handdator

Visa fullständig version : Finns det inget mellanting mellan mat och malto- när det gäller energi till pass?

Fredrik_S
2008-12-15, 21:42
Det är väldigt ofta det pratas om mat innan träning och att man använder energin från gårdagens mat till dagens pass.

Det sägs ofta att det tar ca 24 timmar innan maten har hunnit smälta och tarmarna har hunnit bearbeta maten och glykogenet kommit ut i musklerna, och att energin från maten från tex 4 timmar innan ett pass inte används alls i passet.
Sen säger man att maltodextrin och liknande kan tas bara några minuter innan ett pass och användas som energi i passet.

Finns det ingen föda som ligger lite mitt i emellan? Är det antingen 24 timmars väntan på att få energi eller 5 minuters väntan? Finns det inte föda som ger energi efter 2 timmar eller 4 timmar eller 12 timmar osv?

King Grub
2008-12-15, 21:54
Glykogenomsättningen pågår hela tiden, både inlagring och förbrukning.

Efter tömning av glykogendepåerna tar det helt enkelt minst 24 timmar innan dom är fyllda igen, och det är av vikt för konditionsidrottaren som tränar hårt, eftersom han använder samma muskler dag efter dag. Då är det viktigt med snabb påfyllning, och då har maltodextrin en liten fördel jämfört med kolhydratrik vanlig mat, medan Vitargo har en större fördel.

Fredrik_S
2008-12-15, 22:07
Men jag tänkte mer på om man ska energi till ett kommande träningspass, då kan man få fördel av malto/vitargo genom att ta det precis innan passet. Medans det med mat verkar krävas 24 timmar.
Jag undra om det finns någon mat/dryck som kan tas X timmar innan ett träningspass och ge energi till just det passet där: (några få minuter< X < 24 timmar).

Kanske har detta något att göra med att jag blandar ihop exogen kolhydratoxidation med energi från inlagrat glykogen.

Anders The Peak
2008-12-15, 22:10
Om du ska fylla på så är tidpunkten precis efter passet bäst....

WHITEFOLKS
2008-12-15, 22:17
Jag tror folk pratar förbi varandra lite. Om du tömmer glykogenet helt så tar det 24h för kroppen att fylla på de igen. Det betyder ju inte att det 24h från det att du äter nåt till att du kan använda det.

Fredrik_S
2008-12-15, 22:18
Om du ska fylla på så är tidpunkten precis efter passet bäst....

Min fråga gäller för prestationen och tillgängligt glykogen för det enskillda passet i fråga.

Anders The Peak
2008-12-15, 22:39
Min fråga gäller för prestationen och tillgängligt glykogen för det enskilda passet i fråga.

Under normala förhållanden sköter din kropp om det utomordentligt bra.
Du gör av med ca 18-20% av ditt glykogen under normala förhållanden och om du är i energibalans så kommer det inte påverka dina prestationer. Men är du under energirestriktion så tror jag att du kan behöva fylla på med glukos/maltodextrin/vitargo direkt efter passet för att hinna få fyllda glykogenlager till nästa pass.

Scratch89
2008-12-16, 00:10
Det låter som du tror att det tar 24 timmar innan det börjar lagras in. Om du äter 200 gram kolhydrat från pasta så kommer kanske 50 gram vara ute i blodet och börjar lagras in efter 3 timmar, 50 gram till 7 timmar därefter, osv.

King Grub
2008-12-16, 09:49
Det är alltså inget speciellt tillfälle X antal minuter eller timmar efter födointag då en klumpsumma glykogen lagras in, utan det är en kontinuerlig process.

Återsyntesen av muskelglykogen efter tömning, t ex träning, sker i två steg, där det första är kort (under 1-2 timmar), snabbt och insulinoberoende. Det andra steget är insulinberoende och kan ske utan tillförsel av kolhydrat, men då blir inlagringen långsam.

jaosef
2008-12-16, 12:23
Under normala förhållanden sköter din kropp om det utomordentligt bra.
Du gör av med ca 18-20% av ditt glykogen under normala förhållanden och om du är i energibalans så kommer det inte påverka dina prestationer. Men är du under energirestriktion så tror jag att du kan behöva fylla på med glukos/maltodextrin/vitargo direkt efter passet för att hinna få fyllda glykogenlager till nästa pass.

Vill bara se så att jag inte missförstår något; menar du att ca 20% av glykogenet som finns lagrat i musklerna kommer man att göra av med under ett normalt styrketräningspass?

Turbonisse
2008-12-16, 12:43
Tömmer Ni era depåer så fruktansvärt med enbart styrketräning? Personligen ägnar jag mig åt konditionsträning, där passen ofta landar på över 1,5h och jag sköter återhämtningen med enbart kolhydratrik mat efter passet, exempelvis snabbmakaroner, havregrynsgröt, rotmos etc etc.

Jag tror inte man behöver ha en så strikt och teoretisk inställning till träningen, kroppen är till för att arbeta och med vanlig mat klarar den av höga påfrestningar.

Anders The Peak
2008-12-16, 13:36
Vill bara se så att jag inte missförstår något; menar du att ca 20% av glykogenet som finns lagrat i musklerna kommer man att göra av med under ett normalt styrketräningspass?
Glykogen-> glukos kommer ifrån levern. Mjölksyra(Lactat)-> återbildas till glykogen i levern->glukos ut i blodbanan in i musklerna som energi

jwzrd
2008-12-16, 13:40
tömmer ni era depåer så fruktansvärt med enbart styrketräning? Personligen ägnar jag mig åt konditionsträning, där passen ofta landar på över 1,5h och jag sköter återhämtningen med enbart kolhydratrik mat efter passet, exempelvis snabbmakaroner, havregrynsgröt, rotmos etc etc.

Jag tror inte man behöver ha en så strikt och teoretisk inställning till träningen, kroppen är till för att arbeta och med vanlig mat klarar den av höga påfrestningar.

+1

Eddie Vedder
2008-12-16, 16:05
Tömmer Ni era depåer så fruktansvärt med enbart styrketräning? Personligen ägnar jag mig åt konditionsträning, där passen ofta landar på över 1,5h och jag sköter återhämtningen med enbart kolhydratrik mat efter passet, exempelvis snabbmakaroner, havregrynsgröt, rotmos etc etc.

När man tränat styrketräning töms nog ofta arbetande muskel, ett rejält bröst- och tricepspass lär inte lämna mycket glykogen kvar i triceps t.ex.

Dock håller jag med dig till 100% angående påfyllningen. Det är lätt som en plätt att lagra in tillräckligt med kolhydrater ändå, de frlesta som nojar över minuter och gram hit och dit gör det antagligen mest för att göra ens träning till en större vetenskap än det egentligen är så kan man ju intala sig själv att man tränar så sjukt seriöst.

Scratch89
2008-12-16, 17:49
Det är alltså inget speciellt tillfälle X antal minuter eller timmar efter födointag då en klumpsumma glykogen lagras in, utan det är en kontinuerlig process.

Återsyntesen av muskelglykogen efter tömning, t ex träning, sker i två steg, där det första är kort (under 1-2 timmar), snabbt och insulinoberoende. Det andra steget är insulinberoende och kan ske utan tillförsel av kolhydrat, men då blir inlagringen långsam.

Tack för utvecklingen (av vad jag försökte säga)! :thumbup:

Fredrik_S
2008-12-16, 18:53
Om vi ska återgå till topic(denna tråden handlar ingenting om återhämtningen efter ett pass vilket många har svarat på istället, utan om födointag innan ett pass)

Så det här med att det är meningslöst att äta fast föda en timme, 2 timmar, 4 timmar osv innan ett pass för att maten ändå bara skvalpar i magen eller ligger i tarmarna och inte tillför någon energi stämmer inte då det är en kontinuerlig process med glykogen inlagring, och en del av födan hinner faktiskt in i muskulaturen?

Jag tycker det är så ofta det sägs att "det är ingen ide att äta några timmar innan ett pass för det är ändå maten från gårdagen som används i dagens träning". Och om man ändå vill tillföra något så är det vitargo eller motsvarande sekunderna innan passet som gäller för att det ska ge någon nytta.

(jag är medveten om att jag resonerar kring ett isolerat fall och att det ändå blir mening att äta regelbundet eftersom det alltid kommer ytterligare en dag)

Scratch89
2008-12-16, 20:51
Både ja och nej. Om du dricker maltodextrin utan att ha tränat, så kommer du inte lagra in jättemycket glykogen; GLUT4-receptorerna kommer inte att ligga på ytan lika mycket som om du hade tränat och hade en förhöjd glukosinlagring (och insulinkänslighet).

Du glömmer dock återigen att det tar tid; en kontinuerlig process innebär inte att maten du åt för tre timmar sedan har kommit in i blodet/muskulaturen nu. Först ska det ner i magsäcken, sedan spjälkas lite grann innan det hamnar i tunntarmen, och efter trettio-fyrtio centimeter börjar den stora delen av näringen tas upp. Detta kommer säkert ta ett par timmar, om det är normal blandkost. Gainers och fria aminosyror har den fördelen att det mycket lättare diffunderar genom tarmcellsmembranen, och på så sätt tas upp snabbare, och därför är det att föredra runt träningen.