Visa fullständig version : skrämmande
har ni läst de här två (http://www.aftonbladet.se/matvin/article3768444.ab) artiklar
(http://www.aftonbladet.se/matvin/article3740388.ab)
Ja det gäller att syna maten man köper ordentligt!!
Samt att hålla sig borta från halvfabrikat!! :banned
Har man inte redan lite koll på det här är man enligt mig 1) född i farstun och/eller 2) naiv/ignorant. Det står tillsatserna klart och tydligt på maten och det är inget man inte kan googla upp. Sen om det är hälsovådligt eller ej, det vågar jag inte kommentera på. Av andra skäl än tillsatser köper jag aldrig halvfabrikat utan råvaror som jag själv tillagar.
Har man inte redan lite koll på det här är man enligt mig 1) född i farstun och/eller 2) naiv/ignorant. Det står tillsatserna klart och tydligt på maten och det är inget man inte kan googla upp. Sen om det är hälsovådligt eller ej, det vågar jag inte kommentera på. Av andra skäl än tillsatser köper jag aldrig halvfabrikat utan råvaror som jag själv tillagar.
+1
I artiklarna kallar de det hela "en bluff", men det står ju klart och tydligt på förpackningen vad maten innehåller, så jag fattar inte vad som är bluffen egentligen. Det är för mig lika självklart att kolla innehållet på en vara som att läsa villkoren när man skriver på ett avtal. Men det är det tydligen inte för alla... vilket alltid gör mig lika förvånad. Det kanske är jag som är naiv då :confused:
Jag tycker att det är lite märkligt att man framställer det som om de Onda fabrikörerna i princip lurar de Stackars ovetande konsumenterna att äta Dödstillsatserna. Som någon redan skrivit finns allt angivet på förpackningen (Sverige har tämligen stränga regler för sådant). Jag undrar ibland om vi fullständigt tappat tilliten till våra egna sinnen när det gäller att avgöra vad vi vill och/eller kan äta eller inte - det skall istället fabrikörer och försäljare avgöra åt oss, för att vi sedan skall komma och anklaga dem för att inte ha fällt ur vår synvinkel optimala avgöranden. Det känns lite som att ta på sig offerkoftan; bekvämt ett tag, men inte så skönt i längden.
Shakemynuts
2008-11-15, 06:03
Håller med.
Det handlar väl som vanligt om att vi inte har något eget ansvar och att alla andra är onda och tvingar oss att köpa sakerna.
Det är ju alltid ens eget ansvar i slutändan och du själv som får ansvara för vad det är du stoppar i munnen.
Jag har ju turen att jag tycker att det är roligt att göra maten själv. Panera min egen fisk, rulla mina egna köttbullar eller baka eget bröd. Änfast jag oftast misslyckas på sistnämnda, men man kan ju inte lära sig utan att försöka.
Eddie Vedder
2008-11-15, 06:46
Lite kul att han benämns som "experten" och inte som journalisten/författaren. ;)
Men jag ska nog köpa boken, jag läste hans förra bok i somras och tycker den är bra. Själklart vinklad men kan man se bortom det så tycker jag att boken är bra, mycket kul mathistoria och en hel del bra tips på god mat.
Författaren ( eller den som skrev artikeln ) saknar grundläggande kunskaper om livsmedel. Glass ska innehålla 50 % luft. Glass ska vara fluffigt.
Författaren ( eller den som skrev artikeln ) skulle behöva säta sig ned och gå igenom vad som döljs bakom E-numren.
Det blir inte speciellt svårt att vända på resonemanget. E-numren är där för att bevara livsmedeln under en längre tid så att maten hinner transporteras hem innan den förstörs. En miljövinst eftersom kassationerna av mat blir mindre;)
Eddie Vedder
2008-11-15, 07:45
Det blir inte speciellt svårt att vända på resonemanget. E-numren är där för att bevara livsmedeln under en längre tid så att maten hinner transporteras hem innan den förstörs. En miljövinst eftersom kassationerna av mat blir mindre;)
Till förfatarens försvar skulle jag vilja påpeka att det du nämner nu även nämns i boken. Jag tycker personligen inte det är någon "skräckpropaganda" i boken, bara lite vinklat.:)
Men just det du säger nämner även han, d.v.s. att de flesta tillsatserna finns där för hållbarhet, smak, färg etc. och även att det är något vi konsumenter själva skapat när utvecklingen gick från att laga alla mat hemma från grunden till det mer jämställda samhället där ingen skulle behöva stå vid spisen utan alla skulle kunna servera sin mat färdiglagad.
Men som med mycket annat kan ju ofta personen som står bakom i sig vara hyfsat objektiv men ändå sända signaler som leder till flevridna och subjektiva uppfattningar, typ en alldeles för kategorisk syn på att "E-ämnen är skadliga!".
instämmer till fullo!
inget nytt under solen för mig.
det är dessutom inte svårt att hålla koll, inte heller svårt att laga maten själv. sysslar man med träning och vill vara hälsosamt då är det förmig lite paradoxalt att äta färdigmat, halvfabrikat, snabbmat etc. dessutom verka konsumenterna inte veta längre hur den äkta varan smakar. eller den råvaran som frukt, vanilj etc.
jag kan laga lätt en fullständig middag inom 20-30 min med bara råvaror och njuter av smaken. samt att det i flesta fall billigare.
jag kan inte riktigt förstå att folk tycker att sån mat smakar bra, i de flesta fallen smakar det faktiskt ingenting. då hoppar jag hellre över maten än att stoppa sån 'garbage' i mig.
spoonchest
2008-11-15, 08:34
I en av artiklarna skriver de att fiskpinnar är i princip otjänligt som föda, för att de innehåller bara 50%fisk. Jaha, och?
Och att falukorv är en tredjedel vatten, 40 procent kött och resten är övrigt.
Så länge tillsatserna inte är giftiga för mig/ direkt dåligt för mig i de mängder jag får i mig dem så kunde jag faktiskt inte bry mig mindre.
Sen kan man ju se det ur ekonomisk synvinkel. Hur mycket MAT får man egentligen för pengarna? / hur mycket är jag egentligen beredd att punga ut för KRAV-mat?
Scratch89
2008-11-15, 10:10
Sicket larv. Å ena sidan har Tolkia redan sagt det, men sen finns det ju en annan aspekt som Sverker tog upp. Folk VILL ju ha tillsatser. Kraven på livsmedel är nu att de ska vara stora, näringsrika, hålla länge och vara billiga. Det är lite svårt att få det att gå ihop på naturlig väg. Att man dessutom måste frakta saker över hela världen för att Svensson ska spara två kronor per kilo äpple bidrar också till det här.
Eddie: Jag tror att du och Sverker inte avser samma författare (Eddie: Bokens författare, Sverker: Artikelns författare). Sverker pekar ut något viktigt i det att köparna faktiskt VILL ha tillsatser, eller snarare, de vill ha livsmedel som ser ut, smakar och beter sig på ett sätt som de inte gör utan tillsatser. Här uppstår en uppenbar konflikt.
F.ö. har jag svårt med skräckpropagandan kring "e-nummer"; som om e-nummer vore en giftklass. E-nummer är ett klassifikationssystem, askorbinsyra/c-vitamin (som många glatt dricker hinkvis i brustablettform) har också ett e-nummer. Dock ser jag det som en god sak att man lär sig mer på området; det snarare minskar risken för omotiverad tillsatsångest än ökar den (obs. att detta inte är generell propaganda för tillsatser - hur skulle man kunna göra sådan, då en "tillsats" kan vara precis vad som helst - utan propaganda mot att låta sitt liv styras av sensationsartiklar i Aftonbladet).
MEDiAHORAN
2008-11-16, 03:11
Precis, allt står på produkten man köper, dock orkar jag inte göra min egen potatissallad eller majonäs så jag köper dem med tillsatser - hur skadligt detta är att konsumera varje dag har jag ingen aning om.
internethjälten
2008-11-16, 10:56
Skulle det vara en nyhet? När jag jobbade med skiten blanda vi ut potatissalladen med tärande sockerbetor och tillsatte smakämnen för att de skulle smaka potatis... fisksalladen, well det var inte mkt fisk i den heller ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.