handdator

Visa fullständig version : Äter jag fel?


Jables
2011-04-24, 19:56
Halloj!
Jag är ganska överviktig, har tagit tag i problemet och hittills tappat ca 10 kg. Så nu landar jag på ungefär 95 kg på mina 160 cm.

Jag styrketränar oftast 5 dagar i veckan, ca 60 min. Plus att jag simmar 30 min ett par, tre gånger i veckan.

Det här är det jag äter (strikt mån-tors)

Vaknar 20
Citronvatten

Skolan 255
1 äpple 60
2 brödskivor 160
2 kalkonskivor 20
1 kopp te 15

Frukost 240
1 glas morotsjuice x5 225
1 kopp te 15

Lunch 395
1 laxfilé 340
2 tomater 40
1 kopp te 15

Fikat 60
1 morot 45
1 kopp te 15

Efter träning 60
1 äpple 60

Efter simning 640
Kycklingsallad
1 tomat 20
1 paprika 20
sallad 15
gurka 20
dressing 150
olja 50
stekt kycklingfilé 350
1 kopp te 15

Det verkar som att jag hamnar på runt 1670 kcal om dagen.

Jag känner att det inte har hänt så mycket med viktnedgången på senaste, och jag vet att det är väldigt vanligt att det stannar upp. Jag undrar mest bara om jag ska fortsätta som jag gör? Äta mer/mindre? Träna mer/mindre? Äta på ett helt annat vis?
Skulle uppskatta tips och förslag väldigt mycket. Allt detta inom kost och motion är ju en djungel för en sån som mig.
Väntar med förväntan.
Mvh Linda

Anvendarnamn
2011-04-24, 20:19
Det ser jättebra ut. Mindre ska du absolut inte äta! Trivs du med metod, har energi på dagen? Det ser ganska jobbigt att leva på det. För om du fortsätter såhär såklart du kommer få resultat. Men ser ut som att du skulle behöva lite mer protein och minska styrketräning kanske? Kanske du inte behöver 5ggr i veckan + 3ggr sim.

För att göra det lättare skulle jag sluta räkna energi för grönsaker, te, citronvatten(om det är typ loka).

King Grub
2011-04-24, 20:21
Efter träning behöver du protein, inte ett äpple.

kettlebellGuden
2011-04-24, 20:23
Bra jobbat! Håll upp disciplinen.

Ser toppen ut. Det kan, som sagt, vara att du tränar för mycket styrka, och/eller tränar den på inte helt opti sätt.. men troligtvis har du just nu också nått en platå. Viktminskning är lustigt så... plötsligt stannar det någon vecka eller tre. sen rasar det igen.

Hur ser ditt styrketräningsupplägg ut?

Apjavel
2011-04-24, 20:27
Hur äter du fre-sön?

Jables
2011-04-24, 21:41
Härligt med lite feedback :)
Energin är ok, men inte bra. Den har dock aldrig vart ok, så det är inget jag reagerat på.
Mer protein... Är det bästa att börja med pulver då eller?

King Grub
2011-04-24, 21:44
Det spelar ingen egentlig roll för själva proteinets skull, bara du får protein från någon källa, mat, mjölk, pulver. Men det är smidigt och billigt per gram protein med pulver.

Jables
2011-04-24, 21:44
kettlebellGuden Tack!
Schemat ser ut så här
Mån - Mage o rygg
Tis - Ben
Ons - Armar o axlar
Tors - Ben
Fre - Mixar lite, oftast mage o armar
Avslutar varje pass med 10 min cykling

Jables
2011-04-24, 21:46
Apjavel
Fre-sön ser det värre ut, då äter jag vad jag vill och alldeles för mycket. Men så har jag å andra sidan gjort hela tiden.

cero
2011-04-24, 21:46
5 dagar i veckan tycker jag låter för mycket. Speciellt om man inte är erfaren gymmare.

Pulver kan vara praktiskt att dricka direkt efter träning. Åk sedan hem och ät proteinrika livsmedel som: kött, fisk, ägg, mejeriprodukter tex.

Man bränner inte jättemycket energi vid "vanlig" styrketräning, men det är bra för att behålla muskler vid viktnedgång. Har du slutat gå ned i vikt? Ät mindre.

Oavsett träning så måste du göra av med mer energi än vad du äter. Du kan gå ned i vikt genom att bara äta mindre, utan någon träning alls. Men tänk på hälsofördelarna när det gäller konditionsträning.

King Grub
2011-04-24, 21:47
Apjavel
Fre-sön ser det värre ut, då äter jag vad jag vill och alldeles för mycket. Men så har jag å andra sidan gjort hela tiden.

Så länge du fortsätter gå ner behöver du inte göra något åt det. Tvärtom kan det vara mentalt skönt att ha någon dag då man inte behöver tänka på diet, och så länge det inte påverkar viktnedgången negativt finns det inga andra nackdelar mer det heller.

Fugly
2011-04-25, 09:25
kettlebellGuden Tack!
Schemat ser ut så här
Mån - Mage o rygg
Tis - Ben
Ons - Armar o axlar
Tors - Ben
Fre - Mixar lite, oftast mage o armar
Avslutar varje pass med 10 min cykling

Inge bröst?

Apjavel
2011-04-25, 13:41
Så länge du fortsätter gå ner behöver du inte göra något åt det. Tvärtom kan det vara mentalt skönt att ha någon dag då man inte behöver tänka på diet, och så länge det inte påverkar viktnedgången negativt finns det inga andra nackdelar mer det heller.

Hon skriver att hon har problem med att fortsätta gå ner i vikt. Det kan då vara vettigt att se över de dagar hon inte dietar på, vilket är 3 dagar av 7.

Apjavel
2011-04-25, 13:46
Apjavel
Fre-sön ser det värre ut, då äter jag vad jag vill och alldeles för mycket. Men så har jag å andra sidan gjort hela tiden.

Kanske vore bra att kontrollera ditt intag de dagar då du inte går på underskott. Du uttrycker ju själv att det blir alldeles för mycket vilket inte är sunt i ditt fall. Du kan kanske fortsätta äta det du vill fre-sön men kanske inte så stora mängder? Bra jobbat än så länge iaf. =)

Lillleif
2011-04-25, 14:06
Testa göra t.ex. lördag till en ätardag istället för att sväva ut hela helgen. 3 dagar är trots allt rätt stor del av veckan. Eller lördag+söndag. Du märker ju vad som funkar.

Jables
2011-04-25, 16:22
Inge bröst?

Oh! Jo, det klämmer jag in på onsdagarna också ja

Jables
2011-04-25, 16:23
Kanske vore bra att kontrollera ditt intag de dagar då du inte går på underskott. Du uttrycker ju själv att det blir alldeles för mycket vilket inte är sunt i ditt fall. Du kan kanske fortsätta äta det du vill fre-sön men kanske inte så stora mängder? Bra jobbat än så länge iaf. =)

Jo jag är ju sååå medveten om att det blir fel, SÅ fel dom dagarna, men diciplinen tryter när det inte är vardag och rutiner. Men försöka ska jag banne mig :)

Jables
2011-04-25, 16:25
Det spelar ingen egentlig roll för själva proteinets skull, bara du får protein från någon källa, mat, mjölk, pulver. Men det är smidigt och billigt per gram protein med pulver.

Skulle det funka med att klämma i lite nötter innan träning och ett kokt ägg efter?

cero
2011-04-25, 17:15
Runt ~20-25g protein efter styrketräning brukar man säga (ett ägg är runt 8g tror jag). Men visst, ät ett ägg (eller tre) efter träningen om du vill det. Finns vad jag vet inget som säger att vassleprotein skulle vara mer effektivt sett ur ett längre tidsperspektiv. Men pulver är väl mer praktiskt att ha med sig.

Lite nötter kan du käka innan träning om du blir piggare av det. Men några direkta fördelar ser jag inte. Ät bra resten av dygnet så räcker det med protein efter träning.

Jables
2011-04-25, 20:26
Testa göra t.ex. lördag till en ätardag istället för att sväva ut hela helgen. 3 dagar är trots allt rätt stor del av veckan. Eller lördag+söndag. Du märker ju vad som funkar.

3 dagar är alldeles för mycket, det är som sagt diciplinen som tryter, men jag ska försöka...

Jables
2011-04-25, 20:26
Jag kom på en sak... Jag slutade röka för några månader sen, kan det ha någonting med saken att göra?

Eddie Vedder
2011-04-25, 20:33
Jag kom på en sak... Jag slutade röka för några månader sen, kan det ha någonting med saken att göra?

Ja det gör det nog. Framför allt är det nog en aptitpåverkan samt att folk kan ha en tendens att "behöva göra något" och när man då förr tog till ciggen blir substitutet att äta något. Småätande utan att ens tänka på det.

Men utöver de sakerna påverkas även ämnesomsättningen. Så utgår vi från att man har järnkoll på intaget trots rökstoppet så kan det i sig även leda till lite lägre energiförbrukning.

Jables
2011-04-26, 19:34
Ja det gör det nog. Framför allt är det nog en aptitpåverkan samt att folk kan ha en tendens att "behöva göra något" och när man då förr tog till ciggen blir substitutet att äta något. Småätande utan att ens tänka på det.

Men utöver de sakerna påverkas även ämnesomsättningen. Så utgår vi från att man har järnkoll på intaget trots rökstoppet så kan det i sig även leda till lite lägre energiförbrukning.

Och den kanske ändrade ämnesomsättningen kan man inte påverka antar jag?

Jables
2011-04-26, 19:39
Vissa säger ju nu att jag tränar för mycket styrka. Vore det bättre om jag kanske kör styrka 3 ggr i veckan och satsar på promenader och simning resten?

Det känns som om jag borde få i mig mindre kalorier ändå... Ett packe nudlar till lunch istället? För hur som helst avgörs väl det hela på att jag gör över med mer energi än vad jag stoppar i mig?

Och hur farligt är det att äta frukt egentligen? Med allt socker som finns i...

Och slutligen... Detta protein nu då, tänkte börja med keso igen, det är inga problem att få i sig det innan träningen, men efter, det är väl viktigt att få i sig det DIREKT efter? Grejen är att jag måste ta bussen hem innan jag får äta kycklingen och få i mig protein, så det kan ta upp emot en timma innan jag får i mig nåt, hur påverkas det?

Pretorian
2011-04-27, 06:46
Jag tycker det är lättare (och fräschare) att ha en färdig proteinshake med till gymmet än keso. Jag tror det även är billigare om man ser till per gram protein.

vicarious
2011-04-27, 09:20
Jag tror det även är billigare om man ser till per gram protein.

Definitivt.

Jables
2011-04-27, 20:35
Jag tycker det är lättare (och fräschare) att ha en färdig proteinshake med till gymmet än keso. Jag tror det även är billigare om man ser till per gram protein.

Okej... Men hur viktigt är det egentligen? Att få i sig det på en gång efter träning.

Kischen
2011-04-27, 20:54
Okej... Men hur viktigt är det egentligen? Att få i sig det på en gång efter träning.

Beror på hur du ätit innan. Ett exempel är om du klämmer ett monstermål mat innan, not so viktigt att äta direkt efter. Du fattar :)

Jables
2011-04-29, 21:47
Beror på hur du ätit innan. Ett exempel är om du klämmer ett monstermål mat innan, not so viktigt att äta direkt efter. Du fattar :)

Okaj, sweet :)

Tack alla för alla svaren jag fått, inspirationen är åter funnen! Yay :)