Visa fullständig version : Svårt att få i mig mat efter träning.
roundhouse
2011-09-12, 18:22
Som rubriken lyder så har jag väldigt svårt att äta efter jag har tränat. Jag förstår inte varför, blir typ äcklad och jag känner mig mätt. Har börjat med Protein Shake efter träningen för att få i mig lite extra. Jag tror att jag äter för lite. Men så här brukar mina mål se ut..
Frukost: råg gröt eller havregryns gröt, Lunch ungefär samma som frukosten, kanske några extra glas mjölk och mackor. Middag: Det som serveras hemma, kan vara allt i från kyckling till köttfärssås, ja ni förstår. Efter träning en shake, sen oftast inget mer :(
kettlebellGuden
2011-09-12, 18:24
Så vad är problemet?
roundhouse
2011-09-12, 18:39
Antagligen tips på vad man kan äta, inte vet jag ni är pros.
kettlebellGuden
2011-09-12, 18:59
Jag är inte pro, men om du inte vill äta så behöver du inte äta.
chickenleg
2011-09-12, 18:59
Hur kan du inte va sugen på mat efter ett träningspass? Känslan att komma hem med den sköna känslan i kroppen man får efter ett pass och lassa på en överfull tallrik är fan svårslagen...
Edit: Och varför lägger du en tråd om kost i T&V delen och inte i kost delen?
Pretorian
2011-09-12, 19:01
Ta en shake och sen vänta ett tag tills du är mer sugen. Jag längtar till maten efter träningspasset. Skulle inte klara mig på en shake.
SiSenior
2011-09-12, 19:06
Drick mjölk.
terminator
2011-09-12, 20:14
Tar du någon PWO innan träningen? Jag har märkt att av vissa PWO:s så försvinner min hungerkänsla direkt efter träningen utan den kommer 2-3 timmar efter passet.
roundhouse
2011-09-12, 20:19
Jag tar inget innan träning.
terminator
2011-09-12, 20:24
håller med ovanstående, om du inte blir hungrig efter passet då så är det ju nått konstigt=)
Träna på fastande mage.
Vet inte om det hjälper. Jag har absolut inga problem att äta väldigt mycket, fast just efter fastande träning är jag inte alls sugen.
Börja ta någon form av gainer.. Dem är rika på både protein och kolhydrater.. kolhydrater missar du om du inte äter efter passet.... vanliga protein shakes är snåla på kolhydrater..
Pansartax
2011-09-12, 20:31
Ät i alla fall, gapa, lägg i munnen, svälj. Din magsäck är inte på något magiskt sätt avstängd, allt sitter i ditt huvud det gäller bara att du visar vem som bestämmer.
Man behöver inte äta mat efter passet heller.
Eddie Vedder
2011-09-12, 20:34
Äter du middagen före träningen? Inte konstigt att du är mätt då. Ät middagen efter.
Alla reagerar inte på mat och träning på samma sätt så att tro att den egna upplevelsen är den som alltid är den som stämmer är inte alltid så bra.
När jag har mått illa efter träningen och inte känt någon hunger så har jag istället sett till att få i mig kolhydrater och protein under träning i en svagt blandad "sportdryck". Sen har jag käkat när hungern kommit tillbaka efter ca 2 h.
En annan strategi är att vänta lite med all typ av mat för att vänta in att man blir hungrig men det brukade jag inte ha tid med.
Sen måste man inte direkt äta så mycket mer än lite protein efter träningen om alternativet är att man går och lägger sig illamående. Det kan också vara en träningsfråga dvs hur träningen ser ut om man blir hungrig eller inte. Kort vila och många reps kan skapa illamående hos de flesta, liksom riktigt tung styrketräning också kan skapa ett illamående så man får experimentera lite hur man reagerar på olika saker.
roundhouse
2011-09-12, 22:15
Jag äter kl tre och tränar från fem till halv sju.
Pretorian
2011-09-13, 06:49
Jag äter kl tre och tränar från fem till halv sju.
Ät något lättare klockan tre eller ät längre innan passet så kanske du är mer hungrig efter. jag försöker alltid placera det största målet efter träningen, inte innan.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.