handdator

Visa fullständig version : Fiskolja och graviditet

A.Steinbach
2008-10-03, 14:36
Undrar om det är någon här som har en aning om varför det står på många omega-3 brurkar att de kapslarna ej bör tas av gravida och ammande?

Har det att göra med att det inte direkt finns några direkta vetenskapliga rekommendationer om intag av fiskolja i samband med graviditet?

Eller har det att göra med att det skulle kunna finnas tungmetaller däri men det borde det ju inte finnas?

Fiskoljan som finns i de flesta kostillskott, te x Omega FX, ur vilken lax är den framställd? Är det ifrån lax som är odlad, fångad i östersjön eller i öppna havet?

I informationen från SLV så står det att man kan äta t ex makrill och lax hur ofta man vill bara den inte kommer ifrån östersjön.

Så jag tycker det är konstigt varför det står på burken att gravida och ammande inte ska använda tillskottet.

På apoteket finns ett tillskott som heter Femibion som är en tablett med Folat och en kapsel med 200mg DHA.

Jag ser ingen anledning till varför man inte skulle kunna köra på vanliga omega-3 kapslar istället då 2 st ger 240mg DHA plus även då EPA och kombinera det med någon annan billigare multivitamin -mineraltablett.

För Femibion är ju inte direkt billig.

Ola Wallengren
2008-10-03, 14:48
Utan att ha undersökt ämnet närmare så tror jag att det är mer av en standardtext som står på de flesta kosttillskott.
Det är ju ett hett ämne inom forskningen med omega-3 och graviditet/tillväxt.

Om det är så att de inte kan garantera att produkten är fri från tungmetaller (eller i alla fall långt under gränsvärdena) så är det ju helt klart en riktigt formulering.

Ola Wallengren
2008-10-03, 14:55
http://www.cfp.ca/cgi/content/full/53/5/817

http://www.cfp.ca/cgi/content/full/53/8/1299-a

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/83/6/1337

Endura
2008-10-03, 15:26
Jag har för mig att för mycket Omega-3 är blodförtunnande... det kan väl utgöra en risk om man är gravid?

A.Steinbach
2008-10-03, 16:20
Bra artiklar, ska gås igenom.

I den första artikeln nämner de att ration mellan n-3 och n-6 fettsyror skulle kunna påverkas negativt vid supplementering med omega-3 dock så tror jag inte att det blir något problem att få i sig tillräckligt med LA och AA genom kosten eller att ration nämnvärt påverkas negativt genom att supplementera med några kapslar fiskolja om dagen.

Ja omega-3 påverkar ju blodets viskositet men man ska nog äta bra mycket i innan det blir ett problem.

100g lax innehåller 0,5g EPA och 1,3g DHA. För att komma upp den mängden DHA behöver man äta 10 st standard fiskoljekapslar.

Och det var inga begränsningar i SLV:s informationsblad om hur ofta man fick äta lax som ej kom ifrån östersjön.

A.Steinbach
2008-10-03, 17:55
Det finns inga återförsäljare som figurerar här på forumet som kan ange varifrån de utvinner sin fiskolja och om det finns några signifikanta mängder tungmetaller i oljan?

Får väl ta och maila några och se om dom kan svara på det.

elArne
2008-10-05, 08:38
Utan att ha undersökt ämnet närmare så tror jag att det är mer av en standardtext som står på de flesta kosttillskott.
Det är ju ett hett ämne inom forskningen med omega-3 och graviditet/tillväxt.

Om det är så att de inte kan garantera att produkten är fri från tungmetaller (eller i alla fall långt under gränsvärdena) så är det ju helt klart en riktigt formulering.

+1

Det finns säkert en massa regelverk som kräver att man inte rekommenderar kosttillskott för gravida och ammande om alla effekter inte är utredda till minsta detalj (vilket säkert är en ganska klok inställning)

Precis som Ola skriverär omega-3 och graviditet/amning ganska hett. Numera tillsätter man även dessa fettsyror i modersmjölkersätting.

Livsmedelvsverket har nyligen omarbetat sina kostråd för gravida och ammande och i de nya lyfter man fram nyttig fisk, istället för att bara lista alla fisksorter man inte bör äta.
http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=21634&epslanguage=SV

Angående gifter och tungmetaller tror jag att jag läst att cardionovas Eskimo3 (själv använder vi den flytande *drool* både jag, frun och den lille sonen)
har lägst halt av PCB och dioxiner (kanske var det på tillverkarens egen sida jag läste det iofs)