handdator

Visa fullständig version : Dricka för mycket vatten


Thapetter
2011-05-20, 22:40
Ja som rubriken lyder, så är min fråga till er kunniga människor på kolo, kan man dricka för mycket vatten?
När jag googlar detta kommer det bara en massa länkar från till exempel aftonbladet, och jag litar inte riktigt på aftonbladet, jag vet inte riktigt varför.

Om det redan finns en sådan här tråd ber jag om ursäkt för att jag inte riktigt vet hur söksystemet fungerar.

Tack för svar!:)

ceejay
2011-05-20, 22:42
Klart man kan. Finns folk som dött pga att de har druckit för mycket på en gång.

Vad har du tänkt dig för mängder?

Crocker
2011-05-20, 22:44
Har för mig 4-5l/h vätska är dödligt.

Thapetter
2011-05-20, 22:45
Jag tänkte mer hur mycket vatten man drack under en dag, inte på en gång :)
Tror du att ett dagsintag på 5-6 liter vatten kan vara farligt?

Crocker
2011-05-20, 22:47
Jag tänkte mer hur mycket vatten man drack under en dag, inte på en gång :)
Tror du att ett dagsintag på 5-6 liter vatten kan vara farligt?
Det är nog rätt så omöjligt att ge ett svar på. Men det är förmodligen onödigt. Varför ska du ha så mycket vatten?

miaz
2011-05-21, 10:28
5-6 liter/dag borde inte vara någon fara.
sålänge du inte dricker det på en gång.
njurarna kan hantera ca 1liter/timma.

salmiak
2011-05-21, 10:33
Ja som rubriken lyder, så är min fråga till er kunniga människor på kolo, kan man dricka för mycket vatten?
När jag googlar detta kommer det bara en massa länkar från till exempel aftonbladet, och jag litar inte riktigt på aftonbladet, jag vet inte riktigt varför.

Om det redan finns en sådan här tråd ber jag om ursäkt för att jag inte riktigt vet hur söksystemet fungerar.

Tack för svar!:)

När du dricker mycket kissar du mycket om du är "frisk". Du kommer även att bli urlakad på ämnen som bibehåller vätskan i kroppen. När du druckit mycket vatten fort kommer du känna att du blir törstig lättare (typ torr mun) -> dricker->kissar->dricker osv.
Jag ser ingen poäng i att dricka så mycket vatten.

limenka
2011-05-21, 12:50
När du dricker mycket kissar du mycket om du är "frisk". Du kommer även att bli urlakad på ämnen som bibehåller vätskan i kroppen. När du druckit mycket vatten fort kommer du känna att du blir törstig lättare (typ torr mun) -> dricker->kissar->dricker osv.
Jag ser ingen poäng i att dricka så mycket vatten.

Nu fick jag en förklaring på varför jag "dricker - kissar - dricker" hela tiden! Får nog skära ner på vattenkonsumptionen:D

Edit: Jag dricker alltså 1 shaker (0.7L) med vatten på en gång för jag är så jävla törstig.

Rikard Jansson
2011-05-21, 12:51
Inkontinens är fullt möjligt vid för höga mängder vätskor ^^

doakes
2011-05-21, 12:53
njurarna kan hantera ca 1liter/timma.
Oj, får hoppas det är lite mer än så. Jag brukar dricka som en häst när jag tränar, kanske 3l på ett pass på 1-1½h.

MtotheM
2011-05-21, 15:26
Oj, får hoppas det är lite mer än så. Jag brukar dricka som en häst när jag tränar, kanske 3l på ett pass på 1-1½h.
Exakt som jag då...

Däremot så ökar jag typ max 300g från före till efter passet, vanligen mindre typ 100g, så det lär ju förbrukas i form av svett och annat...

Endorah
2011-05-21, 16:53
Har för mig att dödsgränsen för destillerat vatten ligger betydligt lägre, kring 2liter om jag inte minns helt fel. Vad jag har hört så rubbar det balansen i kroppen så att vissa reaktioner i kroppen inte kan ske (osäker dock). Tror att det kan liknas lite vid när man äter för mycket ren salt på en gång då man dör. Tror att det är samma balans som rubbas då. Men som sagt, osäker :D

Scratch89
2011-05-21, 17:04
Oj, får hoppas det är lite mer än så. Jag brukar dricka som en häst när jag tränar, kanske 3l på ett pass på 1-1½h.
3 liter på 1,5 timmar är inget farligt, om du tränar och svettas. Det är att under en lång tid dricka massor av vatten som är farligt.

Har för mig att dödsgränsen för destillerat vatten ligger betydligt lägre, kring 2liter om jag inte minns helt fel. Vad jag har hört så rubbar det balansen i kroppen så att vissa reaktioner i kroppen inte kan ske (osäker dock). Tror att det kan liknas lite vid när man äter för mycket ren salt på en gång då man dör. Tror att det är samma balans som rubbas då. Men som sagt, osäker :D

Det låter rimligt med den mängden. Man lakar ut mycket natrium och kalium så nervsystemet kommer inte tycka om det.

Spiffy
2011-05-21, 21:45
Har för mig att dödsgränsen för destillerat vatten ligger betydligt lägre, kring 2liter om jag inte minns helt fel. Vad jag har hört så rubbar det balansen i kroppen så att vissa reaktioner i kroppen inte kan ske (osäker dock). Tror att det kan liknas lite vid när man äter för mycket ren salt på en gång då man dör. Tror att det är samma balans som rubbas då. Men som sagt, osäker :D

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Dricksvatten/Ar-det-farligt-att-dricka-destillerat-avsaltat-vatten/

Crocker
2011-05-21, 22:36
3 liter på 1,5 timmar är inget farligt, om du tränar och svettas. Det är att under en lång tid dricka massor av vatten som är farligt.



Det låter rimligt med den mängden. Man lakar ut mycket natrium och kalium så nervsystemet kommer inte tycka om det.
Borde väl chips ex. jämna ut det på något vänster?

victor_n
2011-05-21, 23:05
Att injicera vattnet direkt i blodomloppet måste ju vara opti för upptaget! *flex*

mike mike
2011-05-22, 01:02
Läste någonstans att vi människor behöver få i oss två till tre liter vätska om dagen men precis som allt annat är även vatten giftigt i stora mängder.

Karmatt
2011-05-22, 03:58
Läste någonstans att vi människor behöver få i oss två till tre liter vätska om dagen men precis som allt annat är även vatten giftigt i stora mängder.

Men med de två - tre literna är vatten som man får i sig från mat och annan dryck inräknat, så för att komma upp i de nivåerna behöver man inte dricka så mycket "rent" vatten

Eldhroka
2011-05-22, 06:19
http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=9581

Pr0bz
2011-05-22, 06:34
Jag drag runt 6-7 liter nu när jag är under deff.
För mig resulterade det till att vattnet sköljde ut mineraler och salter. Jag blev muntorr och trodde jag var ännu mer törstig.. Gick omkring och törstade i en hel vecka. Men sen mätte jag upp vattenintaget och reducerade till tre liter. Efter bara två tre dagar var jag som en ny människa :)

miaz
2011-05-22, 07:42
Oj, får hoppas det är lite mer än så. Jag brukar dricka som en häst när jag tränar, kanske 3l på ett pass på 1-1½h.
det handlar inte om någon enstaka timma. utan snarare över en 24timmars period.
alltså mängden njurarna kan hantera.

Spartansk
2011-05-22, 07:52
Inkontinens är fullt möjligt vid för höga mängder vätskor ^^

Japp. Muskulaturen som håller kisset på plats kan bli förslappad av konstant pinkande.

Att injicera vattnet direkt i blodomloppet måste ju vara opti för upptaget! *flex*

:D

carrot
2011-05-22, 07:55
Jag har hört att man bör få i sig cirka 0,5 dl/kilo kv vatten per dag, för min del är det cirka 4 liter och eftersom jag är på deff så känner jag att jag inte får mycket vätska från min mat, dricker då det mesta av detta vattnet iform av kranvatten.

Kan bli ngn liter extra när jag tränar, vilket jag gör 4 dagar i veckan just nu. Är det fel att typ dricka 3 liter av dessa 4 från vanligt kranvatten, om man tänker på att det sköljer ut mineraler etc??

Spartansk
2011-05-22, 07:58
Jag har hört att man bör få i sig cirka 0,5 dl vatten per dag, för min del är det cirka 4 liter

:confused:

carrot
2011-05-22, 07:59
:confused:

Srry blev fel :S ska vara 0,5dl/kilo kv