handdator

Visa fullständig version : Korken i vinägerflaskorna torkar ut, varför?


Torwald
2009-01-08, 12:35
Nu har två av mina vinägerflaskors korkar torkat ut. Den ena gick att rädda och använda, men den andra gick helt av när jag skulle dra upp den och fick ta upp återstoden med en korkskruv. Båda flaskorna har innehållit vitvinsvinäger, en acidity runt 7% tror jag, om det gör någon skillnad. Är det något i vinägern som gör att det blir såhär? Oljeflaskorna har aldrig haft det här problemet.

Nu när jag har sabbat en kork (på en nästan full flaska), vad ska jag ha istället? Finns det reservkorkar att trycka i, eller ska man ha något annat material än kork? Just nu sitter det bara gladpack över hålet.

Ungrim
2009-01-08, 12:52
Nu har två av mina vinägerflaskors korkar torkat ut. Den ena gick att rädda och använda, men den andra gick helt av när jag skulle dra upp den och fick ta upp återstoden med en korkskruv. Båda flaskorna har innehållit vitvinsvinäger, en acidity runt 7% tror jag, om det gör någon skillnad. Är det något i vinägern som gör att det blir såhär? Oljeflaskorna har aldrig haft det här problemet.

Nu när jag har sabbat en kork (på en nästan full flaska), vad ska jag ha istället? Finns det reservkorkar att trycka i, eller ska man ha något annat material än kork? Just nu sitter det bara gladpack över hålet.

Har hört att man ska ha alla "kork" flaskor förvarade liggandes, just för att korken inte ska torka ut.

Men iof så när halva flaskan är förbrukad så når ju inte vätskan korken iallafall, vet inte hur bra det går då...

Torwald
2009-01-08, 13:12
Jo det har man ju hört, och vinflaskor förvarar jag alltid liggandes, men det blir ju svårt med flaskor som jag använder regelbundet. Går det inte att ersätta med korkar i något plastmaterial?

Ungrim
2009-01-08, 13:30
Jo det har man ju hört, och vinflaskor förvarar jag alltid liggandes, men det blir ju svårt med flaskor som jag använder regelbundet. Går det inte att ersätta med korkar i något plastmaterial?

Finns nog massor med varianter:

Denna finns på Clas Ohlson
http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Products/Lo/347849_X_2008-07-08_142620_768.jpg

Tryck ner den i flaskan, vinkla "handtaget" så pressas gummit mot flaskhalsens innsida och det blir tätt.

Torwald
2009-01-08, 13:38
Ok, jo sån har jag på oljan redan men den oxiderar väl inte lika lätt i rumstemperatur (oliv- och rapsolja) som vinäger borde göra?

Scratch89
2009-01-08, 14:08
Oliv och rapsolja borde oxidera minst lika snabbt. Vinäger har ju ett lågt pH som skyddar mot oxidation.

Torwald
2009-01-08, 14:15
Bäst att behålla korken på på oljeflaskorna, med andra ord.

Scratch89
2009-01-08, 14:27
Bäst att behålla korken på på oljeflaskorna, med andra ord.

Jepp. Du borde dock ha känt lukten om det oxiderat redan. Det luktar fis.

Torwald
2009-01-08, 14:32
Eftersom att mitt hushåll bara består av en person (eller två, i perioder) har jag alltid rättså små flaskor som går åt ganska fort, så det står ju inte massa luft i flaskan under så jättelång tid, så en liten öppning mot köket kanske inte är så farligt ändå. Det har inte varken luktat eller smakat illa än.

Kan olivolja bli mindre värmetålig när den blir äldre? Tyckte härom dagen att den började lukta konstigt när jag hettade upp den i pannan. Är normalt sett försiktig med värmen på olivolja, men att hetta upp lök i den tycker jag är så jäkla mycket godare än rapsolja. Smakade aldrig på oljan då, utan hällde ut den och tog en ny flaska (den gamla tog slut), och då luktade det mycket bättre. Visserligen var den nya flaskan en dyrare sort så det kanske hade någon påverkan, men det känns ju långsökt.

Scratch89
2009-01-08, 14:36
Då var den gamla oljan gammal. ;) Inget konstigt med det. I princip all mat är ju färskvara, och hållbarheten är i direkt proportion med förvaringen. Det ska gå ett bra tag innan olja blir farlig att äta, men då har det nog redan möglat, och ser man inte det, ja, då finns det nog andra saker att oroa sig för här i livet.

Förövrigt är lök godast att steka i smör.

Torwald
2009-01-08, 14:42
Då var den gamla oljan gammal. ;) Inget konstigt med det. I princip all mat är ju färskvara, och hållbarheten är i direkt proportion med förvaringen. Det ska gå ett bra tag innan olja blir farlig att äta, men då har det nog redan möglat, och ser man inte det, ja, då finns det nog andra saker att oroa sig för här i livet.

Alright! Hade inte använt flaskan på säkert en månad, och det var bara en skvätt kvar i den så då antar jag att den oxiderar rätt fort. Olja ska väl förvaras i rumstemperatur och inte i kyl? Antog att så feta livsmedel oxiderade snabbare i kyla, men jag kanske har fel?

Förövrigt är lök godast att steka i smör.
Att steka ja, men ska du ha lök och vitlök i en gryta ska du inte steka den!

Scratch89
2009-01-08, 16:26
Olja ska väl förvaras i rumstemperatur och inte i kyl? Antog att så feta livsmedel oxiderade snabbare i kyla, men jag kanske har fel?

Ur ett rent oxidativt syfte skulle jag förvara den i kylskåpet, då de flesta reaktioner sker snabbare i ett varmare klimat.

Ur ett kulinariskt perspektiv skulle jag inte ha det, dock. Oljan blir klumpig och ser läskig ut.

Torwald
2009-01-08, 17:28
Alright! Tack för svaret.

Sverker
2009-01-08, 18:21
Vinäger är ju surt vin. Alkoholen oxiderar till ättika.
Jag har aldrig funderat över ifall vinäger kan bli dåligt eller få sämre smak med tiden.