe.

stridis
2013-11-27, 21:16
Så att ingen gillade det första gången är bullshit, varför skulle det finnas t.ex. glass med kaffesmak eller godisar med kaffesmak om alla bara drack kaffe för att bli pigga, vad jag vet så är det väl ingen mängd koffein i glassen/godisen som har en hint av kaffe.

Kaffearom som doft är ju ganska trevlig. Har dock aldrig förstått mig på vare sig kaffedrickande eller kaffesmakande godis/glass. Efter de gånger jag faktiskt testat kaffe så verkar det inte pigga upp mig på samma sätt som koffein i andra former.

strikt
2013-11-27, 21:23
zozofu93:

Självklart finns det folk som säger att de gillade kaffe första gången, men hur det verkligen låg till och vilket sinnestillstånd individen var vid och vilka andra faktorer som kan tänkas finnas som förstärker ens positiva omdömme till kaffet kan ju vara något att tänka på.

Sedan måste jag fråga, drack du en kopp kaffe svart? Ingen mjölk, socker eller sötningsmedel till? Eller fått smaka kaffedoppade bullar innan osv.

Sedan får man inte glömma bort att många förknippar kaffedoften med trygghet och föräldrarna på morgonen, mysig frukost osv tillsammans på helgerna, jag gillar själv kaffedoften och det ger mig minnen från när jag var liten nästan varje gång, varma känslor. Det är lätt att bortse att det finns många faktorer som gör att man påverkas.

Angående kaffesmaker i godis eller glass. Ptja, på 80-90-talet var det stort med chokladcigaretter, allt för att få in fler på ens marknad.

Samma sak med godiset, en sötare variant än det man dricker första gången troligen. Stegvis trappas in till smakerna. Hade jag gillat kaffe hade jag självklart köpt godis med kaffesmak, men nu gillar jag inte kaffe och har nog inte ens provat kaffegodis. Jag äter säkert några kg godis om året och aldrig fått för mig att ens prova sådana bitar.

jonkii
2013-11-27, 21:31
Tränar ungefär 8-11 gånger i veckan. Är konditionsidrottare men blir 2-3 styrkepass i veckan.

Då är en av dom med en "riktig" PWO (ett styrkepass). En till tre av dom andra med koffeintabletter före/under. Har på senare tid försökt hålla nere med koffeinet och bara ta PWO en gång i veckan + koffein på ett pass utöver det. Övriga pass är efter måltid/mellanmål utan riktig stimulant, ev något sött ibland. För hårda styrke/VO2max pass försöker jag såklart ha högt blodsocker och så.

Musik har jag dock ökat att använda som PWO!

Tolkia
2013-11-28, 16:09
Men, jag menar alltså att du tycker att det smakar "gott" till stor del för att koffein har de effekterna det har.

Smaksensationen växer fram mycket p g a de belönande effekterna av intaget. Det finns inget egentligt "gott" med kaffe i övrigt om det inte är sötat och skit. Förstår vart jag kommer ifrån nu?
Och det är här jag inte håller med dig. Möjligen har vi olika syn på det här med sensorik, t.ex. hur smaklökar fungerar. Det verkar för mig som om det enda du egentligen baserar åsikten "ingen tycker att kaffe är gott" på att du inte själv tycker att det är gott "om det inte är sötat och skit".

tjing
2013-11-28, 16:13

Vet du vad betingning är?

Ie kaffesmaken associeras med välmående p g a effekterna koffein har i hjärnan. Skulle kanske kunna släckas ut om man gav en person koffeinfritt kaffe en period (helst utan dennes vetskap).

tjing
2013-11-28, 16:15
Kaffearom som doft är ju ganska trevlig. Har dock aldrig förstått mig på vare sig kaffedrickande eller kaffesmakande godis/glass. Efter de gånger jag faktiskt testat kaffe så verkar det inte pigga upp mig på samma sätt som koffein i andra former.

Nej visst, det skiljer sig mellan kaffesorter också beroende på övriga ämnen. Men just övriga ämnen i kaffe verkar modulera koffeinupptaget, jämfört med koffein separat, som du är inne på. Så kicken är nog mer robust med rent koffein.

Klorogensyra är en sådan substans; intressant nog med eventuellt små positiva effekter på egen hand och mer så i kaffe med koffein:

Does coffee enriched with chlorogenic acids improve mood and cognition after acute administration in healthy elderly? A pilot study

Abstract:

Rationale:
Caffeine exerts positive effects on cognitive and behavioral processes, especially in sub-optimal conditions when arousal is low. Apart from caffeine, coffee contains other compounds including the phenolic compounds ferulic acid, caffeic acid, and the chlorogenic acids, which have purported antioxidant properties. The chlorogenic acids are the most abundant family of compounds found in coffee, yet their effects on cognition and mood have not been investigated.

Objectives:
This study aims to ascertain whether a coffee rich in chlorogenic acid modulates brain function.

Methods:
The present pilot study examined the acute effects of decaffeinated coffee with regular chlorogenic acid content and decaffeinated coffee with high chlorogenic acid content on mood and cognitive processes, as measured by behavioral tasks and event-related potentials (ERPs). Performance and ERP responses to a battery of cognitive tasks were recorded at baseline and following the equivalent of three cups of coffee in a randomized, double-blind, crossover study of 39 healthy older participants.

Results:
Compared with the decaffeinated coffee with regular chlorogenic acid and placebo, caffeinated coffee showed a robust positive effect on higher-level mood and attention processes. To a lesser extent, the decaffeinated coffee high in chlorogenic acid also improved some mood and behavioral measures, relative to regular decaffeinated coffee.

Conclusions:
Our pilot results suggest that non-caffeine compounds in coffee such as the chlorogenic acids may be capable of exerting some acute behavioral effects, thus warranting further investigation.

Psychopharmacology February 2012, Volume 219, Issue 3, pp 737-749

http://link.springer.com/article/10.1007/s00213-011-2395-0

Parachutes
2013-11-28, 16:25
Vet du vad betingning är?

Ie kaffesmaken associeras med välmående p g a effekterna koffein har i hjärnan. Skulle kanske kunna släckas ut om man gav en person koffeinfritt kaffe en period (helst utan dennes vetskap).

Fast då skulle jag ju efter x antal år kunna dricka no xplode utan att grimasera så att ansiktet spricker... *bs*

hurril
2013-11-28, 16:36
Man får gratulera tjing till att han nu förstår att stimulantia fungerar som sådana.

tjing
2013-11-28, 17:07
Och det är här jag inte håller med dig. Möjligen har vi olika syn på det här med sensorik, t.ex. hur smaklökar fungerar. Det verkar för mig som om det enda du egentligen baserar åsikten "ingen tycker att kaffe är gott" på att du inte själv tycker att det är gott "om det inte är sötat och skit".

Nja, faktum är att jag exakt alltid dricker kaffe helt svart utan någonting i.

Det jag säger är att koffein i produkter (och då en del andra substanser förmodligen som t ex klorogensyra) efter förtäring ökar hur "god" produkten upplevs, välmående och kognitiva färdigheter, mer än koffeinfria produkter.

En studie testar just det här hos folk som inte dricker kaffe och kaffedrickare som får dricka en kopp kaffe efter en natts fasta (ena koppen med koffein och andra utan):

Koffein eller inte hade ingen effekt på de med lågt intag, däremot hos de som vanemässigt konsumerade mer koffein. En tanke är att de med lågt habituellt intag inte hunnit erfara koffeinets effekter på samma sätt och således inte är "beroende".

De som fick i sig koffein vanemässigt mådde sämre av koppen utan koffein, vilket ju rätt tydligt visar att det goda med kaffe (hos vanedrickare) är koffeinet.

Flera studier har för övrigt visat på samma sak. Så det moduleras av habituellt intag och beror snarare på negativ "reinforcement".

Overnight caffeine abstinence and negative reinforcement of preference for caffeine-containing drinks.

Abstract:

It has been suggested that liking for the taste, flavour and aroma of, for example, coffee and tea is acquired through the process of classical conditioning, involving association of these orosensory cues with the psychopharmacological consequences of caffeine ingestion.

Accordingly, this study investigated caffeine reinforcement by assessing changes in preference for a novel drink consumed with or without caffeine. Particular care was taken to use "ecologically valid" procedures; that is, overnight caffeine abstinence followed by a cup-of-coffee equivalent dose of caffeine (70 mg) at breakfast.

Caffeine had no significant effects on drink preference or mood in subjects with habitually low intakes of caffeine. In contrast, moderate users of caffeine developed a relative dislike for the drink lacking caffeine and showed somewhat lowered mood following overnight caffeine abstinence (e.g., less lively, clearheaded and cheerful), which was significantly improved by caffeine.

These together with other recent results strongly suggest that, in everyday life, caffeine reinforcement can occur as the result of the alleviation by caffeine of the adverse effects of overnight caffeine abstinence (negative reinforcement). They also demonstrate the utility of this flavour-conditioning procedure, which could be applied in the wider investigation of the reinforcing properties of drugs.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8539327

Caffeine reinforces flavour preference in caffeine-dependent, but not long-term withdrawn, caffeine consumers

Abstract:

Rationale:
Previous studies have shown that caffeine can reinforce flavour liking in overnight deprived moderate caffeine consumers (e.g. average of 250 mg/day) but not in low consumers (<120 mg/day).

However, it is not possible to determine whether the difference between moderate and low caffeine consumers results from pre-existing individual differences in response to caffeine, or results directly from the different amounts of caffeine they habitually consume. If the former were true, then moderate consumers who are completely withdrawn should still manifest the flavour conditioning effect. Conversely, if the latter were true, consumers who are completely withdrawn should not manifest the effect.

Objectives:
To examine whether moderate caffeine consumers who have been fully withdrawn from caffeine manifest the flavour conditioning effect.

Methods:
In a double-blind study, 48 moderate caffeine consumers refrained from consuming caffeine for 4 weeks and were given replacement drinks to consume, which were either caffeinated (maintained group) or decaffeinated (withdrawn group). In the final 2 weeks, all subjects evaluated a novel drink containing either 100 mg caffeine or placebo on four non-consecutive days.

Results:
The rated pleasantness of the novel drink containing caffeine increased over the four test days in the group maintained on caffeine, but pleasantness of the same drink fell significantly in the withdrawn group.

Conclusions:
These data suggest that the ability of caffeine to reinforce changes in flavour liking are driven by the alleviation of withdrawal symptoms among habitual caffeine consumers and provide further support for the negative reinforcement theory.

http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00213-002-1354-1

Hos möss har man sett att de utvecklar preferens för koffein jämfört med samma lösning utan koffein, när de får dricka något av de båda.

Studien ger vidare rön om att möss med ångest-beteenden, inte uppvisar preferens för koffein lika snabbt som "normala" möss; något som då hos människor kan styra koffeinintag, som ett sätt där man självmonitorerar sin stressnivå och dricker mindre om man är mer spänd, både akut och mer som personlighetsdrag.

Preference for caffeine appears earlier in non-anxious than in anxious mice.

Abstract:

Caffeine has reinforcing and anxiogenic properties. We have investigated whether the anxiety level of mice may influence their caffeine consumption.

In a population of CD1 mice, animals were selected as anxious and non-anxious, using the elevated plus maze and the light/dark box tests.

After a period during which we made mice able to associate the central effect of caffeine with the pipette delivering this substance, animals had free access to solvent (solution of sodium benzoate) and one of caffeine (0.3g/l) dissolved in this solvent. A progressive preference for the caffeine solution developed in both groups, but this occurred later in anxious than in non-anxious mice.

Thus, it appears that the preference for caffeine is delayed in the anxious animals.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16039049

Något som då torde påverka om man tycker kaffe är "gott" eller inte. Lite sidospår, men ja.

Även vad gäller läsk (där man inte känner skillnad på samma läsk (cola) med och utan koffein vad gäller smak), så gillar folk läsk med koffein mer.

Caffeine as a flavor additive in soft-drinks.

...The development och flavor preferences and aversions are established when individuals associate (unconsciously) a food/flavor with it's post-ingestive consequences.

...The mode of action of caffeine in developing flavour preference is not immediate (Yeomans et al., 2000) as, for example, we experience with a sucrose solution (sweet and appetitive). Caffeine may elicit no perceived flavour or bitterness in the mouth depending on concentration (Keast & Roper, 2007), but the positive affects occur post-consumption with increased vigilance and attention, enhanced mood and arousal as well as enhanced motor activity.

...Behavioural studies have shown that the consumption of caffeine promotes a physiologic and psychologic dependence that is reinforced with repeat consumption (Garrett & Griffiths, 1998; Hughes et al., 1993; Schuh & Griffiths, 1997). The common method of repeat caffeine consumption is via caffeinated beverages such as coffee, tea, cocoa, and soft drinks which are hedonically pleasant to drink. In addition, when caffeine is co-consumed with a source of sugar (glucose), there appears to be a synergy of cognitive modulating effects (Scholey & Kennedy, 2004).

...Subjects ability to discriminate caffeine will improve as the concentration of caffeine is increased (Griffiths & Vernotica, 2000), but the sub-threshold dose of caffeine (<0.67 mM) delivered in 500 ml soft-drinks are enough to have both physiologic and psychologic effect on the consumer. During the development of flavor preferences, the inclusion of a mildly addictive compound such as caffeine to a food will increase the dependence and liking of that food, which will in turn increase consumption (Myers & Sclafani, 2006)."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17189661

tntballe
2013-11-28, 17:16
Så, visar studierna att man inte kan gilla kaffe om det inte vore för koffeinet?

tjing
2013-11-28, 17:23
Koffein är en stor del av kaffe, ja. Koffein gör i sig att vi gillar mat/dryck med koffein mer, i alla fall som här med kaffe/läst (cola). Även när vi inte vet vilken som innehåller koffein. Om man vanemässigt får i sig koffein då, vilket absoluta majoriteten trots allt får på olika sätt.

Även ämnen som klorogensyra (i kaffe) och andra kan eventuellt påverka mående, i alla fall i en av studierna jag länkade.

tntballe
2013-11-28, 17:35
Koffein är en stor del av kaffe, ja. Koffein gör i sig att vi gillar mat/dryck med koffein mer, i alla fall som här med kaffe/läst (cola). Även när vi inte vet vilken som innehåller koffein. Om man vanemässigt får i sig koffein då, vilket absoluta majoriteten trots allt får på olika sätt.

Även ämnen som klorogensyra (i kaffe) och andra kan eventuellt påverka mående, i alla fall i en av studierna jag länkade.

Jag frågade inte om mängder eller huruvida man gillar något mer eller mindre pga koffein.
Kan man gilla kaffe utan koffein? Dvs, kan man gilla smaken?

tjing
2013-11-28, 17:57
Förmodligen, men frågan är om du fortsätter att dricka det endast p g a smaken.

Att vi vanedricker kaffe handlar ju om koffein huvudsakligen. Däremot så är det såklart så att vi har smaksensorer och även koffeinfritt kaffe innehåller ämnen som kanske påverkar hur vi mår (polyfenoler etc) och det hela blir en komplicerad soppa.

Men folk har preferenser för allt möjligt, men personligen har jag svårt att tänka mig att någon faktiskt börjar dricka koffeinfritt kaffe och sedan fortsätter med det vanemässigt om de inte druckit kaffe med koffein innan och då har den erfarenheten av koffeinets effekter i CNS.

Vad är att "gilla" också; det blir väldigt komplicerat. Gilla hur mycket då, jämfört med...vatten, någon annan mat? etc. En bitter smak kan ju vara intressant på sitt sätt och påverka smaksensationer i kombination med andra ämnen men det beror ju på vad man jämför med.

Problemet är ju att koffeinfritt kaffe förmodligen inte upplevs som hedoniskt av hjärnan alls; inget koffein, färger, socker, fett, KÖTT salt och de de där bitarna vi annars gillar att få oss som är evolutionärt fastställda för överlevnad på olika sätt.

Men som också framgår ovan så gillar moderata vanedrickare koffeinfritt kaffe mindre än kaffe med koffein. Men igen, vad är smak/gilla etc. Uppenbart är dock att hänger ihop mycket och att vi gillar mycket p g a hedoniska effekter i hjärnan.

hurril
2013-11-28, 17:59
Förmodligen, men frågan är om du fortsätter att dricka det endast p g a smaken.

Att vi vanedricker kaffe handlar ju om koffein huvudsakligen. Däremot så är det såklart så att vi har smaksensorer och även koffeinfritt kaffe innehåller ämnen som kanske påverkar hur vi mår (polyfenoler etc) och det hela blir en komplicerad soppa.

Men folk har preferenser för allt möjligt, men personligen har jag svårt att tänka mig att någon faktiskt börjar dricka koffeinfritt kaffe och sedan fortsätter med det vanemässigt om de inte druckit kaffe med koffein innan och då har den erfarenheten av koffeinets effekter i CNS.

Vad är att "gilla" också; det blir väldigt komplicerat. Gilla hur mycket då, jämfört med...vatten, någon annan mat? etc. En bitter smak kan ju vara intressant på sitt sätt och påverka smaksensationer i kombination med andra ämnen men det beror ju på vad man jämför med.

Allvarligt talat, tjing. I call bullshit.

tjing
2013-11-28, 18:05
Kolla studierna jag länkade ovan.

Finns faktiskt inte så mycket mer att tillägga kring just den aspekten från min sida då jag tycker att bevisen för det är väldigt robusta.

Tolkia
2013-11-28, 18:10

Finns faktiskt inte så mycket mer att tillägga kring just den aspekten från min sida då jag tycker att bevisen för det är väldigt robusta.
Dock att inget av det du länkar till indikerar det du själv påstår, d.v.s. att ett koffeinberoende är obligat för att gilla kaffesmaken. Om vi skall vara noga, och det skall vi väl eftersom du lägger din argumentation på den nivån där du lägger den.

hurril
2013-11-28, 18:10

Varför skulle du vilja ha dålig andedräkt, gula tänder och dålig mage om din drift är den efter koffein, som kan tillfredsställas mycket lättare?

tjing
2013-11-28, 18:14
Dock att inget av det du länkar till indikerar det du själv påstår, d.v.s. att ett koffeinberoende är obligat för att gilla kaffesmaken. Om vi skall vara noga, och det skall vi väl eftersom du lägger din argumentation på den nivån där du lägger den.

Jag håller det för troligt att koffein är i princip essentiellt, men folk gillar alla möjliga mer eller mindre knepiga smaker så undantag kanske existerar.

Problemet är dock att jag tror att det inte finns någonting med koffeinfritt kaffe som håller kvar en person i vanemässigt drickande (om man inte druckit vanligt kaffe tidigare och har den erfarenheten). Jag tror det som sagt.

cero
2013-11-28, 18:19
Har aldrig ens tänkt tanken att jag skulle behöva stim för att kunna träna hårt. Vid brutala intervallpass kan det ju vara ett pluss i kanten med koffein, men inte annars.

HenrikJ
2013-11-28, 18:32
Varför skulle du vilja ha dålig andedräkt, gula tänder och dålig mage om din drift är den efter koffein, som kan tillfredsställas mycket lättare?

Jag tror att du måste leta upp en studie som grundligt beskriver att olika människor kan tycka att olika saker smakar gott, och att detta går att förklara med biokemi. Annars kan du lika gärna dunka huvudet i en vägg som att försöka diskutera med den barbystade positivisten.

hurril
2013-11-28, 18:35
Jag tror att du måste leta upp en studie som grundligt beskriver att olika människor kan tycka att olika saker smakar gott, och att detta går att förklara med biokemi. Annars kan du lika gärna dunka huvudet i en vägg som att försöka diskutera med den barbystade positivisten.

Den barbystade gör anspråk på att föredra studier så jag tänkte att han kunde avstå från raljans byggd på enbart känsla om någon annan troende.

qozmox
2013-11-28, 18:41
tänkte bara flika in lite snabbt.
väldigt ofta på kvällen känner jag att jag vill dricka en kopp kaffe,
men gör det inte, för vill inte ha koffeinets effekt, utan är bara ute efter smaken.
har länge tänkt köpa koffeinfritt kaffe för detta, men tyvärr finns det bara
kassa märken som gör koffeinfritt (av vad jag hittat).

tjing
2013-11-28, 18:42
Jag kollar runt hela tiden och försöker nå pudelns kärna på frågan om koffeinfritt kaffe (utan att man tidigare exponerats för kaffe med koffein, för att ta bort betingningseffekt) i sig kan upplevas som "gott".

Och som sagt är det jätterelativt vad vi menar med gott och i jämförelse med vad. Kaffe är bittert, både koffein och polyfenoler är det beroende på mängd. Människor gillar inte för bittra saker.

Jag har bara svårt att tro att någon skulle dricka koffeinfritt kaffe som första kaffedryck och sedan hålla fast vid det (den ger ju ... ingenting). Vi äter god mat, dricker vin, vatten, äter goda ostar, godis, snacks för att de alla är belönande i hjärnkontoret och p g a må-bra effekter tillsammans med andra, betingning och den biten.

De aspekterna finns inte i koffeinfritt kaffe, förutom då det presumpativa argumentet om att endast bitter smak i sig skulle vara så belönande att det blir en vana. Tror inte det, faktiskt men det finns säkert undantag. Men då kanske andra aspekter av betingning kan påverka (psykosociala erfarenheter "mormor drack alltid koffeinfritt kaffe så då gör jag också det" osv), men jag tror ärligt talat inte att det är särskilt troligt alls i relevant grad.

Om vi kollar på choklad t ex (som innehåller koffein och socker som väldigt belönande ämnen). Methylxantiner kan dessutom förhöja sötheten i socker, vilket gör choklad väldigt belönande för många.

Väldigt mörk choklad utan socker överhuvudtaget (finns väl inte) och utan koffein, tror jag inte en människa vill äta. Den är bara bitter och har inget hedoniskt värde.

qozmox
2013-11-28, 18:50
bla bla bla

fast nu dricker jag visserligen kaffe med mjölk, så så väldans bittert är det inte.

tjing
2013-11-28, 18:51
men gör det inte, för vill inte ha koffeinets effekt, utan är bara ute efter smaken.

När du säger "kassa märken"; det är inte så att koffeinet helt enkelt gör kaffet godare för dig? Finns ju belägg för det i randomiserade, dubbelblinda studier jag postat.

Men visst, men du är också vanedrickare antar jag och då associerar du kaffesmak med koffeinets effekter.

qozmox
2013-11-28, 18:57
När du säger "kassa märken"; det är inte så att koffeinet helt enkelt gör kaffet godare för dig? Finns ju belägg för det i randomiserade, dubbelblinda studier jag postat.

Men visst, men du är också vanedrickare antar jag och då associerar du kaffesmak med koffeinets effekter.

med kassa märken menar jag ica's egna tex, där deras med koffein smakar skit. så har inte testat koffeinfritt.
så nej, i det här fallet gäller det enbart kaffets smak.

Sverker
2013-11-28, 18:57
Jag gissar att man råkar tvätta bort en del aromämnen från kaffet när man tvättar bort koffeinet. Dyrare märken är säkert bättre/skonsammare behandlade med mer "kaffesmak".

hurril
2013-11-28, 19:17
De effekterna finns visst i kaffe, tjing. Koffein är inte början och slutet av allt men ändå bara för kaffe. Haltar...

strikt
2013-11-28, 21:01
Hur många drack sitt kaffe svart första gången när de provade och älskade det? Ifall ni inte älskade det samt dricker kaffe numera, varför fortsatte ni att dricka kaffe?

Och ni som älskade det, hur var er relation till kaffet innan ni smakade?

mikaelj
2013-11-28, 21:38

Idee är bra!

https://www.handla24.se/ProductImages/a_02/original/4006581071534.jpg

Finns på bl a ICA Maxi.

Hur många drack sitt kaffe svart första gången när de provade och älskade det? Ifall ni inte älskade det samt dricker kaffe numera, varför fortsatte ni att dricka kaffe?

Jag avskyr svart kaffe. Har alltid gjort, gör det fortfarande.

Är allt kaffe man dricker svart?

OK, och det är därför jag dricker så mycket koffeinfritt kaffe?

Problemet är ju att koffeinfritt kaffe förmodligen inte upplevs som hedoniskt av hjärnan alls; inget koffein, färger, socker, fett, KÖTT salt och de de där bitarna vi annars gillar att få oss som är evolutionärt fastställda för överlevnad på olika sätt.

Jag håller det för troligt att koffein är i princip essentiellt, men folk gillar alla möjliga mer eller mindre knepiga smaker så undantag kanske existerar.

Problemet är dock att jag tror att det inte finns någonting med koffeinfritt kaffe som håller kvar en person i vanemässigt drickande (om man inte druckit vanligt kaffe tidigare och har den erfarenheten). Jag tror det som sagt.

Nu gör du mig besviken. Du var ju så självsäker nyss. Visa lite pondus!

strikt
2013-11-28, 21:52
Är allt kaffe man dricker svart?

Nej? Men kan man räkna kaffets smak som gott ifall man måste tillsätta mjölk eller socker/sötningsmedel för att stå ut med det?

Vi pratar nu om första koppen i ens liv, den som befäster att detta var gott, därför fortsätter jag dricka det.

mikaelj
2013-11-28, 21:55
Men kan man räkna kaffets smak som gott ifall man måste tillsätta mjölk eller socker/sötningsmedel för att stå ut med det?

Javisst. Brukar du dricka varm choklad gjord på endast kakao och varmt vatten? :-)

strikt
2013-11-28, 22:23
Nu är en kopp varm choklad något helt annat. Jag skulle gärna dricka 20 koppar varm choklad varje dag lika mycket som jag skulle villja äta 20 snickers om dagen. Men jag låter bli på grund av att jag snabbt skulle bli fet.

Jämför du en söt choklad som är några tusen procent energitätare än kaffe och försöker göra en poäng? Den blir lite dålig.

lottagu
2013-11-28, 22:24
Musiken är de absolut viktigaste för mig. Att få till ett bra pass utan PWO är egentligen inga problem, de sitter "bara" i skallen :smash:

Dricker kaffe för smakens skull, men aldrig före träning (blir ju bara kissnödig).
Kan dricka kaffe på kvällen och har inga problem att sova sen så någon jätte "kickeffekt" har de inte på mig. PWO:er har jag provat, men den enda som funkar är den numera borttagna Craze resten ger ju mest bara en massa stickningar och klåda så man knappt kan träna *gah!*

Nä, Iron Maiden i öronen och sen är de bara att köra järnet!!!! :hbang:

tjing
2013-11-28, 23:18
Nä, Iron Maiden i öronen och sen är de bara att köra järnet!!!! :hbang:

Iron Maiden och kaffe har synergistiska effekter på välmående och prestation.

3bz
2013-11-28, 23:23
Väldigt lång diskussion angående varför man tycker om kaffe, givetivs har den psykoaktiva biten en påverkan, men man bör väl även ta hänsyn till alla andra eventuella positiva kontextuella variabler som kan associeras med kaffedrickandet och påverka smakupplevelsen:en trevlig morgonritual, möta vänner, rast på jobbet osv. Att man inte skulle kunna tycka om smaken av kaffe utan den psykoaktiva effekten är väl lite överdrivet?

Dricker själv nästan uteslutande kaffe på morgonen 6-10h innan träning, vet inte om man bör räkna det som stimulant specifikt för träning då eftersom det träningen oftast ligger efter halveringstiden för koffein. De få gånger jag druckit i anslutning till träning har jag inte märkt någon större skillnad. Detsamma gällde för ritalin när jag medicinerade med det, det var inte mycket hjälp på gymmet, ibland mer ett hinder för prestation. Den enda hjälpen var möjligtvis att det var lättare att faktiskt bege sig till gymmet någon dag då man var trött och allt kändes skit.

hurril
2013-11-28, 23:34
Började dricka kaffe när jag var 9-10 - testade första gångerna med en massa socker i och mjölk eftersom de andra tyckte det skulle bli lindrigare så. Avskydde det. Testade sen helt bara svart och älskade det. Druckit kaffe sedan dess och avskyr fortfarande en massa kladd i mitt kaffe.

strikt
2013-11-28, 23:50
Men eftersom du är en riktig man, och alltid varit en riktig man så sa du nej tack till slisket där och bad om en riktig kopp kaffe, svart. Svepte den och sa att den var tokigt god.

Det kan inte vara så att din far eller någon annan du såg upp till alltid drack sin kopp helt svart osv, och det är det som gjorde att du helt enkelt "intalade" dig att det var gott.

Nu vill jag inte på något sätt påtala för dig hurril att din första svarta kopp inte var god, det kan mycket väl vara så. Jag vill bara öppna upp tanken för att det kan vara mer som spelar in runt den där koppen och varför man sedan fortsatte dricka kaffe.

Själv drack jag mjölk under hela min uppväxt samt juicer och gör än idag om än i mindre skala. Mina vänner samt kollegor på kontoret är dock helt fanatiska i att alltid svepa en 2-3 koppar kaffe innan lunchen för att sedan fortsätta. Ett beroende mer än att de dricker för att det är gott i första hand, även om de nu tycker det är gott så är det beroendet som gör att de häver i sig i första hand.

Sniggel
2013-11-28, 23:52
Majoriteten av min träningskarriär har jag varit helt koffeinfri. Att man gillar kaffe nu för tiden gör nog att man diskvalificeras eftersom man i princip tar nån kopp varje dag. Men för att svara på frågan så "ja, definitivt". Stimulantia kan ge en boost men om man tycker att man behöver det just för träningen (varenda pass) så tycker jag man bör fundera på, ja, vad fan man pysslar med egentligen. Jag "behöver" kaffe främst för andra saker och använder kaffe eller koffein vid enskilt utvalda pass.

hurril
2013-11-28, 23:56
Men eftersom du är en riktig man, och alltid varit en riktig man så sa du nej tack till slisket där och bad om en riktig kopp kaffe, svart. Svepte den och sa att den var tokigt god.

Det kan inte vara så att din far eller någon annan du såg upp till alltid drack sin kopp helt svart osv, och det är det som gjorde att du helt enkelt "intalade" dig att det var gott.

Nu vill jag inte på något sätt påtala för dig hurril att din första svarta kopp inte var god, det kan mycket väl vara så. Jag vill bara öppna upp tanken för att det kan vara mer som spelar in runt den där koppen och varför man sedan fortsatte dricka kaffe.

Själv drack jag mjölk under hela min uppväxt samt juicer och gör än idag om än i mindre skala. Mina vänner samt kollegor på kontoret är dock helt fanatiska i att alltid svepa en 2-3 koppar kaffe innan lunchen för att sedan fortsätta. Ett beroende mer än att de dricker för att det är gott i första hand, även om de nu tycker det är gott så är det beroendet som gör att de häver i sig i första hand.

Absolut inte, jag tyckte helt enkelt inte att det smakade gott. Fattar inte varför det ska dras sådana jävla växlar här. Klart jag ville dricka kaffe eftersom de vuxna gjorde det. Men det visade sig smaka lika gott som det doftar.

Jag dricker helt klart ganska mycket kaffe. 4-5(-6) stadiga muggar varje dag. Är jag hemma så brukar jag begränsa mig till en kanna.

wilhelmblomgren
2013-11-29, 00:00
Brukar gymma fastande, fast då tar jag ofta en energidryck under passet...

spoonchest
2013-11-29, 07:05
Jag kan inte ens ta mig till jobbet utan kaffe. Jag har ett svårt beroende, som gör att jag kan må fysiskt dåligt vid abstinens.

HenrikJ
2013-11-29, 08:48
Haha.

-Jag tyckte det var gott med kaffe första gången
-Nä det gjorde du inte *föreläser om biokemi*
-Det gjorde jag visst!
-Nja, är du säker på det? *föreläser om anknytningspsykologi*

qozmox
2013-11-29, 09:41
efter lite funderande och ett snack med min flickvän, så kom jag fram till att
om man ser det ur ren evolutionär synvinkel, så smakar förmodligen kaffe gott
(alltså vår uppfattning av kaffets smak som människor, och inte som individer med personliga preferenser)
just därför att det finns koffein i det.
(man kan jämföra det med saker som rent av smakar illa. ofta är dessa saker till ingen nytta för oss).

det betyder inte att man inte kan dricka det enbart för smak,
men att man förmodligen ursprungligen gillar dess smak pga effekterna som följer med.

kaffe är ju som nämnt en rätt besk smak, och egentligen
inget som faller sig lika "naturligt" i smaken som tex en banan.

jämför man det med andra naturliga psykoaktiva substanser (svamp/gräs/ayahuasca osv), så är det även samma sak där.
det finns inte till mitt vetande en enda välsmakande drog.
öl och vin kan man säga. men de är dock båda väldigt milda, och dessutom smaksatta varianter drogen alkohol,
som i ren form smakar sjukt illa, och är näst intill omöjligt att förtära utan problem.
vem kan dricka 2 liter kaffe på samma sätt de dricker 2 liter valfri läsk
under relativt kort tid, och fortfarande njuta av smaken?

så jag måste nog säga att jag hade fel då jag påstod att jag ville ha kvällskaffe enbart pga smaken.
det är inget medvetet val. men anledningen till att jag gillar kaffe överhuvudtaget är nog pga koffeinet.
och nu när jag är medveten om dess effekt så är det
helt omöjligt för mig att dricka det utan associeringen till ruset, vare sig jag får det eller ej.
så om jag nu gillar en kopp koffeinfritt kaffe, så bevisar det egentligen ingenting.

enda sättet att testa detta vore väl att ge folk som aldrig druckit kaffe, och inte ens vet vad det är,
koffeinfritt kaffe, och se om de fortsätter dricka det,

Morty
2013-11-29, 09:53

Jag gillade kaffe första gången jag drack det. Då var det en latte. Svart tyckte jag inte var gott och drack helt enkelt inte svart kaffe förens en vän, som är barista, gav mig en riktigt schysst kopp riktigt bra bryggt kaffe. Svart, såklart. Det var en ovan smak men jag gillade det. Sen dess kan jag dricka kaffe svart, dricker alltid schysst kaffe svart för att mjölken tar bort så mycket arom. Mörkrostat skitkaffe aka zoegas måste jag däremot ha mjölk i för att uppskatta.

Min flickvän dricker kaffe kanske 1 gång i månaden och gillar det. Också svart. Bara om det är fint kaffe och ordentligt bryggt, annars är det helt enkelt inte gott.

mikaelj
2013-11-29, 09:54
Jämför du en söt choklad som är några tusen procent energitätare än kaffe och försöker göra en poäng?

Nej, du frågade om någon gillade svart kaffe första gången de provade det. Jag ifrågasatte varför det tvunget behövde vara svart kaffe.

Heddaway
2013-11-29, 09:57
Nada kaffe, nada PWO, nada koffeintabletter, nada Red Bull kanske att en dexto slinker ned under passet. Mår bara dåligt av stimulanter.

JeppeAndersson
2013-11-29, 10:13
Tar ingenting och klarar av varje pass utmärkt. Nej inte ens kaffe, hate it!

hurril
2013-11-29, 10:55
Haha.

-Det gjorde jag visst!

Snart kommer Margit Norell in och berättar för mig att min kaffekonsumtion egentligen grundar sig i förträngda minnen av kaffuellt utnyttjande i min barndom.

Alltidxx
2013-11-29, 11:47
Har ingen nämnt image-faktorn förresten? Kom ihåg att det känns ganska hårt att dricka en mugg nattsvart kaffe. Det är vad tuffa halvfulla actionhjältar i filmer dricker när de är slitna men har business to take care care of. Och cowboysen ute på prärien drack fan inte kaffe med mjölk i.

tjing
2013-11-29, 11:50
Började dricka kaffe när jag var 9-10 - testade första gångerna med en massa socker i och mjölk eftersom de andra tyckte det skulle bli lindrigare så. Avskydde det. Testade sen helt bara svart och älskade det. Druckit kaffe sedan dess och avskyr fortfarande en massa kladd i mitt kaffe.

Ja fy tusan.

Kaffe med mjölk/grädde/socker är kass.

hurril
2013-11-29, 11:51
HAha så jävla coolt att dricka helt vanligt svennekaffe =)

Diomedea exulans
2013-11-29, 11:56
Min story:

1) Hatade kaffe.
2) Hamnade på ett industrijobb med gratis-kaffe-automat. Var trött jämt, hade hört att man blev pigg av kaffe.
3) Började dricka kaffe. Började med massor socker, choklad och grejer i, för att sedan arbeta mig ner till svart kaffe.

Jag tycker fortfarande kaffe är ganska äckligt dock. Dricker det bara för att jag är beroende och för att det är en schysst ritual. Håller händerna och munnen upptagna.

tjing
2013-11-29, 12:01
Snart kommer Margit Norell in och berättar för mig att min kaffekonsumtion egentligen grundar sig i förträngda minnen av kaffuellt utnyttjande i min barndom.

lol

In på Säter ska du med dina förträngningar.

Bandid0
2013-11-29, 12:08
Koffein ökar styrkan, det är vetenskapligt bevisat. Upp till 6mg/kg kroppsvikt har jag för mig, mer än det ger inte ökad effekt. Detta ger möjlighet till högre mekanisk belastning och därmed mer muskel- och styrkeökningar.

För övrigt; hurril, lägg ner din tröttsamma spännisattityd. Du bär inte direkt upp den, om man säger så.

tjing
2013-11-29, 12:12
Har för mig att man även sett effekt av kaffe på högintensiv träning, vilket avslutades med en diskussion om just ämnen som påverkar koffeinets ergogena effektet när koffeinet återfinns i kaffe, vilket då kan skilja mellan olika kaffesorter och således ibland ge positiva effekter vid studier då andra inte visar på ergogen effekt av kaffe.

Alltidxx
2013-11-29, 12:22
HAha så jävla coolt att dricka helt vanligt svennekaffe =)
Snutfika=bränd kopp kaffe och en torr bulle/donut. Because it's tough job but someone's got to do it!

hurril
2013-11-29, 12:45
Koffein ökar styrkan, det är vetenskapligt bevisat. Upp till 6mg/kg kroppsvikt har jag för mig, mer än det ger inte ökad effekt. Detta ger möjlighet till högre mekanisk belastning och därmed mer muskel- och styrkeökningar.

För övrigt; hurril, lägg ner din tröttsamma spännisattityd. Du bär inte direkt upp den, om man säger så.

Ok; Bandid0; lär; dig; semikolon; du; är; inte; intellektuell;. Hahaha, tillrättavisad av en pissmyra i en tråd om kaffe där jag pådyvlas en tonårings smaksinne. Blir nästan lite pilsk. Säg mig, Banditen, vad ska du göra nu?

ddavid
2013-11-29, 13:43
I grund och botten känns det som att denna debatt handlar lite om vad man tror påverkar ens matpreferenser. Vissa verkar tro att det är främst smaken som styr. Punkt. Andra går däremot djupare och menar att det är olika substanser i maten, hur dessa kombineras samt hur omgivningen ser ut kring maten som påverkar vår smakupplevelse och preferenser.

Jag tycker faktiskt att öldrickande är en rätt bra jämförelse, för hur många tycker om öl första gången dom provar det? Knappast någon (och om du nu tyckte om det då du var 10 år så ljög du mest troligt för dig själv och din omgivning för att busa med föräldrarna, visa dig tuff inför kompisarna etcetc).Sen när vi blir äldre S K A män dricka öl och tycka om det, för det är normen. Därför ska man som man på samma sätt välja öl framför en röd, sliskig tjejdrink trots att den talar till oss mer smakmässigt ur ett evolutionärt perspektiv (färger, sött osv).

I kaffe finns koffein som påverkar oss positivt på många sätt, får oss att må bra och på vis associeras en må-bra-känsla efter en kopp på olika plan. Kaffe torde även vara den mest sociala dryck vi har och således har ni kaffedrickare (även om ni inte är medvetna om det) hundratals associationer till denna dryck; doften på lördagsmorgonen hemma som hintade om att det var pokémon på TV, alla trevliga stunder i fikarummet, alla häng med kompisar på fik osvosvosv.

Själv dricker jag inte kaffe, men gillar verkligen doften (framförallt av sånt här "lyxkaffe"). Det får mig att känna en känsla av välbehag och välmående. Varför? Det vet jag inte, men har garanterat att göra med händelser i det förflutna som hjärnan då kopplat till just kaffedoft. Skulle jag dessutom även dricka kaffe skulle troligen dessa känslor bli ännu starkare. Inte bara pga koffeinet och kaffets effekter i sig, utan för att ytterligare ett sinne kan vara med och associera till saker och ting.

Underskatta inte den sociala betydelsen av mat. Sociala situationer måste dock inte mena att du umgås med folk när du dricker ditt kaffe. Kanske tar du en kopp kaffe på morgonen (ny dag - nya möjligheter, läsa tidningen, egentid, bli piggare osvosv) och kanske tar du en kopp eller två framför datorn? (Egentid, nöje, känsla av frihet blablabla)

Vår hjärna gör betydligt fler associationer än vad vi är medvetna om, och många av dessa kommer troligen från barndomen - bra som dåliga. Därför är det inget att underskatta anser jag.

Blev väldigt rörigt detta känner jag haha. Stå på dig tjing! Först undrade jag vafan du snackade om men sen gick tankeverksamheten igång och jag förstod.

Sen framstår det lite patetisk måste jag faktiskt säga med dessa påhopp. Ni är vuxna herrar och borde därför bete er som sådana, vare sig ni är anonyma på internet eller ej. Du som känner dig träffad, ta åt dig.

ddavid
2013-11-29, 13:54
Har ingen nämnt image-faktorn förresten? Kom ihåg att det känns ganska hårt att dricka en mugg nattsvart kaffe. Det är vad tuffa halvfulla actionhjältar i filmer dricker när de är slitna men har business to take care care of. Och cowboysen ute på prärien drack fan inte kaffe med mjölk i.

Nu vet jag ju inte om du var ironisk eller inte. Men det är klart image-faktorn kan tänkas spela roll. Varför tror du företag betalar massa pengar bara för att det ska synas ex coca cola i en film? Jo för att folk associerar coca-cola till den snygga actionhjälten och vill vara som honom eller för att läsken då ger dom en bra känsla precis som filmen. Detta sker ju såklart omedvetet i de allra flesta fall. (Zero-reklamen är ju ett pinsamt uppenbart exempel på detta).

Om då dom på filmduken sitter och dricker kaffe planteras ett behov i mångas huvud att dom också vill ha kaffe, eftersom dom ser upp till filmstjärnorna och vill vara som dom (medvetet eller ej).

Varför tror du att typ alla grabbar här inne strävar efter en muskulös fysik liksom? Jo, för att vi har matats konstant sen vi var pyttesmå om hur en riktig man ska se ut, vad som är en snygg manskropp och vilken kroppstyp som genererar kvinnor. Vare sig det är superhjältar eller actionhjältar är dessa antingen superstarka eller muskulösa, eller både och.

Nu kommer ju majoriteten troligen hånflina åt vad jag har skrivit ovan, men då ljuger man för sig själv. Att du vill ha en muskulös kropp är inte din egen idé.

tntballe
2013-11-29, 14:04
Min son gillar inte tomat, ingen gillar då tomat. Alla är lögnare.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

strikt
2013-11-29, 14:30
Haha.

-Det gjorde jag visst!

:em:

hurril
2013-11-29, 14:44
Men det här är så dumt. Att man erkänner olika fytoämnens effekter på ens val över tid/ i mängd gör inte att man inte samtidigt kan erkänna smak som av stor betydelse. De är inte diametralt motsatta varandra.

Sen valsar du (ddavid) bort dig i ditt resonemang om acquired taste; det betyder just ingenting hur man tyckte något smakade första gången. Man gillar inte allt direkt och man kan även sluta tycka om saker. Jag tyckte mer om godis som barn än nu; jag tycker mer om vin nu än förr men uppskattar fortfarande inte mögelost. Detta betyder just ingenting!

curvan
2013-11-29, 14:45
Absolut

MilkmaN
2013-11-29, 14:56
Ska vi alla enas om att kaffe är knark och ingen kan ha gillat knark från början men knarkar man så knarkar man företrädesvis för att kunna träna ordentligt.

tntballe
2013-11-29, 15:32
Ska vi alla enas om att kaffe är knark och ingen kan ha gillat knark från början men knarkar man så knarkar man företrädesvis för att kunna träna ordentligt.

+1

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

qozmox
2013-11-29, 15:32

finns mycke knark jag gilla först gången. kaffe var dock inte en av dom.

sen. hoppade folk över mitt resonemang? längst ner på sidan 12.
kanske var idiotiskt eller nå.

tjing
2013-11-29, 15:46
qozmox: Nej, förutom att det känns som ett referat av allt jag skrivit i tråden hitintills. Men det var bra.

qozmox
2013-11-29, 16:03
qozmox: Nej, förutom att det känns som ett referat av allt jag skrivit i tråden hitintills. Men det var bra.

grejjen var den att ursprungligen höll jag inte med dig,
förmodligen för att jag inte begrep exakt vad du menade.
sen insåg jag, genom dina argument, det jag sen skrev,
men var fortfarande osäker på om det var det du också menade.
annars hade jag inte bemödat mig att skriva skiten.

Alltidxx
2013-11-29, 16:16
vilken kroppstyp som genererar kvinnor

Nu kommer ju majoriteten troligen hånflina åt vad jag har skrivit ovan, men då ljuger man för sig själv. Att du vill ha en muskulös kropp är inte din egen idé.
Kroppstyper genererar kvinnor? Jag antecknar för det här är helt nytt för mig. ;)

Alla är svepta i kultur. Kultur är allting: vårat språk, våra värderingar, hur vi bygger hus, hur folk klär sig. Med ditt resonemang är inget av dessa ting våra egna ideer eftersom omgivningen påverkat oss. Att hävda att det inte är våran egen idé att träna på gym blir då som allt annat vi tar oss för och det är en rätt tom poäng att göra.

tjing
2013-11-29, 16:34
Vilken kroppstyp som generar kvinnor kan ju också vara intressant.

"Tadaa!" *Morgonrocken åker av*

*Blush*

ddavid
2013-11-29, 17:05
Kroppstyper genererar kvinnor? Jag antecknar för det här är helt nytt för mig. ;)

Haha :D Vilken kroppstyp vi får lära oss attraherar kvinnor då? Bättre? ^^

Kultur är allting: vårat språk, våra värderingar, hur vi bygger hus, hur folk klär sig. Med ditt resonemang är inget av dessa ting våra egna ideer eftersom omgivningen påverkat oss. Att hävda att det inte är våran egen idé att träna på gym blir då som allt annat vi tar oss för och det är en rätt tom poäng att göra.

Precis, det är i stora drag mitt resonemang. Du tror och känner ju att det är dina egna val, men indirekt tror jag att det är normerna runtomkring dig som påverkar det du gör. Mer eller mindre iallafall. Det mesta låter ju dumt om man drar till med extremer oavsett synsätt =)

ddavid
2013-11-29, 17:07
Vilken kroppstyp som generar kvinnor kan ju också vara intressant.

"Tadaa!" *Morgonrocken åker av*

*Blush*

Haha och där kan man ju rent teoretiskt tänka att det är muskulösa män som attraherar och kurviga kvinnor ur ett evolutionärt perspektiv. Frågan är dock hur muskulösa grottmännen verkligen var. Deras miljö torde ju ha varit rätt katabol då och då, och inte fan lär dom ha tränat för hypertrofi i vardagen ^^

ddavid
2013-11-29, 17:13
Sen valsar du (ddavid) bort dig i ditt resonemang om acquired taste; det betyder just ingenting hur man tyckte något smakade första gången. Man gillar inte allt direkt och man kan även sluta tycka om saker. Jag tyckte mer om godis som barn än nu; jag tycker mer om vin nu än förr men uppskattar fortfarande inte mögelost. Detta betyder just ingenting!

Drog till med det extrema som sagt. Men jag ställer mig frågande till varför dina preferenser ändrats med åldern (en sak då man blir gammal och smaksensationen minskar rent fysiologiskt).

Du tror inte att du gillade godis mer då du var liten just pga att det var godis? Du vet det där man bara fick äta ibland på helgen och som måste ha varit sammanknippat med starka känslor för dig då? Du kanske tycker om vin mer nu eftersom det är vuxet och bevisat hälsosamt på flera plan?

Jag säger inte att vi har olika Aquiered taste om ditten och datten, men jag tror garanterat att betydligt mer påverkar aquiered taste än vad vi alltid är medvetna om. Det är hur jag ser på saken, sen får du ha ditt perspektiv =)

hurril
2013-11-29, 17:25
Drog till med det extrema som sagt. Men jag ställer mig frågande till varför dina preferenser ändrats med åldern (en sak då man blir gammal och smaksensationen minskar rent fysiologiskt).

Du tror inte att du gillade godis mer då du var liten just pga att det var godis? Du vet det där man bara fick äta ibland på helgen och som måste ha varit sammanknippat med starka känslor för dig då? Du kanske tycker om vin mer nu eftersom det är vuxet och bevisat hälsosamt på flera plan?

Jag säger inte att vi har olika Aquiered taste om ditten och datten, men jag tror garanterat att betydligt mer påverkar aquiered taste än vad vi alltid är medvetna om. Det är hur jag ser på saken, sen får du ha ditt perspektiv =)

Smakerna ändras, kan säkert vara att de blir mindre känsliga med åren så att riktigt starka sådana blir godare.

Sen förstår jag inte hur du skiljer: jag känner att det här smakar gott, från: jag känner att jag känner något speciellt runt just godis. Var menar du att endera uppsättning känslor börjar och slutar?

Jag dricker vin för att det är gott. Det är enkelt visat att det inte handlar om vuxenhet eftersom andra saker som kanske ännu mer handlar om vuxenhet/ gubbighet inte faller mig i smaken. Jag kan säkert ha fel men många i den här tråden är så uppenbart sub-20 och har helt enkelt inte varit vid "vuxet medvetande" länge nog att ni hunnit reflektera över er själva och därefter reflektera över hur era reflektioner ändras över tid.

Det finns en tid där man vill vara vuxen/ manlig/ äldre/ tuff/ allt möjligt. Därefter kommer en tid där man kanske hellre vill vara fuckit, jag gillar ostbågar så jag äter det när jag vill för att jag kan. Sen vill folk verka unga istället. Poängen är att det känns rätt konstigt att bli sorterad bland tonåringar som gör saker för att verka tuffa i andras ögon - särskilt för just mig. Jag HATAR att uppfattas som och vara en som gör saker för att göra andra till lags eller impa på andra. Jag är den sista som gör sånt.

Sverker
2013-11-29, 17:57

Hon drack kaffe. Pojkar gör ibland vad som helst för flickor. Att börja dricka kaffe var ett lågt pris för en relation:em:

Mest intresserad av det inte hänt någoting sedan 2001. Då kunde man inte dricka kaffe för att man var emot efedrin. Nu kan man inte dricka kaffe för att det finns någon mystisk Av / På-reglering av olika transmittorer i hjärnan.

tjing
2013-11-29, 18:19
Haha och där kan man ju rent teoretiskt tänka att det är muskulösa män som attraherar och kurviga kvinnor ur ett evolutionärt perspektiv. Frågan är dock hur muskulösa grottmännen verkligen var. Deras miljö torde ju ha varit rätt katabol då och då, och inte fan lär dom ha tränat för hypertrofi i vardagen ^^

Har iofs gjorts studier på det där och medelbyggd och atletisk kroppstyp scorar i regel högst alltid. I jämförelse med bara smal, tjock och för musklös.

Men sen vet ju alla att kvinnor inte lägger riktigt lika stor visuell vikt vid kroppens utseende som vice versa. De vill ha en lagom helhet, inte hästsko-triceps och 8-pack hos sin man.

tjing
2013-11-29, 18:23
Du tycker att vin är gott p g a alkoholen i första hand Hurril (i grund och botten) och då växer smaken och du kan börja utforska smaknyanser, men ingen hade druckit vin utan alkohol i första taget.

Det är p g a alkoholen vi gillar smakerna i olika alkoholhaltiga drycker, inte trots den. Samma sak som med det vi stött och blött med kaffe/koffein.

Och vad är egentligen fel med det. Vi är människor med en skarp hjärna och biologi som strävar efter njutning och kombinationen av lite alkohol med intrikata smaknyanser är såklart kul. Och det blir ju kul såklart p g a att man blir smått påverkad av 1-2 glas och skön till sinnelaget (inte berusad).

Allt det här handlar ju om att du tar illa upp för att du inte vill att det ska framstå som att du gillar kaffe och vin för att du vill berusa dig. Så värst stimmad eller berusad blir man ju inte heller av en normal konsumtion.

hurril
2013-11-29, 18:41
Du tycker att vin är gott p g a alkoholen i första hand Hurril (i grund och botten) och då växer smaken och du kan börja utforska smaknyanser, men ingen hade druckit vin utan alkohol i första taget.

Det är p g a alkoholen vi gillar smakerna i olika alkoholhaltiga drycker, inte trots den. Samma sak som med det vi stött och blött med kaffe/koffein.

Och vad är egentligen fel med det. Vi är människor med en skarp hjärna och biologi som strävar efter njutning och kombinationen av lite alkohol med intrikata smaknyanser är såklart kul. Och det blir ju kul såklart p g a att man blir smått påverkad av 1-2 glas och skön till sinnelaget (inte berusad).

Allt det här handlar ju om att du tar illa upp för att du inte vill att det ska framstå som att du gillar kaffe och vin för att du vill berusa dig. Så värst stimmad eller berusad blir man ju inte heller av en normal konsumtion.

Du skriver inlägget som du gör för att du slår din fru i första hand tjing. (För bästa möjliga effekt kan du här fylla i resten av ditt inlägg med misshandeln ifylld som pudelns kärna istället.)

strikt
2013-11-29, 18:49
Nu tycker jag vi tar alla i hand och sjunger: WE SHALL OVERCOME!

Källa: Birgit Friggebod

sumialic
2013-11-29, 19:05
Jag är med Tjing, dock kan man ju inte utesluta att det finns folk som faktiskt gillar vissa saker och hade gillat det även påverkan på psyke.

Men det finns ju ingen förutom de som har provat utan påverkan på psyke som kan säga till 100% att de gillar smaken just för smaken. Vi kontrollerar inte våra smaklökar. Om vår hjärna säger till oss att du nu tar du fan och gillar detta p.g.a anledningar jag inte tänker berätta för dig och som du är för dum för att lista ut så gillar vi det.

cero
2013-11-29, 19:11
Du skriver inlägget som du gör för att du slår din fru i första hand tjing. (För bästa möjliga effekt kan du här fylla i resten av ditt inlägg med misshandeln ifylld som pudelns kärna istället.)

Haha, va?

hurril
2013-11-29, 19:14
Haha, va?

Du ser inte vad som hände ens med ett par sekunders eftertanke?

sumialic
2013-11-29, 19:18

Det var en dålig jämförelse och om du ger det ett par sekunders eftertanke förstår du varför. Däremot kanske den var lite berättigad ändå eftersom Tjing själv har fel inställning.

hurril
2013-11-29, 19:20
Det var en dålig jämförelse och om du ger det ett par sekunders eftertanke förstår du varför. Däremot kanske den var lite berättigad ändå eftersom Tjing själv har fel inställning.

Det är inte en jämförelse, sumialic, utan en analogi.

tjing
2013-11-29, 19:22
Du hade inte ens behövt ha med det du skrev inom parentes imo.

Hade varit ännu mer kort och koncist då, fast det hade nog flugit en del förbi. Men ja, jag håller som bekant inte med.

cero

Hahaha, jo nu efter en stund känner jag mig klokare. Var mer en spontan "wut"-känsla.

sumialic
Det är inte en jämförelse, sumialic, utan en analogi.

Jag menade liknelse, om det nu är samma om analogi? Du förstod vad jag menade, sluta spela dryg.

tjing
2013-11-29, 19:23

Domare sumialic, kan du inte ge domen nu när både jag och Hurril har fel inställning och gör dåliga jämförelser.

Lucaas
2013-11-29, 19:24
Tränar ALLTID utan kaffe,PWO, Celsius, Pepsi Max mm. Ska dock tillägga att jag är 15 och har så mycket i kroppen att inget sånt är nödvändigt ;)

hurril
2013-11-29, 19:24
Det handlar om att tjing postulerar att vissa substanser helt och hållet är orsak i varje specifikt fall. För att backa upp det visar han studier som inte underbygger resonemanget han faktiskt för. All replik på hans resonemang kallar han för ömma tår eller att ta illa upp.

En analogi blir då att postulera något annat som inte heller det underbygger det resonemang som fortsätter inlagan; gärna avsluta eventuella protester med att vara oförstående inför effekten av en retorik som tillskriver andra egenskaper de inte har.

Det finns liksom inte ens möjligheten att dela tjings åsikt här eftersom det är så orättvist att behöva förklara grundlösa påståenden som grundläsa. Det kan visst vara intressant att resonera om hur stor del t ex koffein eller alkohol har i hur människors beteende i sort ser ut, att vi dricker mycket vin och öl som grupp och liknande. Men det blir befängt att i ett individuellt fall, som i mitt, slå fast att jag gillar vin för att det innehåller alkohol. Så varför gillar jag då inte _alla_ dito drycker och de starkare bättre än de svaga?

sumialic
2013-11-29, 19:25
Domare sumialic, kan du inte ge domen nu när både jag och Hurril har fel inställning och gör dåliga jämförelser.

Det har jag redan gjort.

Nebuchadnezzar
2013-11-29, 19:27
Det handlar om att tjing postulerar att vissa substanser helt och hållet är orsak i varje specifikt fall. För att backa upp det visar han studier som inte underbygger resonemanget han faktiskt för. All replik på hans resonemang kallar han för ömma tår eller att ta illa upp.

En analogi blir då att postulera något annat som inte heller det underbygger det resonemang som fortsätter inlagan; gärna avsluta eventuella protester med att vara oförstående inför effekten av en retorik som tillskriver andra egenskaper de inte har.

Pärlor för svin.

tjing
2013-11-29, 19:27
Fast hurril:

Det enda du gör är utgår från dig själv:

"Jag dricker minsann kaffe och vin för att det är GOTT"

"Alkohol och koffein gör det "gott"

"NEJ"

Jag postar studier, försöker underbygga mina resomenang och du fortsätter att hävda (utan grund ska sägas då du inte postar studier eller överhuvudtaget ger vettiga argument utöver att du tycker att något smakar gott, trots de psykoaktiva ämnena produkterna innehåller; att de skulle smaka gott p g a dessa ämnen ser du inte med dina jätteskygglappar).

Du kan föra ett krig med ord hur mycket du vill, men det blir till slut väldigt mycket ord och lite substans.

cero
2013-11-29, 19:28
Tränar ALLTID utan kaffe,PWO, Celsius, Pepsi Max mm. Ska dock tillägga att jag är 15 och har så mycket i kroppen att inget sånt är nödvändigt ;)

PWO är inte lämpat för 15-åringar imo. Lägg ned det.

tjing
2013-11-29, 19:29
Visst fan gillar folk olika quirky smakkombinationer men det drivande och vilket gör det till en vana är hur det får oss att må/känna/tänka. D v s mer eller mindre subtila effekter på medvetande och kropp.

Varför gillar vi socker? salt? fett? För att det är gott? Hurril please, det är gott för att det är belönade, för att det har hög energitäthet - ser du vilket håll kommunikationen går här?

Du verkar försöka postulera "dig" som utanför din fysiologi på något sätt, vilket är den grundläggande felaktigheten i hela det resonemang du för i tråden.

Du är för tusan din fysiologi.

tjing
2013-11-29, 19:39
Det handlar om att tjing postulerar att vissa substanser helt och hållet är orsak i varje specifikt fall.

Det gör jag inte; jag har redan tidigt lämnat öppet för att folk gillar olika skumma kombinationer ibland utan uppenbar anledning. Men att det skulle bli en vana med mat som är helt obelönande i övrigt på alla sätt, som koffeinfritt kaffe är inte särskilt troligt.

Kanske i sällsynta, enstaka fall där det finns en socialpsykologisk effekt som jag redan nämnt om att mormor alltid drack koffeinfritt etc. Eller om man får ångest av kaffe eller dylikt.

Men det blir befängt att i ett individuellt fall, som i mitt, slå fast att jag gillar vin för att det innehåller alkohol. Så varför gillar jag då inte _alla_ dito drycker och de starkare bättre än de svaga?

Är det befängt? Verkligen? Är det bokstavligt talat "befängt" att hävda att alkoholen gör vin/öl-drickande intressant? Använd rätt ord i rätt sammanhang. Nu krigar du bara med tomma ord.

Bättre kan du Hurril.

För mycket alkohol ger inte nödvändigtvis samma subtila välmående som mindre mängder och smaken påverkas. Lite alkohol möjliggör en skön känsla men ger också stort utrymme för andra smaker.

tjing
2013-11-29, 19:43
Jag har för övrigt en kvarvarande fråga till dig Hurril:

Är du beredd att från och med idag gå över till koffeinfritt kaffe och alkoholfria drycker för resten av ditt liv, när du dricker för att det är gott (om du inte alltid gör det, vilket jag misstänker att du hävdar att du gör)?

Game, set, match. Tack och hej.

wilhelmblomgren
2013-11-29, 19:53

Jag är också 15 men jag är endå skittrött efter en hel dag med skola :p . En annan hivar i sej Red bull ;)

ddavid
2013-11-29, 21:59
Har iofs gjorts studier på det där och medelbyggd och atletisk kroppstyp scorar i regel högst alltid. I jämförelse med bara smal, tjock och för musklös.

Jo och det är väl det man intuitivt skulle ha kunnat gissa. Men det svarar ändå inte på (om man nu ska dryga lite) om det är dessa kroppar man dras till rent biologiskt, eller om det är det du lärt dig att dras till rent kulturellt via media osv. Min gissning är att det är en kombination av de båda.

Men för att gå tillbaka till det ursprungliga ämnet i fråga tror jag nog det kan vara nyttigt för er som upplever er inte kunna träna bra utan stim att faktiskt försöka en period och boosta psyket via tankar istället. Troligtvis borde ju effekten då bli ännu större då ni väl börjar med diverse stim igen? =)

TranceII
2013-11-29, 22:20

Är du beredd att från och med idag gå över till koffeinfritt kaffe och alkoholfria drycker för resten av ditt liv, när du dricker för att det är gott (om du inte alltid gör det, vilket jag misstänker att du hävdar att du gör)?

Alkoholfria viner smakar inte vidare gott men jag skulle personligen nog välja alkoholfritt vin 90% av gångerna om det smakade gott nog. Jag gör det nästan alltid om jag dricker ljusa lager då jag fastnat för Carlsberg Non-Alcoholic.

Kaffe dricker jag till vardags för 60% för koffeinet, 20% för att det är en varm dryck och 20% för smaken. Men om jag dricker finare kaffe så är det bara för smaken.

Överlag finns det rätt mycket konstigt folk gillar trots att det smakar lite annorlunda, t.ex. oliver eller tjärgodis från Finland.

hurril
2013-11-29, 22:44

Alltså shit, du är så sjukt provocerande i din helt oförblommerade enfald att jag helt tappar andan.

Ristretto
2013-11-29, 22:46
*popcorn*

hurril
2013-11-29, 23:00
Fast hurril:

"NEJ"

Jag postar studier, försöker underbygga mina resomenang och du fortsätter att hävda (utan grund ska sägas då du inte postar studier eller överhuvudtaget ger vettiga argument utöver att du tycker att något smakar gott, trots de psykoaktiva ämnena produkterna innehåller; att de skulle smaka gott p g a dessa ämnen ser du inte med dina jätteskygglappar).

Du kan föra ett krig med ord hur mycket du vill, men det blir till slut väldigt mycket ord och lite substans.

Det jobbiga här att du varken bekräftar eller förnekar de saker jag svara dig med eftersom du inte bemöter dem över huvud taget; istället går du vidare som om inget hänt. Det är en fråga om respekt för debatten.

Din tes verkar vara:

<vad som helst> + { koffein | alkohol |*socker |*fett | salt }*=> gott

Den underkänner därmed helt och hållet allt som har med smak- och luktsinnet att göra. Hur vill du förklara vin-, kaffe-, choklad-, lakrits-, etc-kännare? Är dessa ett problem för ditt resonemang tycker du? Varför är vissa av dessa varor mer eftertraktade än andra? (Då menar jag inbördes per områdeskategori alltså; varför är en Amarone dyrare än en simpel Jungfraumilch?)

Påstår du att det är APK eller bara relativ alkoholmängd i så får du omedelbart tio kontraexempel.

Samla ihop dina testiklar och bemöt detta.

Visst fan gillar folk olika quirky smakkombinationer men det drivande och vilket gör det till en vana är hur det får oss att må/känna/tänka. D v s mer eller mindre subtila effekter på medvetande och kropp.

Varför gillar vi socker? salt? fett? För att det är gott? Hurril please, det är gott för att det är belönade, för att det har hög energitäthet - ser du vilket håll kommunikationen går här?

Du verkar försöka postulera "dig" som utanför din fysiologi på något sätt, vilket är den grundläggande felaktigheten i hela det resonemang du för i tråden.

Du är för tusan din fysiologi.

Det finns faktiskt vetenskap bakom vilka smaker som går ihop och vilka som sannolikt inte gör det. Det är faktiskt väldigt fascinerande och jag roas av att läsa om det.

Det är inte fråga om att jag inte ser eller förstår vad du säger. Jag förstår helt vad du säger men du har delvis fel i vissa av dina påståenden, har inte på fötter (via studier) för andra trots att du postar studier och förenklar för hårt i andra. Du och jag har debatterat detta tidigare i det att du godtyckligt väljer abstraktionsnivå för din förklaringsmodell på ett sätt som omöjliggör en BÄTTRE förklaringsmodell.

Är du mer än en samling elementarpartiklar upptagna i ett kvantmekaniskt "nothing", tjing?

Det gör jag inte; jag har redan tidigt lämnat öppet för att folk gillar olika skumma kombinationer ibland utan uppenbar anledning. Men att det skulle bli en vana med mat som är helt obelönande i övrigt på alla sätt, som koffeinfritt kaffe är inte särskilt troligt.

Kanske i sällsynta, enstaka fall där det finns en socialpsykologisk effekt som jag redan nämnt om att mormor alltid drack koffeinfritt etc. Eller om man får ångest av kaffe eller dylikt.

Är det befängt? Verkligen? Är det bokstavligt talat "befängt" att hävda att alkoholen gör vin/öl-drickande intressant? Använd rätt ord i rätt sammanhang. Nu krigar du bara med tomma ord.

Bättre kan du Hurril.

För mycket alkohol ger inte nödvändigtvis samma subtila välmående som mindre mängder och smaken påverkas. Lite alkohol möjliggör en skön känsla men ger också stort utrymme för andra smaker.

Helt frånsett faktumet att du tillskriver födointag som enbart drivna av belöning så gör du ytterligare en rent fördummande förenkling i det att du utesluter alla sådana substanser utöver koffein.

Sen verkar du inte förstå att ingen, åtminstone inte jag, förnekar att kaffe är (oerhört) belönande. Det är det verkligen - det är en underbar dryck på flera sätt samtidigt. Kanske alla sätt utom sexuellt. Men jag tänker inte ge mig på att doppa pitten i kaffet för att se. Här är orsaken till att detta är ett problem med _ditt_ resonemang.

Det finns ett oändligt antal olika drycker eller beredningar som belönar min kropp. Vilken är din förklaringsmodell för just min selektion? Den kan rimligen inte vara koffein eftersom alla på jorden då skulle konsumera exakt samma sak. Om du inte tror detta så inser ÄVEN du att du måste ändra förledet i ditt resonemang så pass att det blir mer nyanserat än det är nu.

Det som är befängt är att påstå att orsaken, den enda orsaken, till att jag dricker just de buteljer vin jag dricker. Är för att de innehåller alkohol. Det är faktiskt befängt, tjing. Erbarmligt korkat resonemang när det finns så sjukt många alternativ för de som söker berusning/ rus/ buzz. Mitt problem med vin är att jag blir packad när jag dricker det i de mängder jag vill eftersom jag gillar drycken så förskräckligt (mycket mer än rus.) Jag hatar att känna mig korkad/ trög/ rusig så jag undviker det helst.

strikt
2013-11-29, 23:07
hurril, använd ilskan nu som extra pepp när du kör nästa marklyftspass :)

Scratch89
2013-11-29, 23:36
Alltså. Jag blir frustrerad. tjing, börja umgås med folk, inse att folk inte är som deltagare i studier och lev livet lite. Det här är som när folk ska envisas att länka till studier om primaters parningsbeteende i relationstråden och säga att vi alla drivs av samma enkla biologi som dem, så därför gillar alla kvinnor långa, farliga, muskulösa och dominanta män, och alla män vill ha undergivna, bredarslade unga kvinnor. ALLA, inga undantag. Den som säger emot det ljuger för sig själv.

wilhelmblomgren
2013-11-30, 01:02
PWO är inte lämpat för 15-åringar imo. Lägg ned det.

Han skrev ju att han inte tar PWO... :smash: ;)

cero
2013-11-30, 01:40
Han skrev ju att han inte tar PWO... :smash: ;)

Hahaha, fan. Var jag som läste slarvigt. Aja, det gäller fortfarande alla andra skitungar som läser tråden. ;)

Sverker
2013-11-30, 07:58
hurril, använd ilskan nu som extra pepp när du kör nästa marklyftspass :)

Aggression är säkert inte rätt svar för styrketräning. Aggression blockerar övriga signaler från kroppen och ger muskeltonus som säkert motverkar tekinken i lyftet.

Jag skulle istället vända mig inåt och "känna" lyften innan setet startar. Visualisera det perfekta lyftet och därefter få upp tyngden från golvet.

Det är därför jag är så frågande till aktivering av sympatiska nervsystemet. Varför ska man blockara de inre signalerna, som kontakt och smärta, för att istället vidga pupillerna och ta in alla möjliga signaler från omgivningen, i ett fly eller fäkta senario:confused:

När jag ser andra skriva "fokus" är jag inte alls med. Fokus får man genom att fokusera på uppgiften. Att springa bort i en flyktreaktion är inte rätt väg.

Gober
2013-11-30, 08:25
Varför får jag starka frikyrkliga vibbar här inne? Byt ut bibel mot internetstudier bara. Jag tror att pastorn borde ta en paus från alla dessa studier han så besatt sitter och googlar efter dygnet runt. Det värsta är ju att det alltid finns förvirrade, sökande individer som ser ljuset och blir följare av alla dessa "sanningar" som dyker upp varje dag i antingen egna trådar eller i tex KGs trådar. Kanske därför KG inte längre lägger upp så många studier då pastorn snabbt är där för att visa sin stora kunskap?

Förlåt mig pastorn, vet att du tycker jag hackar på dig ibland, men har ju sett dina inlägg sedan bodytiden och tycker väl att du ibland borde pausa och ge dig ut i verkligheten ty det ibland verkar som du enbart lever i datorn.

Allt gott!

Nanderöd
2013-11-30, 09:15
Fast hurril:

"NEJ"

Om jag någonsin har sett så mycket dumhet och skitsnack förr så dra mig baklänges. Kan du tala om för mig vilka substanser det är i leverbiff, rotmos med fläsklägg, rå lök och blodpudding som gör att jag idag älskar dessa saker trots att de i min barndom och tidiga tonår fick mig att spy??? Dina argument måste dock vara underbyggda av en studie du själv inte begriper för att vara giltig!

Testarozza
2013-11-30, 09:37
Har under mina två gymår aldrig använt stimulanter. Klart man druckit nån kopp kaffe innan dock, men ej av den anledningen. Pwo är överskattat imo.

qozmox
2013-11-30, 10:23
Har under mina två gymår aldrig använt stimulanter. Klart man druckit nån kopp kaffe innan dock, men ej av den anledningen. Pwo är överskattat imo.

om du aldrig testat pwo, hur kan du då säga att det är överskattat?
uRMuH5iWusY

hurril
2013-11-30, 10:34
aggression är säkert inte rätt svar för styrketräning. Aggression blockerar övriga signaler från kroppen och ger muskeltonus som säkert motverkar tekinken i lyftet.

Jag skulle istället vända mig inåt och "känna" lyften innan setet startar. Visualisera det perfekta lyftet och därefter få upp tyngden från golvet.

Det är därför jag är så frågande till aktivering av sympatiska nervsystemet. Varför ska man blockara de inre signalerna, som kontakt och smärta, för att istället vidga pupillerna och ta in alla möjliga signaler från omgivningen, i ett fly eller fäkta senario:confused:

När jag ser andra skriva "fokus" är jag inte alls med. Fokus får man genom att fokusera på uppgiften. Att springa bort i en flyktreaktion är inte rätt väg.

+1