handdator

Visa fullständig version : Hur stort överskott?


silvernatt
2012-07-26, 21:53
Hej, sitter och funderar på hur stort överskott jag bör lägga mig på och om man skall ligga på det hela veckan eller endast på träningsdagarna och isåfall hur blir det på vilodagar?
Väger 60-61kg fördelat på ca 165cm. Körde igång med SL 5*5 för två veckor sedan.
Vill inte ligga på ett så pass stort överskott så att fettet framhävs mer än musklerna. Vill ju liksom se "grövre" ut och inte fläskig.
Tack!

Latissimus Dorsi
2012-07-26, 21:56
Hej, sitter och funderar på hur stort överskott jag bör lägga mig på och om man skall ligga på det hela veckan eller endast på träningsdagarna och isåfall hur blir det på vilodagar?
Väger 60-61kg fördelat på ca 165cm. Körde igång med SL 5*5 för två veckor sedan.
Vill inte ligga på ett så pass stort överskott så att fettet framhävs mer än musklerna. Vill ju liksom se "grövre" ut och inte fläskig.
Tack!

500 om dagen låter som en bra siffra, kanske 2700-2800 kalorier för dig per dag.

silvernatt
2012-07-26, 21:59
Va? Låter jätte mycket för mig, Försöker just nu att ligga på typ 2000-2200 :-)
Känns också lite väl mycket att äta 2700-2800 på 4 vilodagar!

Nutrid
2012-07-26, 22:00
500 är lätt att pricka av för att helt hundra komma på ett överskott. Enda nackdelen är att du går upp relativt snabbt i vikt.

Dom som försöker pricka 100+ har det svårare.

Simonbaws
2012-07-26, 22:01
hade ungefär samma stats som dig innan jag började bulka! Jag körde på 2835 på träningsdagar och 2135 på vilodagar och det funkade nice för mig. Du kan ju testa sen öka eller sänka kalorierna efter respons på vågen!

silvernatt
2012-07-26, 22:06
Provar att lägga mig på 2700-2800. Känns förjävligt att jag ser fetare ut runt magpartiet nu efter uppladningsfasen med kreatin, så jag vill knappast att det ska gå åt det hållet :-)
Tack för svaren.

AronP
2012-07-26, 22:16
Siffran 500kcal/dag (som gärna upprepas gång på gång) i överskott tycker jag. Det ger 2kg i månaden, som kan slå upp mot 2.5-3. Ett överskott på 250kcal/dag känns mer lagom.

Rusk
2012-07-26, 22:34
Om du tidigare har varit överviktig så är +500 det mest korkade du kan lägga dig på, har du inte varit det så kör på, håll dock koll på det.
Blir det mesta fett så sänk.

Latissimus Dorsi
2012-07-26, 22:36
Om du tidigare har varit överviktig så är +500 det mest korkade du kan lägga dig på, har du inte varit det så kör på, håll dock koll på det.
Blir det mesta fett så sänk.

Och hur stort överskott menar du att man ska ligga på? Som t.e.x f.d överviktig.

silvernatt
2012-07-26, 22:56
Tja, har vägt 65 tidigare men det kan väll knappast räknas som överviktig?

Latissimus Dorsi
2012-07-26, 23:11
Tja, har vägt 65 tidigare men det kan väll knappast räknas som överviktig?

Helvete heller kör på 2800 kalorier/dag så garanterar jag dig att någonting händer. Och va inte rädd att bli lite småfet.

silvernatt
2012-07-26, 23:47
Tack som tusan! Vad tros 3pass stronglifts i veckan bli för aktivitetsfaktor? 1,35?

Latissimus Dorsi
2012-07-26, 23:51
Tack som tusan! Vad tros 3pass stronglifts i veckan bli för aktivitetsfaktor? 1,35?

Njae upp emot 1.4-1.5 skulle jag säga, ingen orsak kör på stenhårt så ska du se att grejjor händer. Som noob är det så himla skönt när resultaten går så stört snabbt, riktigt motiverande.

silvernatt
2012-07-26, 23:58
Då kör jag på 2750 träningsdagar och 2500 vilodagar. Tusen tack!

Latissimus Dorsi
2012-07-27, 00:00
Då kör jag på 2750 träningsdagar och 2500 vilodagar. Tusen tack!

Jarå bra siffror, men tänk att inte ha dom siffrorna huggna i sten. Kolla på vågen, kolla på din kropp. Och ha i tanke om att du kanske väger 4-5 kilo mer om 2 månader och då förbrukar du mer energi. Så du behöver äta mer för att fortfarande hamna på ett överskott.

Rusk
2012-07-27, 00:05
Och hur stort överskott menar du att man ska ligga på? Som t.e.x f.d överviktig.

Det är nog rätt individuellt.
Själv tjänar jag inte ett dyft på att ligga på tex 500 istället för 1-200, ingen skillnad i ökning av vikter alls, enda skillnaden är att jag blir fet snabbare.
Samma sak för många andra jag pratat med som tidigare har varit överviktiga.


Tja, har vägt 65 tidigare men det kan väll knappast räknas som överviktig?

Absolut inte.

Latissimus Dorsi
2012-07-27, 00:11
Det är nog rätt individuellt.
Själv tjänar jag inte ett dyft på att ligga på tex 500 istället för 1-200, ingen skillnad i ökning av vikter alls, enda skillnaden är att jag blir fet snabbare.
Samma sak för många andra jag pratat med som tidigare har varit överviktiga.




Absolut inte.

Stämmer mycket väl, fettet lägger sig där det funnits förrut men va inte rädd för att bli lite småknubbig det är en del av att öka i styrka och volym.

AronP
2012-07-27, 00:21
Stämmer mycket väl, fettet lägger sig där det funnits förrut men va inte rädd för att bli lite småknubbig det är en del av att öka i styrka och volym.

Men 24 kg på ett år? Det är en ökning av kroppsvikten med 40%! Har du riktig jävla snortur så gainar du 10kg muskler och 14kg fett men mer rimliga siffror är typ 21 kg fett och 3 kg muskler.

Rusk
2012-07-27, 00:22
Stämmer mycket väl, fettet lägger sig där det funnits förrut men va inte rädd för att bli lite småknubbig det är en del av att öka i styrka och volym.

Nja, efter 15% BF så försämras ju bara förutsättningarna för att bygga muskler så känns rätt onödigt att bli knubbig oavsett vem man är om ens ändamål är att bygga muskler.

Latissimus Dorsi
2012-07-27, 00:25
Men 24 kg på ett år? Det är en ökning av kroppsvikten med 40%! Har du riktig jävla snortur så gainar du 10kg muskler och 14kg fett men mer rimliga siffror är typ 21 kg fett och 3 kg muskler.

Viktuppgång är absolut inte linjärt och ja, mängden muskler man kan lägga på sig är begränsad medans mängden fett man kan lägga på sig är obegränsat. Men man kan efter 4-5 månader med 0.5kg/vecka viktuppgång börja kalbibrera och justera själv efter ens preferenser och mål.

AronP
2012-07-27, 00:33
Nej ökningen är inte linjär så vi lagrar lite olika men vi pratat den storleksordningen.

Tror du att du lägga på dig mer än typ 500g muskler per månad?

Justera efter 4-5 månader? Varför inte direkt. Varför skaffa massa fläsk först och sen justera?

Nog för att jag inte riktigt tror på leangains men det betyder inte att man måste gå ut så hårt.

Latissimus Dorsi
2012-07-27, 00:38
Nej ökningen är inte linjär så vi lagrar lite olika men vi pratat den storlekordnkb.

Tror du att du lägga på dig mer än typ 500g muskler per månad?

Justera efter 4-5 månader? Varför inte direkt. Varför skaffa massa fläsk först och sen justera?

Nog för att jag inte riktigt tror på leangains men det betyder inte att man måste gå ut så hårt.

Måste erkänna att det jag säger är smått färgat av mina egna preferenser då jag tycker det är fint med att vara lite lagom knubbig. Men huvudpoängen är att ett 500kalorier överskott är hyffsat bra att landa på de första månaderna då majoriteten av det man faktiskt bygger är muskler och det blir en hyffsat kontrollerad bulk. Men återigen 500 är inte en siffra huggen i sten, man kan alltid justera den efter behov.

AronP
2012-07-27, 00:45
Måste erkänna att det jag säger är smått färgat av mina egna preferenser då jag tycker det är fint med att vara lite lagom knubbig. Men huvudpoängen är att ett 500kalorier överskott är hyffsat bra att landa på de första månaderna då majoriteten av det man faktiskt bygger är muskler och det blir en hyffsat kontrollerad bulk. Men återigen 500 är inte en siffra huggen i sten, man kan alltid justera den efter behov.

Att vara knubbig behöver det inte vara något fel på, men varför sträva efter att ta sig dit snabbt. Och jag har också gjort dumma bulkar, lyssnat på folk som förespråkat stort överskott för det har man snackat om i många år. Kostar mer än det smakar i slutändan, kanske lite mer muskler lagda men 1-2v längre diet for varje kilo. På ett år blir det typ ett halvår extra du får slösa bort på en deff, en deff då du bygger väldigt lite i bästa fall.

Latissimus Dorsi
2012-07-27, 00:52
Att vara knubbig behöver det inte vara något fel på, men varför sträva efter att ta sig dit snabbt. Och jag har också gjort dumma bulkar, lyssnat på folk som förespråkat stort överskott för det har man snackat om i många år. Kostar mer än det smakar i slutändan, kanske lite mer muskler lagda men 1-2v längre diet for varje kilo. På ett år blir det typ ett halvår extra du får slösa bort på en deff, en deff då du bygger väldigt lite i bästa fall.

Låter som något jag bittert kommer få erfara om någon månad eller så..

Pretorian
2012-07-27, 06:27
Håll koll på vikterna på gymmet. Ha som mål att de rent procentuellt ökar mer än din kroppsvikt.

tjing
2012-07-27, 09:11
Jag äter uppåt 4000-4500 träningsdagar ibland och oftast kring 3500. Det blir ett rätt mäktigt överskott eftersom jag inte väger så mycket. Men jag tar igen det med lite konditionsträning och random underskott ibland övriga dagar.

För mig är det oslagbart och jag ökar i vikter snabbare än jag skulle gjort om jag fipplat runt på balans. Jag lägger också på mig förvånansvärt lite fett, även efter att jag ätit 4000 kcal av mcdonalds-mat och godis, sett till en lite längre mätperiod. Men visst blir det lite fett också, men också styrkeökningar. Man blir inte fet av att lägga på sig lite fett.

Jag tror starkt på att äta ordentligt på träningsdagar och om tvunget, ligga lägre på vilodagar. Om man tar i vill säga och verkligen vill lägga på vikt.