Visa fullständig version : Alkohol på midsommar, hur ska jag äta för att må bra?
Har i princip inte druckit alkohol på 9 månader och på torsdag åker jag till smögen och har planerat att dricka lite. I och med att jag är inne på min tredje månad av deff och inte äter mycket kolhydrater för tillfället så är jag rädd att jag kommer må ganska dåligt av alkoholen. (Jag testdrack för 2 veckor sen och då frös jag och mådde ganska illa.. och då drack jag mig knappt berusad)
Så tänkte att jag skulle lägga om kosten för att undvika att frysa / må illa / trötthet. Nån som har nån bra idé om hur jag bör äta dagarna innan och vid drickandet eller allmänna tips?
SassyFit
2012-06-19, 13:33
Det allmänna tipset är att dricka måttligt. Drick lättöl istället för starköl till exempel eller blanda groggar på mindre spritmängd om du är känslig. Snapsa inte.
ChrisDEFC
2012-06-19, 13:37
Det allmänna tipset är att dricka måttligt. Drick lättöl istället för starköl till exempel eller blanda groggar på mindre spritmängd om du är känslig. Snapsa inte.
+1 om du vill hålla dieten. Annars kan du väl öka kcalintaget något dagen före och på själva midsommar så du har lite mer energi i kroppen.
Jokester
2012-06-19, 13:40
Käka något flottigt innan du börjar dricka och något flottigt efter. Works like a charm
+1 om du vill hålla dieten. Annars kan du väl öka kcalintaget något dagen före och på själva midsommar så du har lite mer energi i kroppen.
Dieten bryr jag mig inte så mycket om. Min form är ganska bra och har inga problem med att komma tillbaks efter midsommar. Just illamåendet som jag vill undvika. Är det någon som har erfarenhet av att man mår sämmre av sprit jämfört med vin / öl? även om det är samma mängd alkohol. Jag har nämligen fått för mig att jag mår sämre av just sprit.
varför inte bara låta bli helt och hållet?
För att klargöra frågorna:
Bör jag ladda med fet mat eller kolhydrater för att undvika illamående/trötthet?
Någon som som känner som jag att man mår sämre av sprit än av öl? (även om det är samma mängd alkohol)
Någon som som känner som jag att man mår sämre av sprit än av öl? (även om det är samma mängd alkohol)
Tycker tvärt om.
Om du mådde dåligt när du drack förra gången så finns det något som talar för att du inte ska göra det även den här gången? Om inte så är det någon mening med att chansa?
Annars ät vanlig mat, drick med måtta och sprid ut det över lång tid. Mer mat kan göra att upptaget tar längre tid men det löser du lika enkelt genom att sänka tempot och dricka mindre per tillfälle. Då får du dessutom ingen överraskning i form av att "du inte känner något" och sedan blir aprak då det som bromsats dyker upp på en gång.
lägg dig på kaloribalans någon dag innan så går det nog bra... och som andra har påpekat; drick med måtta.
SassyFit
2012-06-19, 15:18
Jag är en student som gillar att festa och råkar lida av generna som gör att jag varken kräks eller blir bakfull (och det är tydligen tecken på att jag tillhör högriskgruppen för blivande alkoholister) märker ingen som helst skillnad vad jag dricker.
Hur du ska äta är omöjligt att svara men ska man vara opti gäller det att ligga lågt med kolhydrater och fett och försöka satsa på enbart proteinkäk som kvarg, keso mini, tonfisk och kyckling den dagen man ska dricka. Men för just illamåendet har jag inget svar på för jag har inte mått dåligt på fyllan.
Jag tror fortfarande på att du ska dricka mindre. Du lär ändå känna av dopaminet efter två lättöl redan eftersom du inte druckit på länge (vit månad ska vara på 6 veckor, annars så känner man inte av dopaminet så tidigt...).
Jmen ska man vara opti gäller det att ligga lågt med kolhydrater och fett och försöka satsa på enbart proteinkäk som kvarg, keso mini, tonfisk och kyckling den dagen man ska dricka.
Hur blir det opti?
Jag är en student som gillar att festa och råkar lida av generna som gör att jag varken kräks eller blir bakfull (och det är tydligen tecken på att jag tillhör högriskgruppen för blivande alkoholister) märker ingen som helst skillnad vad jag dricker.
Hur du ska äta är omöjligt att svara men ska man vara opti gäller det att ligga lågt med kolhydrater och fett och försöka satsa på enbart proteinkäk som kvarg, keso mini, tonfisk och kyckling den dagen man ska dricka. Men för just illamåendet har jag inget svar på för jag har inte mått dåligt på fyllan.
Jag tror fortfarande på att du ska dricka mindre. Du lär ändå känna av dopaminet efter två lättöl redan eftersom du inte druckit på länge (vit månad ska vara på 6 veckor, annars så känner man inte av dopaminet så tidigt...).
Du svarar på allt utom det TS vill veta.
Och nej du riskerar varken mer eller mindre i nån riskgrupp för att du inte blir bakis. Den som sagt något så jävla dumt bör göra om och rätt.
Och det sista är bara efterblivet. Varför skulle det ta 6 veckor för allas dopaminförråd att fyllas på?
JonathanSv
2012-06-19, 15:35
Alltså vilken process för att dricka...
Alkohål dricker man ju för att bli full och bli ansvarslös en kväll, annars kan man dricka mjölk, det är godare :D
Stignich
2012-06-19, 16:24
Varannan vatten ;)
tigerofsweden
2012-06-19, 17:36
Hur blir det opti?
Antar att postaren syftade på det här
http://www.leangains.com/2010/07/truth-about-alcohol-fat-loss-and-muscle.html
SassyFit
2012-06-19, 17:51
Du svarar på allt utom det TS vill veta.
Och nej du riskerar varken mer eller mindre i nån riskgrupp för att du inte blir bakis. Den som sagt något så jävla dumt bör göra om och rätt.
Och det sista är bara efterblivet. Varför skulle det ta 6 veckor för allas dopaminförråd att fyllas på?
Om du går på en kurs som heter "Varannan vatten", det är därifrån jag fått all information om och därför vet jag hur det ligger till. Material finns inte att få tag på någon annanstans, jag kan ju gräva i det här om det nu är så intressant.
(Jag gick kursen för jag är en av dem som ska sparka in nya ettor till hösten och får ha koll på nollornas drickande)
Och efterblivet? Kan du vara själv, otroligt löjlig ton i ditt inlägg. Det handlar om kemin i hjärnan. Hjärnan mottar inte så mycket dopamin efter att man druckit 1-2 ggr i veckan och blivit full. Därför som man kan dricka mer och mer med tiden utan att bli påverkad. Hjärnan bygger upp ett slags mur för att inte bli så påverkad. Skyddar sig själv helt enkelt.
Och z_bumbi - ja länken fick du, där beskriver man hur man äter och dricker för att vara opti. Funkar bra om jag får säga så. Inte påverkat min deff så länge jag inte fått karatefylla.
Om du går på en kurs som heter "Varannan vatten", det är därifrån jag fått all information om och därför vet jag hur det ligger till. Material finns inte att få tag på någon annanstans, jag kan ju gräva i det här om det nu är så intressant.
(Jag gick kursen för jag är en av dem som ska sparka in nya ettor till hösten och får ha koll på nollornas drickande)
Och efterblivet? Kan du vara själv, otroligt löjlig ton i ditt inlägg. Det handlar om kemin i hjärnan. Hjärnan mottar inte så mycket dopamin efter att man druckit 1-2 ggr i veckan och blivit full. Därför som man kan dricka mer och mer med tiden utan att bli påverkad. Hjärnan bygger upp ett slags mur för att inte bli så påverkad. Skyddar sig själv helt enkelt.
Och z_bumbi - ja länken fick du, där beskriver man hur man äter och dricker för att vara opti. Funkar bra om jag får säga så. Inte påverkat min deff så länge jag inte fått karatefylla.
Var har du läst/hört att det krävs ~6v för att bli "återställd"?
SassyFit
2012-06-19, 19:08
Det fick jag höra på kursen.
Jag ska leta efter broschyren, jag är helt säker på att jag har kvar den.
Det var en intern utbildning av studenthälsan.
vet jag det är riktig jävla raggarfylla på gång så laddar jag med ett rör resorb under kvällen alternativt drar i mig en 6a valfri sprit som återställare på morgonen, kalasbra!
vicarious
2012-06-19, 19:50
alternativt drar i mig en 6a valfri sprit som återställare på morgonen, kalasbra!
Det där har jag svårt att förstå vitsen med. Känns ju mest som en gammal skröna att det på något vis skulle göra så man mår bättre.
Det där har jag svårt att förstå vitsen med. Känns ju mest som en gammal skröna att det på något vis skulle göra så man mår bättre.
Har du aldrig tagit en återställare?
Vitsen är väl att man blir full igen på så sätt inte känner av baksmälla sen nyktra man till under dagen lite mjukare övergång, känns grymt fel å göra det men det är effektivt tkr jag iaf:-)
Überbiffen
2012-06-19, 21:37
Mitt tips är att acceptera läget efter en fylla, rejäl fylla om man så vill. Jag mår katastrof var gång jag supit men då dricker jag också stora mängder sprit. Var, varannan helg i stort sett. Inget jag grämer mig över direkt.
Intressant tråd.
Är bortbjuden på midsommar, kommer dricka. Orkar inte ta den där djävla diskussionen om varför man inte dricker med allt och alla.
Men lutar åt att jag köper lättöl/folköl. Det är enklast så om man vill må bra dagen efter, utan att folk ska bry sig för mycket.
Tryck riktigt mycket av midsommarkäket, sen är det bara att ta drickandet i lugn takt så du hinner känna av om det börjar gå utför.
Det fick jag höra på kursen.
Jag ska leta efter broschyren, jag är helt säker på att jag har kvar den.
Det var en intern utbildning av studenthälsan.
Vore intressant, hoppas du hittar den!
Rikard Jansson
2012-06-19, 23:12
Det funkar, utan tvekan :)
aldoschadewitz
2012-06-20, 00:00
beror på vad syftet med drickande är.. vill du kunna dricka mycket men inte bli berusad så ska du äta mer, men varför? så gott är det ju inte
vet inte om det finns studier på detta men jag i alla fall blir MYYYCKET lättare påverad under deff
Det funkar, utan tvekan :)
Ja, jag kan ha en riktig domedagsbaksmälla en hel dag men tar jag en bira, ett glas vin eller nått senare på kvällen så rinner baksmällan bort som smör på solvarm asfalt.
Jag skulle rekomendera att varva drinkarna med ren läsk eller ölen med alkoholfri öl om man vill slippa tjaffs och samtidt må lite bättre. Smaken är densamma och folk märker inte att man tar det lugnt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.