handdator

Visa fullständig version : För mycket fibrer

Ayla
2008-11-08, 21:22
Läste en artikel från Aftonbladet (http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/mage/article3466201.ab) om att för mycket fibrer ger svullen mage. Eftersom jag lider av svullen mage och inte har några tarmsjukdomar eller är laktosintollerent så antar jag att detta är mitt problem. Det jobbiga är att det är svårt att hitta hälsosamma saker att äta om jag nu inte ska äta fiberrik mat. Min hela kost består i princip av frukt och grönsaker = massor av fibrer. Man ska inte äta vit pasta, vitt bröd m.m. Hur ska man äta egentligen!? Någon som har några bra råd?

King Grub
2008-11-08, 21:32
Ersätt en del av fullkornsbrödet med vitt bröd, fiberpasta med standardpasta, välj icke fiberberikade gryn, osv.

Ayla
2008-11-08, 21:34
Ok, men grönsaker och frukt är svårt att ersätta, eller?;)

Trance
2008-11-08, 21:39
Ok, men grönsaker och frukt är svårt att ersätta, eller?;)

Men varför måste du äta så mycket grönsaker och frukt?

Ayla
2008-11-08, 21:43
För att jag inte vill äta så mycket kolhydrater...och mätt vill jag ju bli så då blir det ca 4 frukter/dag och halva tallriken grönsaker till varje måltid.

PiNG.
2008-11-08, 21:48
Läste en artikel från Aftonbladet (http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/mage/article3466201.ab) om att för mycket fibrer ger svullen mage. Eftersom jag lider av svullen mage och inte har några tarmsjukdomar eller är laktosintollerent så antar jag att detta är mitt problem. Det jobbiga är att det är svårt att hitta hälsosamma saker att äta om jag nu inte ska äta fiberrik mat. Min hela kost består i princip av frukt och grönsaker = massor av fibrer. Man ska inte äta vit pasta, vitt bröd m.m. Hur ska man äta egentligen!? Någon som har några bra råd?

Klart du kan äta detta. En mix av lite av varje är inte fel. Om du nu får problem av för mycket fibrer.

Madame
2008-11-08, 21:54
Ayla skrev:
Det jobbiga är att det är svårt att hitta hälsosamma saker att äta om jag nu inte ska äta fiberrik mat

Man kan inte säga att tex fibrer alltid är hälsosamt till tusen, det är inte så svart eller vitt att vissa saker är enbart hälsosamma eller enbart onyttiga, så det gäller att hitta en balans.
Som du märker så är det inte hälsosamt för dig med massor av fibrer efterssom du inte mår bra av det.
Jag tycker du ska ta o äta lite "onyttig" ljus pasta, ljust bröd osv istället för en del av alla fiberrika saker du nu äter. Det må vara ohälsosamt enligt aftonbladet med flera, men om du mår bättre av det kan det ju rent av vara hälsosamt...?!

Scratch89
2008-11-08, 22:43
Jag äter rätt så lite energi, runt 2500 kcal, men jag skulle ändå inte klara att äta bara grovt bröd, fullkornsprodukter eller liknande. Magen brakar ihop rätt så snabbt. Äts det rågbröd till frukost så får det bli jasminris och rostad rasken resten av dagen.

Ayla
2008-11-08, 23:30
Jag äter rätt så lite energi, runt 2500 kcal, men jag skulle ändå inte klara att äta bara grovt bröd, fullkornsprodukter eller liknande. Magen brakar ihop rätt så snabbt. Äts det rågbröd till frukost så får det bli jasminris och rostad rasken resten av dagen.

Vad händer annars? Ser du också gravid ut?:)

Scratch89
2008-11-08, 23:42
Vad händer annars? Ser du också gravid ut?:)

Minst sagt. Värre blir det ju bättre form man är i. Magen blir stenhård, och man är allmänt fisig.

Alfred Nobel
2008-11-08, 23:54
Jag åt havregrynsgröt vid två tillfällen, samt knäckebröd, idag och trots mitt låga kcal intag bleb magen uppsvälld + oherört mycket gaser!

Scratch89
2008-11-09, 00:05
Jag åt havregrynsgröt vid två tillfällen, samt knäckebröd, idag och trots mitt låga kcal intag bleb magen uppsvälld + oherört mycket gaser!

Jag vågar påstå att det blir värre ju lägre energiintaget är, med ett konstant högt fiberintag.

Eddie Vedder
2008-11-09, 12:34
Minst sagt. Värre blir det ju bättre form man är i. Magen blir stenhård, och man är allmänt fisig.

Och jag kan ju dra det ett steg längre ändå. Mina väldiga magbekymmer och hälsopåverkan beror sannolikt på stora (eller snarare ENORMA) mängder fibrer och fytinsyra. Vetefan vad som kan vara värsta "boven" här, fiberöverskottet eller alla antinutrienter.

Dels mycket fytinsyra men även otillräckligt inaktiverade lektiner och trypsininhibitorer från baljväxterna spelar säkert in samt ett högt intag av tanniner från allt jäkla kaffe jag knarkar i mig. Magen har nog tagit mycket stryk och vidare har antagligen näringsabsorbtion försämrats och eventuellt ökad utsöndring.

Magen fungerar redan idag bättre och den enda omställningen jag egentligen gjort är att hålla mig till högst en portion gröt om dagen samt att jag äter mer fett, främst mer ägg som jag upplever att min mage mår bra av.

Man får testa sig fram och inte låsa sig vid vad som rent allmänt anses "nyttigt". Väldigt lätt att som "hälsomedveten" ta till sig varenda råd som ges även om rådet/råden i fråga egentligen riktar sig mot de med en helt annan (mindre hälsosam) livsstil.

Ellis Wyatt
2008-11-09, 12:35
Oj, man kanske ska sluta äta så mycket havregryn. Jag äter kanske 4-700 gram havregryn varje dag.

Madame
2008-11-09, 12:42
Oj, man kanske ska sluta äta så mycket havregryn. Jag äter kanske 4-700 gram havregryn varje dag.

Om du inte har problem av det behöver du ju inte sluta

AlbinJansson
2008-11-09, 12:46
"För att jag inte vill äta så mycket kolhydrater...och mätt vill jag ju bli så då blir det ca 4 frukter/dag och halva tallriken grönsaker till varje måltid"

Jag vill påpeka att Frukter innehåller stora mängder kolhydrater, Snabba dessutom.. :0

Eddie Vedder
2008-11-09, 12:53
Jag vill påpeka att Frukter innehåller stora mängder kolhydrater, Snabba dessutom.. :0

Nej och nej.

Bland icketorkad frukt kan man kanske säga så om vindruvor och MÖJLIGTVIS banan. I fallet banan beror det ju väldigt på mognadsgrad. Men i regel är det både ganska lågt GI och lågt energiinnehåll i frukt. Dessvärre är det ju allmänt näringsfattigt i övrigt också.

Men bara för att ett livsmedel har en hög E% från näringsämne x innebär det ju inte per automatik att det är rent kvantitativt rikt på det.

creperiet
2008-11-09, 15:23
För att jag inte vill äta så mycket kolhydrater...och mätt vill jag ju bli så då blir det ca 4 frukter/dag och halva tallriken grönsaker till varje måltid.

Istället för att känna efter hur mycket mat du har i magen och kalla det för "mätt" när den är full, kan du lyssna på ditt blodsocker.

Pakanajuhla
2008-11-09, 23:59
Dessvärre är det ju allmänt näringsfattigt i övrigt också.

´Hoppade just till, självklart kan man väl inte jämföra ett päron med en äggula och påstå att päronet är näringsrikare men som kolhydratkälla måste väl ändå frukt anses som näringsrikt? Kanske inte per 100g men åtminstone per 100kcal? :confused:

beklagar edits

stevebc
2008-11-10, 00:10
Istället för att känna efter hur mycket mat du har i magen och kalla det för "mätt" när den är full, kan du lyssna på ditt blodsocker.Hur lyssnar man på sitt blodsocker? Jag märker inga större skillnader inom 3-timmarsintervaller, och jag äter ungefär var tredje timme.

Eddie Vedder
2008-11-10, 07:17
´Hoppade just till, självklart kan man väl inte jämföra ett päron med en äggula och påstå att päronet är näringsrikare men som kolhydratkälla måste väl ändå frukt anses som näringsrikt? Kanske inte per 100g men åtminstone per 100kcal? :confused:

Nu syftade jag inte på socker utan på mikronutrienter. Visst har frukt en hög E% socker så vill man se det som näringsrikt på DET sättet setämmer det ju.

Men i övrigt gäller det ju i stort sett bara C-vitamin i vissa frukter (långt ifrån alla), någon frukt som är extra rik på något särskilt (typ bananens innehåll av kalium och vitamin B6) men annars är det mest gott och mättande skulle jag säga. I studier verkar man oftast slå ihop frukt och grönsaker och personligen tror jag grönsaksintaget är det väsentliga där. Men sedan är det ju även så att frukten innehåller så mycket annat som ej klassa som essentiellt men som ändå bidrar med positiva hälsoeffekter, d.v.s. bioaktiva ämnen som inte är helt identifierade och inte heller hur de fungerar i en viss biokemisk miljö (vilket alltså innebär att OM ämnet i sig indentifierats är det inte säkrt att samma effekt kan ses i form av tillskott och helt separerat från sin nativa biokemiska miljö).

creperiet
2008-11-10, 08:04
Hur lyssnar man på sitt blodsocker? Jag märker inga större skillnader inom 3-timmarsintervaller, och jag äter ungefär var tredje timme.

Okej, blodsocker är felformulerat. Jag kan säga såhär istället:

Kroppen säger till när energin behöver fyllas på. Det är inte samma sorts signal som när magen håller på att tömmas, eller när kanelbulledoften vid Pressbyrån retar till några klena receptorer. Använder man den typen av hungersignaler löser sig allt av sig själv, och då behöver man inte gå och fylla ut magen med mat för att känna sig "mätt".

Barbastark
2008-11-10, 08:20
Jag har även läst att de bakterier i magen som tar hand om fibrerna, deras "favorit föda" är testosteron (kommer inte ihåg vilken form av testosteron osv). Så antar att mer fibrer ökar dessa bakterier i magen och om det finns mer bakterier så behöver dem ju också mer "mat".

saab900
2009-01-24, 12:18
En gammal tråd, hittade den när jag sökte på annat, men tycker den är tänkvärd.

Som jag skrivit någon annanstans lider jag själv av lindriga till måttliga IBS- besvär, som jag starkt förknippar med mitt fiberintag. För ett par år sedan började jag med fiberpasta, havregrynsgröt, grovbröd och hela baletten, och efter ett tag började magen balla ur fullständigt, med betoning på gasbesvär. Inget roligt alls, och naturligtvis ett bra incitament att fördjupa sig själv i problemet.

När jag läser denna tråd märker jag direkt att Niklas Sjöö och Scratch89 beskriver klockrena IBS- besvär, precis som jag själv får av och till. Det innebär inte att ni skulle få diagnosen IBS, eftersom ni inte verkar lida av det mer än när ni äter mycket fibrer, och man tror att mellan 10 och 15 % av Sveriges befolkning får IBS- besvär då och då, med skillnaden att för vissa blir det återkommande, och de får diagnosen IBS.

IBS räknas inte som en egentlig sjukdom utan mer som besvär, typ som vilken magsjuka som helst, och man kan bl a inte sjukskrivas mer än en vecka för det enligt försäkringskassan. Detta förorsakar ju naturligtvis mycket lidande för de med svår IBS, som t ex kan ha diarré 10 ggr om dagen utan att prover visar några fel.

Det man snabbt märker när man börjar rota i det är att IBS- besvär påverkar olika individer mycket olika. En del kan inte existera utan en toalett i närheten och en del som jag har tur och får "bara" gasbesvär. Man skiljer även på orsak till IBS hos olika patienter, där en del verkar ha utvecklat IBS som ett psykosomatiskt bevär, och andra genom kosten, som i mitt fall. Gemensamt är att det anses bero på en överkänslighet i tarmens autonoma nervsystem, men detta anses som sagt springa ur olika orsaker för olika individer.

Många börjar utesluta en sak i taget ur kosten för att se vad som händer. Den gemensamma faktorn för många verkar vara fiberintaget, ett lägre fiberintag leder till en lugnare mage.

Efter mycket "forskning" på egen hand kom jag fram till att fibrer är boven i dramat även för mig. Havregryn är rena döden och jag anstränger mig numera för att äta så lite fibrer som möjligt med ändå ha en väl fungerande mage. Vidare måste jag tänka på att inte äta så mycket gasbildande mat, t ex broccoli, lök, mängder med kryddor osv.

Jag citerar den allmänläkare som hjälpte mig att komma fram till vad som var fel: "Det är absolut inte nödvändigt att i unga år öka fiberintaget genom att äta fiberrik föda OM man inte redan har problem med hård mage." Noteras bör att även en hård mage kan bero på för stora mängder fibrer, men normalt ges rådet att öka fiberintaget vid hård mage om det ligger lågt från början. När man kommer upp i ålder (40+) kan det börja bildas "fickor" i tjocktarmen, och dessa kan förebyggas genom ett högre fiberintag, men detta är inte aktuellt för unga, friska människor.

Varför skriver jag då allt detta?
Jag har sett många trådar där folk tar upp födorelaterade magproblem, och vill med denna post uppmärksamma på troliga orsaker till att dessa bevär uppkommer och hur de kan undvikas. Jag hade gärna snubblat över en sådan här post för ett par år sedan när mina besvär började.

Man är nästan helt utlämnad till sig själv när det gäller IBS tyvärr. Sjukvården kan inte hjälpa till mycket mer än genom att utesluta fysiska fel. Har man IBS- besvär visar alla prover och undersökningar fullständigt normala värden och ingen medicinering finns, så det är upp till en själv att komma fram till vad som orsakar besvären och försöka rätta till det.

Mer läsning:

Forum för personer med IBS, här kan man läsa om hur andra tacklar sin IBS och om hur undersökningar går till etc:
www.ibsforum.se

Sjukvårdsrådgivningens sida:
http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=25673

Denna gillar jag att referera till, eftersom jag tycker den sätter fingret på det här med fibrer, men man kan vara skeptisk till den eftersom Mjölkfrämjandet står bakom, och handlar om att magpoblem inte beror enbart på laktos.
http://www.mjolkframjandet.se/faktabank/livsstil_och_trender/matvanor/slapp_ut_fisarna!?SQ_DESIGN_NAME=skriv_ut

mikaelj
2009-01-24, 12:22
Många på http://kolhydrater.ifokus.se berättar hur deras IBS-problem försvunnit när de slutat helt med kolhydrater. Kan vara något att tänka på.

saab900
2009-01-24, 12:36
I högsta grad intressant! En del forskningsrapporter jag läst menar att en del personer med IBS har ett sämre upptag av kolhydrater eller fett. Det som inte tas upp i tunntarmen fortsätter ju till tjocktarmen, och kolhydrater och fett som inte tas upp kan orsaka diarré. Detta gällde dock personer som haft avföringsproblem sedan barnsben om jag minns rätt och således en naturlig disposition för problemet. Man har även kunna fastställa en viss grad av ärftlighet när det gäller IBS. Har föräldrarna IBS är det troligare att barnen får det än om de inte har det. Man har dock inte kunnat avgöra om det beror på familjens kosthållning, gener eller sociala faktorer.

Men som sagt, det varierar från individ till individ. Själv har jag prövat att dra ned på fett, kolhydrater, protein och fibrer i tur och ordning under sex- veckors perioder, men endast fibrerna gjorde någon skillnad. Jag mådde också väldigt pissigt rent allmänt på lågkolhydratkost.

Men man måste våga pröva, men också hela tiden vara väldigt medveten om mvad man gör så att man inte lägger sig på ett stort energiunderskott eller får brister.

Tolkia
2009-01-24, 17:49
Eftersom IBS inte är namnet på en känd sjukdom, utan på en samling symptom, så blir det ju med viss nödvändighet så att varje individ måste prova sig fram. Man kan givetvis få hjälp av att höra vad som funkat för andra med IBS, men det finns inga garantier för att det skall funka för en själv också - inte så konstigt, eftersom det, rent teoretiskt, skulle kunna vara olika orsaker bakom olika personers problem (att olika saker ger liknande symptom är ju inte unikt, det finns ju t.ex. mycket som kan ge huvudvärk eller illamående). Hittar man ett sätt att leva, äta etc. som funkar så kör man på det. Det finns nog väldigt lite rätt och fel här (även om det naturligtvis finns saker som är större eller mindre problemkällor; fibrer är säkert en ganska vanlig bov i dramat bland folk som gärna vill äta "nyttigt", eftersom det i Sverige av tradition betyder lastbilslass med fibrer).

Slartibartfast
2009-05-18, 18:29
Jag äter per dag

100 g rågblandbröd
100 g müssli
200 g havregryn
100 g fullkornsris

Ger detta väldigt/för mycket fibrer eller verkar det ok?

Min mage ser oftast ut såhär:
http://i11.photobucket.com/albums/a173/slarti/absofsteel.jpg

King Grub
2009-05-18, 18:32
Det är inte harmfulla mängder fibrer för genomsnittspersonen, men det är svårt att veta hur mycket fibrer din mage kräver för att göra uppror. Har du räknat med allt - grönsaker, frukt, osv?

Annars kan du ju prova att reducera mängden, tillfälligt. Beror dina magproblem (har du märkbara magproblem?) på fibermängden, märker du rätt omgående om dom beror på för mycket fibrer.

Angående din utstående mage - det är mycket troligare att du helt enkelt svalt en sköldpadda.

Slartibartfast
2009-05-18, 18:49
Det är inte harmfulla mängder fibrer för genomsnittspersonen, men det är svårt att veta hur mycket fibrer din mage kräver för att göra uppror. Har du räknat med allt - grönsaker, frukt, osv?

Annars kan du ju prova att reducera mängden, tillfälligt. Beror dina magproblem (har du märkbara magproblem?) på fibermängden, märker du rätt omgående om dom beror på för mycket fibrer.

Angående din utstående mage - det är mycket troligare att du helt enkelt svalt en sköldpadda.

Jag äter utöver det jag räknade upp ca 300 g grönsaker per dag. Sällan frukt. Jag har väldigt gasig och uppsvälld mage. Men jag vet inte hur jag ska komma upp i mitt energibehov om jag utesluter mera kolhydrater.

Och jo, sköldpaddsskal är aningen svårsmälta. :ike

Scratch89
2009-05-18, 19:41
Först så kan du testa att gå över till lite ljusare bröd, ät flingor istället för gröt osv i säg, en månad. Går svullnaden ner? Du kan alltid testa dig för laktos- och glutenintolerans, du är ju ändå finne.

mikaelj
2009-05-18, 19:46
Men jag vet inte hur jag ska komma upp i mitt energibehov om jag utesluter mera kolhydrater.

*harkel*

;-)

Annars ger Scratch89 bra råd. Det kan räcka för dig.

-----

Ser förresten din mage ut så normalt, eller spänner du ut den för att illustrera hur den kan se ut?

stridis
2009-05-18, 20:04
Måste ju inte bli rostbröd bara för att man undviker värsta fiberbrödet. Surdegsbröd är najs. Just saying.

Scratch89
2009-05-18, 20:40
Inget fel på rostbröd heller, iofs.

bollio
2009-05-18, 20:41
Jag äter utöver det jag räknade upp ca 300 g grönsaker per dag. Sällan frukt. Jag har väldigt gasig och uppsvälld mage. Men jag vet inte hur jag ska komma upp i mitt energibehov om jag utesluter mera kolhydrater.

Och jo, sköldpaddsskal är aningen svårsmälta. :ike

Lätt fixat... gå in på hälsokosten och köp kokosfett (laurinsyra är toppen för magen) och sauerkraut (1+ matsked av varje till varje måltid). Byt ut fullkornsspannmålet mot vanligt raffinerat spannmål eller rotfrukter. Låt bli bönor. Skippa växtoljor förutom olivolja. Koka grönsakerna du äter varje dag. Koka hemmagjord buljong. Botad antingen direkt eller inom några veckor, beroende på hur allvarligt ditt problem är.

Slartibartfast
2009-05-19, 10:45
Tack för råden, ska implementera en del av dem iaf och se vad som händer.

Ser förresten din mage ut så normalt, eller spänner du ut den för att illustrera hur den kan se ut?

Nå i ärlighetens namn står jag nog å spänner, men ibland är det inte långt ifrån att det ser ut sådär när jag står avslappnad. Som om jag svalt en badboll. Nu är jag dessutom mera deffad än på den bilden, så det ser ännu konstigare ut. *screwy*