Visa fullständig version : Äta allt onyttigt under samma dag eller lagom varje dag?
bolacola
2013-11-18, 22:12
Vad är bästa äta "cleant"/nyttigt 6 ggr per vecka och 1 Gng i veckan käka en massa jävla onyttigt skräp
Eller
Dela upp allt skräp man skulle ätit den där ätardagen (ca 5000-8000 kcal) på hela veckan och äta varje dag istället??
Vad jag menar med "bästa" är vilket sätt gör det så att fett ej bildas lika lätt eller är det samma skit pga att det är lika mycket kcal?
Definitivt bättre att sprida ut det. För mycket socker på en gång kan leda till fettinlagring i levern och rejäla insulinspikar, vilket man vill undvika av många skäl.
R Scarpa27
2013-11-18, 22:17
onödigt att missbruka allt under en dag.
sprid ut under veckan och du slipper super crawings och svin äta under en dag.
bättre lyxa lite varje dag.
bolacola
2013-11-18, 22:23
Definitivt bättre att sprida ut det. För mycket socker på en gång kan leda till fettinlagring i levern och rejäla insulinspikar, vilket man vill undvika av många skäl.
Men kan kroppen verkligen hinna ta upp så mycket kalorier och bilda till fett från svullardagen?
Men kan kroppen verkligen hinna ta upp så mycket kalorier och bilda till fett från svullardagen?
Kroppen tar upp alla kalorier du får i dig. Sen finns ju andra faktorer som termogen effekt etc.
King Grub
2013-11-18, 22:37
Du tar upp mer än 50000 kcal från bara socker per dygn utan problem, så... ja.
som många här vet körde jag på "ätardagar" för en inte alltför lång tid tillbaka. nu när jag istället har lite mer utspritt (även om jag käkar typ B&j och godis på helgen), så har jag enormt mycket mer energi hela veckan till varje träningspass. dessutom drar jag mig fasen inte från att äta "skräp" i veckorna heller, vi lever ju bara en gång! ser du bara till att använda energin du stoppar i dig så är det absolut en fördel att sprida det över veckan. du kommer må bättre tror jag =)
som många här vet körde jag på "ätardagar" för en inte alltför lång tid tillbaka. nu när jag istället har lite mer utspritt (även om jag käkar typ B&j och godis på helgen), så har jag enormt mycket mer energi hela veckan till varje träningspass. dessutom drar jag mig fasen inte från att äta "skräp" i veckorna heller, vi lever ju bara en gång! ser du bara till att använda energin du stoppar i dig så är det absolut en fördel att sprida det över veckan. du kommer må bättre tror jag =)
+1
Ätardagar är inte så optimalt (bortsett från vid VLCD och liknande). Man är inte betjänt av att ha mycket energi en dag och sedan betydligt mindre flera dagar i sträck. Träningen och måendet blir lidande, och så kan man få cravings.
Du tar upp mer än 50000 kcal från bara socker per dygn utan problem, så... ja.
http://gingersneezes.files.wordpress.com/2013/05/x-all-the-y.jpg
Hur lång tid kan det ta innan levern pajjar totalt med ett sådant intag?
Tror att såna mängder borde vara lika skadligt som vit flugsvamp eller liknande.
Hur lång tid? Lycka till med att hålla 50000 kcal nere, dessutom flera dagar i sträck:p
Det smarta sättet är att äta vettigt hela tiden och i den vettiga delen ingår att inse att man kan äta "skräp" i rimliga mängder då och då utan att det förstör något.
Ätardagar i sig behöver inte vara något dåligt men om man bara siktar på att få i sig så mycket energi som möjligt från oftast värdelösa livsmedel så är det vädligt tufft att komma ner på energiminus mellan de dagarna. Att "svälta sig" för att kompensera i en vecka eller två och samtidigt sitta och ladda för nästa ätardag då man bara äter skräp triggar bara ett överdrivet ätande.
På 24 timmarslopp förbränner ultralöpare runt 20 000 kcal, vilket var ungefär vad Andreas Lindén förbrännde på ~20 timmars superklassiker.
Där någonstans går gränsen för vad en toppatlet klarar av att förbränna i praktiken. Men det är ju inte ens nära 50 000 kcal :)
Sen finns det ju gravt överviktiga i USA som påstår sig äta 30 000 kcal (en hel del vanlig mat) vissa dagar osv...
Behöver man verkligen äta så mycket skräp på en vecka då? Att man äter gott någon gång ibland, men att känna ett behov av att varje vecka måste 5kkcal skräpkalorier klämmas in.
Vad är bästa äta "cleant"/nyttigt 6 ggr per vecka och 1 Gng i veckan käka en massa jävla onyttigt skräp
Eller
Dela upp allt skräp man skulle ätit den där ätardagen (ca 5000-8000 kcal) på hela veckan och äta varje dag istället??
Vad jag menar med "bästa" är vilket sätt gör det så att fett ej bildas lika lätt eller är det samma skit pga att det är lika mycket kcal?
Vad exakt syftar du på när du skriver "onyttigt skräp"? Och varför behöver du så mycket av detta?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.