handdator

Visa fullständig version : Maginfluensa/Vinterkräksjukan


Alfred Nobel
2009-01-27, 12:52
Igår kväll och inatt låg jag med huvud i hinken och kräktes hela tiden. Imorse vaknade jag ute i vardagsrummet, naken och kallsvettades. Nu mår jag dock lite bättre fast fortfarande orolig i magen, har inte lyckats äta något sedan igår och har i princip bara druckit några glas med vatten idag.

Jag är hungrig men vet inte vad som är bra för magen och kroppen när man lider av influensan. Jag har hört och läst att mjölkprodukter och fiberrik mat ska man hålla sig undan ifrån.

Vad ska jag äta? Alla tips är guld!

Avesta
2009-01-27, 12:55
Igår kväll och inatt låg jag med huvud i hinken och kräktes hela tiden. Imorse vaknade jag ute i vardagsrummet, naken och kallsvettades. Nu mår jag dock lite bättre fast fortfarande orolig i magen, har inte lyckats äta något sedan igår och har i princip bara druckit några glas med vatten idag.

Jag är hungrig men vet inte vad som är bra för magen och kroppen när man lider av influensan. Jag har hört och läst att mjölkprodukter och fiberrik mat ska man hålla sig undan ifrån.

Vad ska jag äta? Alla tips är guld!
Nyponsoppa :)

Alfred Nobel
2009-01-27, 12:58
Jag ska se om vi har nyponsoppa, tack. Hur är det med blåbärssoppa? Jag har klassisk formfranska och 25% fullkornsbröd att välja mellan om jag ska äta bröd, vilket är att rekommendera?

Jag läste att kokt mat är bra för magen. Ris ska tydligen vara en vinnare! Hur är det med havregrynsgröt?

norpx
2009-01-27, 13:13
Vitt ris och blåbärssoppa kör jag.

Eddie Vedder
2009-01-27, 15:18
Jag är tveksam till att någon mat egentligen skulle vara sämre eller bättre per automatik i det här fallet. Det är ju en sak att viss mat kan vara svårare at klara av nr man är sjuk men om det inte är ett problem för dig så tror jag du kan testa den mesta maten som du normalt äter men vara lite försiktig kanske.

Märker du att du mår pyton så ta något lättare istället, fil och yoghurt är t.ex. aldrig fel.

Ungrim
2009-01-27, 15:21
Nyponsoppa :)

Fördelen med nyponsoppa är ju att det är lättspytt när det kommer upp igen.

Scratch89
2009-01-27, 16:19
Har du kräkts mycket skulle jag rekommendera något surt och härligt. Yoghurt och avslagen cola. Magen är kass för att du har spytt upp för mycket saltsyra.

Onigiri
2009-01-27, 18:19
ost!

Icefire
2009-01-27, 20:02
Blanda åtminstone i lite socker och salt i vattnet, om det är svårt att äta!

jenni
2009-01-27, 20:10
nu vet jag inte hur det är med tillskott under sjukdom, men för att inte tappa för mycket vikt pga litet kaloriintag så skulle jag nog försöka smutta på en gainer eller näringsdryck kanske är skonsamare

young_george
2009-01-27, 20:30
EAA har ju visat sig fungera mkt bra vid för sängliggande. Har för mig att testerna gjordes på äldre personer dock, någon som vet får fylla i.

z_bumbi
2009-01-27, 20:35
Något som du tror dig få behålla, får du inte behålla något så använd vätskeersättning som du antingen blandar själv eller så köper någon resorb på apoteket.

tntballe
2009-01-27, 20:41
ProViva fruktdryck kändes lugnande senast jag var magsjuk.

Onigiri
2009-01-27, 20:56
glass!

kungconny
2009-01-27, 21:02
Avslagen cola som någon sa tidigare i tråden funkar väldigt bra. dextrosol likaså... smaksak.

Alfred Nobel
2009-01-27, 21:05
tack för alla tips... jag är fortfarande sängliggnade och bara fått i mig en smörgås men den kom ut lika snabbt :(

Fan vad jag hatar det här...

zirak
2009-01-28, 08:55
Som Bumbi skriver, mycket vätska...

syrén
2009-01-28, 19:24
Krya på dig och hoppas du mår bättre snart!

...för övrigt så röstar jag på flytande föda... varm blåbärssoppa är en klassiker hos oss.

Knowledge
2009-01-28, 19:28
tjock polentagröt med naturell yoghurt och/eller nyponté.

jflycore
2012-12-26, 12:45
Uppar lite:

Låg i måndags och kräktes hela natten till tisdagen.
Mår bättre idag och är lite sugen på att träna.
Fått mig lite mat och har inga större problem med att få i mig mat och vätska.

Men vad rekommenderar ni gällande träning efter maginfluensa?
Bra, eller anus?
Hur länge bör man vänta?
Kan det vara farligt att tex ta någon PWO och träna?
Tänkte kanske köra något bröstpass light..

Mvh//Jon

King Grub
2012-12-26, 12:47
Nej, det är inte farligt, om du orkar.

Men vad skall du ta en PWO inför ett lätt bröstpass för? Låt magen vila från det skräpet åtminstone. Orkar du inte köra ett lätt bröstpass utan en PWO så är du nog inte i form att träna ännu i vilket fall som helst.

jflycore
2012-12-26, 12:54
Nej, det är inte farligt, om du orkar.

Men vad skall du ta en PWO inför ett lätt bröstpass för? Låt magen vila från det skräpet åtminstone. Orkar du inte köra ett lätt bröstpass utan en PWO så är du nog inte i form att träna ännu i vilket fall som helst.

Sant det! Bra input, skippar PWO'n!
Får se om det blir av idag, eller om jag vilar en dag till.
Tack för svar!

1684_
2012-12-26, 13:29
Man ska alltid vila 1 extra dag med vinterkräksjuka å influensor. Kan ju tänka på folket runt omkring dig med...

mattilainen
2012-12-26, 13:59
Rör dig inte utanför hemmet på 48 h efter sista symtom. SNÄLLA! Det är så sjukt jävla tråkigt att folk ska smitta andra bara för dom själva är ivriga och "inte mår dåligt"..

Maine_Cat
2012-12-26, 14:20
48 h är det en rek. efter sista besöket med hinken en håller sig undan folk för att inte sprida smittan vidare. När det gäller mat/vätska ta det lugnt små portioner numera så brukar en få rådet att äta försiktigt av det en gillar förr fick en roa sig med ris kokt fisk kyckling och thé

Sandra81
2012-12-26, 14:48
Jag låg nyligen i samma skit å det tog en vecka innan jag var pigg igen vet inte var jag blev smittad eftersom jag inte träffat folk dagarna innan jag blev sjuk dock hade jag ätit lösgodis (som troligtvis blivit smittat) eller så måste jag blivit det utomhus? eller trapphuset hemma.. Det är inte farligt å träna om du mår bättre men tänk på alla runt omkring dig. Detta smittar nått oerhört. Ringde till sjukvårdsupplysningen och frågade hur länge jag borde vänta innan jag träffade folk och hon sa att jag skulle vänta minst 79 timmar efter sista symptom. Man ska också tvätta kläderna å sängkläder även om man inte haft dom på sig när man varit sjuk eftersom smittan kan sitta i kläderna och hamnat där pga luften. sen en viktig sak sa hon var att man skulle sprita med klorin (den enda spriten som dödar dödar viruset)allt man tagit hemmma.. toaltett, spolknapp hantag, handfat osv osv.

jflycore
2012-12-26, 15:57
Tack för bra feedback och input! Ska absolut inte röra mig utanför väggarna på nåt mer dygn.
Framförallt för andras skull! Inget jag skulle önska mig min värsta fiende.

Sandra81
2012-12-26, 16:19
Tack för bra feedback och input! Ska absolut inte röra mig utanför väggarna på nåt mer dygn.
Framförallt för andras skull! Inget jag skulle önska mig min värsta fiende.

Bra det för nej de är ju inte kul precis.. tycker dock led/muskelvärken å feber var värre än alla toabesök.. man kunde ju inte stå på bena lixom svimmade nästan påväg till toan i början. lyckades dock kravla mig in .. :p

exevision
2012-12-26, 16:32
Om du verkligen vill göra någon lättare träning så kan du ju alltid köra kroppsviktsövningar hemma.

jflycore
2012-12-26, 18:11
Bra det för nej de är ju inte kul precis.. tycker dock led/muskelvärken å feber var värre än alla toabesök.. man kunde ju inte stå på bena lixom svimmade nästan påväg till toan i början. lyckades dock kravla mig in .. :p

Haha ja fyfan! Ett antal nya magmuskler har man fått :P