handdator

Visa fullständig version : Fcuk it, nu bulkar jag... hur gör man?

DuzzBuzz
2013-10-09, 14:34
Jag har sedan våren 2012 gått från 112 kg till 92kg med fokus på att gå ned i vikt (fett) samt bygga/bibehålla muskler. Jag är 40 år och 184cm lång.
Sedan i våras har jag tappat motivationen till att äta "smalt" och har således inte gått ner mer.
Har kört 16.8-fasta under våren och har testat lite 5.2 men utan tydliga resultat. Har varit mycket noggrann hela året, räknat kalorier och inte fuskat.
Träningen har blivit lite lidande bla pga axelskada (ska få axelprotes) men nu är jag i gång igen.

Nu skulle jag vilja köra en period där jag koncentrerar mig på att bygga muskelmassa för att sedan kunna deffa och framförallt slippa räkna kalorier som en besatt. Men jag vet inte hur jag ska göra med vissa saker och jag hittar inga tydliga svar här på forumet.

1. Under hur lång period bör jag bulka resp. deffa under ett år?
2. Hur skadligt är det att grisbulka?
3. Måste jag räkna kalorier eller slipper jag det?
4. Vilka kosttillskott är aktuella när jag bulkar jämfört med när jag bantar?
5. Är 2g protein per kg kroppsvikt mindre viktigt nu när jag ligger på plus i kaloriintag?
6. Vilka är de typiska misstagen man gör då man bulkar (har aldrig bulkat i mitt liv då jag alltid haft problem med övervikt)?
7. Borde jag ge 5.2-dieten en chans till?

Tack!

tjing
2013-10-09, 14:38
1. Valfritt
2. Skadligt
3. Om du vill
4. Kreatin, kanske HMB och vassle är alltid schyssta tillskott
5. Ja, definitivt.
6. Man vågar inte lägga på sig fett
7. Nej, inte om du ska bulka.

z_bumbi
2013-10-09, 14:47
6 Bulkar fast man inte är i ett lämpligt läge att göra det.

Du har en tidigare ganska så stor kroppsvikt och ska få en axelprotes dvs du kommer inte att kunna träna överkropp under en ganska så lång period så du vinner inget på att gå upp i vikt nu. En högre vikt är t o m en nackdel när du ska opereras då det innebär ökad risk och du riskerar också, eftersom du kommer att vara inaktiv, att fortsätta öka i vikt.

Du bestämmer självklart själv men i din sits skulle jag fokusera på att ligga kvar i kroppsvikt och fortsätta träning för att skaffa mig en bra bas för tiden efter operationen inklusive rehabtiden.

DuzzBuzz
2013-10-09, 15:10
Tack för bra svar hittills!
Ska jag ligga på kaloribalans istället?

cero
2013-10-09, 17:03

Ligga kvar i kroppsvikt = kaloribalans.

Baserat på det z_bumbi skrev så blir även mitt svar: ja.

Halvar
2013-10-09, 18:25
Tack för bra svar hittills!

operation lr ej så vågar du absolut ligga på kaloripluss.Ju mer muskler destå mer efter rehabperioden har du kvar.Du behöver ju inte grisbulka,utan försök lägga på renmassa.Bra med protein,högt med kolhydrater och lågt med fett 0,5g per kg hade jag kört på fettet

Alltidxx
2013-10-10, 15:57
2. Skadligt

"Hur skadligt" frågade han.

cero
2013-10-10, 16:21
operation lr ej så vågar du absolut ligga på kaloripluss.Ju mer muskler destå mer efter rehabperioden har du kvar.Du behöver ju inte grisbulka,utan försök lägga på renmassa.Bra med protein,högt med kolhydrater och lågt med fett 0,5g per kg hade jag kört på fettet

En högre vikt är t o m en nackdel när du ska opereras då det innebär ökad risk

Om detta stämmer så kanske han inte vågar ligga på kaloriöverskott.

begt
2013-10-10, 16:46
"Hur skadligt" frågade han.

Grisbulk är inget man ska göra frivilligt. Knappast livshotande, men allt annat än hälsosamt. Ligger man redan i riskzonen för fettlever p.ga. alkoholmissbruk (eller överkonsumtion av socker) så får man det förmodligen om man grisbulkar.

Hama
2013-10-12, 23:02
Har aldrig hört termen "grisbulka" är det bara slang för bulka som fan eller är det ett "vedertaget" begrepp?

HMS Laestander
2013-10-12, 23:49
Har aldrig hört termen "grisbulka" är det bara slang för bulka som fan eller är det ett "vedertaget" begrepp?

Grisbulk är när man bulkar på som satan och käkar allt man ser, med anledningen att man bulkar. Dvs du går på affären och käkar en extra påse chips, två chokladkakor och dricker "vanlig" läsk men det stör dig inte "CAUSE BRO, I'M BULKING"

Varvid en clean bulk är när man ligger på ett rimligt överskott på bra kalorier.

jontexer
2013-10-13, 00:36
Försök gå upp stadigt i vikt under bulken, se till att du får i dig bra med mat men överdriv inte. Jag gjorde misstaget att jag åt efter min aptit.... yaay 8 kg plus under 2 månader! och detta är på 170 cm. Ger mig därför på en lite kortare deff nu igen, och efter det kommer jag absolut hålla lite mer koll på hur mycket jag trycker i mig!:)

så mitt råd till dig är att skippa det där med att hålla koll på att du får i dig 2g protein osv. Ät bra mat innehållande en proteinkälla och ät ungefär en måltid extra än du gjorde när du gick ner. du kommer automatiskt få i dig tillräckligt med protte.
om du orkar räknar du lite snabbt ungefär hur mycket kcal du fått i dig och lägg dig strax över balans.
De flesta siktar på att vara deffade under sommaren så bulka höst/vinter och deffa vår, balans på sommaren.

DuzzBuzz
2013-10-14, 09:10
Bra där! Jag började själv leta efter definitionen av grisbulk här på forumet men hittade mest hätska diskussioner. Vad jag menade med grisbulk för min egen del var:

1. Jag slutar att använda ShapeUp och slutar att räkna kalorier och andelar makronutrienter.

2. Jag äter "vanlig" mat och större portioner av den, men har dragit ned på extraproteinet i form av protteshakes och kesella. Tar däremot EAA vid träning.

3. Jag äter betydligt mer kolhydrater än då jag försökte gå ned i vikt dvs mer bröd, pasta och ris.

4. Jag unnar mig en bulle eller två per vecka och lite godis på fredagar och lördagar. Jag äter dessert då jag äter på "finkrog" i snitt en gång i veckan.

5. Jag äter mer fett.

6. Äter däremot inte precis allt jag fäster ögonen på.

Vad tror ni, är detta grisbulk eller normalbulk?

Alltidxx
2013-10-14, 09:27
Vad tror ni, är detta grisbulk eller normalbulk?
Normalbulk. Jag tror inte någon sysslar med grisbulk längre. Det är att äta allt man kommer över och anstränger sig för att äta mycket.

Tolkia
2013-10-14, 15:16
du har en tidigare ganska så stor kroppsvikt och ska få en axelprotes dvs du kommer inte att kunna träna överkropp under en ganska så lång period så du vinner inget på att gå upp i vikt nu. En högre vikt är t o m en nackdel när du ska opereras då det innebär ökad risk och du riskerar också, eftersom du kommer att vara inaktiv, att fortsätta öka i vikt.

Du bestämmer självklart själv men i din sits skulle jag fokusera på att ligga kvar i kroppsvikt och fortsätta träning för att skaffa mig en bra bas för tiden efter operationen inklusive rehabtiden.
+123456789.

Att börja bulka när man står inför en rehabperiod (om axelplastiken inte är fem år bort?) framstår inte som särdeles genomtänkt. Det finns många alternativ mellan "bulk" och "räkna kalorier som en besatt".

MilkmaN
2013-10-14, 15:30
Mitt råd skulle vara att sikta på att ligga still i vikt, möjligtvis fortsätta med 16:8 och försöka dig på en omfördelning av kroppsfett/muskler. Dvs träna på, ät bra och rimliga mängder, men ligg still i vikt. Över tid brukar det leda till att fettmängden minskar (lite) och muskelmängden ökar (lite). Du blir således i bättre form från båda håll samtidigt. Det kan vara ett bra sätt att få ett mer avslappnat förhållningssätt till mat efter att ha haft en lång period av diet bakom sig. Om du nu går direkt från minska vikt till öka vikt så lär du dig aldrig hur du bör äta för att faktiskt behålla vikten - någonting som nog så många har svårt med.

z_bumbi
2013-10-14, 15:40
En grisbulk som det kallas här handlar mer om kalorierna än exakt vad man äter och det handlar helt enkelt om en snabb viktuppgång som spårar ur. Att gå upp snabbt kan ibland vara motiverat men att fortsätta göra det när man gått upp tillräckligt i kroppsfett är ingen höjdare för någon.

Zizou
2013-10-14, 15:59
Kanske kan få något råd av dig bumbi? Istället för att starta en ny tråd.
Jag ligger 1,5 kg från min tänkta vikt till vinter, för att sedan gå ner till målvikten inför fotbollssäsongen.
Nackdelen är att jag inte kan träna underkroppen för tillfället, och lär nog dröja några veckor till innan det går an.
Mina tankar går som så att jag vill inte fortsätta gå upp i vikt, då det är benen jag vill bättra på i första hand. Bör man ligga på balans under tiden, eller rentav börja tappa ett par av dessa kilon redan nu, för att kunna ligga på balans under en längre tid närmare säsongsstarten?

Det jag "fruktar" är väl att man tappar betydligt mer i benen av att gå ner i vikt, när jag ej kan träna dom, än att ligga på balans tills dess att det går.

DuzzBuzz
2013-10-14, 19:59
Några praktiska tips för att ligga på kaloribalans? Som MilkmaN helt korrekt påpekar är jag nog lite skadad från dieten. Brukar man "köra på" med vanlig mat och sedan justera lite beroende på vad som står på vågen eller måste jag räkna kalorier ändå?

En ny(gammal) fråga i detta är huruvida mer av vissa nutrienter har lättare att sätta sig runt midjan jämfört andra nu när jag tänker vara i balans eller bulk eller hänger det bara på antal kalorier? ...förresten jag känner på mig vad svaret blir; socker+transfetter genväg till midjan, protein+kollisar tar vägen förbi musklerna :)

Babyface
2013-10-14, 23:11
En grisbulk som det kallas här handlar mer om kalorierna än exakt vad man äter och det handlar helt enkelt om en snabb viktuppgång som spårar ur. Att gå upp snabbt kan ibland vara motiverat men att fortsätta göra det när man gått upp tillräckligt i kroppsfett är ingen höjdare för någon.

Vad brukar man ha för riktmål, upp till 15% kanske?

LeBron
2013-10-15, 04:29
6 bulkar fast man inte är i ett lämpligt läge att göra det.

Du har en tidigare ganska så stor kroppsvikt och ska få en axelprotes dvs du kommer inte att kunna träna överkropp under en ganska så lång period så du vinner inget på att gå upp i vikt nu. En högre vikt är t o m en nackdel när du ska opereras då det innebär ökad risk och du riskerar också, eftersom du kommer att vara inaktiv, att fortsätta öka i vikt.

+1

z_bumbi
2013-10-15, 07:49
Några praktiska tips för att ligga på kaloribalans? Som MilkmaN helt korrekt påpekar är jag nog lite skadad från dieten. Brukar man "köra på" med vanlig mat och sedan justera lite beroende på vad som står på vågen eller måste jag räkna kalorier ändå?

En ny(gammal) fråga i detta är huruvida mer av vissa nutrienter har lättare att sätta sig runt midjan jämfört andra nu när jag tänker vara i balans eller bulk eller hänger det bara på antal kalorier? ...förresten jag känner på mig vad svaret blir; socker+transfetter genväg till midjan, protein+kollisar tar vägen förbi musklerna :)

Eftersom du har räknat kalorier så börja fasa ut den vanan, kolla på tallriken och se hur mycket mat det är. Tallriksmodellen kan vara ett praktiskt hjälpmedel. Väg dig med jämna mellanrum och justera efter det. Funkar det inte så får du räkna kalorier igen men du behöver antagligen inte räkna alla dagar utan släng in några dagar där du lär in hur stora portioner du kan äta.

Så länge du ligger på balans och tränar så kommer inte socker i rimliga mängder göra någon skillnad mot något annat. Fokusera mer på näringstätheten och mättnadskänslan.

Vad brukar man ha för riktmål, upp till 15% kanske?

Det beror på vilka mål man har.