handdator

Visa fullständig version : Mitt fenomenala kostupplägg


somjagsa
2010-05-13, 22:29
Om någon noterat det så startade jag en tråd i träningsforumet om träningstips m.m.
När nu den biten är avklarad är det dags att ta tag i käket.
Har alltid ätit dåligt och inte haft något större intresse i mat så på sin höjd kan jag väl steka till ett par korvar. (nej, men ni förstår vart jag vill komma).

Eftersom att jag är lite osäker i gymmet föredrar jag att träna på morgonen innan arbetet då det mest är gamla tanter som joggar lite halvmotiverat på löpbanden.

Frukost:
ca 05;30
tallrik youghurt med dinkelmusli. Ett par-tre glas mjölk.

Innan träning 06:15
1,5 dl gainer.

träna, träna, svettas, stön, stånk, pust

Efter träning; 07:15
1,5dl proteintillskott

Lunch:
12:00
Äter alltid ute på lunchrestaurang, så nåt av dagens tre alternativ.
Äter så mycket restaurangen öser på på tallriken, en restaurang-portion alltså. Ett glas mjölk, två nybakta brödbitar med varsitt paket(små) smör i.

Fikarast:
15:00
Proteindryck

Middag:
17:30
1 portion mat. Typ makaroner & köttbullar, spaghetti & köttfärsås. I den stilen. Halvliter mjölk.

Jag har konstaterat att jag äter som en 12-årig flicka, och på det lär jag inte få några resultat what so ever.

Det jag önskar är lite feedback, t.ex kan jag trycka in nåt mellan frukost och lunch, men vad? I övrigt? Har läst att folk tipsat om kvarg, men vad fan är det?*grr27*

Dock är detta ett stort framsteg om jag jämför med bara ett par månader tillbaks, då jag i princip åt en portion middag. Jag har lite svårt att käka mängder också, blir mätt rätt snabbt.

Över och ut-

PcHaoTiC
2010-05-13, 22:36
Kvarg är en färskost som är proteinrik, innehåller kasein protein som tas upp långsamt av kroppen och är muskelbesparande. Arlas kvarg heter kessela, men ica och lidel har egna varianter som är billigare (och bättre).

Ang ditt konstschema så skippa gainern innan passet, vill du ta nått innan träning så satsa på EAA/BCAA.

somjagsa
2010-05-13, 22:42
Kvarg är en färskost som är proteinrik, innehåller kasein protein som tas upp långsamt av kroppen och är muskelbesparande. Arlas kvarg heter kessela, men ica och lidel har egna varianter som är billigare (och bättre).

Ang ditt konstschema så skippa gainern innan passet, vill du ta nått innan träning så satsa på EAA/BCAA.

Ok, äter man det "rent" eller använder man det som ingrediens i något?

Nyfiken som jag är vill jag gärna veta varför gainern inte skall tas just innan passet? Passar den bättre nånstans under övriga dagen?

PcHaoTiC
2010-05-13, 22:52
Ok, äter man det "rent" eller använder man det som ingrediens i något?

Nyfiken som jag är vill jag gärna veta varför gainern inte skall tas just innan passet? Passar den bättre nånstans under övriga dagen?

ät den som du vill, en klassiker är att ha i lite fun light. kvarg med lite mjölk o annans tycker jag är skit gott.:cool:

Gainern innehåller massa snabba kolhydrater, har du inte sjukt stort energi behöv är det onödigt att trycka i sig massa näringslös energi, ät mer mat istället. Annars brukar man ta gainers efter passen för bättre återhämtning

somjagsa
2010-05-13, 22:55
ät den som du vill, en klassiker är att ha i lite fun light. kvarg med lite mjölk o annans tycker jag är skit gott.:cool:

Gainern innehåller massa snabba kolhydrater, har du inte sjukt stort energi behöv är det onödigt att trycka i sig massa näringslös energi, ät mer mat istället. Annars brukar man ta gainers efter passen för bättre återhämtning

Vilken mängd rekommenderas?

Jag har lite svårt att äta större måltider så dryckgainer känns som en bra lösning. Men jag får skippa den då och köra proteintillskott istället.

PcHaoTiC
2010-05-13, 23:06
Ett paket ~250g icas kvag slinker lätt ner*drool**drool*

Sen om du är intresserad tycker jag du ska läsa på lite om kost och träning, det finns väldigt mycket info gratis på nätet :)

länkar
http://traningslara.se/blogg/

http://axon.blogg.se/

WHITEFOLKS
2010-05-13, 23:09
Jag tycker du skulle antingen få en måltid eller något långsamt protein som double pro efter träningen eftersom det är ganska långt till lunch.

Att Blanda proteinet i mjölk är ett alternativ.

Nils.R
2010-05-13, 23:17
Ok, äter man det "rent" eller använder man det som ingrediens i något?

Nyfiken som jag är vill jag gärna veta varför gainern inte skall tas just innan passet? Passar den bättre nånstans under övriga dagen?

100 och 1 sätt att äta kvarg

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=57828

Eddie Vedder
2010-05-14, 06:13
Vilken mängd rekommenderas?

Ingen alls, kvarg kanske kan vara gott enligt vissa men det är knappast något du "behöver" äta. Har du själv problem med att käka tillräckligt mycket så känns ju något så mättande och relativt energisnålt inte som det bästa. Men visserligen finns ju 10%-ig och den är ju i alla fall hyfsat god tycker jag.