handdator

Visa fullständig version : Euroshopper m.fl billigare..varför?


Ronja
2008-09-29, 11:53
Vad är det som gör att euroshopper m.fl lågprismärken är billigare än findus, felix mm? är det stor skillnad i kvalitet, smak, näringsinnehåll lr vad? hur är det me euroshoppers frysta grönsaker är de bra eller?nån som provat eller vet?

Lite funderingar som dök upp bara :)

Arnesson
2008-09-29, 11:57
Vad är det som gör att euroshopper m.fl lågprismärken är billigare än findus, felix mm? är det stor skillnad i kvalitet, smak, näringsinnehåll lr vad? hur är det me euroshoppers frysta grönsaker är de bra eller?nån som provat eller vet?

Lite funderingar som dök upp bara :)

Inge kostnad för varumärke samt lägre marginaler i alla led samt i viss mån stordriftsfördelar (men det har ju även de ledenade varumärkerna oftast).

Samt generellt lägre kvalitet. Dock så tillverkar ju inte "Euroshopper" något själv utan deras mineralvatten är det t ex Hellefors som tillverkar osv osv.

Langster
2008-09-29, 12:03
Sämre/billigare råvaror kan vara en del av anledningen.
Sedan har Felix och Findus investerat mycket mer i sina varumärken med reklam, sponsring, ekonomiskt stöd till olika organisationer osv. De arbetar även en hel del med produktutveckling, bl.a tar Findus fram mat som ska passa sjukhus etc., jag tvivlar på att Euroshoper lägger pengar på sådant.

zowie
2008-09-29, 12:05
tja, de har inga reklamkostnader tex. lägre kvalitet tycker jag inte de har än andra märken. egna varumärken från ica eller coop testade jag någon gång och tycker att de har mkt sämre kvalitet an euroshopper.

Black Star Abyss
2008-09-29, 12:08
Sämre råvaror, produkterna görs av storföretag utanför Sverige m.m. Av moraliska skäl bör man inte handla hos dessa lågprisbutiker, men plånboken styr ju oss ganska hårt...

Ronja
2008-09-29, 12:10
är det mindre näring i också eller hur är det på den fronten?

Arnesson
2008-09-29, 12:11
produkterna görs av storföretag utanför Sverige

Så fungerar det väl hos många av de stora "svenska" varumärkerna också?

spoonchest
2008-09-29, 12:15
till exempel kan man ju kolla på varför billigt kött oftast är utländskt. Den kostar ju inte alls lika mycket att producera som här i Sverige, mycket tack vare urdålig djurskyddslag i jämförelse med vår. Sverige har stränga regler på karenstider vad gäller antibiotikabehandlade djur, samma sak med djurtransporter, foder, stallmiljö osv.
Sedan kan man ju kolla på personalkostnader i Sverige jämfört med andra länder. Tycka vad man vill om djurskyddet i Sverige, men den står sig otroligt bra jämfört med t.ex Danmark, där vi ofta importerar mycket fläsk ifrån.

Black Star Abyss
2008-09-29, 12:21
Så fungerar det väl hos många av de stora "svenska" varumärkerna också?

Ja, tyvärr. I längden är det inte bra för någon annan än de som tjänar pengar på detta. Jobb försvinner från landet, kvalitén på maten försämras, vi bli ännu mer beroende av produktionen från andra länder, vilket är riktigt illa eftersom det kan bli riktigt besvärligt i tider av global instabilitet och ekonomisk oro.

Langster
2008-09-29, 12:24
tja, de har inga reklamkostnader tex. lägre kvalitet tycker jag inte de har än andra märken. egna varumärken från ica eller coop testade jag någon gång och tycker att de har mkt sämre kvalitet an euroshopper.

Fast hon frågade ju om Findus och Felix sklide sig från Euroshoper och andra lågprismärken, butikernas egna märken bör nog räknas som lågprismärke.

Jämför Abbas tonfisk med lågprismärken och se att det finns en klar skillnad.

Arnesson
2008-09-29, 12:31
, butikernas egna märken bör nog räknas som lågprismärke.



Nja, Kollar du på märket "ICA" och "COOP" som håller de nog generellt högre kvalitet än märkesledaren. De kommer tvåa in på marknaden och då är det lätt att anpassa sig så man har 1% mer kötthalt än märkesledaren osv. ICA vill ju t ex inte sälja taskiga produkter under märket ICA, det kan skada varumärket.

Ser vi däremot till lågprismärken som vi pratar om här som Euroshopper så är det nog helt korrekt.

Pepz
2008-09-29, 12:44
ex
euroshoppers broccoli - väldigt små buketter
Icas Broccoli -väldigt stora buketter.

Näringsvärdet skiljer inte men iom att euroshopper kan använda broccoli som i sverige skluue klassas som "klass 2" broccoli så blir det billigare.
EU reglerna säger tex att en gurka som är böjd mer än ett visst antal cm inte kan vara en fullgod gurka. gäller de flesta grönsakerna på ett eller annat sätt

Se upp med billig pasta bara- många som blandar i vanligt vetemjöl istället för durumvete.

Prankie
2008-09-29, 12:47
Välfärd totalt sett är ju faktist högst i en oreglerad marknadsekonomi, så jag tycker det är bra att det finns lågprisföretag som pressa ner priser.

Euroshopper är billigare för att
1. Sämre kvalité, inte nödvändigtvis näringsmässig men om man ta tonfisk t.ex så är det inte stora fina bitar utan "finmald".
2. Inga reklamkostnader.
3. Stora kvantitet minskar medelpriset, dessutom produceras produkterna i det landet som de anser är mest kostnadeffektiv.

zowie
2008-09-29, 14:23
Fast hon frågade ju om Findus och Felix sklide sig från Euroshoper och andra lågprismärken, butikernas egna märken bör nog räknas som lågprismärke.

Jämför Abbas tonfisk med lågprismärken och se att det finns en klar skillnad.

sorry, menade att det finns skillnad även mellan lågprismärkerna. räknade de oxo som lågprismärke, hoppas det är klarare nu...

Eddie Vedder
2008-09-29, 14:36
Om man har positionerat sig som ett företag med bra kvalité så är det ju enklare att ge att ta ut ett lite högre pris, FELIX vet t.ex. att deras kunder ärlojala och är beredda att betala ett par kronor extra för något som uppskattas.

Så där har det ju en kostnadsfördel jämfört med andra märken som snarare kan profilera sig som just billiga. Så jag tror int enbart det handlar om faktisk kvalité utan även till stor del om vad man vill lyfta fram, fördelen med kvalitén eller fördelen med priset. Om det sedan alltid stämmer till 100% är ju en annan femma.

Jag skulle dock tippa på att en seriös näringsanalys av fem stycken random produkter från t.ex. FELIX jämfört med Euroshoppers och X-tras motsvarigheter skulle vara till fördel för FELIX. Likaså om man genomförde sensoriska blindtester för smak. Det senare har jag själv gjort med ganska mycket olika mat och kan säga att jag själv förvånansvärt ofta valde just de dyrare produkterna. Likaså föredrogs ofta fullfettsvarianter före lättvarianter av alla i panelen o.s.v.

Onigiri
2008-09-29, 20:05
frysta grönsaker är de bra eller?nån som provat eller vet?
Jag köper ofta fryst broccoli från euroshopper. Det är absolut godkänt för såpass lågt pris, men kvaliteten och smaken är högre på "bättre" märken helt klart.

Man får inte vara för kräsen *rolleyes*

Näringsmässigt så lär det väl inte skilja så mycket? Broccoli som broccoli :)

Eddie Vedder
2008-09-29, 20:29
Näringsmässigt så lär det väl inte skilja så mycket? Broccoli som broccoli :)

Olika arter, olika mognadsgrad vid skörden, näringsstatus på jordmånen, behandling efter skörden (om broccolin utsatts för mycket värme och syre och under hur lång tid?), lagringsförhållanden m.m. innebär skillnader i näringsvärde.

Det gäller all frukt och grönt, spannmål, baljväxter, rotfrukter etc. Massa saker inverkar så det är definitivt broccoli som broccoli, äpple som äpple, potatis som potatis o.s.v.

Men vilken som är bäst mellan olika märken vet jag inte.

Zydeco
2008-09-30, 10:29
Jag tror det skiljer ca 10 kronor mellan tex Findus pytt och Coop extras pytt. Coop extras pytt kunde lika gärna klassas som vegitarisk eftersom det är nästan sällsynt att man hittar nånting som kan klassas som kött i den.

tenchi
2008-09-30, 11:18
Så fungerar det väl hos många av de stora "svenska" varumärkerna också?

scan t ex skickar sitt kött till Polen och tillbaka, bara för att det är billigt att tillverka baconet där.

Zatra
2008-09-30, 13:01
Butikerna har mycket sämre marginaler på sina lågprisvaror.
En Ica butik går exempelvis ofta back, på att sälja Euroshopper, eftersom att det är minusmarginal på många av dom.

Scratch89
2008-09-30, 16:30
Butikerna har mycket sämre marginaler på sina lågprisvaror.
En Ica butik går exempelvis ofta back, på att sälja Euroshopper, eftersom att det är minusmarginal på många av dom.

Nu har du väl fått det om bakfoten?
Jag extrajobbar i butik (ingen livsmedelsbutik iofs) och där är det lågprisvarorna man tjänar på. De stora, tunga och dyra märkena finns endast där för att kunna konkurrera med andra kedjor som har samma märken.

Zatra
2008-09-30, 19:38
Nu har du väl fått det om bakfoten?
Jag extrajobbar i butik (ingen livsmedelsbutik iofs) och där är det lågprisvarorna man tjänar på. De stora, tunga och dyra märkena finns endast där för att kunna konkurrera med andra kedjor som har samma märken.

Nej, alltså... om vi utgår ifrån Ica, så tjänar de bra pengar på sina egna varor, alltså Ica varorna. På märkesvarorna (Axa, Start, Gevalia) är det ofta lite lägre marginal än på de egna varorna, men det jämnar ut sig med att priset är dyrare, marginalkronan blir ungefär den samma.

När det gäller lågprisvarorna är det som sagt ofta väldigt låga marginaler, och inte sällan minus marginaler.

tenchi
2008-10-01, 09:08
Nu har du väl fått det om bakfoten?
Jag extrajobbar i butik (ingen livsmedelsbutik iofs) och där är det lågprisvarorna man tjänar på. De stora, tunga och dyra märkena finns endast där för att kunna konkurrera med andra kedjor som har samma märken.

på t ex euroshopper är det mellan 1-5 % i marginal eftersom priset ska vara så pressat.

corbendallas
2008-10-11, 19:40
Nej, alltså... om vi utgår ifrån Ica, så tjänar de bra pengar på sina egna varor, alltså Ica varorna. På märkesvarorna (Axa, Start, Gevalia) är det ofta lite lägre marginal än på de egna varorna, men det jämnar ut sig med att priset är dyrare, marginalkronan blir ungefär den samma.

När det gäller lågprisvarorna är det som sagt ofta väldigt låga marginaler, och inte sällan minus marginaler.

Jag undrar ju hur bra det där egentligen stämmer. ICA o COOP tex säljer förhållande vis lite av sina "egna" produkter. Runt 10% jämfört med andra märken som Felix osv.

"Men i Sverige har de egna varumärkena bara omkring tio procent, vilket är mycket lågt i en europeisk jämförelse."

För att citera DN
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1060&a=333273

WHITEFOLKS
2008-10-11, 19:56
Känns som om någon blandat ihop "loss leader" och "generic" här.

Euroshopper och liknande säljs inte till förlust eller "extremt liten" marginal.

KaptenKnäsvag
2008-10-11, 20:21
Om man jämför kycklingfilé av märket Euroshopper och samma produkt av Guldfågel (där det skiljer typ 20 kr på kilot?), hur ser skillnaderna ut rent kvalitetsmässigt?

WHITEFOLKS
2008-10-11, 20:55
Möjligtvis är det mer vatten/marinad, något sämre kvalitet i Euroshoppers kyckling (eller kan lika gärna vara precis tvärtom).

Man ska komma ihåg att prissättning är en del av marknadsföring, folk associerar högre pris med högre kvalitet.

Heniin
2008-10-11, 21:03
Folk borde läsa lite företagsekonomi eller ekonomi överhuvudtaget tycker jag, det är inte gratis att göra reklam i TV,tidningar, radio som oftast stora varumärken som Felix och findus gör. Euroshopper gör inga reklamer, lägger inga dyra pengar på förpackningsdesign. Därför kan de hålla ett lägre pris än konkurrenterna, visst vissa varor kan säkert hålla lägre kvalitet än motsvarande märken men i överlag beror det på ingen marknadsföring samt ful design ( en shoppingvagn? )

Zatra
2008-10-11, 21:46
Känns som om någon blandat ihop "loss leader" och "generic" här.

Euroshopper och liknande säljs inte till förlust eller "extremt liten" marginal.

Jo, Euroshopper säljs ofta för väldigt dåliga marginaler, och ibland till och med till förlust.

Så är det i den Ica butiken som jag jobbade i under många år, och jag vet att många andra Ica butiker gör likadant.

WHITEFOLKS
2008-10-11, 21:54
Då måste de ha väldigt dåliga inköpspriser alt. att de har väldigt dåliga marginaler på de andra varorna också för så mycket skiljer sig inte priserna.

T.ex. kostar 1.5kg havregryn på Lidl lika mycket som 1.5kg havregryn av märket euroshopper på Ica (runt 11kr här). Och då har Lidl ändå höjt priserna från under 10kr.

Jag ser ingen funktion för en ica-affär att hålla sig med euroshopper om de gör förlust på de, alternativkostnaden måste ju bli mer än den är värd.

Eddie Vedder
2008-10-11, 21:55
Om man jämför kycklingfilé av märket Euroshopper och samma produkt av Guldfågel (där det skiljer typ 20 kr på kilot?), hur ser skillnaderna ut rent kvalitetsmässigt?

Du kan bl.a. läsa på ingrediensförteckningen så ser du att den ena antagligen bara är 80% kyckling, sedan har man fyllt på med saltlösning, säkert även druvsocker o.s.v.

När du steker båda inser du att det är skillnad i kvalité redan där, Guldfågels filé blir lika fin och Euroshoppers skrumpnar ihop.:Virro

Vidare kan man anta att fåglarna även behandlats bättre, där kan jag dock inte svara rakt ut.

Zatra
2008-10-11, 22:09
Då måste de ha väldigt dåliga inköpspriser alt. att de har väldigt dåliga marginaler på de andra varorna också för så mycket skiljer sig inte priserna.

T.ex. kostar 1.5kg havregryn på Lidl lika mycket som 1.5kg havregryn av märket euroshopper på Ica (runt 11kr här). Och då har Lidl ändå höjt priserna från under 10kr.

Jag ser ingen funktion för en ica-affär att hålla sig med euroshopper om de gör förlust på de, alternativkostnaden måste ju bli mer än den är värd.

Nej, detta är en av de 10 mest lönsamma matbutikerna i landet. Och de har inte annorlunda inköpspriser än någon annan Ica butik i landet, allt sådant styrs centralt.

Funktionen antar jag är att butiken känns billig. Om kunden ser att man kan få en burk tonfisk för 3,90, känner de kanske att det är en prisvärd butik. Detta behöver ju inte nödvändgivs betyda att dom köper lågprisvaran.

WHITEFOLKS
2008-10-12, 07:46
Ja men då används produkten som "loss leader".

"I intervjuerna har det framkommit att det främsta skälet med att lansera EVM är att skapa större lönsamhet åt detaljisterna. ”Syftet med egna varumärken är att ta ut ett lägre pris än märkesvaran samtidigt som du vinner en högre bruttomarginal genom att du låter en legoleverantör tillverka produkterna.” (Jan Strömbom, fd. inom Unilever) Bättre lönsamhet skapas enligt Stefan Elving (fd. ICA) genom större volymer och den låga råvarukostnaden."

EVM = Eget varumärke

Från http://www.fek.su.se/aktuellt/UppsatsVin/Magisteruppsats.pdf

Kappman
2008-10-12, 11:47
Det är egentligen inte svårare än att det finns olika affärsstrategier för att konkurrera. Tre exempel kan vara antingen:

1. Så jobbar man för att erbjuda en högre kvalitet än konkurrenterna.
2. Man jobbar för att erbjuda bästa möjliga kvalitet upp till ett visst pris.
3. Man vill vara billigast och sälja på det.

De traditionella producenterna ser oftast med stolta ögon på sin produkt och vill leverera högsta möjliga kvalitet på en tufft prisad marknad. De behöver bygga varumärke osv. för att stötta dem i detta. De behöver ta ut ett högre pris pga en rad olika skäl men ett kan vara dyrare råvaror, bättre behandling osv.

De "nya" leverantörerna som ex. Euroshopper har en affärsidé där de ska tjäna pengar på volym genom att vara billigast. Ok som motpol till de traditionella för att hålla nere priserna till konsument men oftast köper vi då också en lägre kvalitet. Tonfisken ovan var ett bra exempel.

När det gäller ICA och COOP´s "egna" produkter så går det ofta till så att de beställer en stor volym av en av de traditionella producenterna och får därigenom ett bättre pris och kan sälja produkterna billigare i sina egna affärer. De får då en bra reklam för sitt eget varumärke ex. ICA varje gång du plockar ner något i korgen istället för någon av producenterna.

Deras förhoppning är att du som konsument ska sluta titta på vem som producerat och börja lita på distributören (ex. ICA, Coop). När vi alla hamnat där så är risken stor att kvaliteten drastiskt sjunker eftersom pris fortfarande är en konkurrensfaktor men att det inte längre finns traditionella varumärken som har genuint intresse i sin egen produkts kvalitet representerade i hyllan.

WHITEFOLKS
2008-10-12, 12:52
Du har rätt i stor del men du förutsätter att de högre priserna alltid motiveras av en högre kostnad vilket inte är fallet.

Det finns många fall där företag väljer ett högre pris för att profilera sig.

Ta t.ex. kosttilskott, folk förutsätter en högre kvalitet för att priset är högre. Att som ny tillverkare ge sig in och sälja t.ex. vassle lär vara svårt. Om man då väljer att ha ett högre pris kan det t.om. i viss omfattning utgöra en ökad försäljning. Folk förutsätter att man måste ha högre kvalitet/någon sorts anledning för det högre priset. Det kan sluta med att du säljer fler enheter än om du hade krigat i lågpristräsket och även till en mycket bättre marginal. (Fungerar inte på alla marknader och vet inte hur det är specifikt på kosttilskottsmarknaden men det fungerar ändå som exempel.)

BigDwarf
2008-10-13, 18:02
Ang kycklingen.

Förra gången jag var ute å storhandlade köpte jag ICAs egna frysta kycklingfiléer. Denna gång köpter jag eldorados kycklingfíléer och märkte en mkt stor skillnad! Tycker definitivt det är värt att lägga lite extra pengar på tex kyckling, frysta grönsaker m.m för det skiljer ganska mkt imo.