handdator

Visa fullständig version : Bästa nötterna för högre kcal intag dagligen.

HanneJoelsson
2009-01-10, 22:27
Tjena,

Vilka är de bästa nötterna man kan ta dagligen som lägger till lite extra kalorier i kosten enligt er?

*popcorn*

snickers
2009-01-10, 22:30
jag tycker cashewnötter är bäst! för att dom är så jäkla goda!

Eddie Vedder
2009-01-10, 22:30
De som smakar bäst.

Själv är paranötter och sötmandel favoriterna skulle jag säga. Valnötter och vanliga "snacksnötter" är ju alltid gott det också.

HanneJoelsson
2009-01-10, 22:32
Ok, så cashew funkar?

Vad tycker ni om kryddor osv, ska man skippa tex mexikansk kryddade / lättsaltade?

young_george
2009-01-10, 22:45
För mig är det inga problem, men varför gör du inte en egen utvärdering

Titta hur mycket salt det är, sen avgör du tycker det stämmer överens med din syn på mat och kropp

JG_81
2009-01-10, 22:57
Ok, så cashew funkar?

Vad tycker ni om kryddor osv, ska man skippa tex mexikansk kryddade / lättsaltade?

Finns väl ingen vits med att dra i sig en massa salt och smakförstärkare i onödan, så kör på naturella.

Scratch89
2009-01-10, 23:21
Jag gillar Snickers.

ceejay
2009-01-10, 23:23
jordnötter fungerar alledes utmärkt

Pungis
2009-01-10, 23:25
Jordnötter är det onyttigaste alternativet

Valnöt är nog nyttigast och Cashew tätt därpå

agazza
2009-01-10, 23:33
Överskottsbolaget har 800 gram cashewnötter för 39 kr har jag för mig, och dom va go`

HanneJoelsson
2009-01-10, 23:38
Överskottsbolaget har 800 gram cashewnötter för 39 kr har jag för mig, och dom va go`

Tack för tipset! *drool*

Rahf
2009-01-10, 23:39
Jordnötter är det onyttigaste alternativet

Valnöt är nog nyttigast och Cashew tätt därpå

Onyttigt i vilken bemärkelse? Jag skulle säga att onyttigt inte äntrar bilden för denna fråga eftersom trådskaparen vill ha mer energi.

Nu må jag vara lite väl anal när jag kommenterar ditt inlägg. Men jag anser att några onyttiga nötter egentligen inte finns om man bara vill ha mer energi.

Personligen tycker jag en nötmix av cashew, jordnötter och kanske några russin (även om det inte är nötter) smakar bäst.

Pungis
2009-01-10, 23:52
Sorry hasselnöt menar jag, inte valnöt

Mättade fetter(dubbelt så mkt som hasselnöt), dåligt protein, men visst är det en bra energikälla.. Men man borde kanske tänka ett steg längre (hälsan)

WHITEFOLKS
2009-01-11, 00:01
Bara för att en nöt (jordnöt är iofsig inte en nöt men skit samma) inte innehåller lika mycket näring som en annan så bör den inte hamna på "onyttighetslistan".

Att kategoriskt klassficera saker som nyttigt/onyttigt tycker jag bara är dumt då det handlar så mycket om sammanhang.

Scratch89
2009-01-11, 00:07
Jag tycker att nötter är överskattade rent generellt. Väldigt hypad fettsyresammansättning (och dessutom varierar de rätt så bra från nöt till nöt), och proteinkvalitén är inget vidare. Lägg på salt.

Pungis
2009-01-11, 00:08
Lord, här får man visst en virtuell buttplugg i röven för att man påpekar att det finns lämpligare nötter. Jaja, trådskapar har sitt svar.. Jordnötter innehåller massor energi och är billigt

Rahf
2009-01-11, 00:09
Lord, här får man visst en virtuell buttplugg i röven för att man påpekar att det finns lämpligare nötter. Jaja, trådskapar har sitt svar.. Jordnötter innehåller massor energi och är billigt

Därför att jag personligen inte tycker om att dela in mat och matvaror i "nyttigt" respektive "onyttigt". Det känns lite fel eftersom "onyttigt" allt som oftast innebär total återhållsamhet från det specifika livsmedlet, trots att man kanske tycker mycket om det.

WHITEFOLKS
2009-01-11, 00:14
Nyttan av ett livsmedel måste dessutom ses i sammanhanget det ska användas.

Maltodextrin kan göra stor nytta för att optimera inlagringen av muskelglykogen efter ett hårt konditionspass men har antagligen väldigt begränsad positiv användning som mellanmål.

Likadant som ägg kan vara en del av ett jättebra mellanmål men totalt värdelöst för återinlagringen av muskelglykogen.

Pungis
2009-01-11, 00:19
Därför att jag personligen inte tycker om att dela in mat och matvaror i "nyttigt" respektive "onyttigt". Det känns lite fel eftersom "onyttigt" allt som oftast innebär total återhållsamhet från det specifika livsmedlet, trots att man kanske tycker mycket om det.

Då kallar vi väl det "mindre lämplig föda"

Rahf
2009-01-11, 00:25
Då kallar vi väl det "mindre lämplig föda"

Det beror ju fortfarande på i vilket sammanhang man ska äta det ;). Nu är jag dryg här men jag tänker inte kalla det "mindre lämplig föda" heller eftersom det är så situationsanpassat. Jag håller mig i en näringsmässig gråzon kan man säga. Det var inte roligt att vara aspetig med näringsintaget.

Scratch89
2009-01-11, 00:35
Med tanke på att trådskaparen har problem att få i sig de kalorier han behöver ser jag ingen fara i att dividera med ett antal gram mättat fett hit eller dit. Jag håller med Rahf: det måste ta musten ur en om man är så petig.

1684_
2009-01-11, 07:00
valnötter

skaparn
2009-01-11, 07:15
Jag gillar Snickers.

Men då kommer ju den eviga frågan: Är Snickers en nöt eller en balgväxt?

Jag tycker att nötter är överskattade rent generellt. Väldigt hypad fettsyresammansättning (och dessutom varierar de rätt så bra från nöt till nöt), och proteinkvalitén är inget vidare. Lägg på salt.

Vad rekommenderar du istället för den som vill ha i sig lite "bättre" fetter i snacksform. Vissa dagar känns det nämligen som att det enda fett jag får i mig är det i havregryn och Bregott. Då äter jag Omega-3-kapslar, men jag kan ju inte äta en hel burk om dagen.

Sverker
2009-01-11, 07:26
Är Hannejoelsson en riktig masugn som förbränner allt som kommer in så duger säkert vad som helst. Lägger istället Hannejoelsson på hullet för att maximera musklebildningen blir jordnötter ett sämte alternativ.

- Usel proteinkvalité med låg andel essentiella aminosyror. Att proteinhalten är hög i jordnötter gör inte saken bättre. Mer skräp ( läs urinämnen ) som skall ut.
- Felaktig balans av essentiella fettsyror. Nästan enbart linolsyra/Omega-6.

Hasselnötter och mandel är bätre alternativ på nötter.

Greven_2008
2009-01-11, 08:37
valnötter i yoghurten på morronen funkar fint. gillar konsistensen på valnötter..

paranötter e rätt gott också.

Scratch89
2009-01-11, 11:02
Men då kommer ju den eviga frågan: Är Snickers en nöt eller en balgväxt?
Eftersom snickers växer på tråd i klasar skulle jag vilja påstå att det är en frukt.

Vad rekommenderar du istället för den som vill ha i sig lite "bättre" fetter i snacksform. Vissa dagar känns det nämligen som att det enda fett jag får i mig är det i havregryn och Bregott. Då äter jag Omega-3-kapslar, men jag kan ju inte äta en hel burk om dagen.

Jag vet faktiskt inte, det beror ju på vad man äter för mat. Dock tycker jag att om man måste äta ett mellanmål för att få upp dagens fettintag har man varit för restriktiv med fettet i de andra måltiderna.

Jag gillar dock ägg, som är bra på allt. Bra fett, mycket näringsämnen. Ett par skivor lingongrova med Bregott, skivade ägg, kaviar och ett stort glas mjölk (eller Oboy) till det, är ett bra mellanmål. Du som redan ligger och tummar på saltintaget (enligt en gammal tråd, kommer jag ihåg) kanske kan skippa det extrasaltade Bregottet och kaviaren, men om du tränar och svettas så pass mycket som jag tror, behöver du nog det ökade saltintaget ändå.

King Grub
2009-01-11, 11:07
Visst kan man säga att vissa nötter är onyttiga, när dom ger en fettsyresammansättning som är i det närmaste ohälsosam, samtidigt som det är vanligt att kosten redan ger en snedvriden fettsyrefördelning, någon som bara förstärks av att lägga till nötter.

HanneJoelsson
2009-01-11, 11:52
Visst kan man säga att vissa nötter är onyttiga, när dom ger en fettsyresammansättning som är i det närmaste ohälsosam, samtidigt som det är vanligt att kosten redan ger en snedvriden fettsyrefördelning, någon som bara förstärks av att lägga till nötter.

Så det är dåligt att lägga till nötter i sin kost? eller har jag missförstått dig?

King Grub
2009-01-11, 11:56
Det kan det vara, om du redan har en mindre god balans av fettsyror i kosten.

dared
2009-01-11, 12:14
Tänkte köpa lite olika nötter och testa. Någon som har lite tips på prisvärda osaltade nötter? Willys, Lidl, ÖB? Vad gäller?

Lepras
2009-01-11, 13:27
Jag gillar Snickers.

jag med:D

ElecTr0n
2009-01-11, 14:14
Cashew nötter är riktigt goda och dessutom en stor mängd extra energi som man behöver få i sig dagligen om man vill gå upp lite. :)

skaparn
2009-01-11, 14:33
Jag vet faktiskt inte, det beror ju på vad man äter för mat. Dock tycker jag att om man måste äta ett mellanmål för att få upp dagens fettintag har man varit för restriktiv med fettet i de andra måltiderna.

Jag gillar dock ägg, som är bra på allt. Bra fett, mycket näringsämnen. Ett par skivor lingongrova med Bregott, skivade ägg, kaviar och ett stort glas mjölk (eller Oboy) till det, är ett bra mellanmål. Du som redan ligger och tummar på saltintaget (enligt en gammal tråd, kommer jag ihåg) kanske kan skippa det extrasaltade Bregottet och kaviaren, men om du tränar och svettas så pass mycket som jag tror, behöver du nog det ökade saltintaget ändå.

Hmm, ägg var ju ett bra tips. Jag kommer inte ens ihåg varför jag inte äter så mycket ägg längre. Tror det bara blev. Ska nog trappa upp.

Och jo, jag svettas en hel del, men jag får i mig RDI bara genom kvällsgröten. Jag vill ju gärna salta resten av dygnets alla mål. Massvis dessutom.

Scratch89
2009-01-11, 16:14
Hmm, ägg var ju ett bra tips. Jag kommer inte ens ihåg varför jag inte äter så mycket ägg längre. Tror det bara blev. Ska nog trappa upp.

Och jo, jag svettas en hel del, men jag får i mig RDI bara genom kvällsgröten. Jag vill ju gärna salta resten av dygnets alla mål. Massvis dessutom.
Ägg är jättebra. Ett par ägg dagen, och fisk ett par gånger i veckan, så behöver man inte vara orolig för fettkvaliteten i maten. Det är dessutom billigare per kalori än både tabletter och nötter.

Nu vill inte jag vara den som bidrar till ett jättehögt blodtryck, men om du räknar på 5 gram om dagen så kan du nog höja intaget utan problem. Om du regelbundet kollar ditt blodtryck så märker du ju om det är förhöjt eller ej.

Brooklyn
2009-01-11, 16:18
ägg slår det mesta ;) :eating:

skaparn
2009-01-11, 16:36
Ägg är jättebra. Ett par ägg dagen, och fisk ett par gånger i veckan, så behöver man inte vara orolig för fettkvaliteten i maten. Det är dessutom billigare per kalori än både tabletter och nötter.

Nu vill inte jag vara den som bidrar till ett jättehögt blodtryck, men om du räknar på 5 gram om dagen så kan du nog höja intaget utan problem. Om du regelbundet kollar ditt blodtryck så märker du ju om det är förhöjt eller ej.

Är blodtrycker det enda som påverkas negativt av salt? Jag ligger ofta strax över 100 i övertryck och något annat lågt värde i det där andra, så där är det absolut ingen fara. Och, jag understryker igen, du bör se min saltkonsumtion innan du säger "kan du nog höja intaget" ... jag har nog 2 x RDI bara i gröten.

Och för att det här inte ska räknas som OT skriver jag: Mandel är en god nöt. Mandel och russin är optisnacks. Glöggfester är egentligen ett stort slöseri av mandel och russin.

Scratch89
2009-01-11, 16:42
Jag tycker inte att salt och blodtryck är offtopic i en tråd som handlar om saltade snacks. ;)

Natrium påverkar en hel del faktorer (det är väl en av de få mineraler/signalsubstanser som vi måste ha för att inte dö), men det är dess påverkan på blodtrycket som är den akuta, när man ser till populationsnivå. En blodtrycksmätning är alltså ett bra sätt att se till så att intaget inte är för högt.

Ett för högt intag av natrium kan sabba njurarna och leda till ödem och andra tråkigheter, men det är efter ett kroniskt högt intag, efter att långvarigt högt blodtryck. Om du har 100 i systoliskt tryck, skulle jag nästan ordinera mer salt. :D

Jag har också ett idealiskt blodtryck i förhållande till min ålder och status (110/70), och ligger man därikring behöver man inte oroa sig.

Hur mycket saltar du egentligen, förresten?

Morty
2009-01-11, 20:11
Jag måste slå ett hårt slag för paranötterna! Goda, och räddar regnskogen!

Paranötter växer på uråldriga, enorma träd i Amazonas. Träden kan bli över 1000 år gamla, och bidrar till en av Brasiliens viktigaste export. Om man avverkar regnskogen, så följer även dessa träd med och Brasilien kan inte exportera mer paranötter. Om det däremot säljs mer paranötter, så måste träden sparas för att kunna möta efterfrågan.

Rädda regnskogen, ät en nöt!

skaparn
2009-01-11, 20:19
Jag tycker inte att salt och blodtryck är offtopic i en tråd som handlar om saltade snacks. ;)

Natrium påverkar en hel del faktorer (det är väl en av de få mineraler/signalsubstanser som vi måste ha för att inte dö), men det är dess påverkan på blodtrycket som är den akuta, när man ser till populationsnivå. En blodtrycksmätning är alltså ett bra sätt att se till så att intaget inte är för högt.

Ett för högt intag av natrium kan sabba njurarna och leda till ödem och andra tråkigheter, men det är efter ett kroniskt högt intag, efter att långvarigt högt blodtryck. Om du har 100 i systoliskt tryck, skulle jag nästan ordinera mer salt. :D

Jag har också ett idealiskt blodtryck i förhållande till min ålder och status (110/70), och ligger man därikring behöver man inte oroa sig.

Hur mycket saltar du egentligen, förresten?

Ok. Tackar för info. Jag har testat ett tag hur lågt jag kan gå i gröten för att den ska vara ätlig, och även om min köksvåg antaligen felar lite när det gäller små vikter så går gränsen kring 8 gram. 10 gram om jag kör hälften av saltet sådant där natriumfattigt salt.

Så det kanske inte blir så katastrofalt mycket, men säg 15 gram synligt salt per dag, och då äter jag sällan halvfabrikat.

King Grub
2009-01-11, 20:36
Jag måste slå ett hårt slag för paranötterna! Goda, och räddar regnskogen!

Paranötter växer på uråldriga, enorma träd i Amazonas. Träden kan bli över 1000 år gamla, och bidrar till en av Brasiliens viktigaste export. Om man avverkar regnskogen, så följer även dessa träd med och Brasilien kan inte exportera mer paranötter. Om det däremot säljs mer paranötter, så måste träden sparas för att kunna möta efterfrågan.

Rädda regnskogen, ät en nöt!

Paranötter kan innehålla så mycket aflatoxiner att en enda nöt kan vara direkt skadlig.

Dessutom innehåller paranötter runt 1000 gånger (!) så mycket radium än genomsnittet för andra livsmedel.

Morrris
2009-01-11, 20:42
Paranötter kan innehålla så mycket aflatoxiner att en enda nöt kan vara direkt skadlig.

Dessutom innehåller paranötter runt 1000 gånger (!) så mycket radium än genomsnittet för andra livsmedel.
Men.... Regnskogen!

King Grub
2009-01-11, 20:43
Ja, man kan väl köpa dom och bygga små grisar och kor och leka bondgård med dom, så räddar man regnskogen och har kul på en gång.

Scratch89
2009-01-11, 22:39
Ja, man kan väl köpa dom och bygga små grisar och kor och leka bondgård med dom, så räddar man regnskogen och har kul på en gång.

http://www.kidsclub.com.my/eshop/images/WW4017---Barny-Farm.jpg

Scratch89
2009-01-11, 22:41
Ok. Tackar för info. Jag har testat ett tag hur lågt jag kan gå i gröten för att den ska vara ätlig, och även om min köksvåg antaligen felar lite när det gäller små vikter så går gränsen kring 8 gram. 10 gram om jag kör hälften av saltet sådant där natriumfattigt salt.

Så det kanske inte blir så katastrofalt mycket, men säg 15 gram synligt salt per dag, och då äter jag sällan halvfabrikat.

Du är konstig. :D

Jag tror iallafall inte att det är några problem för dig att äta, säg, 20 gram salt om dagen. Det går som sagt lätt att kontrollera blodtrycket.

Knowledge
2009-01-12, 08:13
Om du är ute efter 'optimal' fettsammansättning så är makadaminötter ett bra val.

Fett: 75.77g varav mättat: 12.061g, enkelomättat: 58.877g, fleromättat: 1.502g

Eddie Vedder
2009-01-12, 08:25
Det går som sagt lätt att kontrollera blodtrycket.

Det tror jag också, kroppen har rent generellt väldigt bra homeostatiska regleringsmekanismer hos friska individer. Så att utsöndra ett överskott av natrium och bättre ta upp t.ex. kalium tror jag verkligen inte är ett bekymmer.

Skaparn borde vara mer orolig för den akuta "plufsighetsrisken" som mycket salt innebär.:D

Anconeus
2009-01-13, 13:36
Hej! Jag tycker hampfrön är knapriga. De är egentligen nötter så jag tänkte slå ett slag för dessa. Jämför med exempelvis valnötter:

Valnötter

fettsyror, totalt, beräknade som TAG ekvivalenter 65.1 g
fettsyror, totalt 62.2 g
fettsyror, mättade 6.1 g
fettsyror, enkelomättade cis 8.9 g
fettsyror, fleromättade 47.2 g
fettsyror, trans 0 g
fettsyra 18:2 cis,cis n-6 (linolsyra) 38093 mg
fettsyra 18:3 n-3 (alfa-linolensyra) 9080 mg
fettsyra 20:5 n-3 (EPA) 0 mg
fettsyra 22:6 n-3 (DHA) 0 mg
kolesterol (GC) 0 mg
steroler, totalt 117.6 mg

Protein, totalt 14.7 g

Hampfrön

25% protein*drool*, 31% fat, 34% carbohydrates

Fettsyresammansättning per 100 g
Linolsyra (LA, 18:2 omega-6) 54 gr
Linolensyra (ALA, 18:3 omega-3) 22 gr :hbang:
Oleinsyra (18:1 omega-9) 9 gr
Gammalinolensyra (GLA, 18:3 omega-6) 4 gr
Stearidonsyra (SDA, 18:4 omega-3) 2 gr
Total mängd mättade fetter 8 gr

Aminosyra i % av protein-innehållet
Aspartate 11.91%
Threonine*4.02
Serine5.28
Glutamine19.56
Proline4.79
Glycine4.26
Alanine5.18
Valine*4.12
Methionine*2.61
Isoleucine*3.42
Leucine*6.52
Tyrosine2.89
Phenylalanine*4.40
Histidine*3.17
Lysine* 4.19
Arginine11.42
Tryptophan*0.81
Cystine/cysteine1.44

(By the way, någon som kan tipsa om något bra livsmedel som kompletterar hampfrönas aminosyraprofil?) Bless up!

Martin Löwgren
2009-01-14, 16:39
Jag har en stor papperspåse i skafferiet där jag blandat de enligt mig nyttigaste och bästa nötterna:

Pekannöt
Valnöt
Hasselnöt
Paranöt
Sötmandel
Cashewnöt

/Axon

skaparn
2009-01-14, 16:46
Jag har en stor papperspåse i skafferiet där jag blandat de enligt mig nyttigaste och bästa nötterna:

Pekannöt
Valnöt
Hasselnöt
Paranöt
Sötmandel
Cashewnöt

/Axon

Men alltså, "de enligt mig nyttigaste och bästa nötterna" faller ju en smula när det inte är fråga om en åsikt.

Eddie Vedder
2009-01-14, 17:08
Det kommer bli nya gränsvärden för aflatoxin i nötterna framöver dessutom, nya EU-regler.

Ändrat gränsvärde för mögelgift i vissa nötter

Aflatoxin är ett mögelgift som bildas naturligt av mögelsvampar. De kan förekomma i nötter, mandlar, ris oljerika fröer och torkad frukt såsom fikon och kryddor. Aflatoxin är ett starkt cancerframkallande ämne, vilket är anledningen till att gränsvärdena är mycket låga för detta gift.

Hela texten om gränsvärdena och motiveringen till varför:

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=22530&epslanguage=SV

Morty
2009-01-14, 22:54

Har du någonsin hört om någon som har fått en nöt med aflatoxin i? Jag har faktiskt aldrig gjort det, men jag har inte känt till detta så länge (1.5 år?) så det är ju möjligt att jag har hört det och ryckt på axlarna då jag inte fattat.

Torwald
2009-01-14, 23:17
Har du någonsin hört om någon som har fått en nöt med aflatoxin i? Jag har faktiskt aldrig gjort det, men jag har inte känt till detta så länge (1.5 år?) så det är ju möjligt att jag har hört det och ryckt på axlarna då jag inte fattat.
Bara för att vissa nötter (paranötter) ensamma kan innehålla tillräckligt höga halter av alfatoxin för att det ska vara kännbart behöver ju inte betyda att övriga nötter inte innehåller skadliga mängder. Alfatoxin är ju starkt cancerframkallande, och det är väl ingen nyhet att folk får cancer? Förvånar mig inte det minsta att man inte har "hört om det".

Sverker
2009-01-15, 07:04

Aflatoxin är inte akut giftigt så att du blir blå i ansiktet och faller till marken.
Det blir akumulerade skador och risk för cancer:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14184&epslanguage=SV
http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=7725&epslanguage=SV
http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=8137&epslanguage=SV

Minns jag inte helt fel så är paranöten en frukt. Under tiden nöten fraktas till europa torkar frukten och skalet blir hårt. Det är under denna långsamma torkning det är riska att mögel växer till och bildar aflatoxin.