handdator

Visa fullständig version : kcal överskott


truespin
2010-05-27, 09:43
Jag har precis avslutat en 3 veckors deff på 1000kcal underskott om dagen, vilket va lyckat. Ska nu börja bygga igen tänkte jag. Innan deffen åt jag precis vad jag ville och i den mängd jag behövde för att bli mätt. Jag vill nu försöka slippa att öka för mycket i fett och då är frågan hur mycket i överskott är lämpligt?

Kan det vara lämpligt att tex bygga 2 månader sen deffa i 1-2 veckor och sen upprepa detta?

HulkH
2010-05-27, 09:48
Det bestämmer du nog själv hur du vill köra på.
Dock så är det nog smartare att bulka en längre tid, och deffa en längre tid (så skulle iaf jag gjort.)

truespin
2010-05-27, 11:40
Har du något förslag på antal kcal i överskott? Läste att kroppen kan bygga ca 300g muskler i veckan. Om jag skulle ligga på +500kcal skulle detta vara lämpligt? Då finns det lite extra utrymme för den energi som krävs vid muskelbygge.

prOtotype
2010-05-27, 12:07
Har du något förslag på antal kcal i överskott? Läste att kroppen kan bygga ca 300g muskler i veckan. Om jag skulle ligga på +500kcal skulle detta vara lämpligt? Då finns det lite extra utrymme för den energi som krävs vid muskelbygge.

300g i veckan kan du nog glömma. Det skulle innebära 15kg på ett år i ren muskelmassa.

Det är svårt at träffa exakt med kcal, det är därför man använder +500. Det kan bli +100 fast du tycker att du har varit exakt. Jag skulle rekommendera att du väger dig ofta, vid samma tid varje dag (rekommenderar på morgonen efter toa) och tar ut ett snitt över dagarna för att kompensera för ev skitnödighet eller liknande. och ser till att du har en långsam viktuppgång och samtidigt håller koll så att du ökar på gymmet.

Apos78
2010-05-27, 20:23
Lite off men...jag funderar på en sak och har inte riktigt kommit fram till någon rationell förklaring. Många här på brädan bulkar ett tag för att sedan deffa och direkt efter det gå på en bulk igen. Detta mönster upprepas om och om igen.

Vad är syftet med deffen? Jag kan förstå om den ligger innan en tävling eller liknande men är det värt att deffa ett par månader för att sedan direkt lägga på sig vikt igen? Är målet att maximera muskeltillväxten och öka i vikt borde valet istället bli ett moderat överskott hela tiden. Iaf fram till dess att en "nödvändig" deff blir aktuell.

Eddie Vedder
2010-05-27, 20:26
Vad är syftet med deffen? Jag kan förstå om den ligger innan en tävling eller liknande men är det värt att deffa ett par månader för att sedan direkt lägga på sig vikt igen? Är målet att maximera muskeltillväxten och öka i vikt borde valet istället bli ett moderat överskott hela tiden. Iaf fram till dess att en "nödvändig" deff blir aktuell.

Två anledningar gissar jag:

1. Man vill inte bli hur fet som helst utan vill skala av lite då och då i förhoppning att nettovinsten är en större muskelmassa än i utgångsläget.

2. Ju fetare man blir desto sämre förutsättningar för en bra fördelning av fettökning/muskelökning.

truespin
2010-05-27, 21:50
Vad är syftet med deffen? Jag kan förstå om den ligger innan en tävling eller liknande men är det värt att deffa ett par månader för att sedan direkt lägga på sig vikt igen? Är målet att maximera muskeltillväxten och öka i vikt borde valet istället bli ett moderat överskott hela tiden. Iaf fram till dess att en "nödvändig" deff blir aktuell.

För min del så ville jag precis som Eddie säger i punkt 1 se till så jag inte blev för fet. Jag var absolut inte överviktig men kände att jag hade lagt på mig mer än vad jag tyckte va acceptabelt och ville börja om med en mer kontrollerad "bulk" där jag har en bättre översikt på det jag stoppar i mig. Innan deffen så drack jag tex 2 gainers om dagen, åt hur mycket godis som helst osv.

Jämför man bilder på mig från 8 månader sedan och idag så är det stor skillnad. Jag har lägre andel kroppsfett (om man kan lita på tjejens kaliper mättningar) och väger över 10kg mer. Hur lägger man upp bilder? Det går inte att välja från datorn.

Jag har alltid varit väldigt smal och efter att jag komprimerade tre kotor förra året började jag styrketräna och märkte att ryggen blev bättre. Jag märkte att min vikt ökade och började äta så mycket jag kunde och satt ett mål att jag skulle försöka bli av med mitt smala utseende. Främst är styrketräning en må bra grej för mig, men allt runt om kring skapar motivation för att försätta i det långa loppet.