handdator

Visa fullständig version : Sluta nojja dig över fett mängden.

jovas
2011-10-10, 22:14
Tycker att jag själv nojjar en del över att jag inte får i mig tillräckligt med fett per dag.

Även pga att jag ofta folk hör säga, "glöm inte att få i dig fett är minst lika viktigt"

Men är de inte så att de är ganska svårt att att ha ett lågt fett intag om man verkligen inte försöker?

Jag äter alltid 2 ägg till frukost.
Sen steker jag maten i olja. Ibland en avokado till maten. Å ringlar lite olivolja på salladen, ingen jätte mäng men lite.

Borde inte jag då få i mig lagom mängd fett?

Bättre å fokusera på att få i sig protein :)

Jokester
2011-10-10, 22:18
Själv tänker jag inte ens på hur mycket fett jag får i mig. Ligger nog väldigt lågt för det mesta skulle jag tro då min kost just nu i stort sett bara består av proteinpulver, frysta grönsaker och kycklingfilé.

difeddy
2011-10-10, 22:23
Det kan vi omöjligen veta. Räkna i några dagar för att få fram ett medelvärde. Inte för att detta skulle vara någon absolut sanning men ett halvt gram fett per kilogram kroppsvikt är nog en formel som du kan använda dig av för att åtminstone bestämma ett slags minimum.

jovas
2011-10-10, 22:39
Okej:)

Om man ser ur muskeluppbyggnads synpunkt hur stor skillnad kan de göra med 0,5 g fett per kilo kontra 1 g?

Känns jobbigt att behöva hälla i lite grädde i maten eller så.

zeusden1
2011-10-10, 22:59
Drick standardmjölk. Gott som tusan och hyfsat fettrikt.

Eddie Vedder
2011-10-11, 08:39
Okej:)

Om man ser ur muskeluppbyggnads synpunkt hur stor skillnad kan de göra med 0,5 g fett per kilo kontra 1 g?

Känns jobbigt att behöva hälla i lite grädde i maten eller så.

Varför känns det jobbigt? Gräddsås är ju jättegott. Du behöver ju bara minimumnivåer av fantasi för att slänga ihop en god sås, behöver ju inte handla om att bara hälla grädde rakt över kycklingfilén. Men för dina muskler känns det högst osannolikt att 1 g gör märkbar skillnad jämfört med 0.5.

rajjan_dammit
2011-10-11, 09:17
Men för dina muskler känns det högst osannolikt att 1 g gör märkbar skillnad jämfört med 0.5.

Så länge totala kcal-intaget är detsamma va?

Eddie Vedder
2011-10-11, 09:28
Så länge totala kcal-intaget är detsamma va?

Ja självklart. Är det så att 0.5 gram per kilo är för lågt för att man ska kunna få i sig tillräckligt med energi är det förstås skillnad. :) Eller om 0.5 är lagom för ett moderat överskott och 1 gram plötsligt blir onödigt mycket så man blir onödigt fet. :)

rajjan_dammit
2011-10-11, 09:32
Ja självklart. Är det så att 0.5 gram per kilo är för lågt för att man ska kunna få i sig tillräckligt med energi är det förstås skillnad. :) Eller om 0.5 är lagom för ett moderat överskott och 1 gram plötsligt blir onödigt mycket så man blir onödigt fet. :)

Hur pass lite fett är "för lite" för att påverka anabola hormonsignaler negativt?

Eddie Vedder
2011-10-11, 09:34
Hur pass lite fett är "för lite" för att påverka anabola hormonsignaler negativt?

Ingen aning faktiskt. Svårt att peka på enbart fett som enskild faktor. Fettsammansättning kanske påverkar, vilka andra saker man äter mer av när fettkällorna minskar, vad man får i sig mindre av etc.

lurre86
2011-10-11, 09:43
Ost, avokado, cashewnötter, mjölk, ägg, crème fresh, gräddfil, kaviar, fisk, makrill där har du flera lätta fett källor som jag använder.

Springer
2011-10-14, 15:44
Drick standardmjölk. Gott som tusan och hyfsat fettrikt.

Drick mellanmjölk så du får i dig D-vitamin istället.

Eddie Vedder
2011-10-14, 16:18
Drick mellanmjölk så du får i dig D-vitamin istället.

Det får man i standardmjölk också. Det är därför de fettreducerade är berikade. Skillnaden är att det är en standardiserad mängd när det är tillsatt och mer varierande när det är i dess naturliga form.

kettlebellGuden
2011-10-14, 17:00
Men är de inte så att de är ganska svårt att att ha ett lågt fett intag om man verkligen inte försöker?

Nej det är väl inte alls svårt... tänk en normal dags ätande...

400gubbar vit fisk ("torsk")
halvkilo kycklingfile
något halvkilo bönor av någon sort
plus lite grönsaker och 5-6 frukter

Krävs inget speciellt "försökande" på något sätt... fett undviker man ju rent spontant eftersom ofta är det ju så att högre fetthalt gör maten äckligare (jmf 30%-ost med 7%, eller minimjölk med gammeldassmjölk).

Springer
2011-10-14, 17:15
Det får man i standardmjölk också. Det är därför de fettreducerade är berikade. Skillnaden är att det är en standardiserad mängd när det är tillsatt och mer varierande när det är i dess naturliga form.

Nej, det är försvinnande lite D-vitamin i standardmjölk.

Tacos
2011-10-14, 17:26
då min kost just nu i stort sett bara består av proteinpulver, frysta grönsaker och kycklingfilé.

Stackare...det lät inte roligt.

Landström
2011-10-14, 17:38
Stackare...det lät inte roligt.

Precis. Varför inte värma grönsakerna åtminstone...

;)

Spartansk
2011-12-18, 17:38
Bumpar den här. Jag funderar på om jag ligger lite för lågt på fettet i kosten. I dag t ex har jag ätit fettfri kvarg, alaskan pollock, tonfisk och frysta grönsaker. Känner mig lite "borta" i huvudet och funderar på om det kan bero på för lite fett.

kettlebellGuden
2011-12-18, 17:47
Bumpar den här. Jag funderar på om jag ligger lite för lågt på fettet i kosten. I dag t ex har jag ätit fettfri kvarg, alaskan pollock, tonfisk och frysta grönsaker. Känner mig lite "borta" i huvudet och funderar på om det kan bero på för lite fett.

energibrist? kolhydratsbrist? Pröva att öka lite fettmängd och se om det reder sig. Om inte - prova något annat.

Fredrik_S
2011-12-18, 17:51

Nej det är för lite kolhydrater som gör att du känner dig borta i huvudet.

Sniggel
2011-12-18, 18:01

Tja äter man "enbart protein" och antagligen en väldigt låg mängd kalorier så kan det finnas en hel del anledningar till att man känner sig borta :P

Spartansk
2011-12-18, 18:02
Tja äter man "enbart protein" och antagligen en väldigt låg mängd kalorier så kan det finnas en hel del anledningar till att man känner sig borta :P

Det är inte en väldigt låg mängd kalorier, men "enbart protein"... Funderar på att börja äta lite ägg.

Sniggel
2011-12-18, 18:25
Det är inte en väldigt låg mängd kalorier, men "enbart protein"... Funderar på att börja äta lite ägg.

Om det nästan bara är protein, hur mycket kalorier kan man komma upp i?

Ja du kan ju prova med lite ägg. Men jag tycker du gott kan prova med en viss mängd kolhydrater också från potatis, rotfrutker eller frukt kanske om du nu inte vill öka kalorimängden allt för mycket / alls.

vicarious
2011-12-18, 19:09
Nej det är för lite kolhydrater som gör att du känner dig borta i huvudet.

This.

Spartansk
2011-12-18, 20:06
Om det nästan bara är protein, hur mycket kalorier kan man komma upp i?

Rätt mycket (jag käkar 2000-2300 kcal/dag). Fettfri kvarg, mager fisk, samt vissa kött- och fågelprodukter har mindre än 1 procent fett.

Tack för tipsen!

Eddie Vedder
2011-12-18, 20:49
This.

Du brukar inte vara så kategorisk. Hur kan du vara så säker? Det kan vara båda och det kan vara något annat än kosten.

mikaelj
2011-12-18, 21:02
Rätt mycket (jag käkar 2000-2300 kcal/dag). Fettfri kvarg, mager fisk, samt vissa kött- och fågelprodukter har mindre än 1 procent fett.

Av vilken anledning försöker du utesluta fet mat? Bortopererad gallblåsa?

begt
2011-12-18, 21:08
Själv tänker jag inte ens på hur mycket fett jag får i mig. Ligger nog väldigt lågt för det mesta skulle jag tro då min kost just nu i stort sett bara består av proteinpulver, frysta grönsaker och kycklingfilé.

Tycker du att du får för lite fett i dig är lax utmärkt.

Enkelt recept:

1. Ta fryst lax och låt den tina i rumstemperatur. Fryst lax är bra för att i slutändan blir den så där riktigt saftig och god (Om potatisen inte kokar så snabbt så täck över formen för att bevara saftigheten).

2. Sätt ugnen på 175-200 grader

3. Smörj in en ugnsform med lite olja (behövs inte mycket).

4. Krydda laxen med citronpeppar och salt. Krydda ganska rikligt.

5. Ha laxen i ugnen i ca en halvtimma.

Serveras bäst med kokt potatis + lite andra grönsaker som avokado, gurka och tomat exempelvis, samt med lite hollandaisesås.

Spartansk
2011-12-18, 21:16
Av vilken anledning försöker du utesluta fet mat? Bortopererad gallblåsa?

Nej, deffar. Läste en artikel om Berkhans termogena diet, det var den som inspirerade mig.

mikaelj
2011-12-18, 21:28
Nej, deffar. Läste en artikel om Berkhans termogena diet, det var den som inspirerade mig.

Då är det väl snarare enbart protein och typ 400g = 1600 kcal/dag.

Varför inte lika gärna RFL?

Spartansk
2011-12-18, 21:32
Då är det väl snarare enbart protein och typ 400g = 1600 kcal/dag.

Varför inte lika gärna RFL?

4 g protein/kg kroppsvikt, 0,5g fett/kg kroppsvikt, vilket ger ett kcalvärde man sedemera gångar med aktivitetsfaktorn och justerar med ännu mer protein

Vad är RFL?

mikaelj
2011-12-18, 21:34
4 g protein/kg kroppsvikt, 0,5g fett/kg kroppsvikt, vilket ger ett kcalvärde man sedemera gångar med aktivitetsfaktorn och justerar med ännu mer protein

Vad är RFL?

Ungefär samma sak. Men kortare perioder, ca 3g protein/kg, och inget mer.

Kolla upp RFL (Rapid Fat Loss), PSMF (Protein-Sparing Modified Fast). Det är Lyle McDonald som knåpat ihop den. Han har skrivit en väldans massa böcker, t ex Ultimate Diet 2.0, Protein Book, The Ketogenic Diet.

Jag har provat det med bra resultat. Även kettlebellGuden på brädan. Han är särskilt förtjust i kolhydratrefeeden efteråt.

Mer här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168866

Spartansk
2011-12-18, 21:36
Tack Micke! :)

Fredrik_S
2011-12-19, 00:53
Vansinne att gå lågt på kolhydrater som idrottsman.

Det är EXTREMT enkelt att permanent bli av med kroppsfettet om du äter MYCKET kolhydrater och lite fett!!! Snälla gör inte misstaget och gå runt och vara trött ledsen sliten och fet...

Clabben
2011-12-19, 00:58

Det är EXTREMT enkelt att permanent bli av med kroppsfettet om du äter MYCKET kolhydrater och lite fett!!! Snälla gör inte misstaget och gå runt och vara trött ledsen sliten och fet...

Instämmer även här med det du skriver, vilket jag har gjort i de flesta tips du gett.

Morrris
2011-12-19, 01:48

Jag delar också din uppfattning.

vicarious
2011-12-19, 10:16
Du brukar inte vara så kategorisk. Hur kan du vara så säker? Det kan vara båda och det kan vara något annat än kosten.

Säker är jag givetvis inte, men det är min gissning. Kanske uttryckte den lite klumpigt :)

Morty
2011-12-19, 10:40

Men, men, men, det finns ju typ fyra duktiga svenska idrottare som inte äter massa kolhydrater och det har hänt att de vinner tävlingar, kolhydrater måste vara superfarligt och överskattat och sålt till oss stackars tränande på grund av en enormt stark lobby som själva lever på socker och vetemjöl.

För både Björn Ferry och Jonas Colting har en rätt najs meritlista! Nu använder Colting förvisso kolhydrater som bränsle för att prestera max under tävling men fortfarande!

Obs ironi.

Fredrik_S
2011-12-19, 12:46
haha eller hur Morty ;)

orora dig för kolhydrater den dagen du måste tömma huden och musklerna på glykogen och vätska.
Att går runt 2-3 kilo lättare genom denna tömmning i början eller under en hel viktminskningsperiod trots en fett% som överstier 5-8% är så korkat att jag vet inte var jag ska börja.

Numse
2011-12-19, 12:56
Den senaste diet-erfarenheten jag fick var av högt proteinintag, lågt till medel i fettintag och mycket lågt kolhydratsintag. 8 timmars arbetsdag och 5-6 träningsdagar i veckan var tuuuufft :o nästa gång blir det mer kollisar och mindre fett.

Fredrik_S
2011-12-19, 13:55
Min senaste diet var jag kroniskt pigg och presterade på max varje dag...jag gick från ett veckosnittvikt på 85,11(vägning varje dag) till 82,83 på 8 veckor. Jag åt ca 500g kolhyd 300 g protein och under 100g fett.
ca 1-2 timmar gym och ca 2-3 timmar dans(motsvarande lättsam cardio)... gick ner 285 gram i veckan och troligen var allt fett. samtidigt la jag förhoppninigsvis på mig några gram muskler iaf....

Tog denna bild efter den dieten och gjorde då en kolhydratsminskning i två dagar plus en dags laddning(dessa två dagar presterade jag inte på max)

Läxan jag lärde mig är att ENDAST gå låg på kolhydrater OM det är formtoppning och endast i några dagar(MAX en vecka)
http://img846.imageshack.us/img846/2234/halvliten.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/846/halvliten.jpg/)

Sniggel
2011-12-19, 15:07

Tycker du är lite väl tvärsäker i dina påståenden ;)
Men jag instämmer att de flesta förmodligen presterar mycket bättre av att äta en del kolhydrater än inga alls. Hos en styrketränande tror jag dock inte det behöver vara så himla mycket. 200-400g beroende på kroppsvikt och övrig aktivitet kan säkert räcka för maximal prestation om man enbart styrketränar.
Obs höftad siffra!

Roger that
2011-12-19, 21:14

Intresserad av varför många kroppsbyggare rekomenderar keto dieten

Eddie Vedder
2011-12-19, 21:20

För att de får resultat av det som de trivs med naturligtvis. Finns väl inte ett enda argument i tråden som på ett välgrundat sätt säger emot det?

bollio
2011-12-19, 23:16
Jag blev av med mitt eksem efter jag uteslöt vissa fettkällor ur kosten (kan ha varit slump, vem vet) så jag är återigen ruskigt fascinerad av detta ämne.

ed1234
2011-12-20, 01:17

Om en annan råkar ha drygt halva din dagliga energiförbrukning, dubbelt så mycket kroppsfett som dig och tränar 3 gånger per vecka snarare än flera timmar om dagen; anser du då lika tvärsäkert att denne ska äta kolhydratrikt och fettsnålt? Jag får en känsla av att du anser kolhydratbombning vara svaret på livets stora gåta för alla som andas på detta forum.

Fredrik_S
2011-12-20, 01:40

Ja det är jag extremt intressad av.

ed1234
Jag skrev idrottsman.
Men jag anser att alla som vill ha låga fettnivåer på kroppen bör äta fettsnålt. men ju mindre du tränar destom mindre kolhydrater finns det plats för. jag anser dock att neråt 100 gram är absolut minimum för alla.

Morty
2011-12-20, 10:40
Om en annan råkar ha drygt halva din dagliga energiförbrukning, dubbelt så mycket kroppsfett som dig och tränar 3 gånger per vecka snarare än flera timmar om dagen; anser du då lika tvärsäkert att denne ska äta kolhydratrikt och fettsnålt? Jag får en känsla av att du anser kolhydratbombning vara svaret på livets stora gåta för alla som andas på detta forum.

Kolhydrater är bra för återhämtningen. Tränar man några timmar per dag, som en idrottsman borde göra, så hjälper kolhydrater. De återhämtar musklerna och fungerar som bränsle under aktivitet. Visst, sitter man helt still hela dagarna för att sedan åka bil till gymmet där man lyfter lite vikter och sedan åker hem och parkerar i soffan, så behöve inga större mängder kolhydrater. Men det livet är väldigt ohälsosamt och rent subjektivt, sjukt trist.

ed1234
2011-12-20, 10:59
Ja det är jag extremt intressad av.

ed1234
Jag skrev idrottsman.
Men jag anser att alla som vill ha låga fettnivåer på kroppen bör äta fettsnålt. men ju mindre du tränar destom mindre kolhydrater finns det plats för. jag anser dock att neråt 100 gram är absolut minimum för alla.

Ok, det tror jag du har rätt i. Tyckte bara dina poster verkade väl aggressiva i sammanhanget. Jag är inte idrottsman i den bemärkelsen att jag tränar långt under 5 h/dag, och väldigt många här är inte heller det, var vad jag ville ha sagt ;) .

Sniggel
2011-12-20, 11:06
Jag blev av med mitt eksem efter jag uteslöt vissa fettkällor ur kosten (kan ha varit slump, vem vet) så jag är återigen ruskigt fascinerad av detta ämne.Vilka typer av fettkällor var det eller, vilka livsmedel var det?

Springer
2011-12-20, 12:03

Kan du utveckla?

Jag är väl ingen idrottsman direkt, men springer 7 mil i veckan, kör 2 timmar styrka. Skall börja jobba lite i skogen nu i vinter.

Du menar att kör man "light" vad gäller fett, så går jag ner lätt?

Sniggel
2011-12-20, 12:17
Kan du utveckla?

Jag är väl ingen idrottsman direkt, men springer 7 mil i veckan, kör 2 timmar styrka. Skall börja jobba lite i skogen nu i vinter.

Du menar att kör man "light" vad gäller fett, så går jag ner lätt?

Äsch, han har egna erfarenheter och tror nu att det som gäller för honom gäller för alla ;)

Springer
2011-12-20, 12:29
Det vore kul att få höra mer om hans egna erfarenheter,

Fredrik_S
2011-12-20, 17:02
Finns inte så mycket att jättemycket att tillägga, Sniggel slog huvudet på spiken.

Men att tänka på är......
Fett lagras obehindrat och enkelt in som kroppsfett. Kolhydrater vill bra mycket mer gärna göra annat än att bli till fett(även om det också blir det vid överskott). Jag tror att man kan lägga sig på ett högre kaloriintag om man äter fettsnålt och ändå gå ner i fettmängd på kroppen i samma takt pga att spontanaktiviteten och kroppstemperaturen och ämnesomsättningen alla tillsammans resulterar i en högre kaloriförbrukning utan att man tänker på det. Jag tror dessutom att man kan träna hårdare och längre med samma motivation om det finns mer kolhydrater i kosten.
Så även om man i förväg planerar att göra samma aktiviter tror jag att en kolhydratrik och fettsnål kost har utrymme för 500-1000 kcal mer per dygn.

Sniggel
2011-12-20, 22:19
Finns inte så mycket att jättemycket att tillägga, Sniggel slog huvudet på spiken.

Fett lagras obehindrat och enkelt in som kroppsfett. Kolhydrater vill bra mycket mer gärna göra annat än att bli till fett(även om det också blir det vid överskott). Jag tror att man kan lägga sig på ett högre kaloriintag om man äter fettsnålt och ändå gå ner i fettmängd på kroppen i samma takt pga att spontanaktiviteten och kroppstemperaturen och ämnesomsättningen alla tillsammans resulterar i en högre kaloriförbrukning utan att man tänker på det. Jag tror dessutom att man kan träna hårdare och längre med samma motivation om det finns mer kolhydrater i kosten.
Så även om man i förväg planerar att göra samma aktiviter tror jag att en kolhydratrik och fettsnål kost har utrymme för 500-1000 kcal mer per dygn.

Är med på det fetstilta, till en viss gräns där jag inte tror att "mer än bättre". Tror definitivt det kan ligga något i det. Speciellt om man är aktiv och är van att spendera glykogen. Det blir lättare att spendera glykogen om man har mycket glykogen. Och glykogen är ju förstås kcal.
Fett har man alltid gott om och det blir inte lättare att bli av med fett för att man "fyller på" förråden med en extra procent (100g dagsintag av 10 kg total fettvävnad) fett per dygn. Det är lika lätt att bli av med fett oavssett hur mycket fett man äter, så länge man inte ändrar nivåerna markant, vilket ju är vad man vill göra dock så där har man ju inget val!
Att lägga på sig 10 kg fett för att lättare förbränna fett så att man kan bli av med mer än vad man hade från början... är ju rätt korkat. Men ville göra en jämförelse med kolhydrat! Därför jag gjorde denna konstiga liknelse ;)

Jag tror dock inte jag helt håller med Fredrik_s om att gå lågt på fett som generell rekommendation för den typiske koloiten (vem nu det är). Där är jättemånga variabler att ta hänsyn till. Vissa mår helt enkelt sämre eller har lägre energinivåer av låga mängder fett (vi säger 30g om dagen), även om de äter 600g kolhydrat om dagen. Då kanske man kan höja sitt fettintag med 50g och minska kolhydratsintaget med ca 112g.
Dessutom kanske man tycker fet mat smakar godare och magen mår bättre av lägre mängd kolhydrat och om det räcker med 300g kolhydrat om dagen för att fylla glykogennivåerna inför sina träningspass, ja då kanske man kan höja fettet med ytterligare 83 g (någon som hängde med i matten nu? Kom upp i 163g fett och 300g kolhydrat istället för 600g kolhydrat och 30g fett).

Och sen finns det de som tydligen blir slöa av att äta mycket kolhydrater, dvs tvärtom den effekt jag är övertygad om att Fredrik_S upplever. Jag vet själv hur denna effekten känns om jag går för högt på kolhydrater eller tajmar dem fel.
Jag har märkt själv att när jag ligger på ett högt energiintag så mår och presterar jag som bäst vid denna rätt så enkla fördelning:
X gram fett (52E%)
X gram kolhydrat (24E%)
X gram protein (24E%)

Visst kan jag lägga till lite mer på kolhydratsdelen och skära ner på fettet, men jag känner inte att jag vinner något på det.

Matsa
2011-12-20, 23:07
Jag tycker att du har bra poänger Sniggel. Personligen gillar jag att ligga högre på fett än kolhydrater (och allra högst på protein) främst på grund av att jag tycker att jag äter godare och då blir det trevligare att hålla en diet över en längre tid. Detta är dock givetvis något subjektivt. Hursomhelst så upplever jag ingen större vardagströtthet av att ligga lågt på kolhydrater och eftersom jag intar lite mer kolhydrater runt träning så tycker jag att även orken och återhämtningen är bra.

En annan anledning är att jag finner det väldigt enkelt att äta på det här viset och eftersom jag både är lat och (måste jag nog tyvärr medge) sämre insatt i näringslära än jag kanske borde vara så passar det mig utmärkt.

Kolhydrater är bra för återhämtningen. Tränar man några timmar per dag, som en idrottsman borde göra, så hjälper kolhydrater. De återhämtar musklerna och fungerar som bränsle under aktivitet. Visst, sitter man helt still hela dagarna för att sedan åka bil till gymmet där man lyfter lite vikter och sedan åker hem och parkerar i soffan, så behöve inga större mängder kolhydrater. Men det livet är väldigt ohälsosamt och rent subjektivt, sjukt trist.

Tänk vilken tur då att det finns fler alternativ att välja mellan än antingen flera timmars idrottande varje dag eller total inaktivitet förutom någon timmes halvhjärtat skrotlyftande per vecka. Det finns liksom en sjuhelvetes massa som ryms mellan de två extremerna precis som det finns utrymme för rätt mycket olika sorters kosthållning.

the_matsson
2011-12-21, 00:19
Det är i varje fall trevligt att höra rakt motsatta sidan (ja, typ dårå) till LCHF från Fredrik_S. Uppenbarligen funkar det lysande att deffa på 50+ E% kolhydrater, men jag tror verkligen inte det är något för mig.

Fredrik_S
2011-12-21, 02:17
Det jag menade med lågt i fett är någonstans mellan 50 och 100 gram.

Men jag håller med sniggel.
Man får hitta den mängd som passar ens egen smak aktivitetsgrad och humör. troligen är det med en fettmängd nånstans mellan 50 och 200 gram och en kolhydratmängd mellan 100 och 600 gram.

Min fördelning jag levt på senaste tiden är
50E% kolhydrater
30E% protein
20E% fett

Dock ska jag skära ner proteindelen til nånstans mellan 200 och 250 gram till förmån för lite mer kolhydrater
och då berknar jag att det blir ungefär
60e% kolh
20e% prot
20e% fett

Eddie Vedder
2011-12-21, 08:10
Det är i varje fall trevligt att höra rakt motsatta sidan (ja, typ dårå) till LCHF från Fredrik_S.

Ja närmast fanatiska och tvärsäkra extrembudskap är ju alltid givande. :)

begt
2011-12-21, 08:55
Beror på vilken intensitet man tränar på. Vid längre lite, lugnare, pass upplever jag en kost med relativt mycket fett som en lika bra om inte bättre kost än en med mycket kolhydrater.

Om jag däremot tänker köra ett entimmas rullskidpass då jag stakar med frenesi i (även i korta uppförsbackar), med endast några sekunders avbrott med några minuters mellanrum så är kolhydrater bättre. Mest avgörande för prestationen verkar dock vara att ligga på ett energiöverskott; gärna ett ganska rejält sådant.

För återhämtningen är nästan alltid kolhydrater bättre, åtminstone i ett kortare perspektiv. Man återfår livsandarna på ett otroligt sätt efter riktigt intensivt träningspass, ungefär som att tända en släckt glödlampa- det tar inte en lång stund.

Springer
2011-12-21, 14:05

50E% kolhydrater är väl knappast fanatiskt? Det är vad Rf rekommenderar. Fast, det är ju köpt av mjöl- och grynlobbyn förstås. :D

the_matsson
2011-12-21, 16:05

Nu är det ju inte så extremt med 50 E%, men i övrigt tycker jag helt klart att det är givande med extremer! Det blir helt enkelt en mycket roligare diskussion och jag tror det är en större chans att det trillar ut något användbart i slutändan om två passionerade och självsäkra parter argumenterar, jämfört med två sidor där det blir mest "Mjäh, jo, kanske".

Sniggel
2011-12-21, 17:53
Jag kanske är lite extrem med 50E% fett i kosten, oh wait, nej det är jag faktiskt inte alls om jag äter 250g kolhydrat om dagen (25E% av 4000 kcal). LCHF-fanatikerna hade sökt upp mig med högafflar och tända facklor om jag påstod att jag åt low-carb :P

Sen verkade som om jag och Fredrik_S ändå är rätt överens ändå. Men att jag kanske tyckte att Fredrik uttryckte sig lite väl exakt och som om det inte fanns några alternativ som kan vara lika bra eller bättre för andra individer.

Eddie Vedder
2011-12-21, 20:06
50E% kolhydrater är väl knappast fanatiskt? Det är vad Rf rekommenderar. Fast, det är ju köpt av mjöl- och grynlobbyn förstås. :D

Nu är det ju inte så extremt med 50 E%, men i övrigt tycker jag helt klart att det är givande med extremer! Det blir helt enkelt en mycket roligare diskussion och jag tror det är en större chans att det trillar ut något användbart i slutändan om två passionerade och självsäkra parter argumenterar, jämfört med två sidor där det blir mest "Mjäh, jo, kanske".

Jag har inte ens uttalat mig om någon procentfördelning.

the_matsson
2011-12-21, 20:22
Jag har inte ens uttalat mig om någon procentfördelning.

Nä, okej, i så fall missförstod jag dig.

Med extrembudskap antog jag att du syftade på vad Fredrik_S talade om. Nåja!

Eddie Vedder
2011-12-21, 20:25
Med extrembudskap antog jag att du syftade på vad Fredrik_S talade om. Nåja!

Ja precis, budskapet är lika nyanserat.

the_matsson
2011-12-21, 20:34
Ja precis, budskapet är lika nyanserat.

Nu verkar vi tala förbi varandra. Nåja, allt är antagligen gott i hooden. Jag hade egentligen ingen större poäng mer än att jag gillade den uppfriskande diskussionen.

Fru_Flisa
2011-12-23, 00:03
Och sen finns det de som tydligen blir slöa av att äta mycket kolhydrater, dvs tvärtom den effekt jag är övertygad om att Fredrik_S upplever. Jag vet själv hur denna effekten känns om jag går för högt på kolhydrater eller tajmar dem fel.
Jag har märkt själv att när jag ligger på ett högt energiintag så mår och presterar jag som bäst vid denna rätt så enkla fördelning:
X gram fett (52E%)
X gram kolhydrat (24E%)
X gram protein (24E%)

Visst kan jag lägga till lite mer på kolhydratsdelen och skära ner på fettet, men jag känner inte att jag vinner något på det.

Kan då inflika att jag upplevde det så att jag blev slö av kolhydrater när jag hade en kosthållning med högre fettintag och lägre på kolhydrat.
Däremot, när jag nu skiftat så märker jag tvärtom, att fett gör mej slö och mycket slöare än kolhydrater nånsin gjort :)

mikaelj
2011-12-23, 00:09

Fett lagras obehindrat och enkelt in som kroppsfett.

...och kolhydrater stänger av fettförbränningen. Vad är din poäng?