handdator

Visa fullständig version : Sänka testosteronnivåer hos råttor?

Princy
2008-07-27, 15:35
Eftersom det cirkulerar en hel del studier här, och flertalet av dem är gjorda på råttor, tänkte jag att en fråga som rör råttor inte borde vara alltför avlägsen. :D

Min tamråtta (hane) har troligtvis för höga testosteronnivåer, vilket har lett till att han blivit överdominant och stundtals aggressiv. Efter lite funderingar kring detta kom jag att tänka på lakrits-studien som Grub postade för länge sedan (Licorice consumption and serum testosterone in healthy man/Exp Clin Endocrinol Diabetes. 2003 Sep;111(6):341-3), där testosteronnivåerna påvisades minska med 26% av ynka 7 gram lakrits. Studien var ju visserligen inte utförd på råttor, men jag har för mig det finns en del sådana (mina PubMed-skills är ytterst blygsamma http://bestsmileys.com/blushing/3.gif).

Två frågor:

1. Skulle det i praktiken gå att ge lakrits till en råtta för att minska testosteronnivåerna? Vad finns det för nackdelar med detta? Jag har för mig att lakrits i för stora mängder har en del skadliga effekter; förutom ödem, svaghet och ökat blodtryck även paralysering (!) om jag inte minns fel? Finns det något vettigare att ge än just lakrits-godis isåfall? :D Lakritsrot?

2. Finns det några andra studier där något omnämns sänka testosteronnivåerna hos råttor?

Let's be hypothetical! :Virro

AJO
2008-07-27, 16:02
Nu kan jag inget om råttor. Men har du flera råttor? Är det inte så att en hanråtta i varje råttkoloni blir alfahanne? Om du skulle avlägsna den här ur gruppen så kanske det blir en annan som tar över, kanske inte har med testosteronnivån att göra..

Princy
2008-07-27, 16:21
Nu kan jag inget om råttor. Men har du flera råttor? Är det inte så att en hanråtta i varje råttkoloni blir alfahanne? Om du skulle avlägsna den här ur gruppen så kanske det blir en annan som tar över, kanske inte har med testosteronnivån att göra..

Ja, han har tre burkompisar. Varje flock har en flockledare, men ledaren ska inte uppvisa något aggressivt beteende. Ofta beror aggressivitet på dålig avel och för höga testosteronnivåer. Lösningen är vanligtvis kastrering (dyrt + riskfyllt) eller avlivning.

Min råtta visar tydliga tendenser till förhöjda testosteronnivåer genom att markera onormalt mycket, burra upp sig och stelbent vanka fram och tillbaka när han blir "upprörd". Dessutom får råttor ofta orange hårbotten när testosteronnivåerna är höga, vilket han har. :(

3.1415926535
2008-07-27, 17:24
Jag älskar det faktum att du vänder dig till Kost & närnings-delen på ett träningsforum när du har problem med dina husdjur. Vad sägs som att fråga en veterinär?

Sniggel
2008-07-27, 18:38
Kastrering av råttor är riskfyllt? Det visst vi inte nrä vi kastrera vår ena råtta. Tur vi hade då, det gick finfint. Om man bortser från de första 12 timmarna efter kastreringen, stackars stackars Attila :(

3.1415926535
2008-07-27, 18:55
Jag tänkte inte på kastrering, jag är djurrättare och tycker kastrering är rätt hemskt. Jag tänkte mer att veterinärer nog vet mer om råttors beteende än folk på kolozzeum.

Eddie Vedder
2008-07-27, 19:02
Jag tänkte mer att veterinärer nog vet mer om råttors beteende än folk på kolozzeum.

Finns det inga veterinärer bland medlemmarna på Kolozzeum menar du? Har t.ex. emmzan sagt upp sig från jobbet?

Sniggel
2008-07-27, 19:02
Jo, tycker också att det är jobbigt att kastrera djur, speciellt om de är ens egna. Men jag föredrar det framför att 3 råttor biter varandra varje dag.

3.1415926535
2008-07-27, 22:03
Finns det inga veterinärer bland medlemmarna på Kolozzeum menar du? Har t.ex. emmzan sagt upp sig från jobbet?
Nä, men jag tycker bara det är roligt att han postar det i Kost & näring och inte i Allmänt.

AJO
2008-07-27, 22:12
Nä, men jag tycker bara det är roligt att han postar det i Kost & näring och inte i Allmänt.

Varför skulle han inte få posta här bara för att det handlar om en råttas kost? Råttor är också människor!

Sverker
2008-07-28, 06:05
Ja, han har tre burkompisar. Varje flock har en flockledare, men ledaren ska inte uppvisa något aggressivt beteende. Ofta beror aggressivitet på dålig avel och för höga testosteronnivåer. Lösningen är vanligtvis kastrering (dyrt + riskfyllt) eller avlivning.

Min råtta visar tydliga tendenser till förhöjda testosteronnivåer genom att markera onormalt mycket, burra upp sig och stelbent vanka fram och tillbaka när han blir "upprörd". Dessutom får råttor ofta orange hårbotten när testosteronnivåerna är höga, vilket han har. :(

Mina kunskaper om råttor är på ett annat plan:D

OT !

1. Blandar vi inte ihop arv och miljö här ? Vad säger att höga testosteronnivåer ger ett aggresivt beteende ?
Arg katt får rivet skinn och beteendet borde missgynna ett socialt djur som råtta.

2. Får vi en alfahanne i en flock med bara hannar ? Finns det mat, vatten, värme och utrymme så finns heller inget behov av en alfahanne. Vad som händer när vi släpper in en hona till hannarna är en annan sak.

hangatyr
2008-07-28, 07:54
åk på finlandskryssning, köp en burk pingvinlakrits och testa!

Nitrometan
2008-07-28, 08:26
Jag tänkte inte på kastrering, jag är djurrättare och tycker kastrering är rätt hemskt.
Är det inte värre att folk släpper ut sina katter hursomhelst utan att kastrera dem?

Så att det blir fler kattungar än de hade tänkte sig?

Det finns massor med övergivna katter i Sverige. Jag hade helt klart hellre sett fler kastrerade katter än övergivna katter.

3.1415926535
2008-07-28, 11:48
Om vi ska starta en djurrättsdiskussion så visst.

Vad är motsättningen mellan att kastrera katter och att ta hand om katter? Nu avlar man fram katter som man säljer, varför inte ta hand om övergivna katter istället?

Princy
2008-07-28, 21:25
Jag älskar det faktum att du vänder dig till Kost & närnings-delen på ett träningsforum när du har problem med dina husdjur. Vad sägs som att fråga en veterinär?

Vad sägs om att läsa första inlägget igen? Det handlar inte om ett "problem med mina husdjur", utan om en hypotetisk fråga gällande råttor - vilket är ett vanligt förekommande djur i kost och närings-studier.

Om någon här skulle vara mer insatt i någon av studierna skulle jag gärna vilja höra deras spekulationer och åsikter.

Kastrering av råttor är riskfyllt? Det visst vi inte nrä vi kastrera vår ena råtta. Tur vi hade då, det gick finfint. Om man bortser från de första 12 timmarna efter kastreringen, stackars stackars Attila

Själva ingreppet är inte särskilt stort, det är narkosen som är riskfylld. Det är inte helt säkert att så små djur vaknar upp efter en nedsövning..

Jag tänkte inte på kastrering, jag är djurrättare och tycker kastrering är rätt hemskt. Jag tänkte mer att veterinärer nog vet mer om råttors beteende än folk på kolozzeum.

Återigen, det handlar inte om råttornas beteende, utan om det är troligt att det vore praktiskt möjligt att påverka testosteronnivåerna hos dem på det sättet. T.ex. för att kunna undvika kastrering.

Hur stor chans tror du att det är att min veterinär läst lakrits-studien? :)

Varför skulle han inte få posta här bara för att det handlar om en råttas kost? Råttor är också människor!

Hon for god's sake! *slap*

Eftersom frågan gällde vetenskapliga studier inom kost och näring tänkte jag att den passade bäst här.

Mina kunskaper om råttor är på ett annat plan

OT !

1. Blandar vi inte ihop arv och miljö här ? Vad säger att höga testosteronnivåer ger ett aggresivt beteende ?
Arg katt får rivet skinn och beteendet borde missgynna ett socialt djur som råtta.

2. Får vi en alfahanne i en flock med bara hannar ? Finns det mat, vatten, värme och utrymme så finns heller inget behov av en alfahanne. Vad som händer när vi släpper in en hona till hannarna är en annan sak.

Sverker, jag som ville höra dina ingående kunskaper om lakrits, lakritsrot och lakritsextrakt! :D

1. Jag är väl inte alltför insatt i ämnet, men tydligen kan förhöjda halter av testosteron bidra till att råttor blir dominanta och/eller aggressiva. Hur bra skötsel de än får visar sig beteendet ofta från 6 månader, när de kommer in i "puberteten". Sedan försvinner det ofta om de blir kastrerade, vilket kanske visar att det borde hänga ihop med hormoner. Givetvis kan de bli aggressiva av andra faktorer som sjukdom, skador eller tumörer också..

2. Ja, iallafall som jag vet, finns det en ledare i alla råttflockar - oavsett storlek. Dock ska ju ledaren inte vara aggressiv på något vis.

Trots att tamråttor lever med obegränsad mat, vatten, utrymme och boplatser försvinner ju inte deras instinkter. T.ex. om mina bara får en nöt är det plötsligt väldigt viktigt att flockledaren ska få den, och om en av mina katter spatserar utanför buren måste ledaren se till att flocken söker upp skydd. :D

åk på finlandskryssning, köp en burk pingvinlakrits och testa!

Ja, det var ungefär något sådant jag hade tänkt mig, men jag vill läsa mig in lite i ämnet innan. ;)