Visa fullständig version : Hardgainer Diet
Tjena jag håller på att sätta upp en bulk-diet som jag skall följa strikt, jag tror jag till 50% är en hardgainer och därför ska jag följa en såkallad hardgainerdiet.
Hursomhelst undrar jag hur fördelning av protein/kolhydrater/fetter bör se ut i kosten om jag vill öka maximalt i massa.
Just nu väger jag cirka 65kg och är 180cm lång.
MVH
Einar Adolfsson
Vad är en hardgainerdiet?
Tjena jag håller på att sätta upp en bulk-diet som jag skall följa strikt, jag tror jag till 50% är en hardgainer och därför ska jag följa en såkallad hardgainerdiet.
Hursomhelst undrar jag hur fördelning av protein/kolhydrater/fetter bör se ut i kosten om jag vill öka maximalt i massa.
MVH
Einar Adolfsson
0.5g fett per kg kropssvikt
2-3g protein per kg kroppsvikt
ös på tills du når 200kcal+
typ lean bulk om jag inte har fel
0.5g fett per kg kropssvikt
2-3g protein per kg kroppsvikt
ös på tills du når 200kcal+
Ok. Och kolhydrater?
Någon "hardgainer" som fått bra resultat med en viss diet?
Ok. Och kolhydrater?
menade att du ska ösa på med kolhydrater tills du når 200kcal + :D men då är det bra sådana förstås och inte massa bakelser och godis.
http://www.bodybuilding.com/fun/hardgainer-muscle-building-1-nutrition.htm'
Funderar på att följa denna, men den anger inte hur mycket FETT jag skall äta. Är 0,5 per kg rimligt (bra fetter nötter etc.)
typ lean bulk om jag inte har fel
Det vanliga är annars att "hardgainers" helt enkelt äter alldeles för lite och då verkar det vara fel väg.
Epowers: Fyll ut med kolhydrater och ev lite extra fett tills du går upp i vikt.
Hur vet man att man är hardgainer om man väger 65kg på 180cm?
menade att du ska ösa på med kolhydrater tills du når 200kcal + :D men då är det bra sådana förstås och inte massa bakelser och godis.
Har du testat denna diet? :)
Har du testat denna diet? :)
nae men det låter som en lean bulk, och det har jag läst lite på nätet om.
Hur vet man att man är hardgainer om man väger 65kg på 180cm?
Längd/vikt är inte relevant men ville bara ange det om någon undrade. Hursomhelst är jag en sådan person som inte blir tjock även om jag äter massa skräpmat.
Längd/vikt är inte relevant men ville bara ange det om någon undrade. Hursomhelst är jag en sådan person som inte blir tjock även om jag äter massa skräpmat.
som alla säger. kcal in och ut. äter du mer än du gör av med går du upp i vikt och tvärtom, sen vad vikten blir av beror på hur du tränar och vart ifrån dina kcal kommer.
Gjorde en ungefärlig plan på intag; låter den rimlig?
Givetvis syftar den på bra fetter och kolhydrater och inte godis/läsk etc.
~208g protein
~350g kolhydrater
~80g fett
/ DAG
Då kan du skippa den artikeln, iofs läste jag bara till den här punkten men det räcker.
"
1 grilled chicken breast
1 baked potato
1 small salad with a small amount of dressing
1 tall glass of water"
Varför äta så lite energi som möjligt i en måltid om man vill gå upp i vikt?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376
Gjorde en ungefärlig plan på intag; låter den rimlig?
Givetvis syftar den på bra fetter och kolhydrater och inte godis/läsk etc.
~208g protein
~350g kolhydrater
~80g fett
/ DAG
minska fettet och öka kolhydraterna..
minska fettet och öka kolhydraterna..
Först och främst är det ju bra att veta vad TS menar med att han är en "hardgainer". Som det verkar har du svårt att gå upp i vikt? Då bör du i första hand satsa på energität mat som du lätt får i dig mycket av. Så i ditt fall hade jag minskat på proteinet (2 g/kg-kv räcker nog bra) och kanske ökat något på fettet.
Titta i tråden Z_bumbi startat för bra tips.
Då kan du skippa den artikeln, iofs läste jag bara till den här punkten men det räcker.
"
1 grilled chicken breast
1 baked potato
1 small salad with a small amount of dressing
1 tall glass of water"
Varför äta så lite energi som möjligt i en måltid om man vill gå upp i vikt?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376
Sant, bra skriven tråd förövrigt. Har du något exempel på hur en optimal dag skulle kunna se ut? Kostväg dvs
Bluesparv
2012-07-05, 19:31
Jag skulle minskat lite på proteinet och ökat kolhydraterna istället. Godare, billigare, lättare att få i sig.
Hardgainer.
Upp med en hand alla som trodde man var en sådan när man var 19-20 bast.
Sen slutade man äta som en pippifågel.
prOtotype
2012-07-05, 19:50
MVH
Einar Adolfsson
Einar, jag vet hur du har det. Jag är 186 och har tidigare vägt som minst 60kg på den här längden. Hemligheten är att äta flera stora måltider varje dag. Försök äta en ordentlig frukost, sen en ordentlig lunch, sen en ordentlig kvällsmat.
Första tiden kommer du gå runt och vara konstant mätt och tycka att det är svårt att äta men efter en vecka eller två kommer din kropp anpassa sig till det ökade kaloriintaget och du kommer börja växa.
Fyll även på med mycket mjölk om du tycker att det är svårt att få i dig tillräckligt.
Sheogorath
2012-07-05, 19:53
Hardgainer.
*hand upp*
Dieter är töntiga.
Ät. Välj fullfeta livsmedel, ät mycket bröd och annat som inte mättar.
Doctor Snuggles
2012-07-05, 20:03
Hardgainer.
...eller blev gammal.
...eller blev gammal.
Jag fyllde 30 igår *grr27*
Doctor Snuggles
2012-07-05, 22:27
Jag fyllde 30 igår *grr27*
Är du arg för att du tror jag kallar dig gammal, eller över att du tror att du är gammal?
Är du arg för att du tror jag kallar dig gammal, eller över att du tror att du är gammal?
Båda!
http://i.imgur.com/EOZeb.jpg
Hardgainer.
Räcker inte upp handen. Men jag läste om det här med kalorier, gjorde en uppskattning och åt sen så mycket kcal som behövdes varje dag för att gå upp i vikt (då 3600 kcal), och upp i vikt gick jag :D
Silencer
2012-07-06, 09:19
Mer kolhydrater, mindre protein.
Med all säkerhet har du bara inte lärt dig äta ordentligt. Ät vanlig blandkost och träna hårt. Undvik mättande livsmedel om du blir mätt fort.
KalleTeodor
2012-07-06, 10:22
du tror att du är är hardgainer men du är det inte, jag trodde jag också var den en gång i tiden på 192 cm och ca70kg. idag väger jag närmare 90kg på samma längd.
Lösningen? Jag började äta som ett djur, äta äta äta. du äter för lite. ät mer. ät oftare, gå upp tidigare så du hinner äta mer under dagen osv osv. detta under en 2 års period. Lär dig äta.
Ser fortfarande ut som en räka så vettekatten vart alla kilon tagit vägen... så var inte rädd för å smacka i dig massor med mat.
Doctor Snuggles
2012-07-06, 16:33
Båda!
http://i.imgur.com/EOZeb.jpg
Nevermind all that, VEM är den där tjejen? Sötaste jag sett.
Är det inte lite överdrivet? Äta äta äta? 500-1000kcal är ju inte så jäkla mycket mer om man befinner sig i balans.
tycker inte man bör äta "vad som helst" för att gå upp i vikt.. ät bra med protein, bra fett, och bra kolhydrater men mycket av det så får du mycket muskler på köpet.. antar att du inte behöver tänka på bulk och deff så mycket senare då.
Är det inte lite överdrivet? Äta äta äta? 500-1000kcal är ju inte så jäkla mycket mer om man befinner sig i balans.
1000kcal+/dag = 1kg + / vecka... Det är rätt mycket i min mening...
Går personen inte upp i vikt så är är 500-1000 kcal ganska mycket eftersom den inte får i sig det. Iofs är 1000 kcal per dag ganska mycket för det stora flertalet oavsett bakgrund och det är sällan något som bara händer för att man äter mer om man inte gör en stor omläggning av kosten.
Däremot får den som faktiskt börjar äta mer hålla koll på vågen och se hur mycket den går upp utslaget på en månad. Är man smal så bör man inte bli förvånad över om det inte händer så mycket efter den första veckans troliga uppgång men då har man i alla fall fått en ny balanspunkt.
tycker inte man bör äta "vad som helst" för att gå upp i vikt.. ät bra med protein, bra fett, och bra kolhydrater men mycket av det så får du mycket muskler på köpet.. antar att du inte behöver tänka på bulk och deff så mycket senare då.
Är proteinintaget och kalorintaget det samma så blir det ingen skillnad om man inte bara satsar på att äta godis.
Går personen inte upp i vikt så är är 500-1000 kcal ganska mycket eftersom den inte får i sig det. Iofs är 1000 kcal per dag ganska mycket för det stora flertalet oavsett bakgrund och det är sällan något som bara händer för att man äter mer om man inte gör en stor omläggning av kosten.
Däremot får den som faktiskt börjar äta mer hålla koll på vågen och se hur mycket den går upp utslaget på en månad. Är man smal så bör man inte bli förvånad över om det inte händer så mycket efter den första veckans troliga uppgång men då har man i alla fall fått en ny balanspunkt.
Självklart måste man skaffa sig koll om man inte går upp, men det jag menade är att man inte behöver ändra så otroligt mycket i kosten, rådet att äta allt man kommer över blir absurt tycker jag, 500kcal som exempel är ju inte så jätte mycket sett till livsmedel.
Sheogorath
2012-07-07, 10:59
Är proteinintaget och kalorintaget det samma så blir det ingen skillnad om man inte bara satsar på att äta godis.
:thumbup:
Jag trodde också att jag var en hardgainer, sedan började jag äta riktigt.*popcorn*
Självklart måste man skaffa sig koll om man inte går upp, men det jag menade är att man inte behöver ändra så otroligt mycket i kosten, rådet att äta allt man kommer över blir absurt tycker jag, 500kcal som exempel är ju inte så jätte mycket sett till livsmedel.
Att öka dygnsgenomsnittet med 500 kcal kan för många ses som en extrem ökning i hur mycket man äter. Just att det är 500 kcal varje dag (eller 1000 varannan eller vilken annan fördelning som helst) och inte:
"Äta mycket mat idag, dagen därpå, i övermorgon protesterar aptiten och jag orkar inte äta ett smack! Men jag äter igen nästa dag, eller nästa när aptiten kommer tillbaka, då jävlar!" och så blir det kanske ett dygnsgenomsnitt på +100 över hela veckan och efter en månad går det inte att se någon signifikant viktökning (400g viktuppgång döljs av vanliga viktfluktuationer) och personen ger upp pga att denne "kan inte gå upp i vikt hur mycket jag än äter".
Därför kan det vara vettigt att ge rådet att "äta allt du kommer över" om man identifierat att personen är en sådan som tror sig äta mycket, vilket 9 av 10 är i dessa fall. Fast bästa rådet IMO är att "räkna kalorier, inget annat funkar".
Iaf tills att personen har lyckats göra en vettig viktuppgång med kaloriräkning. Då vet man att personen har kommit till insikt om hur mycket denne äter och nästa gång kan man ge rådet "ät mycket" eftersom personen då vet vad "mycket" är.
Citat
Men samtidigt kan det väl få motsatt resultat, om man verkligen "äter allt man kommer över" så kanske det blir så pass mycket att man får total avsmak och tänker att "nä fyfan det här klarar jag inte av" så ger man upp i stället, när det i själva verket kunde ha gjorts på ett mer kontrollerat sett och då det visade sig att det var inte alls så mycket mer man behövde äta. Tänker mig ungefär som jojobantare som aldrig brytt sig om att räkna kalorier och kör rena svältdieter periodvis, efter ett litet tag ger dom eller ännu värre går tillbaka till att överäta.
Jag vet inte, jag kanske inte har tillräckligt med förståelse för problemet så jag ska inte säga för mycket.
olle lindblad
2012-07-07, 14:45
Som flera sagt, är man lång, smal och äter för lite är det lätt att tro att man är en hardgainer. Jag har också varit där och någon hardgainer var jag tydligen inte, det räckte med att äta stora mängder.
Men samtidigt kan det väl få motsatt resultat, om man verkligen "äter allt man kommer över" så kanske det blir så pass mycket att man får total avsmak och tänker att "nä fyfan det här klarar jag inte av" så ger man upp i stället, när det i själva verket kunde ha gjorts på ett mer kontrollerat sett och då det visade sig att det var inte alls så mycket mer man behövde äta. Tänker mig ungefär som jojobantare som aldrig brytt sig om att räkna kalorier och kör rena svältdieter periodvis, efter ett litet tag ger dom eller ännu värre går tillbaka till att överäta.
Jag vet inte, jag kanske inte har tillräckligt med förståelse för problemet så jag ska inte säga för mycket.
Jo jag förstår vad du menar. Man bör försöka "läsa" av den man ger råden till först. Ibland måste man förvränga sanningen och överdriva eftersom man tror att råden kommer att underdrivas och därför bli lagom. På internet är det svårt att läsa av folk så att ge sådana råd är oftast lite gambling. Men kan man kräva så mycket mer noggrannhet än så?
Någon man pratat med på gymmet som frågat efter råd i 1 år och fortfarande inte gått upp i vikt när man sagt åt denna att t ex lägga till 500 kcal om dygnet och sluta träna 7 grupp-pass i veckan utöver de 3 passen styrketräning som bedrivs, ja då kanske man ger överdrivna råd som "lägg till 1200 kcal om dagen" och när det "inte funkar" så säger man "testa 1500 kcal, testa 2000 kcal" osv...
Till slut lär man få personen att erkänna att denne inte klarar av att äta så mycket och då kanske man kan gå vidare med "vad tror du det beror på och vad kan du göra för att det ska bli lättare att äta tillräckligt?" och då kanske denne skippar grupp-passen (finally) och kanske även slutar ljuga för sig själv om hur mycket denne faktiskt äter.
Bullshit. Ät ca 7000kcal skräp om dagen så ska du se att du blir fet som en vallross på nolltid :)
Är ganska less på alla "jag äter sjukt mycket men kan inte gå upp i vikt"
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.