handdator

Visa fullständig version : Tips på nyttiga snabba kolhydrater tack!


CHH
2013-02-20, 15:08
Frukt, vad mer? Känns som att man hela tiden avråds att äta socker men ändå tycker jag att jag överallt läser att ljust bröd, flingor m.m. är "bra" exempel på snabba kolhydrater att inta direkt innan och efter träning.. Blir lite förvirrad!

Dreas
2013-02-20, 15:09
Så frukt är bra?

Snabba kolhydrater före? Why? Beror iofs på när man äter.

Du behöver inte snabba kolhydrater varken före eller efter pass om du äter bra och inom rimlig tid efter ett pass.

nitz
2013-02-20, 15:15
Så frukt är bra?

Snabba kolhydrater före? Why? Beror iofs på när man äter.

Du behöver inte snabba kolhydrater varken före eller efter pass om du äter bra och inom rimlig tid efter ett pass.
+1
Hur lång tid är det mellan tummen och pekfingret mellan din senaste måltid och träningspasset?

RykteT
2013-02-20, 15:18
Frukt är väll inte alls särskilt snabbt vad jag förstått? Ganska lågt GI på frukt...

Sheogorath
2013-02-20, 15:19
Frukt, vad mer? Känns som att man hela tiden avråds att äta socker men ändå tycker jag att jag överallt läser att ljust bröd, flingor m.m. är "bra" exempel på snabba kolhydrater att inta direkt innan och efter träning.. Blir lite förvirrad!

Din förvirring beror på att ljust bröd och flingor inte nödvändigt innehåller socker. Socker kan man i olika situationer vilja vara mer restriktiv med än snabba kolhydrater i allmänhet. Innan och efter träning går socker däremot alldeles utmärkt. Den bästa fördelningen för ändamålet är förmodligen 50% socker och 50% ren glukos (druvsocker eller maltodextrin). Den sammansättningar har du t.ex. i gelégodis. ;)

Reaper123
2013-02-20, 15:35
Utöver glukosbaserat godis kan jag inte komma på något mer än rent maltodextrin. Jag personligen kör även riskakor och flytande honung som "pwo" men tror knappast dessa klassas som nyttiga...

Past0rn
2013-02-20, 15:45
Finns undersökningar som visar att en blandning av frukt- och druvsocker funkar lika bra som rent glukos om man nu vill snabbt fylla på depåerna. Sen är det inte nödvändigt med snabba kolhydrater om du du inte ska träna samma dag igen. Men ett alternativ snabba kolhydrater efter träning skulle kunna vara någon form av chokladmjölk.

CHH
2013-02-20, 15:57
Snabba innan för att maxa energin och efter för att få maximal återhämtning och kunna prestera så bra som möjligt dagen efter. Brukar försöka äta lite långsamma K 2.5-4 timmar innan och snabba inom 1 timme. Inte så mycket av något av dem då. Men jag undrar också bad gäller ex. Vitt mjöl, vad exakt innehåller det som inte är bra? Det är ju inte socker?

Dreas
2013-02-20, 16:45
Snabba innan för att maxa energin och efter för att få maximal återhämtning och kunna prestera så bra som möjligt dagen efter. Brukar försöka äta lite långsamma K 2.5-4 timmar innan och snabba inom 1 timme. Inte så mycket av något av dem då. Men jag undrar också bad gäller ex. Vitt mjöl, vad exakt innehåller det som inte är bra? Det är ju inte socker?Vem har sagt att det är dåligt?

Och måste du återhämta dig maximalt? Hur ser din träning ut?

Äter du så tätt på ett pass ser jag inte vad du ska med snabba kolhydrater till.

Sheogorath
2013-02-20, 16:48
Snabba innan för att maxa energin och efter för att få maximal återhämtning och kunna prestera så bra som möjligt dagen efter. Brukar försöka äta lite långsamma K 2.5-4 timmar innan och snabba inom 1 timme. Inte så mycket av något av dem då. Men jag undrar också bad gäller ex. Vitt mjöl, vad exakt innehåller det som inte är bra? Det är ju inte socker?

För tjockisar och folk som inte får äta så mycket energi kan det vara ett problem eftersom det mättar dåligt för kalorierna, och ger ganska lite näring för kalorierna. Vid sidan om det finns det inget dåligt med vitt mjöl. Asbra för någon som har svårt att gå upp i vikt. Finns få sätt som är så lätta att komma upp i kalorier på ett OK sätt som att äta ljust bröd utan pålägg (mättar fantastiskt dåligt).

LizaK
2013-02-21, 03:01
Långt ifrån all frukt innehåller snabba kolhydrater. Även den specifika frukens mognad spelar roll.

Vitt bröd t.ex är snabbt & behöver inte vara onyttigt alls.

Stjarnan
2013-02-21, 06:10
Utöver glukosbaserat godis kan jag inte komma på något mer än rent maltodextrin. Jag personligen kör även riskakor och flytande honung som "pwo" men tror knappast dessa klassas som nyttiga...

Kör också med riskakor(5-6st) och honung(50g) som PWO runt 30-40 min före passet! Tycker det ger riktigt bra boost jämfört med om jag endast ätit en måltid 4-5 timmar innan passet!

frekar3
2013-02-21, 10:23
Kör också med riskakor(5-6st) och honung(50g) som PWO runt 30-40 min före passet! Tycker det ger riktigt bra boost jämfört med om jag endast ätit en måltid 4-5 timmar innan passet!

Det låter väl förvisso självklart att du får mer energi på passet om du får i dig kolhydrater innan i jämförelse med att nästan träna "fastande"? :D

Har du jämfört upplägget ovan med att inta EAA och Malto innan passet?

CHH
2013-02-21, 12:39
Alltså jag tränar ca 4-6 ggr/vecka men väldigt hårda och långa pass, brukar liggande 1.45-2,5 timme och då känns det inte som att energin räcker till slutet av passet om jag inte äter tätt inpå passet och jag orkar inte kommande pass om jg inte snabbt återhämtar mig. Kan dock vara inbillning!

CHH
2013-02-21, 12:43
Sedan undrar jag också följande, om någon har koll.. När man äter kolhydrater utsöndras insulin, right? Och detta insulin binder fett. Hur lång tid tar det innan insulinet är "ur kroppen" så att man kan äta fett utan att det binds?

King Grub
2013-02-21, 13:03
Fett i kosten lagras in som kroppsfett obehindrat utan insulin, när som helst. Det som avgör om du ökar/minskar i kroppsfett är kaloriöverskott/kaloriunderskott.

RykteT
2013-02-21, 21:23
Insulin försvinner aldrig ur blodet (då är du rätt körd).

Stjarnan
2013-02-22, 07:16
Det låter väl förvisso självklart att du får mer energi på passet om du får i dig kolhydrater innan i jämförelse med att nästan träna "fastande"? :D

Har du jämfört upplägget ovan med att inta EAA och Malto innan passet?

Jag upplever bättre energi av riskakor och honung jämfört med malto! Att få i sig runt 80g kolhydrater från Malto kan få min mage att slå volter också! :)
Godare att äta kolhydraterna också!

exevision
2013-02-23, 14:29
Sedan undrar jag också följande, om någon har koll.. När man äter kolhydrater utsöndras insulin, right? Och detta insulin binder fett. Hur lång tid tar det innan insulinet är "ur kroppen" så att man kan äta fett utan att det binds?

Läs detta:
http://traningslara.se/pastaendet-att-insulin-gor-dig-fet-ar-en-stor-fet-logn/

CHH
2013-02-23, 16:34
Hmm... Tack då!

Wzup2u
2013-02-23, 19:03
nyttigt är bara ett ord som kan tolkas på miljoner sett

eggroll
2013-02-24, 17:46
Kan jag få slänga in en liten fråga här? Nämligen är det så att under min bulk äter jag bara nästan vittris (inget brunris) eller vad det kallas. Är det dåligt? Är det så att jag bör äta vittris innan träningen bara sen resterande måltider brunris osv?

StarkaUlf
2013-02-24, 17:53
Kan jag få slänga in en liten fråga här? Nämligen är det så att under min bulk äter jag bara nästan vittris (inget brunris) eller vad det kallas. Är det dåligt? Är det så att jag bör äta vittris innan träningen bara sen resterande måltider brunris osv?

Nej det är inte dåligt. Brunt ris/Fullkornsris är inte bättre än vitt ris, om du nu inte äter en väldigt enformig kost.

King Grub
2013-02-24, 17:53
Beror på vad du äter förutom riset. Är det den enda kolhydratkälla du äter kanske det inte är så näringsgivande.

eggroll
2013-02-25, 17:29
Beror på vad du äter förutom riset. Är det den enda kolhydratkälla du äter kanske det inte är så näringsgivande.

Jag äter ibland pasta också! Helt ärligt finner jag det enkelt med riset jag äter det nästan varje dag. Cirka 4-6 dl dagligen eller mer samt i skolan händer det ofta att det är ris. Potatis är så jobbigt att ha att göra med tar extremt länge att tillaga, men kanske får börja lida med att göra det för saken skull då?

Sjävfallet andra kolhydratskällor som havregryn, malto glömde nämna det.

begt
2013-02-25, 17:30
Jag äter ibland pasta också! Helt ärligt finner jag det enkelt med riset jag äter det nästan varje dag. Cirka 4 dl dagligen eller mer samt i skolan händer det ofta att det är ris. Potatis är så jobbigt att ha att göra med tar extremt länge att tillaga, men kanske får börja lida med att göra det för saken skull då?

Skala och hacka potatisen i små bitar och låt koka i ~10 minuter och gör mos. Går fortare än att koka ris.

Sheogorath
2013-02-25, 17:34
Jag äter ibland pasta också! Helt ärligt finner jag det enkelt med riset jag äter det nästan varje dag. Cirka 4 dl dagligen eller mer samt i skolan händer det ofta att det är ris. Potatis är så jobbigt att ha att göra med tar extremt länge att tillaga, men kanske får börja lida med att göra det för saken skull då?

Potatis är bra för C-vitamin och mättnad men C-vitamin är lätt att få i sig på annat vis. Tänk på hur mycket vitt ris man äter i Asien. ;)

eggroll
2013-02-25, 17:39
Potatis är bra för C-vitamin och mättnad men C-vitamin är lätt att få i sig på annat vis. Tänk på hur mycket vitt ris man äter i Asien. ;)

Jo precis. Mina matvanor är väldigt enformiga men jag står ut med det. Antigen är det kyckling eller så är det fisk min ekonomi tillåter inte vad jag kallar "lyx".

Men får jag bättre resultat om jag börjar variera mina kolhydratskällor mer? Ris ena måltiden pasta nästa potatis den tredje dvs.

eggroll
2013-02-25, 17:40
Skala och hacka potatisen i små bitar och låt koka i ~10 minuter och gör mos. Går fortare än att koka ris.

Ska provas tack för förslaget, beGt!

Sheogorath
2013-02-25, 17:47
Jo precis. Mina matvanor är väldigt enformiga men jag står ut med det. Antigen är det kyckling eller så är det fisk min ekonomi tillåter inte vad jag kallar "lyx".

Men får jag bättre resultat om jag börjar variera mina kolhydratskällor mer? Ris ena måltiden pasta nästa potatis den tredje dvs.

Bara om du har någon näringsbrist (som beror på att riset tar plats för något du behöver). Sannolikheten är liten skulle jag säga. Du äter väl grönsaker? Om inte - börja med det.

eggroll
2013-02-25, 17:48
Bara om du har någon näringsbrist.

Ok, men då är det nog ingen fara jag kliver upp i vikter och vikten stadigt och som planerat! Men till nästa ska jag försöka få in mer variation! :)