Logga in

Visa fullständig version : Hur ska man få ihop 2500 kcal?

Beeenjamin
2009-02-01, 15:07
Hello grabbar & tjejer

Jag har ingen chans att komma upp i 2500 kcal per dag.
Jag äter frukost, lunch, middag och ett mellanmål.
I genomsnitt måste det vara 500 kcal på varje måltid.
Men hur ska man få 500 kcal i frukost och alla andra måltider? Jag måste väl inte äta upp hela kylskåpet. Finns inga recepten på bra måltid med mycket kcal?

Raggis
2009-02-01, 15:08
Varför måste du just dela upp måltiderna i 5 för? Ät mer vid ett tillfälle istället.

C.E.J.
2009-02-01, 15:10
Varför måste det vara 500kcal per måltid?

En tallrik fil med müsli, 1L rödmjölk, 2 bananer, 1 stort glas juice, 100g pasta, 200g köttfärs, 2 port. havregrynsgröt. Nåt som jag ätit och som ligger runt 2400kcal. 2500 är inte mycket mat.

shut teh face
2009-02-01, 15:18
Har man problem att få i sig 2500 kcal då undrar man ju.

Ät två mackor till frukost med smör och ost, sen hoppa lunchen och ät en kebabpizza till middag.

2500 kcal. :D

Beeenjamin
2009-02-01, 15:18
Spelar ingen roll hur mycket man får per måltid, jag vill bara komma upp i 2500 kcal per dag.
Skulle vara bra att se vad ni äter så att ni kommer upp i 2500 kcal per dag.

Beeenjamin
2009-02-01, 15:20
Har Kebabpizza 2500 kcal? Det tror inte jag.
Det är inget särskilt på pizza bara lite kebab kött och sallad.

shut teh face
2009-02-01, 15:24
Har Kebabpizza 2500 kcal? Det tror inte jag.
Det är inget särskilt på pizza bara lite kebab kött och sallad.
2500 kcal inkl. mackorna, jo.

Inget särskilt? Nja du, en kebabpizza på en pizzeria är mycket kalorier. Självklart kan det skilja sig rejält mellan olika pizzerior men räkna lätt med 2000 kcal i de flesta fall.

Enorma mängder kolhydrater, massor med ost, mycket kebabkött och sås.

Chrilli
2009-02-01, 15:26
2 mackor med ost c:a 500 kcal.

Kebabpizza innehåller ju ofta ost också och lite vitlökssås, har du "tur" kan du räkna med 1500-2000 kcal där och drick lite mjölk till mackorna på frukosten.

Dock tycker jag väl du inte skall skippa lunchen.

Kan du inte skriva ner vad du äter en dag och mängderna så kan man lättare ge dig tips på var du kan höja lite.

Om du inte kan äta mer än 500 kcal per "måltid" skall du nog se över val av mat och så borde det lösa sig av sig själv.

Beeenjamin
2009-02-01, 15:27
Jag har aldrig sett kebab pizza med ost på...du menar kanske andra pizzor med ost på.

Finns det andra utvägar uton att äta kebab pizza varje dag?

C.E.J.
2009-02-01, 15:29

Jag vet inte om du missade mitt inlägg...

Beeenjamin
2009-02-01, 15:31
Frukost:
Cornflakes med mjölk + banan eller annan frukt
Lunch:
Vad skolan erbjuder, brukar vara gott och nyttigt mat + mjölk
Middag:
Ofta kyckling, pasta, makaroner, potatis + mjölk
Mellanmål 1:
Risifrutti, glass, frukt
Mellanmål 2:
Ibland blir det chips, annan snacks eller varför inte chocklad.

Det ser simpelt ut.

Beeenjamin
2009-02-01, 15:34
Jag vet inte om du missade mitt inlägg...

Jag har läst ditt inlägg. Det är bra att se hur andra äter att komma upp till 2500 kcal.

agazza
2009-02-01, 15:37
Finns en till tråd om ämnet, där finns många bra förslag på att öka kcal intaget.

Såser, fet mjölk osv.

Eddie Vedder
2009-02-01, 15:43
Jag har aldrig sett kebab pizza med ost på

Nej den täcks ju av all kebab och sås.:D Jag har sett kebabpizzor på många håll och aldrig har jag sett någon UTAN ost.

Och i vilket fall som helst är den stora mängden deg plus såsen och kebaben en riktig kalosibomb och även om just 2500kcal kan diskuteras så är en kebabpizza med ett stort glas cola och en burk typisk pizzasallad (där oljan inte brukar slösas på) i många fall tillräckligt för att täcka ett dagsbehov av energi.

kalajset
2009-02-01, 15:47
Jag deffar, och ligger på ca 2500kcal just nu, fördelat på två-tre måltider per dag. 2500kcal är inte direkt sådär jättmycket kalorier, och borde inte vålla några större problem att komma upp i, så länge man inte försöker få de flesta kalorierna från kvarg, lättmjölk och gurka, då måste man tänka om litet.

En ganska typisk dag kan se ut såhär för mig:

1. 10g EAA, 30g maltodextrin (ca 100 kcal)
2. 200g pasta, 200g quorn, 3dl standardmjölk, "lite grönsaker", två kokta ägg (ca 1400 kcal)
3. 100g ris, hemmagjord "thaisås", bestående av sötsur sås, kokosmjölk, purjolök och majs, 250g kvarg med 20g vassleprotein, 3dl standardmjölk (ca 1000 kcal)

Självklart var exempelt ovan inte vidare exakt, men det ger ändå en idé om hurpass mycket 2500kcal faktiskt är, vilket, som jag tycker mitt exempel visar, knappast behöver vara särskilt mycket mat. Som redan nämts ger några få smörgåsar med pålägg flera hundra kalorier redan där. Om man dessutom ser till att hålla sig ifrån light/lättprodukter om man har svårt att komma upp i en viss energimängd, (t ex att välja standardmjölk istället för lättmjölk), så har man även en utsökt källa till något hundratal extra kalorier per dag redan där.

tp_88
2009-02-01, 15:47
Jag har aldrig sett kebab pizza med ost på...du menar kanske andra pizzor med ost på.

Jag har aldrig sett en kebabpizza utan ost på.

Ja, att komma upp i 2500 kcal är inga som helst problem utan pizza. Du kan t.ex. äta precis det du äter idag, fast öka mängden så att du får i dig 2500kcal. Ingen rocket science direkt. Har man svårt att äta mycket (inte för att 2500kcal är mycket, men...) så bör man kanske fokusera på energitäta livsmedel som är kolhydrat- eller fett-rika.

Beeenjamin
2009-02-01, 15:52
Nej den täcks ju av all kebab och sås.:D Jag har sett kebabpizzor på många håll och aldrig har jag sett någon UTAN ost.

Och i vilket fall som helst är den stora mängden deg plus såsen och kebaben en riktig kalosibomb och även om just 2500kcal kan diskuteras så är en kebabpizza med ett stort glas cola och en burk typisk pizzasallad (där oljan inte brukar slösas på) i många fall tillräckligt för att täcka ett dagsbehov av energi.

Juste, dem lägger ketchup och osten på degen sedan direkt i ugnen. Osten smälter. Då blir det fler kebab pizzor för min del eftersom jag visste inte att så mycket kcal innehåll den.. :thumbup:

Jag deffar, och ligger på ca 2500kcal just nu, fördelat på två-tre måltider per dag. 2500kcal är inte direkt sådär jättmycket kalorier, och borde inte vålla några större problem att komma upp i, så länge man inte försöker få de flesta kalorierna från kvarg, lättmjölk och gurka, då måste man tänka om litet.

2. 200g pasta, 200g quorn, 3dl standardmjölk, "lite grönsaker", två kokta ägg (ca 1400 kcal)
3. 100g ris, hemmagjord "thaisås", bestående av sötsur sås, kokosmjölk, purjolök och majs, 250g kvarg med 20g vassleprotein, 3dl standardmjölk (ca 1000 kcal)

Självklart var exempelt ovan inte vidare exakt, men det ger ändå en idé om hurpass mycket 2500kcal faktiskt är, vilket, som jag tycker mitt exempel visar, knappast behöver vara särskilt mycket mat. Som redan nämts ger några få smörgåsar med pålägg flera hundra kalorier redan där. Om man dessutom ser till att hålla sig ifrån lightprodukter om man har svårt att komma upp i en viss energimängd, (t ex att välja standardmjölk istället för lättmjölk), så har man även en utsökt källa till något hundratal extra kalorier per dag redan där.

Det ser ut enkelt ut, inga konstigheter.

Cerberus
2009-02-01, 15:55
ät mer skit utöver din vanliga kost, choklad, pizza elelr vad du nu föredrar.

LoTiX
2009-02-01, 15:57
En typisk dag för ~2200 kcal - 5 knäckebröd med kalkon och ost, ett par ägg, 1dl proteinpulver med 2 dl mjölk, en måltid med 100g pasta och 200-250g nötfärs/kyckling, 250g keso med en banan.

Brooklyn
2009-02-01, 18:46
yoghurt med flingor - 700kcal
2mackor till 300kcal
frukost = 1000kcal

lunch,
120g pasta (okokt vikt)
köttfärssås gjord på 300g köttfärs

800kcal

mellanmål,
nån macka med keso på tex. 400kcal.

middag,
lax i ugn med kokt potatis 800kcal.

kvällsmål
keso/kesella med någon macka
300kcal

tex.

3300kcal, och inte ens så mycket mat :)

Anders The Peak
2009-02-01, 19:48

Självklart var exempelt ovan inte vidare exakt, men det ger ändå en idé om hurpass mycket 2500kcal faktiskt är, vilket, som jag tycker mitt exempel visar, knappast behöver vara särskilt mycket mat. Som redan nämts ger några få smörgåsar med pålägg flera hundra kalorier redan där. Om man dessutom ser till att hålla sig ifrån light/lättprodukter om man har svårt att komma upp i en viss energimängd, (t ex att välja standardmjölk istället för lättmjölk), så har man även en utsökt källa till något hundratal extra kalorier per dag redan där.

Jag tror att du missar ca 150 kcal...

Factory
2009-02-01, 20:17
Önskar att jag hade ditt problem :p jag har sj problem med att kunna gå ner till att äta 2500kcl om dagen :( :P

Brooklyn
2009-02-01, 20:29
Önskar att jag hade ditt problem :p jag har sj problem med att kunna gå ner till att äta 2500kcl om dagen :( :p

+1 :(

Beeenjamin
2009-02-01, 20:31
Tack allihopa för tips.

Factory vi kan göra en deal, du får min problem, jag får din.:thumbup:

kalajset
2009-02-01, 20:44
Jag tror att du missar ca 150 kcal...

Ja, det var ett "give or take"-exempel. :D Själv ligger jag aldrig på exakt 2500kcal, utan ibland blir det några hundra kalorier mer, och ibland några hundra kalorier mindre, helt beroende på aktiviteter under dagen, samt hur mycket jag orkar räkna på det exakt. Har gott om tid på mig under min deff, så jag gillar att kunna köra lite mera "på känn" med så att säga.

Anders The Peak
2009-02-01, 20:48
Ja, det var ett "give or take"-exempel. :D Själv ligger jag aldrig på exakt 2500kcal, utan ibland blir det några hundra kalorier mer, och ibland några hundra kalorier mindre, helt beroende på aktiviteter under dagen, samt hur mycket jag orkar räkna på det exakt. Har gott om tid på mig under min deff, så jag gillar att kunna köra lite mera "på känn" med så att säga.

Är vikten på ris och quorn torrvikt eller kokt?
Det är stor skillnad energimässigt på kokt och torrvikt.

kalajset
2009-02-01, 21:17
Det var menat som torrvikt. Japp, mycket stor skillnad, men återigen var inte exemplet menat som ett: "ät såhär, och få exakt i dig 2500kcal". (Vilka skulle vara helt omöjligt b la med tanke på att saker som "lite grönsaker" och kokosmjölk utan angiven mängd helt enkelt kan göra en riktigt stor skillnad i slutändan). Jag skrev det i syfte att ge ett exempel hur en någorlunda typisk dag kan se ut för mig som äter "ca 2500 kcal" per dag, helt enkelt för att visa hur lätt man kommer upp i dessa summor utan egentlig ansträgning, och inte som en dag direkt taget ur ett kostschema där allting uppges i exakt kalorimängd.

Allan
2009-02-01, 21:29
Jag var bara tvungen att editera rubriken. Jag blir sjuk av att se sånt... "få dem 2500kcal...???"

cosmic_dancer
2009-02-01, 22:46
två mackor med ost 500 kcal
två mackor 300 kcal

Vad äter ni för mackor egentligen?

Chrilli
2009-02-01, 22:56
två mackor 300 kcal

De flesta normalt stora bröden kan du väl räkna med 100 kcal per skiva, sen inte en snål ostskiva så har du per ostmacka c:a 150 kcal. Det gånger 2 = 300.

Om du äter en macka med makrill och lite majonäs har du ökat på kaloriintaget. Har du ägg på mackan så har du ökat på mer.

Om jag äter en lunchmacka så tror jag den innehåller ännu mer =)

Beeenjamin
2009-02-01, 23:06
stora bröden

Du ska väl inte äta upp en baggett?

Factory
2009-02-01, 23:36
Tack allihopa för tips.

Factory vi kan göra en deal, du får min problem, jag får din.:thumbup:

Låter bra :thumbup:

Pungis
2009-02-01, 23:40
Äsh.. Det är ju en havregrynsdrink, 1l yoghurt och ett par mackor. Så svårt kan det väl inte vara

Pompere
2009-02-02, 00:46
Pumpa mkt mjölk och häll på olja/smör i stekpannan när du lagar mat!
Dra en gainer 2 ggr om dagen?

Ett tips är väl att skaffa en mixer och gör en smaskig "gainer" du kan gå runt å dricka om dagarna..

lättare och dricka kalorier än att äta dem (imo)

Alfred Nobel
2009-02-02, 08:02
Det är en baggis bara du försöker. Underskatta inte mejeriprodukter så som ost, grädde och creme fraiche i matlagningen. Att äta några skivor bröd med margarin/smör till måltiderna hjälper också en bit på vägen. Jag rekommenderar dig att först och främst fokusera på maten och sen, om du verkligen behöver, tar du hjälp från gainers.

Tips!

Koka en kastrull med ägg och förvara i kyl. Ta med dig några till skolan/jobbet och ät mellan måltiderna. Sen att skala 2-3 st till frukost och ha på mackan är inga konstigheter. Då slipper du ställa dig med ny kastrull och koka varje dag.

z_bumbi
2009-02-02, 11:52
ät mer skit utöver din vanliga kost, choklad, pizza elelr vad du nu föredrar.

Inte på 2500 kcal för det finns inte så mycket marginaler över om man ska äta någorlunda vettigt näringsmässigt och utan att krångla till det, det är ju t o m mindre än den rekommenderade mängden för en "normalman".

Så ät mer vanlig mat men det finns inget krav att varje måltid ska innehålla precis lika mycket i kaloriväg.

stafh
2009-02-02, 12:06
Det är en baggis bara du försöker. Underskatta inte mejeriprodukter så som ost, grädde och creme fraiche i matlagningen. Att äta några skivor bröd med margarin/smör till måltiderna hjälper också en bit på vägen. Jag rekommenderar dig att först och främst fokusera på maten och sen, om du verkligen behöver, tar du hjälp från gainers.

Tips!

Koka en kastrull med ägg och förvara i kyl. Ta med dig några till skolan/jobbet och ät mellan måltiderna. Sen att skala 2-3 st till frukost och ha på mackan är inga konstigheter. Då slipper du ställa dig med ny kastrull och koka varje dag.
Hur länge håller kokta ägg i kylen?

mikaelj
2009-02-02, 13:06
Hur länge håller kokta ägg i kylen?

Minst tre-fyra dagar, utan problem ett dygn i rumstemp.

stafh
2009-02-02, 17:41
Minst tre-fyra dagar, utan problem ett dygn i rumstemp.

Allright, tack.

Beeenjamin
2009-02-03, 15:26
Tack alla.

Dan S
2009-02-04, 19:22
två mackor 300 kcal

2mackor för mig = 500 kcal inklusive pålägg, jag äter brunt bröd, bullar som är skurna i 2 delar. 1 bulle = 50g = 250 kcal eller ja 246 kcal.