handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater i lakosfri mjölk?


Olaaa
2011-09-22, 21:54
Någon som vet vad det är och främst varför det är kolhydrater i laktosfri mjölk? Laktosfri mjölk brukar smaka sötsliskigt nästan, tillsätter man vanligt socker?

Äter inte LCHF men hade gärna druckit mjölk utan tillsatt socker(?) och fått i mig mina kolhydrater från andra källor.

King Grub
2011-09-22, 22:01
Samma kolhydrat som i vanlig mjölk, galaktos och glukos - laktos, fast nedbruten.

kettlebellGuden
2011-09-22, 22:03
Inget tillsatt. Sockret är i förädlat form bara.

Olaaa
2011-09-22, 22:05
Aha, då tillsätter de bara laktas då antar jag. Tack för snabbt svar!

Torwald
2011-09-22, 22:05
Jag vet inte om det råder någon begreppsförvirring kring detta, men jag trodde det var skillnad på låglaktosmjölk och laktosfri mjölk. Jag tycker att det är främst låglaktosmjölk som har en sötare smak.

Det säger väl förvisso sig självt att den inte är sötare för att man tillsatt extra socker, varför skulle de göra det? I låglaktosmjölk tillsätts ett enzym som delar laktosen, som är en disackarid, till glukos och galaktos. Både glukos och galaktos smakar sötare än laktos, det är därför mjölken blir sötare...

Laktosfri mjölk tror jag tillverkas på ett annat sätt, som faktiskt tar bort laktosen, och då påverkas inte smaken lika mycket...

EDIT: Inte först på pucken direkt :(

Torwald
2011-09-22, 22:06
Aha, då tillsätter de bara laktas då antar jag. Tack för snabbt svar!

Exakt...

maRRtin
2011-09-23, 09:33
Låglaktos mjölk = samma sockerinnehåll som vanlig mjölk med tillsatt laktas, kan innehålla lite laktos.

Laktosfri mjölk = lägre sockerinnehåll än vanlig mjölk, dels för att laktaset kan kunna bryta ner all laktos och dels för att det inte ska få en sötare smak än vanlig mjölk.

Sandra81
2011-09-24, 11:39
Någon som vet vad det är och främst varför det är kolhydrater i laktosfri mjölk? Laktosfri mjölk brukar smaka sötsliskigt nästan, tillsätter man vanligt socker?

Äter inte LCHF men hade gärna druckit mjölk utan tillsatt socker(?) och fått i mig mina kolhydrater från andra källor.


Prova valios mjölk den är godare än tex Arlas. men du kanske redan har gjort det? :) tycker iaf att den är valios laktosfria mjölk är godare än vanlig mjölk. särskilt till kaffet.