Visa fullständig version : Protein/kg?
Hej, jag tänkte försöka bygga lite muskler nu istället för att bränna kalorier och jag är inte riktigt säker på hur man ska äta. Ska man bara äta 2g protein/kg? För jag har ätit 130 g redan och jag väger 54 kg, kan jag inte äta mer idag då? :P
Andra tips välkomnas :)
js det kan du. själv äter jag runt 3*kv
Aa men jag googlade, och då lät det som att det inte var bra med mer? Alla kostråd är ju så motsägelsefulla! :p
jag tror helt enkelt att man får testa sig fram och se vad som fungerar för individen. vissa trivs och får bra resultat på 3*kv medans andra känner att dom får lika bra resultat på 1,5*kv.
Okej, jag kan nog inte ligga på mindre än 3 g iaf eftersom jag väger så lite, vill ju bli mätt på bra mat ;)
Men tack för svar, ska inte noja så mkt :)
Glöm inte, vill du bygga muskler är det viktigare att du äter ett överskott av energi snarare än ett överskott av protein.
Går du inte upp i vikt, kommer du inte bytta några muskler, oavsett hur mkt protein du äter.. speciellt eftersom du väger så lite.
Okej, jag kan nog inte ligga på mindre än 3 g iaf eftersom jag väger så lite, vill ju bli mätt på bra mat ;)
huh?
vicarious
2011-09-19, 12:36
Sikta på minst 2g/kg men glöm inte att även få i dig tillräckligt med energi.
Glöm inte, vill du bygga muskler är det viktigare att du äter ett överskott av energi snarare än ett överskott av protein.
Går du inte upp i vikt, kommer du inte bytta några muskler, oavsett hur mkt protein du äter.. speciellt eftersom du väger så lite.
Du har helt fel.
vicarious
2011-09-19, 13:00
Du har helt fel.
Nä. Helt fel är det ju inte.
StarkaUlf
2011-09-19, 13:09
Vad menar du med bra mat? Fett och kolhydrater är ju också bra mat.
+1
vicarious
2011-09-19, 13:12
Du har helt fel.
Dessa två trådar är intressanta i ämnet
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=171761
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=133737
Jo jag vet men det är godare med protein :)
Äter såklart alla 3 men har svårt att orka äta mitt dagsbehov i kcal utan att äta massa godis eller lite omelett, kesella med bär, nötter som mellanmål :)
Finns ju egentligen inte konsensus om det krävs överskott över dygnet eller inte, bara olika åsikter som går isär. Ingen studie har än så länge visat på om man med näringstiming efter träning kan eller inte kan öka i muskelmassa trots underskott sett över dygnet, de data som finns kan man ju tolka rätt öppet (kolla andra länken i vic's inlägg t.ex.), anektdoter pekar på att det går. Det som är säkert är att man inte bygger någon större massa under rimlig tidsperiod utan överskott.
Sen behöver inte mer muskler innebära ökad vikt (fast det oftast är så sett över korta mätperioder), säg att någon till exempel under en mätperiod går upp totalt 2kg imuskler men går ner totalt 4kg i fett då har man mer muskler trots lägre vikt.
Men säg att du knappt har något fett att bränna (54kg väger TS!)
Hur skall du då öka i muskelmassa utan att GÅ UPP I VIKT!
Ja sätter man det i relation till TS så blir ju förmodligen resultatet mer massa och vikt, väger man 54kg så kan man ju med fördel ligga på överskott ett tag utan att riskera bli fet.
Jag vill ta mig själv som exempel.
Jag gick ner från 103kg till 75kg.
Jag låg på underskott hela perioden, men relativt högt protein intag (2kg *kv)
Jag ökade under denna tiden i vikter på gymmet, fick lite mer muskler samtidigt som jag gick ner i vikt.
Men när jag närmade mig under 79kg, slutade jag att öka i vikt på gymmet på 2 månader samtidigt som jag låg på underskott.
Nu har jag sedan en tid tillbaka börjat äta ett försiktigt överskott (500 kcal) och vips, har börjat öka igen på gymmet och i muskler o vikt.
Eddie Vedder
2011-09-19, 14:15
Jag vill ta mig själv som exempel.
Jag gick ner från 103kg till 75kg.
Jag låg på underskott hela perioden, men relativt högt protein intag (2kg *kv)
Jag ökade under denna tiden i vikter på gymmet, fick lite mer muskler samtidigt som jag gick ner i vikt.
Men när jag närmade mig under 79kg, slutade jag att öka i vikt på gymmet på 2 månader samtidigt som jag låg på underskott.
Nu har jag sedan en tid tillbaka börjat äta ett försiktigt överskott (500 kcal) och vips, har börjat öka igen på gymmet och i muskler o vikt.
Jag håller med dig. Det är dagens Kolotrend att banta sig grov. Vissa trender hänger i några veckor andra flera år. Att det skulle vara en så bred debatt om huruvida man bygger på underskott eller ej (för träningsvana, vuxna och icke-feta) håller jag inte med om. Jag kan inte erinra mig någon vetenskaplig artikel jag läst om kost och kroppsbyggning som inte lägger stor vikt vid energibalansen som viktig faktor och föreslår ett visst överskott för byggning. Men jag har förstås inte läst allt och det kan ju finnas.
Dessutom är det skillnad på märkbart och mätbart.
vicarious
2011-09-19, 14:40
Folk miss/övertolkar mycket som sägs på det här forumet och många saker plockas ur sitt sammanhang. Många skulle nog behöva lära sig vara lite mer kritiska och inte tolka allting som skrivs här som absoluta sanningar och börja ändra sina upplägg eller trixa efter varje liten ny studie som görs. Jag vet att jag är en av dessa.
Jag håller med dig. Det är dagens Kolotrend att banta sig grov. Vissa trender hänger i några veckor andra flera år. Att det skulle vara en så bred debatt om huruvida man bygger på underskott eller ej (för träningsvana, vuxna och icke-feta) håller jag inte med om. Jag kan inte erinra mig någon vetenskaplig artikel jag läst om kost och kroppsbyggning som inte lägger stor vikt vid energibalansen som viktig faktor och föreslår ett visst överskott för byggning. Men jag har förstås inte läst allt och det kan ju finnas.
Dessutom är det skillnad på märkbart och mätbart.
Fast det är ju en övertolkning från din sida, det folk är generellt intresserade av är om dom kan öka något trots att dom ligger i deff, det är inte en fråga om man kan bli stor och grov på underskott det är det nog ingen som förväntar sig. Sen blir det ofta diskussioner eftersom det så ofta påstås att man måste ligga på överskott för att se några ökningar i huvudtaget och då blir det mer en sakfråga som diskuteras fram och tillbaka eftersom åsikterna och erfarenheterna går isär.
Dexterity
2011-09-19, 15:03
Folk miss/övertolkar mycket som sägs på det här forumet och många saker plockas ur sitt sammanhang. Många skulle nog behöva lära sig vara lite mer kritiska och inte tolka allting som skrivs här som absoluta sanningar och börja ändra sina upplägg eller trixa efter varje liten ny studie som görs. Jag vet att jag är en av dessa.
Håller helt och hållet med dig. Det och att folk lägger på tok för stor uppmärksamhet på smådetaljer.
Ett oförsiktigt överskott tycker jag. Gå upp ungefär 0.5 kilo i veckan, nej tack *popcorn*
Eddie Vedder
2011-09-19, 15:16
Fast det är ju en övertolkning från din sida, det folk är generellt intresserade av är om dom kan öka något trots att dom ligger i deff, det är inte en fråga om man kan bli stor och grov på underskott det är det nog ingen som förväntar sig.
Fortfarande undrar jag över den där debatten du påstår är så utbredd. För mig är det som sagt några enstaka Koloiter samt ett gäng fanatiker av olika kostregimer som påstår det. Väldigt få andra.
Och ja, det är en trend just nu att äta minimala överskott och att träningen plus proteinet gör allt jobbet. Missförstå mig inte nu, jag säger alltså inte emot. Jag bara reagerar lite på att det blivit så väldigt populärt på så kort tid och jag förstår inte riktigt varifrån det kommer. Jag förstår om man är nöjd med sin vikt och vill forma sin kropp. Men vill man bygga tycker i alla fall inte jag att rådet om att bygga i balans är så välbelagt.
Men vill man bygga tycker i alla fall inte jag att rådet om att bygga i balans är så välbelagt.
Tror ingen säger att man ska "bygga i balans" utan det är mer att omfördela. Vill man bygga är det väl mer tänkt att periodisera överskott/underskott men slutligen hamna på ett överskott sett över en period?
Eddie Vedder
2011-09-19, 15:56
Tror ingen säger att man ska "bygga i balans" utan det är mer att omfördela.
Ja det är ju det jag skriver i tråd efter tråd, och även i den här tråden i meningen precis för den du citerar. Det är ofta inte sällan så att Fredrik_S berättar om hur han gör och sedan hänger folk på fast de har helt andra ambitioner. Fredrik_S har en snygg kropp som han är nöjd med och han är en dansare. Han vägrar öka en uns i fett och det är helt rätt att han gör som han gör. Det är alltså på intet sätt en invändning mot Fredrik och hans upplägg.
Men den som inte vill vara en dansare med ensiffrig fettprocent året runt, utan kanske vill bli mer muskulös, kanske ska leta sig annorstädes för det bästa upplägget för vederbörandes ambitioner och mål?
Ja det borde vara självklart för alla att man inte kan bli större utan att väga mer och man kan inte väga mer utan att äta ett överskott.
Eddie Vedder
2011-09-19, 15:59
Ja det borde vara självklart för alla att man inte kan bli större utan att väga mer och man kan inte väga mer utan att äta ett överskott.
Och jag tror också att man bör vara beredd på att ha lite späck. Inte bli fet, absolut inte. Men kanske inte sub10% året runt som sagt.
krubkungen
2011-09-19, 16:21
Man kan ju köra ett överskott med 200kcal på träninsdagar och balans/-100kcal på vilodagar och utvärdera :)
Ont: kör med 3g x kv om du vill. Protein mättar ju bra ;)
Vad han menar med överskott av protein, kan ju uppfattas lite olika. Men att ligga på ett adekvat proteinintag (Säg 2.5/4g kg), ser jag som viktigare än att ligga på +250-400 kcal eller så. Ur personlig evidens.
Min poäng var, vilket jag nästan enbart borde citerat var att man inte kan bygga några muskler om man inte går upp i vikt/ligger på kcal+, och att det skulle vara svårare för han väger lite.
Självklart fungerar det bättre att ligga på kcal+, men det är falskt att säga att man inte kan bygga på kcal-.
Sparven från Minsk
2011-09-19, 16:40
Ligger själv lite mellan 2-3 g/kilo beroende på hur mycket jag orkar/vill äta samt plånboken ;)
Protein mättar ju bra ;)
Det tycker jag verkligen inte, kolhydrater är det som gäller för mig. Men det är väl annorlunda från person till person antar jag. :)
vicarious
2011-09-19, 17:49
Det tycker jag verkligen inte, kolhydrater är det som gäller för mig. Men det är väl annorlunda från person till person antar jag. :)
Du är nog bland fåtalet som tycker så :O
Hmm okej så jag borde ligga på typ 500+ ?
Väger 54 till 172 cm så är lite underviktig och borde kanske inte vara rädd för lite extra kilon, men vill träna för att bli fastare inte plufsigare.. :Virro
vicarious
2011-09-19, 17:51
Hmm okej så jag borde ligga på typ 500+ ?
Väger 54 till 172 cm så är lite underviktig och borde kanske inte vara rädd för lite extra kilon, men vill träna för att bli fastare inte plufsigare.. :Virro
Det bestämmer du ju själv. Mitt tips är att lägg dig på vad du tror är ett överskott, kolla 1-2 veckor och se vad som händer med vikten. Justera därefter. Uträkningar på ett papper är högst teoretiska och det kan skilja en del i verkligheten.
Det bestämmer du ju själv. Mitt tips är att lägg dig på vad du tror är ett överskott, kolla 1-2 veckor och se vad som händer med vikten. Justera därefter. Uträkningar på ett papper är högst teoretiska och det kan skilja en del i verkligheten.
Okej ska prova det, tack! Nu blir det b&j då :D
Får jag bara låna tråden lite och fråga;
Om jag ligger på ett överskott på 300-400~ kcal (3000kcal totalt), och käkar 3-3.5g protte/kg kroppsvikt (75kg) = 225g~ = 900kcal protein
Hur skall jag dela upp resterande 2100kcal på fett och kolhydrater? Hur mycket av vardera ungefär?
"Om du orkar räkna på saken är 2 gram protein per kilo kroppsvikt och runt 1 gram fett per kilo kroppsvikt bra siffror att ligga på."
Kopierat från deffguiden.
"Om du orkar räkna på saken är 2 gram protein per kilo kroppsvikt och runt 1 gram fett per kilo kroppsvikt bra siffror att ligga på."
Kopierat från deffguiden.
Skulle varit bättre om du kunde kopierat från bulkguiden ;)
Nej men antar att det borde vara lite mer fett /kg kroppsvikt när man ligger på överskott? Brukar väl bli 1.5-2 g fett /kg kroppsvikt, för mycket?
Pansartax
2011-09-19, 23:54
Så mycket jag hinner med på vaken tid, sen om det blir 1, 4 eller 6 * kroppsvikt har jag ingen koll på men mycket blir det.
2,0 som man säger är ganska vanilj, något nån trycker till med för att inte ha rätt eller fel (Vilket det heller inte är) men inte för det heller ett bra råd.
Lawgivah
2011-09-20, 00:00
Självklart fungerar det bättre att ligga på kcal+, men det är falskt att säga att man inte kan bygga på kcal-.
Det sa han inte heller.
vicarious
2011-09-20, 06:41
Nej men antar att det borde vara lite mer fett /kg kroppsvikt när man ligger på överskott? Brukar väl bli 1.5-2 g fett /kg kroppsvikt, för mycket?
Det finns inga såna riktlinjer. Ät som du trivs. 1.5-2g fett/kg skulle jag personligen tycka var alldeles för högt, trivs bättre med mer kolhydrater.
Så du får i dig 1kg kött lättare än 1kg pasta/godis?
Vill du optimera makrofördelning så ska du fokusera på att överäta från kolhydrater istället för fett, det gör att du bygger mer muskelmassa från överskottet i jämförelse med att överäta kalorierna från fett.
Detta leder till detta tänk: Tillfredställ proteinbehovet (~2g/kg kroppsvikt) samt fettbehovet (~1g/kg kroppsvikt) sedan fyll ut resten av ditt kaloriintag med kolhydrater.
vicarious
2011-09-20, 07:07
Vill du optimera makrofördelning så ska du fokusera på att överäta från kolhydrater istället för fett, det gör att du bygger mer muskelmassa från överskottet i jämförelse med att överäta kalorierna från fett.
Detta leder till detta tänk: Tillfredställ proteinbehovet (~2g/kg kroppsvikt) samt fettbehovet (~1g/kg kroppsvikt) sedan fyll ut resten av ditt kaloriintag med kolhydrater.
Va? Vad har du för källa till det påståendet?
Dessutom finns det inget "fettbehov" med siffran 1g/kg kroppsvikt.
Va? Vad har du för källa till det påståendet?
Dessutom finns det inget "fettbehov" med siffran 1g/kg kroppsvikt.
http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5176089&postcount=32
http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5159532&postcount=73
Du har rätt i att jag inte har speciellt bra belägg för fettbehovet egentligen. Siffran ~1g/kg kroppsvikt kommer från livsmedelsverkets rekommendationer och min subjektiva åsikt baserade på empiri av vad jag tycker är en bra nivå.
En bättre undre gräns på fettintaget som man inte bör gå under kanske ligger närmre 0,5g/kg kroppsvikt (källa: z_bumbi) ifall man vill hålla fettintaget lågt.
LARSSONN
2011-09-20, 07:58
Proteinintaget för mig brukar landa runt 3g/kg, fördelat på 1800-2200KCAL.
På vilodagar drar jag upp fettintaget och på cardiodagar höjs kolhydraterna en smula.
Jag har testat mig fram och det tycker jag du också ska göra. Låt det ta sin tid.
Kör för övrigt på 'periodisk fasta' och trivs väldigt bra med det.
vicarious
2011-09-20, 08:06
http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5176089&postcount=32
http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5159532&postcount=73
Du har rätt i att jag inte har speciellt bra belägg för fettbehovet egentligen. Siffran ~1g/kg kroppsvikt kommer från livsmedelsverkets rekommendationer och min subjektiva åsikt baserade på empiri av vad jag tycker är en bra nivå.
En bättre undre gräns på fettintaget som man inte bör gå under kanske ligger närmre 0,5g/kg kroppsvikt (källa: z_bumbi) ifall man vill hålla fettintaget lågt.
När du gör ett sånt uttalande tycker jag att du borde vara noga med att även påpeka att skillnaderna precis som Grub skriver är små och minskar efter tid.
Eddie Vedder
2011-09-20, 09:59
Siffran ~1g/kg kroppsvikt kommer från livsmedelsverkets rekommendationer
De pratar väl bara om E%? Jag har aldrig sett att de pratar om gram/kg kroppsvikt bortsett från proteinrekommendationer.
Du kan ju testa dig fram.
34E% Protein (skulle ge mig på 67kg på 3000kcal 3,8g/kg)
33E% Kolhydrater
33E% Fett
50% Protein
25% Kolhydrater
25% Fett
40% Protein
40% Kolhydrater
20% Fett
osv..
Så du får i dig 1kg kött lättare än 1kg pasta/godis?
Jag brukar varken äta 1 kg kött eller 1 kg pasta/godis så det kan jag inte svara på. Men jag blir faktiskt mer mätt på 500 g pasta än vad jag blir på 500 g kött. Jag får liksom ingen riktig mättnadskänsla av bara kött.
vicarious
2011-09-20, 12:10
Jag brukar varken äta 1 kg kött eller 1 kg godis så det kan jag inte svara på. Men jag blir faktiskt mer mätt på 500 g pasta än vad jag blir på 500 g kött. Jag får liksom ingen riktig mättnadskänsla av bara kött.
Tycker du det är särskilt konstigt? 500g pasta är ca 1750kcal medan 500g kött är 500-1000 kcal.
Tycker du det är särskilt konstigt? 500g pasta är ca 1750kcal medan 500g kött är 500-1000 kcal.
Nej, jag tycker inte det är konstigt att jag blir mer mätt på pasta än vad jag blir på kött. Dock behöver det absolut inte betyda att ju mer kcal, desto större mättnadskänsla.
vicarious
2011-09-20, 12:18
Nej, jag tycker inte det är konstigt att jag blir mer mätt på pasta än vad jag blir på kött. Dock behöver det absolut inte betyda att ju mer kcal, desto större mättnadskänsla.
För att ge en rättvis jämförelse får du ju jämföra mättnad per kalori, annars blir det ju tämligen ointressant.
"Jag tycker bröd mättar bättre än kvarg, förutsatt att jag äter 2kg bröd istället för 500g kvarg" No shit.
För att ge en rättvis jämförelse får du ju jämföra mättnad per kalori, annars blir det ju tämligen ointressant.
"Jag tycker bröd mättar bättre än kvarg, förutsatt att jag äter 2kg bröd istället för 500g kvarg" No shit.
Huh? 2 kg vs 500 g? Och hur vill du att jag ska mäta mättnad per kalori? Lol. Jag blir mer mätt på samma mängd pasta vs. samma mängd kött, ok?
vicarious
2011-09-20, 12:27
Huh? 2 kg vs 500 g? Och hur vill du att jag ska mäta mättnad per kalori? Lol. Jag blir mer mätt på samma mängd pasta som samma mängd kött, ok?
Jag försöker få dig att förstå att din jämförelse är skev :)
Jämför som jag skrev, mättnad per kalori. Blir du mättast av 500kcal pasta eller 500kcal kött till exempel.
Jag försöker få dig att förstå att din jämförelse är skev :)
Jämför som jag skrev, mättnad per kalori. Blir du mättast av 500kcal pasta eller 500kcal kött till exempel.
Jaha, du menar så. :) Då blir jag givetvis mer mätt av 500 kcal kött. Men överlag ger kolhydrater bäst mättnadskänsla för mig.
jag försöker få dig att förstå att din jämförelse är skev :)
jämför som jag skrev, mättnad per kalori. Blir du mättast av 500kcal pasta eller 500kcal kött till exempel.
+1
Eddie Vedder
2011-09-20, 14:02
Men överlag ger kolhydrater bäst mättnadskänsla för mig.
Inte om x kcal från typiskt proteinrik kost mättar bättre än samma mängd kcal från typiskt kolhydratrik.
Om du håller med om köttexemplet borde väl samma gälla för tonfisk, torsk, lättkvarg och kyckling?
Det sa han inte heller.
:confused:
:confused:
Skulle stå bygga och inte bytta... om det var vad du undrade över... :S
Skulle stå bygga och inte bytta... om det var vad du undrade över... :S
Det var lawgivah jag citerade ovanför.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.