handdator

Visa fullständig version : vilket kött är bättre


jenni
2009-01-28, 19:16
en kompis hävdar att om man jämför innanlår av nöt med fläskkotlett (utan fettranden) så är innanlåret att föredra eftersom det ska vara mer lättsmält och lättare för kroppen att dra nytta av
jag är skeptisk men hon var bomsäker
tänkte kolla om ni har någon åsikt om detta?

Sverker
2009-01-28, 19:48
Ska vi gissa att hon tänker på mängden bindväv i köttet ?

Innanlår är ett mört kött med lite bindväv. Kotlettraden borde jag kunna, men jag kan tänka mig att inlagringen av bindväv blir rätt rejäl med tiden. Detta eftersom muskelpaketet bär upp ryggen på grisen. Nu är grisen rätt ung, ca 1/2 år vid slakt så inlagringen BORDE inte vara så stor.

Jag GISSAR att skillnaden är försummbar.

mikaelj
2009-01-28, 20:39
Gräsdjursuppfött nötkött är att föredra för optimal balans av omega 3 och omega 6-fettsyror.

Grisar är stresskänsliga djur och får lätt ansamlingar av dåliga ämnen, men jag minns tyvärr inte vilka. (urinsyra?)

Black Star Abyss
2009-01-28, 20:44
Ryggbiff har jag hört folk säga är det bästa.

cocacola
2009-01-28, 20:52
.....biff är väll det bästa eller ?

Apos78
2009-01-28, 20:54
Gräsdjursuppfött nötkött är att föredra för optimal balans av omega 3 och omega 6-fettsyror.


Dock med avsevärt större negativ miljöpåverkan vilket gör att jag ser till att kvoten omega3/omega6 rättas till på annat sätt.

Klein
2009-01-28, 21:05
Så vitt jag vet spelar kosten (gräs eller spannmål) ingen större roll för fettsyresammansättningen hos nötkreatur och andra idisslande däggdjur. För grisar och fjäderfän (kycklingar) som båda är allätare ger livstilen betydligt större utslag på fettsyresammansättningen. Den stora vinsten med frigående betande nötkreatur är miljön, smaken och mitokondriedensiteten (som i sin tur är linjär mot innehållet av liponsyra). Det högre innehållet av liponsyra är antagligen en bidragande orsak till den syrligare och friskare smaken hos "free range" kött.

Sverker
2009-01-28, 21:06
Gräsdjursuppfött nötkött är att föredra för optimal balans av omega 3 och omega 6-fettsyror.

Grisar är stresskänsliga djur och får lätt ansamlingar av dåliga ämnen, men jag minns tyvärr inte vilka. (urinsyra?)

Stress kan ge PSE-kött.http://www.grandin.com/references/swine.html
Klar försämringen av köttet och slakterierna strävar mot att minska stressen hos grisar. Visst blir grisar stressade av att föra sammans med andra, okända, grisar innan slakt men problemen går att lösa.

Jag lägger ingen värdering i vilket kött som är bäst. Grisar äter mat som vi mäniskor skulle kunna äta och nötdjur producerar metan. 1 - 1, ungefär.

Klein
2009-01-28, 21:10
Dock med avsevärt större negativ miljöpåverkan vilket gör att jag ser till att kvoten omega3/omega6 rättas till på annat sätt.

Betande frigående djur har en positiv miljöpåverkan så länge de roteras och inte betar marken till öken. Ställer du dom i ett bås och göder dom med spannmål så har du negativ miljöpåverkan dock.

Sverker
2009-01-28, 21:18
Ungnöt slaktas vid två års ålder. Det behövs inte bara betesmark för korna. Det behövs en hel del vallgröda också för vintern. Det är här stödfodringen med spannmål kommer in.


Annars ser jag själv gärna fribetande kor:thumbup:

Klein
2009-01-28, 21:25
Ungnöt slaktas vid två års ålder. Det behövs inte bara betesmark för korna. Det behövs en hel del vallgröda också för vintern. Det är här stödfodringen med spannmål kommer in.


Annars ser jag själv gärna fribetande kor:thumbup:

Jag bör också klargöra att det inte är spannmålet i sig som är problemet. Det är hur det odlats och transporterats. Det är inget fel på stödfodring med spannmål som odlats i konjunktion och rotation med träda och bete för djuren i fråga.

Sen tycker jag det är synd att det slaktas mest ungnöt. Något äldre djur tenderar att ha mer fett och smakligare kött.

zirak
2009-01-28, 21:27
Oxå en fråga om närproducerat eller globalt. Nötkött från Argentina hör ju till värdens bästa (smakmässigt).

Klein
2009-01-28, 21:33
Oxå en fråga om närproducerat eller globalt. Nötkött från Argentina hör ju till värdens bästa (smakmässigt).

Om man äter det färskt på plats i Argentina så kan jag hålla med dig. Det tappar dock mycket kvalitet på vägen hit, även om det är vakuumförpackat. Det finns dock väldigt gott kött även i Sverige. Tex vindelälvens naturbeteskött. Tyvärr är det sällan färskt när det kommer till butik och de trimmar alltid bort fettet och benen från bitarna. Det bästa köttet är som bekant det som sitter mellan benen...

Kan tillägga att det allmänt tillgängliga nötköttet i Sverige smakade i princip som det Argentiska köttet när min mor växte upp. Helt annan djurhållning på den tiden.

Eddie Vedder
2009-01-29, 07:00
Grisar är stresskänsliga djur och får lätt ansamlingar av dåliga ämnen, men jag minns tyvärr inte vilka. (urinsyra?)

Jag har aldrig läst om ämnen som bildas hos den stressade grisen men att stressen sänker glykogennivåerna i grisens kropp redan innan slakt leder ju till ett mycket sämre kött som Sverker nämner.

Mindre glykogen vid slakt innebär mindre substrat vid anaerob metabolism post mortem, otillräckliga halter av mjölksyra kommer kunna bildas, pH i köttet blir för högt och risken för patogen bakterietillväxt sämre.

Förhoppningsvis smakar det betydligt sämre också. Smakar det betydligt sämre finns det ju ekonomiska intressen i att behandla grisarna väl eftersom folk inte lär köpa äckligt kött.

Sverker
2009-01-29, 07:09
Sen tycker jag det är synd att det slaktas mest ungnöt. Något äldre djur tenderar att ha mer fett och smakligare kött.

Vilket är en ekonomisk fråga och en fråga för miljön. Ekonomiskt får du ut mest kött från tillfört foder vid ungefär 2 års ålder. Därefter avstannar kalvens tillväxt.
Ditt alternativ blir ett exklusivt men dyrt kött.

Vad jag vet så äts det förhållandevis mer innanlår och oxfilé än framdelskött och vi är tvugna att importera de dyrare delarna från utlandet. Tur att vi äter köttfärs för annars så borde vi äta mer dillkött och kalops för att få ut det mesta från djuret.

Klein
2009-01-29, 13:06
Förhoppningsvis smakar det betydligt sämre också. Smakar det betydligt sämre finns det ju ekonomiska intressen i att behandla grisarna väl eftersom folk inte lär köpa äckligt kött.

Äckligare griskött än det svenska standardgrisköttet får man leta efter. Det har en unken och fadd smak. Vidare blir det som gummi vid tillagning. Jag testade att köpa lite griskött från en ekologisk gård i lövsele utanför Skellefteå. Det var som natt och dag. En frisk, rik och syrlig smak som gav mersmak.

Klein
2009-01-29, 13:20
Vilket är en ekonomisk fråga och en fråga för miljön. Ekonomiskt får du ut mest kött från tillfört foder vid ungefär 2 års ålder. Därefter avstannar kalvens tillväxt.
Ditt alternativ blir ett exklusivt men dyrt kött.

Vad jag vet så äts det förhållandevis mer innanlår och oxfilé än framdelskött och vi är tvugna att importera de dyrare delarna från utlandet. Tur att vi äter köttfärs för annars så borde vi äta mer dillkött och kalops för att få ut det mesta från djuret.

En ekonomisk fråga ja. Det är väl där stora skillnaden mellan vilt och tamboskap ligger. Vilt vill man ta i högre ålder för bättre smak, större byte och säkrad tillväxt. Att alltför aggressivt gå på de stora djuren kan dock få negativa konsekvenser då mindre exemplar kommer att dominera genpoolen efter ett tag. Typexemplet är ju den vilda laxen som krympte betydligt under drivnätsfiskets tid.

Hur som helst - det stora problemet med den svenska köttmarknaden är att så mycket av djuret inte tas tillvara på. Matkulturen har skiftat till att vi ska äta magert kött så stora delar av energin i djuret går till spillo. Fettet kring inälvorna, köttsoppbenen och märgbenen, tungan osv. Som alla kockar vet så är det bästa köttet det feta som sitter mot benen. Att göra buljong på eller grilla. Vad än för anrättning som göras skall så har vi ofta vinnaren där.

Tyvärr avlas ju också djur så som grisar för att lägga på sig mindre fett och mer magert kött vilket ytterligare försämrar utbudet på köttmarknaden.

stafh
2009-01-29, 13:55
Jag såg en debatt mellan vad jag tror var LRFs ordförande (eller liknande) och någon politiker, där de sa att 80% av sveriges uppodlade areal går till odling av djurfoder. Stämmer detta? Letade på LRFs hemsida men hittade ingenting. Helt sjukt isåfall.

Sverker
2009-01-29, 18:22
Tjaa..det går en del till Absolut vodka och till skotsk whisky också.
Din siffra låter lite hög.