Logga in

Visa fullständig version : Inte äta direkt efter träning?

apagul
2011-04-29, 22:41
Denna mannen säger att man inte ska inta något direkt efter, däremot ska man inta 20g före. MEN man ska vänta 1h för att sedan inta 20-40, annars slösar man bort aminosyrorna..
Sedan ska man äta ett till mål.

I mina öron låter det som BS att man inte kan inta EAA eller protein direkt efter och att mer än 40g är onödigt.

Vad har jag missat?

Grazzafukkinrazzi
2011-04-29, 22:52
Denna mannen säger att man inte ska inta något direkt efter, däremot ska man inta 20g före. MEN man ska vänta 1h för att sedan inta 20-40, annars slösar man bort aminosyrorna..
Sedan ska man äta ett till mål.

I mina öron låter det som BS att man inte kan inta EAA eller protein direkt efter och att mer än 40g är onödigt.

Vad har jag missat?

Att berätta vem denna man är.

BengtBurk
2011-04-29, 23:05
Du har missat ungefär allt i ditt inlägg. Äta vad? Aminosyror? Är det aminosyrorna du menar är det första målet?

Crocker
2011-04-29, 23:21
Mer än 20g är onödigt för direkt muskeluppbyggnad.

King Grub
2011-04-30, 08:01
Ju snabbare aminosreintaget sker, desto bättre.

Our results imply that protein intake immediately after exercise may be more anabolic than when ingested at some later time.

Am J Physiol. 1997 Jul;273(1 Pt 1):E122-9.

kettlebellGuden
2011-04-30, 08:18
Äre så att det ska vara så snabbt som mögligt? Jag har hört ryktesväg att 10 minuter efter tungt pass är bättre än direkt efter.

vicarious
2011-04-30, 08:19
Äre så att det ska vara så snabbt som mögligt? Jag har hört ryktesväg att 10 minuter efter tungt pass är bättre än direkt efter.

http://www.gorillafart.com/wp-content/uploads/2008/11/if-serious1.jpg

Fredrik_S
2011-04-30, 08:22
Utan att riktigt förstå din fråga, så tycker jag det är bekvämt att vänta nån timme att käka tillagad komplex mat. Min egna teori för varför det är nice är för att musklerna är uppumpade och blodfyllda pulsen är förhöjd och kroppen är varm och uppe i varv. Jag tror magen är mer redo att ta emot mat någon timme efteråt. Det känns dessutom bekvämare att vara lite nere i varv och lugn när man käkar. Proteindrinkar/EAA är däremot nice att ta direkt efter.

kettlebellGuden
2011-04-30, 08:24
http://www.gorillafart.com/wp-content/uploads/2008/11/if-serious1.jpg

Jepp. Det var någon som jobbar på ett kosttillskotttillverkar-företag tillåmed. Han menade på att upptaget var sämre direkt efter och gick markant upp 10 minuter efter passet. Tycker väl själv att det låter lite könstigt.

Spridis
2011-04-30, 09:27
Som du sa, han JOBBAR för kosttillskotttillverkar-företag.

kettlebellGuden
2011-04-30, 09:32
Som du sa, han JOBBAR för kosttillskotttillverkar-företag.

Right. Och han säger att man ska dunka proteinshejken, som de tillverkar, 10 minuter efter träningspasset och inte direkt efter.

Crocker
2011-04-30, 11:49
Utan att riktigt förstå din fråga, så tycker jag det är bekvämt att vänta nån timme att käka tillagad komplex mat. Min egna teori för varför det är nice är för att musklerna är uppumpade och blodfyllda pulsen är förhöjd och kroppen är varm och uppe i varv. Jag tror magen är mer redo att ta emot mat någon timme efteråt. Det känns dessutom bekvämare att vara lite nere i varv och lugn när man käkar. Proteindrinkar/EAA är däremot nice att ta direkt efter.
Håller med lite grann, jag mår även bättre att vänta ett tag efter träning. Någon som kan bekräfta/avfärda? :D

limenka
2011-04-30, 11:55

På vilket sätt skulle proteinpulver/EAA bättre tas upp än vanlig mat? :)

Crocker
2011-04-30, 11:55
Jag tror inte han menar att det tas upp bättre. Utan att man mår/käner sig bättre. Jag gör det iaf.

kettlebellGuden
2011-04-30, 12:00

Om inte annat så slipper du ju ödsla tid/energi på att bryta ner det lika mycket som du behöver göra med mat.

Spridis
2011-04-30, 14:08
Right. Och han säger att man ska dunka proteinshejken, som de tillverkar, 10 minuter efter träningspasset och inte direkt efter.

Och deras proteinpulver skiljer sej helt från alla andras proteinpulver vilket betyder att det ska tas exakt 10 minuter efter träningspasset.
Undrar om man ska räkna in klädombytet i dom 10 minuterna???

kettlebellGuden
2011-04-30, 14:36
Och deras proteinpulver skiljer sej helt från alla andras proteinpulver vilket betyder att det ska tas exakt 10 minuter efter träningspasset.
Undrar om man ska räkna in klädombytet i dom 10 minuterna???

De hade ju då forskat på det här menades på och tanken var väl att ta protein direkt efter man tränat var helt dåligt och minskade upptaget en helt bra mängd. Väntade man 10 minuter så blev det mycket bättre.

Klart att klädombyte räknas in i dom 10 minuterna. Han menar mest på att det många säger att man ska dra sin shejk direkt efter träningspasset är något man bör undvika.

Jag ställer mig skeptisk till påstående, men det hade ju varit intressant att veta hur det faktiskt ligger till.

apagul
2011-04-30, 15:08
Hahaha, jag glömde lägga till länken....

Här kommer den en dag sent...
http://www.youtube.com/watch?v=ImXnX9xOK4Q

wird
2011-04-30, 15:21
Är det bara jag som känner att "10 minuter efter träningspasset" är i stort sett exakt samma sak som "direkt efter träningspasset"?

kettlebellGuden
2011-04-30, 15:40
Är det bara jag som känner att "10 minuter efter träningspasset" är i stort sett exakt samma sak som "direkt efter träningspasset"?

Ja, det är nog bara du.

Linus123
2011-04-30, 15:40
Jag tror ju att det är bättre att ha ett konstant flöde under hela träningen med aminosyror eftersom du transporterar näring under hela passet. du har ju mer vätska i musklerna under träning än när du inte tränar. jag laddar iaf så här. 40 min innan passet bcaa+kreatin+beta-alanin samt långsamma kolhydrater. 15 innan passet ett snabbt protein. under passet maltodextrin samt ett snabbt protein sedan mat ca 1 - 1,5 timme efter. Låter väldigt mycket nu när jag skriver det men det funkar bra för mig.

Spridis
2011-04-30, 15:58
Jag var sarkastisk ;)
10 minuter hit eller dit har knappast nån som helst praktisk betydelse för upptaget av protein. Men för en tillverkare som vill hypa sin produkt passar dagens näringstimingshysteri som handen i hansken.
Skulle tro att dom sponsrade forskningsresultat som kan påvisa en betydelse för den ynka tiden 10 minuter, sätter storsläggan på resultat som inte är av signifikant värde.

kettlebellGuden
2011-04-30, 16:02
Jag var sarkastisk ;)
10 minuter hit eller dit har knappast nån som helst praktisk betydelse för upptaget av protein. Men för en tillverkare som vill hypa sin produkt passar dagens näringstimingshysteri som handen i hansken.
Skulle tro att dom sponsrade forskningsresultat som kan påvisa en betydelse för den ynka tiden 10 minuter, sätter storsläggan på resultat som inte är av signifikant värde.

Jag tror på något vis att "precis exakt alla protein-tillskott på marknaden och inte alls nämna deras egen produkt" inte är någon form av hypning. Jag vet inte. Hur känner du att det är att hypa deras egen produkt?

Spridis
2011-04-30, 16:05
När man talar om exakta minuter efter ett träningspass.

kettlebellGuden
2011-04-30, 16:09
När man talar om exakta minuter efter ett träningspass.

Det var iofs 10-20 minuter han sa. Mest för att poängtera att direkt efter var markant sämre. Deras egna produkter var inte ens uppe på tapeten. Marklyft -> shejk -> "doe det är battre om du vantar 10-20 minuter med den där. att ta den direkt efter passet är dumt"