handdator

Visa fullständig version : Käka havegryn istället för gröt?


Ex nihilo
2008-10-19, 17:44
Tjena!

Jag brukar försöka trycka i mig minst 1 dl AXA sportgryn med 2 dl vatten och sen köra i micron för att göra gröt. Jag hatar gröt och började därför igårmorse hälla i mig havregrynen direkt från decilitermåttet och sen tugga rejält med ett glas vatten.

Finns det några negativa effekter av att göra detta (är upptaget optimalt osv)?

Om inte så kan jag starkt rekommendera detta till folk som hatar gröt men vill få i sig en bra kolhydratskälla på morgon!

Mr.Cosybear
2008-10-19, 17:54
Tjena!

Jag brukar försöka trycka i mig minst 1 dl AXA sportgryn med 2 dl vatten och sen köra i micron för att göra gröt. Jag hatar gröt och började därför igårmorse hälla i mig havregrynen direkt från decilitermåttet och sen tugga rejält med ett glas vatten.

Finns det några negativa effekter av att göra detta (är upptaget optimalt osv)?

Om inte så kan jag starkt rekommendera detta till folk som hatar gröt men vill få i sig en bra kolhydratskälla på morgon!

Negativa effekter osv vet jag inget om men jag vet att GI värdet påverkas om det är kokt eller ej, kommer dock ihåg ej om kokt hade högre eller lägre GI, bara söka för det finns en hel del trådar om havregryn.

Sen är ju bröd en riktigt bra kolhydratskälla.

Mr.Cosybear
2008-10-19, 17:59
EDIT: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88459
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=6070

Eddie Vedder
2008-10-19, 17:59
Finns det några negativa effekter av att göra detta (är upptaget optimalt osv)?

Nej det finns inget negativt med det. Låter torrt och inte alls gott i mina öron men om du föredrar det så är det i alla fall inte sämre ur näringssynpunkt eller så.:)

skaparn
2008-10-19, 18:20
Det lär finnas en mängd som när du passerar denna gör att du blir rätt kass i magen efter att grynen svällt.

stevebc
2008-10-19, 18:25
Det lär finnas en mängd som när du passerar denna gör att du blir rätt kass i magen efter att grynen svällt.Hmm. Brukar själv mixa ner 3 dl havregryn i 5dl mjölk, tillsammans med linfrön och kakao. Hittils har det gått bra men fyfan vad det raspar och retar i halsen.

Undrar hur mycket havre jag kan få ner egentligen.

skaparn
2008-10-19, 18:34
Hmm. Brukar själv mixa ner 3 dl havregryn i 5dl mjölk, tillsammans med linfrön och kakao. Hittils har det gått bra men fyfan vad det raspar och retar i halsen.

Undrar hur mycket havre jag kan få ner egentligen.

Offra dig på vetenskapens altare genom att öka dosen med ca 10 gram åt gången och skatta din mages upprördhet på något slags ISO-skala för magupprördhet. Skriv resultatet här sedan.

Eddie Vedder
2008-10-19, 18:38
Det lär finnas en mängd som när du passerar denna gör att du blir rätt kass i magen efter att grynen svällt.

De kommer ju inte svälla mer än till den storleken de sväller upp till i form av gröt i vilket fall.

Och gröt pallar ju magen ganska stora mängder utav.:) Kan man äta gröt på 3dl havregryn så påverkas nog inte magen annorlunda av 3dl okokta som man trycker i sig direkt.

stevebc
2008-10-19, 19:50
Offra dig på vetenskapens altare genom att öka dosen med ca 10 gram åt gången och skatta din mages upprördhet på något slags ISO-skala för magupprördhet. Skriv resultatet här sedan.Med start imorgon så ökar jag dosen med 1 dl per dag.

På en skala från 1-5 i magupprördhet, efter att jag drar i mig 3dl havregryn når jag värdet 1.

Uppdaterar på fredag, eller tidigare om jag får "symtom" redan då.

Måndag: 4 dl
Tisdag: 5 dl
Onsdag: 6 dl
Torsdag: 7 dl
Fredag: 8 dl (detta kommer bli intressant, motsvarar ca 2kg gröt)

Intaget sker under en tidsram på 5 minuter. Övriga ingredienser är som sagt mjölk, lite linfrö och kakao.

skaparn
2008-10-19, 19:57
Med start imorgon så ökar jag dosen med 1 dl per dag.

På en skala från 1-5 i magupprördhet, efter att jag drar i mig 3dl havregryn når jag värdet 1.

Uppdaterar på fredag, eller tidigare om jag får "symtom" redan då.

Måndag: 4 dl
Tisdag: 5 dl
Onsdag: 6 dl
Torsdag: 7 dl
Fredag: 8 dl (detta kommer bli intressant, motsvarar ca 2kg gröt)

Intaget sker under en tidsram på 5 minuter. Övriga ingredienser är som sagt mjölk, lite linfrö och kakao.

Briljant! Jag lovar att ge dig cred på kolo i fortsättningen när detta kommer på tal genom att länka till denna ministudie.

8 dl havregyrn är för övrigt respektingivande. Jag gör gröt på kvällen av ca 170 gram havregryn, och det mättar bra och ger mig energi för morgonträning. 8 dl torde bli ca 300 gram. DET skulle bli en storjefla grötbytta.

1684_
2008-10-19, 21:26
svääller i magen=uppblåst krånglig mage?:S

Dan S
2008-10-19, 22:26
jag äter havregryn + socker + mjölk fungerar alldeles utmärkt, har inte märkt av gaser eller dålig i magen utav det, men det är helt klart godare med gröt, dock föredrar jag högenergi mat.

L-Sami
2008-10-19, 22:28
Bättre upptag av b-vitaminer om inget annat, eftersom de förstörs väl vid upphettning.

Eddie Vedder
2008-10-20, 05:44
svääller i magen=uppblåst krånglig mage?:S

Om du läser lite i tråden så ser du ju att det inte är så.

Det är ju havregryn och inte råa havrekorn.

skaparn
2008-10-20, 05:51
Om du läser lite i tråden så ser du ju att det inte är så.

Det är ju havregryn och inte råa havrekorn.

Så du menar att havregryn inte sväller i kontakt med vatten?

Eddie Vedder
2008-10-20, 06:04
Så du menar att havregryn inte sväller i kontakt med vatten?

Jo men inte så mycket så att det skulle svälla upp hela magen. Det blir som sagt inte mer än det blir när man gör gröt.

Dessutom bryts de ju ner under tiden, inte så att havregrynen hamnar tirra i magsäcken och bara suger åt sig vatten. Först tuggar man ju t.ex. Därefter börjar ju allt blandas i kymus, matspjäljningsenzymer bryter ner grynen o.s.v.

Men tar man hela korn och sväler ner som om det vore mediciner kanske det skulle bli värre.

skaparn
2008-10-20, 06:45
Jo men inte så mycket så att det skulle svälla upp hela magen. Det blir som sagt inte mer än det blir när man gör gröt.

Dessutom bryts de ju ner under tiden, inte så att havregrynen hamnar tirra i magsäcken och bara suger åt sig vatten. Först tuggar man ju t.ex. Därefter börjar ju allt blandas i kymus, matspjäljningsenzymer bryter ner grynen o.s.v.

Men tar man hela korn och sväler ner som om det vore mediciner kanske det skulle bli värre.

Nej, det hinner nog inte svälla innan. Vi talar här om folk som mixar det och dricker. Dessutom i kallt vatten/mjölk - så att det inte hinner svälla så mycket öht. Och man får lätt i sig 4 dl mixade gryn, men det är få som inte skulle uppleva ganska stor mättnad av samma mängd kokt till gröt.

Eddie Vedder
2008-10-20, 06:57
Nej, det hinner nog inte svälla innan. Vi talar här om folk som mixar det och dricker. Dessutom i kallt vatten/mjölk - så att det inte hinner svälla så mycket öht. Och man får lätt i sig 4 dl mixade gryn, men det är få som inte skulle uppleva ganska stor mättnad av samma mängd kokt till gröt.

Du kan inte jämför gryn i vatten med gryn i magen. Jag tror fortfarande trådskaparen tuggar åtminstone litegrann och i magen sker en vidare mekanisk bearbetning, sedan finns som sagt enzymer och syror etc. så du kan inte jämföra det rakt av med att bara blanda i vatten i en skål havregryn och direkt dra slutasatsen attd et komemr bli samma sak i magen.

Havregrynen är valsade och ångpreparerade och bryts lätt ner. Visst kommer vatten att absorberas men det är nog främst till fibrerna och leder till bulkig avföring. Och det sker ju som bekant även om havregrynen äts i form av gröt.

Tolkia
2008-10-20, 07:00
Dock är det ju inte helt ovanligt att man upplever mer gasbesvär och liknande när man äter större mängder råa gryn än när man äter gröt, så även om inte råa gryn är på något sätt osmältbara borde det vara någon skillnad (hur stor lär dock bero på hur känslig mage man har). Obs. att jag inte har några data som styrker denna uppfattning, endast observationer.

Eddie Vedder
2008-10-20, 07:12
Dock är det ju inte helt ovanligt att man upplever mer gasbesvär och liknande när man äter större mängder råa gryn än när man äter gröt, så även om inte råa gryn är på något sätt osmältbara borde det vara någon skillnad (hur stor lär dock bero på hur känslig mage man har).

Både blötläggning och upvärmning bryter ned en viss mängd fytinsyra. Så det är antagligen en större anldening i såna fall.

Även betaglukanerna blir mer tillgängliga efter att ha blandats med vatten.

Ex nihilo
2008-10-21, 00:54
Många intressanta och bra svar!

Jag gör så att jag fyller ett decilitermått och sen "dricker" jag cirka en fjärdedels deciliter åt gången och dricker direkt efter vatten och sedan tuggar vatten/havre-blandningen, är helt smaklöst och går väldigt fort ner.

Hållit på i 2-3 dagar nu eller nått och har inte märkt något speciellt, det där med svällningen av grynen var en av sakerna jag tänkte på när jag startade tråden men det verkar inte spela någon roll eftersom jag tuggar rätt bra. Amylaset (stavning?) i munnen borde ju dessutom bryta ner lite kolisar också.

Troll
2008-10-21, 08:03
Måste säga att det låter lite tråkigt att bara tugga i sig med ett glas vatten till!! *gah!*

Mixa det i mjölk och ett gott prottepulver + lite nötter och russin. *drool* :thumbup:

grunt_grunt
2008-10-21, 09:27
Jag brukar försöka trycka i mig minst 1 dl AXA sportgryn med 2 dl vatten och sen köra i micron för att göra gröt. Jag hatar gröt och började därför igårmorse hälla i mig havregrynen direkt från decilitermåttet och sen tugga rejält med ett glas vatten.

Jag gör likadant. Själv upplever jag mig som proppmätt om jag gör 1dl havregryn till gröt, men i ren form kan jag smaska i mig 3-4dl. Jag upplever inte att jag blir orolig i magen av det, eller att jag får några andra negativa konsekvenser.

Kinsei
2008-10-21, 10:33
Jag älskar okokta havregryn och har ätit det till frukost i många år (ibland blandat med lite fröer och nötter samt russin). Dock äter jag dem med mjölk och inte torra, som vilken müsli som helst alltså (De flesta müslisorter består dessutom av ansenliga mängder havregryn).

Kan också berätta att jag åt just detta +en banan och en halv liter kaffe i söndags och att jag därefter sprang ett marathonlopp utan ens antydan till magbesvär!

Så testa bara om du gillar det. Får du magproblem lär du märka det, det är inget man behöver ta ut i förskott.

Pakanajuhla
2008-10-21, 17:18
Det lär finnas en mängd som när du passerar denna gör att du blir rätt kass i magen efter att grynen svällt.

Havregrynen sväller ju inte som bakpulver i kontakt med vatten, de suger väl ändå upp vattnet vilket betyder att vikten av havregrynen öker medan vätskans vikt minskar? :smash:

Slartibartfast
2008-10-21, 17:27
Havregryn+mjölk+russin i en shaker--->äta med sked=opti.

skaparn
2008-10-21, 19:03
Havregrynen sväller ju inte som bakpulver i kontakt med vatten, de suger väl ändå upp vattnet vilket betyder att vikten av havregrynen öker medan vätskans vikt minskar? :smash:

Om jag förstått dig rät så; ja, så är det nog. Men jag faktiskt en skillnad på hur magen behandlar en liter ren vätska, och en liter vätska bunden i en klibbig massa av gryn. Gör inte du det?

Men, det ska tilläggas att jag inte är bombsäker på min sak vad gäller huruvida magen blir upprörd eller inte. Har bara hört ett otal vittnesmål som säger detta, men då kan det ju lika gärna ha handlat om att man fick i sig en stor mängd fibrer,

G_lund
2008-10-22, 19:02
Med start imorgon så ökar jag dosen med 1 dl per dag.

På en skala från 1-5 i magupprördhet, efter att jag drar i mig 3dl havregryn når jag värdet 1.

Uppdaterar på fredag, eller tidigare om jag får "symtom" redan då.

Måndag: 4 dl
Tisdag: 5 dl
Onsdag: 6 dl
Torsdag: 7 dl
Fredag: 8 dl (detta kommer bli intressant, motsvarar ca 2kg gröt)

Intaget sker under en tidsram på 5 minuter. Övriga ingredienser är som sagt mjölk, lite linfrö och kakao.

Hur går det med vår egen försökskanin? :naughty:
jag brukade mixa 3,5dl gryn, mjölk o protein förut, men nu har man flyttat hem igen, så nu väcker man ju familjen om man drar igång mixern 05:30 *gah!*

stevebc
2008-10-22, 21:00
Har precis dragit i mig en mix av 6 dl mjölk, 6 dl havregryn, 2 msk linfrön och kakao. Smetigt värre! Börjar bli tjocka röror nu men går fortfarande att dricka.

Normal dos är på 5dl mjölk och 3dl havregryn, då får jag 1 på ISO-skalan i upprördhet.

I måndags testade jag 4 dl då fick jag också 1 i upprördhet. Igår var det 5 dl och det gick ner rätt lätt men sätter den till 2 pga starka mättnadskänslor, men inget egentligt illamående. Det lutar mot en 2a även idag, men drog drinken för bara 5 min sen så det värsta kan vara framför mig.

Sen det här med svällandet av havregrynen. Efter jag drar i mig dessa drinkar känner jag mättnad först en stund efter jag dragit i mig den, kanske 10 minuter efteråt, och det peakar först 20-30 minuter efteråt, så nåt sker det ju i magen med grynen.

WHITEFOLKS
2008-10-22, 21:01
Vad blir det, 1000kcal? :D

Eddie Vedder
2008-10-22, 21:04
Efter jag drar i mig dessa drinkar känner jag mättnad först en stund efter jag dragit i mig den, kanske 10 minuter efteråt, och det peakar först 20-30 minuter efteråt, så nåt sker det ju i magen med grynen.

Att mättnaden dröjer ett tag efter matintag är ju knappast ovanligt, så brukar det vara efter en måltid.

stevebc
2008-10-22, 22:04
Vad blir det, 1000kcal? :DVet inte. 800 kcal snarare. Måste nog äta väl mer än 3000-3500 kcal för att lägga på mig fett samtidigt som jag rätt lätt blir mätt så en drink på 1000 kcal skulle vara klockrent för mig.

Eddie: mm det är sant, men det känns extra starkt i just det här fallet. Först känns det ingenting alls, sen jävlar trycks det ut. Men det kanske är kaseinet som koagulerar i magen också?

z_bumbi
2008-10-22, 22:19
Mängden fibrer bidrar till att stora mängder havregryn kan sabba magen men även att de sväller i mage/tarmar kan ställa till det (iofs bara N=1). Jag mixade nästan alltid havregrynen en stund i förväg så att de skulle hinna svälla innan jag blandade i resten av det som ingick i mina frukostdrinkar och min mage tålde den varianten mycket bättre än att blanda allt på en gång och sen hälla i mig.
Ska man upp i 1000 kcal skulle jag iofs inte välja att bara köra havregryn och mjölk utan blanda i lite bananer, olja etc för att få ner mängden fibrer.
Linfröna skulle jag skippa i vilket fall som helst.

Korkish
2008-10-23, 23:11
Har inte läst hela tråden men ville bara tipsa om att äta havregrynen som flingor, dvs. med mjölk till, man kan även unna sig att strö på lite socker :thumbup:

G_lund
2008-10-24, 19:00
Eddie: mm det är sant, men det känns extra starkt i just det här fallet. Först känns det ingenting alls, sen jävlar trycks det ut. Men det kanske är kaseinet som koagulerar i magen också?


Fördröjning innan magen skickar mättnadssignaler till hjärnan?
Du får ju i dig allt på typ 3minuter. sen kommer all mättnadskänsla på en gång.
kan det vara nått sånt tro?

stevebc
2008-10-28, 16:08
The aim of this study was to examine the possible relation between stomach pain/digestion problems and the consumption of high amounts of uncooked oat. Hypothesis suggest that oat grains swell while in the stomach, eventually causing severe problems. Another possible cause is the high amount of fiber contained in mentioned grains. The participants (n=1) were to ingest five (5) meals of an oat-milk mix during five (5) seperate days under no longer than five (5) minutes per meal. The first day the amount would be 3dl and then increased with 1dl per day up until the fifth day. After each ingestion, the participants were requested to write his/hers symtomps, grading from 1-5, on a questionnaire where 1 = none or very light pain/disorder, 2 = light pain/disorder, 3 = disturbance in the stomach region, 4 = severe pain and disturbance, 5 = acute and very severe pain. The results were as follows:

Day 1 (3 dl): 1 (+-0)
Day 2 (4 dl): 1 (+-0)
Day 3 (5 dl): 2 (+-0)
Day 4 (6 dl): 3 (+-0)
Day 5 (7 dl): 3 (+-0)

Results suggest the increase in symptoms are due to increased volume/mass being ingested and not necessarily due to the swelling of the grains. Other reasons could be due to coagulation of the caseine within the milk or the relatively high amount of fibers. Participants were compensated with increased kolo status and significantly higher amounts of involuntary emissions.

Blir nog en vecka utan dessa annars regelbundna drinkar. Efter den sista är jag riktigt trött på den här skiten.

skaparn
2008-10-28, 16:16
Helt jävla underbart!

stevebc offrade sig själv på vetenskapens altare och visade prov på ihärdighet och precision. Jag är imponerad!

ArcTiC
2008-10-28, 16:26
Helt jävla underbart!

stevebc offrade sig själv på vetenskapens altare och visade prov på ihärdighet och precision. Jag är imponerad!

Måste hålla med!
:thumbup: